Finansudvalget 2023-24
SB 13 4
Offentligt
2876061_0001.png
Beretning Nr. 13 Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
Juni 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forvaltningen af
handicapområdet
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om forvaltningen af handicapområdet
(beretning nr. 13/2021)
27. maj 2024
RN 305/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forvaltningen af handicapområ-
det, som blev indledt med en beretning i 2022 på baggrund af en anmodning fra Stats-
revisorerne. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om ministeriets initiativer
adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisi-
onens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i et notat til Statsrevisorerne af 22.
juni 2022.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Social- og Ældreministeriets (nu Social-, Bolig-
og Ældreministeriet) tilsyn med handicapområdet var tilfredsstillende.
Det er kommunerne, der har ansvaret for at tilbyde hjælp og støtte til den enkelte bor-
ger samt for at sikre, at der er relevante sociale tilbud. Social-, Bolig- og Ældremini-
steriet har i kraft af det ulovbestemte ressorttilsyn ansvaret for at overvåge området
og følge op, hvis der konstateres uhensigtsmæssige forhold i forvaltningen på områ-
det.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Social- og Ældreministe-
riet havde ført et utilfredsstillende tilsyn med kommunernes forvaltning af servicelo-
vens bestemmelser på handicapområdet. Statsrevisorerne fandt det også utilfreds-
stillende, at kommunernes forvaltning af tilbud og ydelser på handicapområdet i man-
ge tilfælde ikke havde overholdt serviceloven.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0003.png
2
Konklusion
Auditfunktionen
Auditfunktionen er en enhed i
Socialstyrelsen, der har til op-
gave at følge og understøtte
de 5 socialtilsyn i deres arbej-
de med at godkende og føre
tilsyn med kvaliteten af pleje-
familier og sociale tilbud.
Socialtilsynene
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Social-, Bolig- og Ældeministeriet har ind-
ført en samarbejdsmodel mellem Social- og Boligstyrelsens auditfunktion og socialtilsy-
nene for at understøtte en ensartet tilsynspraksis. Rigsrevisionen opfølgning viser des-
uden, at forhandlingerne om den fremtidig indretning af handicapområdet er afsluttet
i maj 2024. Forhandlingerne har resulteret i en politisk aftale
benævnt ”rammeaftale
om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet”.
Aftalen indebærer bl.a.,
at der skal udvikles en model for, hvordan handicapområdet skal inddeles i specialer,
og at takstmodellen for botilbud mv. standardiseres.
Rigsrevisionen finder på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har iværksat en række initiativer, som skal forenkle
reglerne og styrke kommunernes sagsbehandling på handicapområdet, herunder rets-
sikkerheden. Ingen af initiativerne er afsluttet. Der har ikke været den forventede frem-
drift i alle dele af arbejdet.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har desuden arbejdet med at få flere og bedre data
om kommunernes sagsbehandling på handicapområdet. Rigsrevisionen finder det til-
fredsstillende, at alle kommuner nu indgår i de nationale data om indsatser på handi-
capområdet, og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes. Der udestår fortsat at få
dækkende data om ansøgninger og afgørelser efter serviceloven.
Endelig viser Rigsrevisionens opfølgning, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet endnu
ikke har udarbejdet et tilsynskoncept for ministeriets ulovbestemte tilsyn.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med initiativer til at styrke retssikker-
heden på handicapområdet, ministeriets arbejde med at forenkle reglerne for mer-
udgiftsydelser efter § 86 i barnets lov og servicelovens § 100 samt ministeriets un-
dersøgelse af dokumentationskravene for § 87 i barnets lov
Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med at udvikle datagrundlaget til at gi-
ve et mere nuanceret billede af kvaliteten af kommunernes sagsbehandling
Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med at udarbejde og implementere et
nyt tilsynskoncept.
I 2014 blev der med tilsynsre-
formen etableret 5 kommuna-
le socialtilsyn. Socialtilsynene
har til opgave at godkende og
føre et løbende tilsyn med ple-
jefamilier og tilbud omfattet af
lov om socialtilsyn.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0004.png
3
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med
initiativer til at styrke retssikkerheden på handicap-
området, ministeriets arbejde med at forenkle reg-
lerne for merudgiftsydelser efter § 86 i barnets lov
og servicelovens § 100 samt ministeriets undersø-
gelse af dokumentationskravene for § 87 i barnets
lov.
2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med
at udvikle datagrundlaget til at give et mere nuance-
ret billede af kvaliteten af kommunernes sagsbe-
handling via ”danmarkskortet” og ministeriets ar-
bejde med at få de sidste kommuner med i de natio-
nale data.
3. Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejde med
at udarbejde og implementere et nyt tilsynskoncept.
4. Social- og Boligstyrelsens implementering af en
ny samarbejdsmodel mellem socialtilsynene og au-
ditfunktionen, der skal skabe en fælles systematik
og ensartethed på tværs af de 5 socialtilsyn.
5. Resultatet af forhandlingerne om den fremtidige
indretning af det specialiserede socialområde.
Status
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat og følges fortsat,
dog lukkes den del, der omhandler mini-
steriets arbejde med at få de sidste kom-
muner med i de nationale data.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
III. Social-, Bolig- og Ældreministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Social-, Bolig- og Ældreministeriets initiativer i forhold
til opfølgningspunkterne. Vi bruger titlen
social- og ældreminister,
når vi henviser til de
initiativer, der er beskrevet i ministerredegørelsen, som kom i forbindelse med beret-
ningen. Vi bruger
social-, bolig- og ældreministeriet,
når vi taler om aktuelle initiativer.
6. Opfølgningen er baseret på redegørelser fra ministeriet, dokumentgennemgang og
Ankestyrelsens statistik.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
4
Styrkelse af retssikkerheden på handicapområdet
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har iværksat en
række initiativer, som skal forenkle reglerne og styrke kommunernes sagsbehandling
på handicapområdet, herunder retssikkerheden. Ingen af initiativerne er afsluttet end-
nu. Der har ikke været den forventede fremdrift i alle dele af arbejdet. Rigsrevisionen
vil fortsat følge denne del af sagen.
7. Statsrevisorerne fandt det bekymrende, at Ankestyrelsen havde omgjort kommu-
nernes afgørelser i mere end ⅓ af de sager på handicapområdet, der
var påklaget til
Ankestyrelsen i perioden 2013-2021, fordi kommunerne ikke havde overholdt gælden-
de regler og love på området. Statsrevisorerne fandt dette særligt bekymrende, da
det øger risikoen for, at udsatte borgere med psykiske eller fysiske handicap ikke mod-
tager de ydelser, som de er berettiget til.
8. Social- og ældreministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Social- og
Ældreministeriet havde igangsat en række retssikkerhedsinitiativer, herunder en un-
dersøgelse af retssikkerheden, med henblik på at højne kvaliteten i kommuners sags-
behandling, så fejlniveauet blev nedbragt. Ministeren oplyste også, at der pågik et ar-
bejde med at se på mulige forenklinger af merudgiftsbestemmelserne i serviceloven,
samt at der netop var igangsat en undersøgelse af dokumentationskravene for bl.a.
servicelovens bestemmelse om dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
9. Vores opfølgning viser, at Social- Bolig- og Ældreministeriet har:
Arbejdet med et initiativ, der skal styrke retssikkerheden i kommunernes sagsbe-
handling på handicapområdet. Initiativet skal bl.a. bidrage med viden om udfor-
dringer i kommunernes sagsbehandling samt afdække behovet for regelforenklin-
ger. Initiativet løber i perioden 2022-2025. Initiativet indeholder en række konkre-
te tiltag, jf. boks 1.
Taget initiativ til en undersøgelse af retssikkerheden, der var planlagt offentliggjort
i 1. kvartal 2024. Undersøgelsen er endnu ikke offentliggjort.
Taget initiativ til en undersøgelse af dokumentationskravene i sager om tabt ar-
bejdsfortjeneste. Undersøgelsen er dog sat i stå, og det er uvist, hvornår den vil bli-
ve genoptaget.
Arbejdet på at fastlægge en model for nytænkning af reglerne om merudgifter i ser-
viceloven. Ministeriet forventer at fremsætte lovforslag i forbindelse med folke-
tingssamlingen 2024-2025.
Udarbejdet et koncept for ledelsestilsyn på handicapområdet, der skal bidrage til
at styrke kvaliteten i den kommunale sagsbehandling. Konceptet forventes offent-
liggjort i august 2024.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0006.png
5
Boks 1
Social-, Bolig- og Ældreministeriet arbejder bl.a. med følgende
tiltag for at styrke kommunernes sagsbehandling i perioden
2022-2025
Årlige undersøgelser af kommunale sager. Undersøgelserne skal ifølge ministeriet give
aktuelle, generaliserbare billeder af kommunernes juridiske sagsbehandlingskvalitet på
tværs af alle landets kommuner inden for udvalgte bestemmelser på handicapområdet.
Et juridisk serviceeftersyn. Serviceeftersynet indeholder gennemgang af et mindre antal
sager fra 5-6 kommuner på henholdsvis børne- og voksenhandicapområdet for at vur-
dere, om sagerne er i overensstemmelse med reglerne.
Taskforce
Handicap. En taskforce med Ankestyrelsen og Socialstyrelsen, der skal
foretage analyser af en kommunes sagsbehandling. Herefter giver taskforcen anbefa-
linger til, hvordan kvaliteten i sagsbehandlingen kan styrkes. Social-, Bolig- og Ældremi-
nisteriet har udvidet indsatsen i perioden 2023-2025.
10. Vi har i forlængelse heraf undersøgt, om der er sket en positiv udvikling i andelen
af klagesager, der er blevet omgjort siden Rigsrevisionens undersøgelse i 2022. Figur
1 viser udviklingen i Ankestyrelsens omgørelsesprocent på handicapområdet i perio-
den 2021-2023.
Figur 1
Omgørelsesprocent
Ankestyrelsens omgørelsesprocent på handicapområdet i perioden
2021-2023
50 %
40 %
8%
Ankestyrelsen kan enten
stadfæste eller omgøre kom-
munernes afgørelser i be-
handlingen af klagesager. Når
Ankestyrelsen omgør en kla-
gesag, er det, fordi sagen
hjemvises til ny behandling i
kommunen, eller fordi Anke-
styrelsen har ændret/ophæ-
vet kommunens afgørelse.
Omgørelsesprocenten er an-
tallet af hjemviste og ændrede
sager set i forhold til alle reali-
tetsbehandlede sager.
8%
30 %
20 %
10 %
0%
7%
25 %
31 %
33 %
2021
Ændring/ophævelse
2022
2023
Hjemvisning
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Ankestyrelsens statistik.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
6
Danmarkskortet
Omgørelsesprocenterne for
de enkelte kommuner fremgår
også af
”danmarkskortet”
Social-, Bolig- og Ældremini-
steriets hjemmeside. Landets
kommunalbestyrelser skal
hvert år behandle
”danmarks-
kortet” på et møde, hvor der
bl.a. skal tages stilling til, om
der på baggrund af omgørel-
sesprocenterne skal udarbej-
des en handlingsplan. Det
fremgår af retssikkerhedslo-
vens § 79 b, stk. 1 og 2. Anke-
styrelsen kan, jf. retssikker-
hedslovens § 79 b, stk. 2 og 3,
pålægge kommunerne at ud-
arbejde handlingsplaner.
Det fremgår af figur 1, at omgørelsesprocenten på handicapområdet er steget i perio-
den 2021-2023, og at størstedelen af de omgjorte sager er blevet hjemvist til ny be-
handling i kommunen.
Ankestyrelsen har mulighed for at pålægge kommunalbestyrelserne at udarbejde
handlingsplaner. Pålæg gives i de tilfælde, hvor kommunernes omgørelsesprocenter
på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til sagsbehandlingen i kommu-
nerne tilsiger det. Ankestyrelsen har pålagt 2 ud af 98 kommuner at udarbejde hand-
lingsplaner i forbindelse med omgørelsesprocenterne for 2021. Ankestyrelsen har
endnu ikke gennemgået kommunernes behandling af omgørelsesprocenterne for
2022 og 2023. Arbejdet vedrørende kommunernes omgørelsesprocenter for 2022
forventes ifølge ministeriet afsluttet inden den 1. juli 2024.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets datagrundlag
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har arbejdet
med at få flere og bedre data om kommunernes sagsbehandling på handicapområdet.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle kommuner nu indgår i de nationale
data om indsatser på handicapområdet, og vurderer, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Der udestår fortsat at etablere et nationalt datagrundlag om ansøgninger og afgørelser
efter serviceloven. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge denne del af sagen.
11. Statsrevisorerne beklagede, at Social- og Ældreministeriet i adskillige år ikke hav-
de fulgt op på sin viden om problemer og uhensigtsmæssigheder i kommunernes for-
valtning af handicapområdet, og at overvågningen af kommunernes forvaltning af om-
rådet var sket på baggrund af et ufuldstændigt og mangelfuldt datagrundlag.
12. Social- og ældreministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeren
ønskede at kunne give et mere nuanceret billede af kvaliteten af kommunernes sags-
behandling gennem henholdsvis nationale data om, hvilke indsatser borgerne får på
socialområdet, og data om, hvilke ansøgninger og afgørelser kommunerne træffer ef-
ter serviceloven.
13. Vores opfølgning viser, at alle kommuner nu indgår i de nationale data om indsat-
ser på børne- og voksenhandicapområdet. Disse data giver indsigt i antal modtagere
af handicapkompenserende indsatser fordelt på bl.a. alder, køn og type af indsats.
Vores opfølgning viser også, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har gennemført en
række analyser af mulighederne for at tilvejebringe et bedre datagrundlag om kommu-
nernes sagsbehandling, herunder data om ansøgninger og afgørelser efter servicelo-
ven. Datagrundlaget er ikke etableret.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
7
Social-, Bolig- og Ældreministeriets tilsyn med kommunernes forvalt-
ning af handicapområdet
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har arbejdet på
et nyt tilsynskoncept. Arbejdet er forsinket, men konceptet forventes ifølge ministeriet
at være færdigt inden sommeren 2024. Herefter skal konceptet implementeres. Rigs-
revisionen vil fortsat følge denne del af sagen.
14. Statsrevisorerne fandt, at Social- og Ældreministeriet har ført et utilfredsstillende
tilsyn med kommunernes forvaltning af servicelovens bestemmelser på handicapom-
rådet.
15. Social- og ældreministeren var enig i vigtigheden i, at ministeriet har en tilfredsstil-
lende overvågning af og opfølgning på kommunernes forvaltning af handicapområdet.
Ministeriet igangsatte derfor et internt arbejde med henblik på at styrke og strukture-
re det ulovbestemte tilsyn. Det interne arbejde skulle munde ud i et forslag til et tilsyns-
koncept, som omfatter lovgivningen på hele ministerområdet og ikke kun på handicap-
området.
16. Vores opfølgning viser, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet har igangsat arbejdet
med et nyt tilsynskoncept for ministeriets ulovbestemte tilsyn. Tilsynskonceptet var
planlagt udarbejdet i 2023, men konceptet forventes nu færdiggjort i løbet af somme-
ren 2024, hvorefter det skal implementeres i ministeriet.
Social- og Boligstyrelsens overvågning af socialtilsynene
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Social- og Boligstyrelsen har indført en samarbejds-
model mellem styrelsens auditfunktion og socialtilsynene for at understøtte en ensar-
tet tilsynspraksis. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
17. Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved, at Socialstyrelsens auditfunktions initia-
tiver ikke har været tilstrækkelige til at rette op på, at der i en længere årrække har væ-
ret en uensartet praksis, fejl og uhensigtsmæssigheder i de 5 socialtilsyn, som skal fø-
re tilsyn med de sociale tilbud. Beretningen viste, at det tidligere har været en udfor-
dring at få alle socialtilsyn til at deltage i tværgående fora og arbejdsgrupper oprettet
med henblik på at understøtte en ensartet tilsynspraksis.
18. Social- og ældreministeren oplyste, at Folketinget i december 2021 vedtog en æn-
dring til lov om socialtilsyn, der giver auditfunktionen flere bemyndigelser over for so-
cialtilsynene. Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har i forlængelse heraf etable-
ret en ny samarbejdsmodel mellem socialtilsynene og auditfunktionen.
19. Vores opfølgning viser, at modellen trådte i kraft pr. 1. april 2022. Formålet med
samarbejdsmodellen er at understøtte en fælles systematik og ensartethed på tværs
af de 5 socialtilsyn.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0009.png
8
Forhandlingerne om indretningen af det specialiserede socialområde
Rigsrevisionens opfølgning viser, at forhandlingerne om indretningen af handicapom-
rådet er afsluttet i maj 2024. Forhandlingerne har resulteret i en politisk aftale benævnt
”rammeaftale om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet”. Aftalen
indebærer bl.a., at der skal udvikles en model for, hvordan handicapområdet skal ind-
deles i specialer, og at takstmodellen for botilbud mv. standardiseres. Rigsrevisionen
finder dette tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
20. Statsrevisorerne opfordrede på baggrund af beretningen Folketinget til at over-
veje, om der var strukturelle problemer bag de åbenbart tilbagevendende problemer
på handicapområdet trods mange års indsats for at rette op.
21. Social-og ældreministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at regeringen
som opfølgning på evalueringen af det specialiserede socialområde ønskede at ind-
føre en national specialeplanlægning, som gradvist skulle udrulles til at omfatte alle
målgrupper på det specialiserede socialområde frem mod 2030. Dette skulle styrke
kvaliteten af indsatserne på det specialiserede socialområde, sikre et bedre match
mellem borgerens behov og indsatsen samt sikre, at højt specialiseret viden ikke for-
svandt eller blev udvandet. Ministeren oplyste desuden, at regeringen i maj 2022 hav-
de fremlagt sin afrapportering på evalueringen af det specialiserede socialområde og
et udspil til opfølgning på evalueringen. Folketingets partier var inviteret til de indle-
dende forhandlinger om den fremtidige indretning af det specialiserede socialområ-
de med afsæt i regeringens udspil.
22. Vores opfølgning viser, at regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti og Radikale Venstre i maj 2024 indgik en politisk aftale benævnt ”rammeaftale
om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet”.
Det fremgår bl.a. af
aftalen, at der skal udvikles en model for, hvordan den højt specialiserede del af han-
dicapområdet skal inddeles i specialer. Ministeriet skal samtidig afdække muligheden
for en ny og mere standardiseret takstmodel for botilbud og botilbudslignende tilbud.
Inddelingen i specialer og takstmodellen skal ifølge aftalen bidrage til øget kvalitet og
gennemsigtighed i tilbuddenes økonomi.
23. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
24. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. maj 2024 om beretning 13/2021 om forvaltningen af handicapområdet
2876061_0010.png
9
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Forvaltningen af
handicapområdet
(nr.
13/2021)
21-03-2022
Minister-
redegørelse:
Social- og ældre-
ministeren:
23-05-2022
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Social- og Ældre-
udvalget:
31-03-2022
Finansudvalget:
31-03-2022
Social- og ældre-
ministeren:
25-04-2022
(379)
05-05-2022
(401)
06-05-2022
(407)
06-05-2022
(408)
11-05-2022
(418)
11-05-2022
(420)
08-09-2022
(62)
Social- og Ældre-
udvalget:
05-05-2022
Anmeldt:
08-04-2022
Besvaret mundtligt:
20-04-2022