Statsrevisorerne 2020
9
Offentligt
2196489_0001.png
Juni 2020
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
PostNord Danmarks
regnskabspraksis
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord
Danmarks regnskabspraksis
20. maj 2020
RN 710/20
I. Indledning
1. Statsrevisorerne har den 24. marts 2020 anmodet om en undersøgelse af PostNord
Danmarks regnskabspraksis, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver,
hvordan en større undersøgelse vil kunne tilrettelægges. Undersøgelsen kan gennem-
føres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsrevisorerne primo 2021.
II. Baggrund
2. Transport- og Boligministeriet (herefter Transportministeriet) har den 24. juni 2014
udstedt bekendtgørelse om regnskabsreglement for Post Danmark A/S. Af regn-
skabsreglementets § 4 fremgår bl.a., at Post Danmark A/S skal udarbejde adskilte
opgørelser, der gør det muligt at sondre klart mellem på den ene side tjenester og
produkter, der er omfattet af befordringspligten, og på den anden side tjenester og
produkter, som ikke er det. Herudover henviser Statsrevisorerne til, at denne regn-
skabsmæssige adskillelse skal danne grundlag for beregningen af nettoomkostnin-
gerne, og at der i regnskabsreglementet også er fastsat regler for fordeling af fælles-
omkostninger og opgørelser af produktøkonomi mv.
3. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen i et notat eller en beretning om at gen-
nemgå og besvare følgende spørgsmål:
1. Om Post Danmarks regnskabspraksis har været tilfredsstillende og overholdt gæl-
dende regler i perioden 2010-2019?
2. Hvordan Transportministeriet har ført tilsyn med PostNord Danmarks overholdel-
se af vilkår for befordringsforpligtelsen, herunder hvordan omkostningerne, der er
knyttet til og nødvendige for at opfylde befordringspligten, er opgjort og dokumen-
teret over for ministeriet/Trafikstyrelsen, før der udbetales midler fra udlignings-
ordningen?
3. Hvordan Post Danmark har fordelt fællesomkostninger på befordringspligtige og
ikke-befordringspligtige produkter og tjenester, og om denne fordeling har været
i overensstemmelse med gældende regler?
4. Om udviklingen i Post Danmarks priser på henholdsvis befordringspligtige og kon-
kurrenceudsatte produkter og tjenester har været fastsat ud fra valide omkost-
ningsfordelinger?
5. Om der sker krydssubsidiering i PostNord Danmark, fx ved at datterselskaber ikke
opkræves betaling for tjenester, udlån af faciliteter og udstyr mv.
Befordringspligten
I henhold til det europæiske
postdirektiv skal EU’s med-
lemsstater sikre befordrings-
pligten. Medlemsstaterne kan
udpege én eller flere postvirk-
somheder til at varetage be-
fordringspligten, foretage ud-
bud eller overlade opfyldelsen
til markedskræfterne. Befor-
dringspligten er implemente-
ret ved postloven og indehol-
der fx minimumsbestemmel-
ser for indsamling og udleve-
ring af en række postforsen-
delser. I takt med at postmar-
kedet er blevet liberaliseret,
er omfanget af befordrings-
pligtige produkter og ydelser
reduceret. Post Danmark A/S
har siden den fulde liberalise-
ring i 2011 været udpeget til at
varetage befordringspligten i
Danmark.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
2
Om Post Danmark A/S og Rigsrevisionens revisionsadgang
4. Den selvstændige offentlige virksomhed Post Danmark blev etableret som et aktie-
selskab i 2002. I 2011 blev eneretten på breve ophævet, og markedet blev fuldt libera-
liseret. Siden da har Post Danmark A/S været udpeget af Transportministeriet som
befordringspligtig postvirksomhed. I 2009 blev Post Danmark A/S lagt sammen med
det svenske postvæsen. Post Danmark A/S indgår derfor i dag som landeorganisatio-
nen
PostNord Danmark
i PostNord-koncernen. Post Danmark A/S eksisterer fortsat
som den juridiske enhed i PostNord-koncernen, der er underlagt den danske befor-
dringspligt. Post Danmark A/S skal derfor fx tilbyde landsdækkende befordring af
postforsendelser samt et net af postkasser og postbetjeningssteder til indsamling og
udlevering af post.
5. Transportministeriet er på vegne af den danske stat medejer af PostNord AB. Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen (herefter Trafikstyrelsen) er udpeget af Transportmini-
steriet til at føre tilsyn med postmarkedet, herunder Post Danmark A/S. Tilsynet om-
fatter bl.a. markedsovervågning, statistikindsamling og kvalitetskontrol.
Post Danmarks regn-
skabsreglement
Ifølge Post Danmarks regn-
skabsreglement skal selska-
bet efter anmodning stille en-
hver oplysning om systemer
og data fortroligt til rådighed
for Trafikstyrelsen, Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen
og Europa-Kommissionen.
Som det fremgår af Statsrevisorernes anmodning, er Rigsrevisionen ikke medrevisor
af PostNord AB, hvori Post Danmark A/S er et datterselskab. Selskabet revideres ef-
ter årsregnskabsloven af statsautoriserede revisorer, der også afgiver en erklæring
om, at de gældende principper og metoder i Post Danmarks regnskabsreglement er
fulgt. Rigsrevisionen har mandat til at foretage regnskabsgennemgang/forvaltnings-
revision af Post Danmark A/S, jf. rigsrevisorlovens § 4, stk. 2, sidste punktum, hvoref-
ter Rigsrevisionen udelukkende kan indkræve selskabets regnskab gennem vedkom-
mende minister, da den danske stat ikke har bestemmende indflydelse. Det betyder,
at Rigsrevisionen som udgangspunkt kun kan basere en undersøgelse på det materi-
ale, som Transportministeriet har indhentet som led i sin ejerskabsudøvelse og som
led i Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmark A/S.
Ændrede rammebetingelser for Post Danmark A/S
Postdirektivet
EU’s postdirektiv har til formål
at:
etablere et indre marked for
posttjenester
åbne postmarkedet for kon-
kurrence
garantere en bæredygtig
befordringspligt for alle bru-
gere i EU
harmonisere tekniske stan-
darder.
6. Post Danmarks regnskabsreglement blev med afsæt i den ændrede postlov af 2014
revideret. Ændringen indebar, at § 4 i regnskabsreglementet blev erstattet af den di-
rekte ordlyd i postdirektivets artikel 14, som danner grundlag for, hvordan fællesom-
kostninger, der er nødvendige for at levere både tjenester, der er omfattet af befor-
dringspligten, og tjenester, der ikke er omfattet af befordringspligten, fordeles. Derud-
over blev metoden til beregning af priserne for frimærkefrankerede B-breve på op til
50 g præciseret.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
3
Relevante undersøgelser af Post Danmark
7. Statsrevisorerne har ønsket en undersøgelse af perioden 2010-2019. I den periode
har der været en række undersøgelser, som har relevans for de emner, Statsreviso-
rerne ønsker undersøgt. Vi redegør her kort for dem og for de undersøgelser, Rigsre-
visionen tidligere har foretaget om Post Danmark.
Tidligere undersøgelser foretaget af Rigsrevisionen i 2001 og 2005
8. Rigsrevisionen afgav i 2001 en beretning om økonomien i Post Danmark MailHouse.
Formålet med undersøgelsen var at redegøre for virksomheden i Post Danmark Mail-
House, herunder at påse, at der ikke var overført økonomiske midler fra Post Dan-
marks eneretsområde til det rene konkurrenceområde. Rigsrevisionen fandt, at der
ikke var overført midler fra eneretsområdet til det rene konkurrenceområde.
9. Derudover har Rigsrevisionen i 2005 på baggrund af en anmodning fra Statsreviso-
rerne afgivet en beretning om, hvorvidt Post Danmark i sin regnskabsadministration
var i stand til at sikre en opdeling mellem eneretsområdet og konkurrenceområdet.
Rigsrevisionen fandt, at dette var tilfældet, selv om der på nogle områder blev konsta-
teret mangler. Beretningssagen blev afsluttet i 2014.
PwC’s undersøgelse af produktøkonomien for tjenester omfattet af befordrings-
pligten i 2014
10. Trafikstyrelsen anmodede i 2014 revisionsfirmaet PwC om en uafhængig vurde-
ring af Post Danmarks anvendte principper og metoder til opgørelse af produktøko-
nomien. Som grundlag for vurderingen forholdt konsulenterne sig til det regnskabs-
reglement, der var gældende i perioden 1. januar 2011 - 31. december 2013. PwC kon-
kluderede i rapporten, at de anvendte principper og metoder var rimelige, fornuftige
og fulgte de regulatoriske krav ved opgørelsen af produktøkonomien for tjenester,
der var omfattet af befordringspligten for Post Danmark.
Europa-Kommissionens vurdering af statsstøtte til Post Danmark i 2018 og igang-
værende undersøgelse
11. I november 2017 klagede brancheorganisationen for den danske vejgodstransport
(ITD) til Europa-Kommissionen over, at Post Danmark ifølge ITD på en række områder
havde modtaget fordele, der kunne betragtes som ulovlig statsstøtte. ITD’s klage om-
handlede bl.a. beregningsgrundlaget for kompensationen af varetagelsen af befor-
dringspligten, Post Danmarks momsfritagelse, statsgarantier, krydssubsidiering og
kapitaltilførsler fra den danske og den svenske stat til PostNord AB samt interne kapi-
taltilførsler fra PostNord AB til Post Danmark A/S. I sin afgørelse fra maj 2018 vurde-
rede Europa-Kommissionen for det første, at den betaling for befordringspligten, der
blev ydet til Post Danmark A/S i 2018, ikke oversteg nettoomkostningerne forbundet
med befordringspligten i Danmark i perioden 2017-2019. Det betyder, at statsstøtten
var lovlig. Europa-Kommissionen baserede bl.a. sin konklusion på, at kommissionen
fandt beregningerne og beregningsmetoderne for nettoomkostningerne ved befor-
dringspligten retvisende. For det andet afviste Europa-Kommissionen de øvrige punk-
ter i ITD’s klage, herunder konkluderede kommissionen, at der i Post Danmark A/S’
regnskabssystemer er en tilstrækkelig adskillelse af produkter inden for og uden for
befordringspligten, og at klagen vedrørende krydssubsidiering fra de befordringsplig-
tige produkter til de konkurrenceudsatte produkter derfor ikke kan bevises.
Post Danmark MailHouse
Post Danmark MailHouse var
en virksomhed, der tilbød kun-
derne postklargøring af for-
sendelser. Virksomheden blev
oprettet af Post- og Telegraf-
væsenet i 1989 og blev i 2010
solgt af Post Danmark A/S til
Strålfors.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
4
ITD og Danske Fragtmænd A/S har efterfølgende stævnet Europa-Kommissionen på
baggrund af afgørelsen, idet ITD og Danske Fragtmænd mener, at Europa-Kommissio-
nen burde have åbnet den formelle undersøgelsesprocedure, inden kommissionen
godkendte støtten og afviste de øvrige klagepunkter. Sagen er under behandling ved
EU-retten.
For så vidt angår den problemstilling i ITD’s klage, som vedrørte kapitaltilskud til Post-
Nord AB fra ejerne og kapitaltilskud i 2018-2019 på i alt 2,4 mia. SEK fra PostNord AB
til Post Danmark A/S, har Europa-Kommissionen igangsat den formelle undersøgel-
sesprocedure. Denne undersøgelse er ikke afsluttet på nuværende tidspunkt.
Undersøgelse foretaget af Deloitte i 2020
12. I december 2019 modtog postforligskredsen og Folketinget et anonymt brev, der
beskrev en række forhold, bl.a. at biler, ledere, leasingudstyr, kundeservice, software
mv., der blev betalt af Post Danmark A/S, blev anvendt helt eller delvist til driften af
PostNord Logistics A/S. I januar 2020 blev der igangsat en uvildig ekstern undersøgel-
se for at undersøge de forhold, som brevet beskrev. Undersøgelsen byggede på inter-
views med ledelsen, medarbejdere og selskabernes eksterne revisor (KPMG) og med
adgang til dokumentation om forretningsgange, interne kontroller, relevante kontoud-
tog og faktureringer mellem selskaberne. Undersøgelsen konkluderede, at forholdene
i brevet kunne afvises.
Undersøgelse foretaget af McKinsey i 2020
13. Transportministeriet bad i januar 2020 konsulentfirmaet McKinsey om en under-
søgelse af forhold i relation til PostNord Logistics og statens ejerskab af PostNord AB.
Undersøgelsen blev igangsat på baggrund af den politiske aftale af 19. december
2019 om befordringspligten. I undersøgelsen oplyses det bl.a., at PostNord Logistics,
som refererer til Post Danmarks ledelse, ikke råder over egne lastbiler, men for ca.
30 % af sine forsendelser benytter Post Danmark A/S’ lastbiler. Konklusionen er, at
der løbende afregnes mellem virksomhederne, og at der i revisionen heraf i perioden
2013-2018 ikke er anmærkninger. Undersøgelsen viser, at PostNord Logistics sidder
på 6-8 % af stykgodsmarkedet i Danmark, og undersøgelsen indikerer, at 88 % af
kunderne på markedet vurderer, at PostNord Logistics’ priser er på niveau med eller
dyrere end gennemsnittet i branchen.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
14. Statsrevisorerne har i anmodningen bedt Rigsrevisionen om at undersøge 5
spørgsmål, der vedrører forhold, som relaterer sig til henholdsvis Post Danmarks regn-
skabspraksis og Transportministeriets tilsyn med Post Danmark. Vi vurderer forelø-
bigt, at vi kan afrapportere en undersøgelse i 2 dele for henholdsvis Post Danmarks
regnskabspraksis og myndighedernes tilsyn. Statsrevisorerne har anmodet om perio-
den 2010-2019, men da Post Danmark A/S først fra 2011 har haft befordringspligten,
forventer vi, at undersøgelsesperioden vil være fokuseret på perioden 2011-2019.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
5
Post Danmarks regnskabspraksis
15. For så vidt angår Post Danmarks regnskabspraksis vil vi adressere anmodningens
spørgsmål 1, 3 og 5. Således vil vi se nærmere på, om Post Danmarks regnskabsprak-
sis har været tilfredsstillende, dvs. om den har overholdt gældende regler, om Post
Danmark har fordelt fællesomkostninger i overensstemmelse med gældende regler,
og om der sker krydssubsidiering.
Anmodningens spørgsmål 1 og 3 om Post Danmarks regnskabspraksis og overholdel-
sen af gældende regler har i de seneste år været genstand for konsulentundersøgelser
som nævnt ovenfor. Derudover gælder, at Rigsrevisionens adgang til oplysninger om
Post Danmarks forretningsførelse er begrænset til de oplysninger, som Transportmi-
nisteriet og Trafikstyrelsen indhenter som led i udførelsen af deres roller som hen-
holdsvis selskabsejer og tilsynsmyndighed. De nævnte konsulentundersøgelser er på
nogle områder gennemført på baggrund af materiale, som Rigsrevisionen ikke har ad-
gang til. Det skyldes, at konsulenterne har haft adgang til materiale, som Transportmi-
nisteriet og Trafikstyrelsen ikke selv indhenter som led i deres myndighedsopgaver
over for Post Danmark. Det gælder fx adgang til dele af Post Danmarks regnskabssy-
stemer.
Vi forventer, i det omfang det er muligt, at medtage resultaterne af de konsulentunder-
søgelser, der er gennemført, og at forholde os til de anvendte metoder. Derudover vil
vi supplere med en gennemgang af det materiale, som Transportministeriet og Tra-
fikstyrelsen indhenter. Det gælder fx Post Danmarks revisorerklæringer og ansøgnin-
ger om kompensation for befordringspligten.
For så vidt angår spørgsmål 5 om krydssubsidiering kan vi basere os på de revisorer-
klæringer, som Trafikstyrelsen modtager, og de handlinger, som styrelsen gennemfø-
rer for at sikre, at Post Danmark lever op til bestemmelserne i postloven og i regn-
skabsreglementet. Revisorerklæringerne baserer sig også her på materiale, som vi ik-
ke har adgang til, og vi forventer derfor ikke at kunne bidrage med mere end det, der
fremgår af revisorerklæringerne.
Transportministeriets/Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmark
16. For så vidt angår tilsynet med Post Danmark vil vi adressere anmodningens
spørgsmål 2 og 4. Dermed vil vi se nærmere på, hvordan der er ført tilsyn med Post
Danmarks overholdelse af vilkår for befordringspligten, og hvordan omkostningerne
til at opfylde befordringspligten er opgjort og dokumenteret.
For at besvare anmodningens spørgsmål 2 om tilsynet med at overholde vilkår for be-
fordringspligten vil vi se nærmere på Transportministeriets styringsmæssige grundlag
for tilsynet og gennemgå indholdet i de ansøgninger, Post Danmark indsender med
henblik på at opnå kompensation for udførelsen af befordringspligten. Herudover vil
vi undersøge, om Trafikstyrelsen i sit tilsyn med overholdelsen af regnskabsreglemen-
tets bestemmelser fx har dokumentation, der kan betrygge styrelsen i, at Post Dan-
mark i sine interne regnskabssystemer har udarbejdet adskilte opgørelser, der klart
sondrer mellem tjenester og produkter henholdsvis inden for og uden for befordrings-
pligten. Ifølge § 5 i bekendtgørelsen om en udligningsordning skal Trafikstyrelsen kon-
trollere, om Post Danmark A/S’ beregning af nettoomkostningerne ved den pågæl-
dende hovedtjeneste er korrekt. Herudover vil vi se på, om Post Danmark efterlever
kravene til ekstern revision af sine regulatoriske regnskaber.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 9: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis
6
For så vidt angår anmodningens spørgsmål 4 vil vi undersøge, om Post Danmarks pri-
ser på henholdsvis befordringspligtige og konkurrenceudsatte produkter og tjenester
har været fastsat ud fra valide omkostningsfordelinger. Vi gør i den forbindelse op-
mærksom på, at Trafikstyrelsens tilsyn med prissætningen kun vedrører de frimærke-
frankerede, befordringspligtige produkter, dvs. frimærkefrankerede breve på op til
50 g. Post Danmark kan derudover frit prissætte sine produkter. Vi vil i undersøgelsen
se nærmere på, hvordan Trafikstyrelsen i tilsynet følger op på, om priserne efterlever
direktivets bestemmelser.
17. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm