Finansudvalget 2021-22
SB 13 3
Offentligt
2598959_0001.png
August 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forvaltningen af
handicapområdet
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022
2598959_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 13/2021 om forvaltningen
af handicapområdet
Social- og ældreministerens redegørelse af 23. maj 2022
22. juni 2022
RN 308/22
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som social- og ældreministeren
har iværksat eller vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og be-
retningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Social- og ældreministeren har taget Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning.
Ministeren er enig i vigtigheden af, at kommunernes forvaltning er i overensstemmelse
med servicelovens bestemmelser på handicapområdet, og at Social- og Ældreministe-
riet har en tilfredsstillende overvågning af og opfølgning på området. Ministeren oply-
ser, at ministeriet har igangsat en række initiativer med henblik på at højne kvaliteten
i kommunernes sagsbehandling, så fejlniveauet nedbringes, og at nye initiativer er un-
der udmøntning. Ministeren har desuden igangsat et internt arbejde med ministeriets
ressorttilsyn, der skal munde ud i en bedre understøttelse af tilsynet, så tilsynet på sigt
og i samspil med øvrige indsatser kan medvirke til at forbedre kvaliteten af kommuner-
nes forvaltning på Social- og Ældreministeriets ressortområde.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Social- og Ældreministeriets arbejde med initiativer til at styrke retssikkerheden på
handicapområdet, ministeriets arbejde med at forenkle reglerne for merudgiftsydel-
ser efter servicelovens § 41 og § 100 samt ministeriets undersøgelse af dokumenta-
tionskravene for servicelovens § 42
Social- og Ældreministeriets arbejde med at udvikle datagrundlaget til at give et me-
re nuanceret billede af kvaliteten af kommunernes sagsbehandling via
”Danmarks-
kortet” og ministeriets arbejde med at få de sidste kommuner med i de nationale
data
Social- og Ældreministeriets arbejde med at udarbejde og implementere et nyt til-
synskoncept
Socialstyrelsens implementering af en ny samarbejdsmodel mellem socialtilsynene
og auditfunktionen, der skal skabe en fælles systematik og ensartethed på tværs af
de 5 socialtilsyn
resultatet af forhandlingerne om den fremtidige indretning af det specialiserede so-
cialområde.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2022 en beretning om forvaltningen af handicapom-
rådet. Beretningen handlede om, hvorvidt Social- og Ældreministeriet har ført et til-
fredsstillende tilsyn med kommunernes forvaltning af handicapområdet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Social- og Ældreministe-
riet har ført et utilfredsstillende tilsyn med kommunernes forvaltning af servicelovens
bestemmelser på handicapområdet. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at
kommunernes forvaltning af tilbud og ydelser på handicapområdet i mange tilfælde
ikke overholder serviceloven.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Kommunernes forvaltning af handicapområdet
5. Statsrevisorerne fandt det bekymrende, at Ankestyrelsen har omgjort kommuner-
nes afgørelser i mere end
af de sager, der er påklaget til Ankestyrelsen i perioden
2013-2021, fordi kommunerne ikke har overholdt gældende regler og love på området.
Statsrevisorerne fandt dette særligt bekymrende, da det øger risikoen for, at udsatte
borgere med psykiske og fysiske handicap ikke modtager de ydelser, som de er beret-
tigede til.
Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved, at Ankestyrelsens statistik og undersøgel-
sen viser, at der er mange fejl i kommunernes afgørelser på handicapområdet. Anke-
styrelsens omgørelser af kommunale afgørelser på handicapområdet
som er steget
løbende siden 2014
skyldes fortrinsvist utilstrækkelig sagsoplysning, eller at kommu-
nernes afgørelser ikke er inden for lovens rammer.
Statsrevisorerne hæftede sig endvidere ved, at der er særligt mange fejl i sager vedrø-
rende hjælp til forældre til børn med handicap, i sager vedrørende visitation af borge-
re til tilbud og i sager vedrørende brug af magtanvendelse. Rigsrevisionens gennem-
gang af 50 sager viste desuden, at der er formelle og indholdsmæssige mangler i mere
end halvdelen af sagerne.
6. Social- og ældreministeren er enig i vigtigheden af, at kommunernes forvaltning er
i overensstemmelse med servicelovens bestemmelser på handicapområdet, og angi-
ver, at det er vigtigt for regeringen at styrke borgernes retssikkerhed og højne kvalite-
ten af kommunernes sagsbehandling. Social- og Ældreministeriet har derfor igangsat
en række initiativer med henblik på at højne kvaliteten i kommunernes sagsbehand-
ling, så fejlniveauet nedbringes, og nye initiativer er under udmøntning.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022
3
Regeringen har sammen med et flertal af partierne i Folketinget i forbindelse med
”Af-
tale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet 2022-2025” afsat 117 mio. kr. til retssikkerhedsinitiativer på handi-
capområdet. Heraf er 112 mio. kr. afsat til initiativer under hovedtemaerne tillid, samar-
bejde og inddragelse, skærpet opfølgning og tilsyn med kommunerne, kompetenceud-
vikling og højnelse af kvaliteten i kommunernes sagsbehandling. De resterende 5 mio.
kr. er afsat til en samlet retssikkerhedsundersøgelse, som skal give et billede af de om-
råder på handicapområdet, hvor kommunerne er mest udfordrede i forhold til overhol-
delse af gældende lovgivning. Retssikkerhedsundersøgelsen, som vil blive gennem-
ført i 2023, vil afdække behovet for regelforenklinger og potentialet herfor i forhold til
borgernes retssikkerhed, ligesom undersøgelsen vil indeholde forslag til konkrete be-
stemmelser, hvor der kan være behov for regelforenkling, fx hvor formuleringen af be-
stemmelsen i sig selv kan give anledning til fejlfortolkning og lang sagsbehandlingstid.
Social- og ældreministeren oplyser i forlængelse heraf, at Social- og Ældreministeriet
fortsat arbejder med at se på mulige forenklinger af reglerne på området for merud-
giftsydelser efter servicelovens § 41 og § 100. Endvidere er der netop igangsat en un-
dersøgelse af dokumentationskravene for bl.a. servicelovens § 42 om hjælp til dæk-
ning af tabt arbejdsfortjeneste. Undersøgelsen forventes færdiggjort i løbet af 2022.
7. Rigsrevisionen finder det positivt, at Social- og Ældreministeriet har iværksat en
række initiativer, som social- og ældreministeren forventer vil højne kvaliteten i kom-
munernes sagsbehandling på handicapområdet, så fejlniveauet nedbringes. Rigsrevi-
sionen vil fortsat følge Social- og Ældreministeriets arbejde med initiativer til at styrke
retssikkerheden på handicapområdet, ministeriets arbejde med at forenkle reglerne
for merudgiftsydelser efter servicelovens § 41 og § 100 samt ministeriets undersøgel-
se af dokumentationskravene for servicelovens § 42.
Social- og Ældreministeriets datagrundlag
Merudgiftsydelser
Merudgiftsydelserne tildeles
efter servicelovens § 41 til
dækning af nødvendige mer-
udgifter ved forsørgelse i
hjemmet af barn under 18 år
med betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne mv. og til voksne
efter servicelovens § 100 til
dækning af nødvendige mer-
udgifter til den daglige livsfø-
relse til personer med varigt
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
Tabt arbejdsfortjeneste
Servicelovens § 42 omhandler
dækning af tabt arbejdsfortje-
neste til personer, der i hjem-
met forsørger et barn under
18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne mv.
8. Statsrevisorerne beklagede, at Social- og Ældreministeriet i adskillige år ikke har
fulgt op på sin viden om problemer og uhensigtsmæssigheder i kommunernes forvalt-
ning af handicapområdet, og at overvågningen af kommunernes forvaltning af områ-
det er sket på baggrund af et ufuldstændigt og mangelfuldt datagrundlag.
9. Social- og ældreministeren oplyser, at udviklingen i omgørelsesprocenterne, der
indgår i Ankestyrelsens klagesagsstatistik, ikke nødvendigvis afspejler udviklingen i
den generelle kvalitet af kommunernes sagsbehandling. Social- og Ældreministeriet
ønsker at kunne give et mere nuanceret billede af kvaliteten af kommunernes sagsbe-
handling via
”Danmarkskortet”
og vil derfor undersøge mulighederne for at udvide det
nationale datagrundlag for viden om antallet af ansøgninger og afgørelser, som kom-
munerne træffer efter serviceloven.
Ministeren oplyser desuden, at størstedelen af landets kommuner nu indberetter indi-
viddata til de nationale statistikker om indsatser til borgere på socialområdet, og at
kvaliteten af de data, der bliver indberettet, er forbedret væsentligt. Datagrundlaget
er dog fortsat ikke fuldstændigt
hvilket Rigsrevisionen også konstaterer. Ifølge mini-
steren arbejder ministeriet intensivt på at få de sidste kommuner med i de nationale
data, ligesom ministeriet løbende arbejder på at udvikle datagrundlaget.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022
4
10. Rigsrevisionen finder det positivt, at Social- og Ældreministeriet har iværksat en
række initiativer til forbedring af sagsbehandlingsdata og aktivitetsdata, der kan styr-
ke ministeriets overvågning af handicapområdet. Rigsrevisionen vil fortsat følge mini-
steriets arbejde med at udvikle datagrundlaget til at give et mere nuanceret billede af
kvaliteten af kommunernes sagsbehandling via
”Danmarkskortet”
og ministeriets ar-
bejde med at få de sidste kommuner med i de nationale data.
Social- og Ældreministeriets tilsyn med kommunernes forvaltning af
handicapområdet
11. Statsrevisorerne fandt, at Social- og Ældreministeriet har ført et utilfredsstillende
tilsyn med kommunernes forvaltning af servicelovens bestemmelser på handicapom-
rådet.
12. Social- og ældreministeren er enig i vigtigheden i, at Social -og Ældreministeriet har
en tilfredsstillende overvågning af og opfølgning på kommunernes forvaltning af han-
dicapområdet. Ministeriet har igangsat et internt arbejde med henblik på at styrke og
strukturere det ulovbestemte ressorttilsyn på ministerområdet. Det interne arbejde vil
strække sig ind i 2023 og skal munde ud i et forslag til et tilsynskoncept, som omfatter
lovgivningen på hele ministerområdet og ikke kun på handicapområdet. Rigsrevisio-
nens konklusioner om mangelfuld overvågning og utilstrækkelig opfølgning på proble-
mer og uhensigtsmæssigheder i kommunernes forvaltning af handicapområdet vil ind-
gå i dette arbejde.
Ifølge ministeren fordrer et velfungerende ressorttilsyn en meget struktureret tilgang
til de informationer, som tilgår ministeriet udefra på forskellig vis, og det er ministerens
forventning, at det interne arbejde med rammesætningen af tilsynet vil munde ud i en
bedre understøttelse af tilsynet, så tilsynet på sigt og i samspil med øvrige indsatser
kan medvirke til at forbedre kvaliteten af kommunernes forvaltning på Social- og Æl-
dreministeriets ressortområde.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at Social- og Ældreministeriet har igangsat udar-
bejdelsen af et nyt tilsynskoncept, der kan styrke ministeriets overvågning af og op-
følgning på problemer i forvaltningen af handicapområdet. Rigsrevisionen vil fortsat
følge ministeriets arbejde med at udarbejde og implementere det nye tilsynskoncept.
Socialstyrelsens overvågning af socialtilsynene
14. Statsrevisorerne hæftede sig særligt ved, at Socialstyrelsens auditfunktions initia-
tiver ikke har været tilstrækkelige til at rette op på, at der i en længere årrække har væ-
ret en uensartet praksis, fejl og uhensigtsmæssigheder i de 5 socialtilsyn, som skal fø-
re tilsyn med de sociale tilbud.
15. Social- og ældreministeren oplyser, at Folketinget i december 2021 vedtog en æn-
dring til lov om socialtilsyn, der giver auditfunktionen flere bemyndigelser. Dette ud-
møntes bl.a. ved, at Socialstyrelsens auditfunktion pr. 1. april 2022 har etableret en ny
samarbejdsmodel mellem socialtilsynene og auditfunktionen, som er ledet af Social-
styrelsen, og hvor socialtilsynene er forpligtede til at deltage. Formålet er at understøt-
te en fælles systematik og ensartethed på tværs af de 5 socialtilsyn.
Statsrevisorerne beretning SB13/2021 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 23. juni 2022
5
16. Rigsrevisionen vil fortsat følge Socialstyrelsens implementering af den nye samar-
bejdsmodel mellem socialtilsynene og auditfunktionen, der skal skabe en fælles syste-
matik og ensartethed på tværs af de 5 socialtilsyn.
Strukturelle problemer på handicapområdet
17. Statsrevisorerne opfordrede på baggrund af beretningen Folketinget til at overve-
je, om der er strukturelle problemer bag de åbenbart tilbagevendende problemer på
handicapområdet, trods mange års indsats for at rette op.
18. Social- og ældreministeren oplyser, at regeringen har igangsat flere forbedrende
initiativer, der skal afhjælpe strukturelle problemer, herunder evalueringen af det spe-
cialiserede socialområde og initiativer i kommuneøkonomiaftalen for 2022.
Social- og ældreministeren oplyser, at regeringen i opfølgningen på evalueringen af det
specialiserede socialområde ønsker at indføre en national specialeplanlægning, som
gradvist vil udrulles til at omfatte alle målgrupper på det specialiserede socialområde
frem mod 2030. Det er en langsigtet strukturel løsning, som skal bidrage til at styrke
kvaliteten af indsatserne på det specialiserede socialområde, sikre et bedre match
mellem borgerens behov og indsatsen samt sikre, at højt specialiseret viden ikke for-
svinder eller udvandes. Udrulningen vil løbende evalueres og monitoreres, så uhen-
sigtsmæssigheder kan blive opdaget og rettet undervejs.
Ministeren oplyser også, at regeringen den 19. maj 2022 har fremlagt sin afrapporte-
ring på evalueringen af det specialiserede socialområde og regeringens udspil til op-
følgning på evalueringen. Folketingets partier er inviteret til de indledende forhandlin-
ger om den fremtidige indretning af det specialiserede socialområde med afsæt i re-
geringens udspil.
Endelig oplyser ministeren, at regeringen og KL i forlængelse af økonomiaftalen for
2022 har nedsat et ekspertudvalg med inddragelse af faglige eksperter og forsknings-
miljøer på socialområdet. Ekspertudvalget skal give anbefalinger til, hvordan man kan
sikre en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet. Det er forvent-
ningen, at ekspertudvalgets arbejde ligeledes vil kunne være et grundlag for en politisk
drøftelse af de strukturelle problemer på handicapområdet.
19. Rigsrevisionen vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af forhandlingerne om
den fremtidige indretning af det specialiserede socialområde.
Birgitte Hansen