Statsrevisorerne 2020
8
Offentligt
2178601_0001.png
April 2020
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af
en større undersøgelse af
statens forretningsgange
og interne kontroller
med henblik på at undgå
statsansattes besvigelser
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens
forretningsgange og interne kontroller med henblik på
at undgå statsansattes besvigelser
1. april 2020
RN 1410/20
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede den 12. december 2019 Rigsrevisionen om at undersø-
ge statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansat-
tes besvigelser, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en stør-
re undersøgelse kan tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i december 2020.
II. Baggrund
2. Statsrevisorerne omtaler i deres anmodning, at Rigsrevisionen i en lang årrække i
beretningerne om revisionen af statsregnskabet har rapporteret til Statsrevisorerne,
at der overordnet set er en god og sikker regnskabsforvaltning i staten.
Revisionen har dog også afdækket en række fejl, usikkerheder og svagheder i ministe-
riernes interne kontroller og sager, hvor der er risiko for fejl eller svig, fordi virksomhe-
derne ikke i tilstrækkelig grad har etableret funktionsadskilte kontroller i forbindelse
med tilskudsforvaltning, indkøb, betaling og bogføring. Statsrevisorerne henviser bl.a.
til svig i forvaltningen af indkøb på vedligeholdelsesområdet i Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, svindel med tilskudsmidler på socialområdet og svindel med refu-
sion af udbytteskat.
På den baggrund anmodede Statsrevisorerne Rigsrevisionen om at undersøge mini-
steriers og styrelsers foranstaltninger for at undgå besvigelser udført af ansatte i sta-
ten.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2
3. Statsrevisorerne anmodede Rigsrevisionen om at undersøge:
Om ministeriers og styrelsers interne kontroller og forretningsgange så vidt muligt
kan sikre en tilfredsstillende og sikker økonomiforvaltning i staten, så besvigelser
udført af ansatte i staten kan undgås.
Statsrevisorerne ønsker særligt en gennemgang af, om statens virksomheder har
beskrevet tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller på indkøbs-, til-
skuds- og lønområderne, som er statens store udgiftsområder, herunder en klar
funktionsadskillelse.
Om den it-mæssige opsætning i væsentlige tilskuds-, løn- og økonomisystemer
understøtter funktionsadskilte kontroller og logning af atypisk adfærd.
Om forretningsgange, it-kontroller og øvrige interne kontroller efterleves i praksis
på de områder, hvor der identificeres en særlig risiko, fx atypiske indkøbs-, for-
brugs- og bogføringsmønstre.
Statsrevisorerne lægger i anmodningen vægt på, at undersøgelsen både indeholder
dataanalyser og stikprøvevis efterprøvelse af, om de interne kontroller og forretnings-
gange efterleves.
Undersøgelsen skal omfatte regnskabsåret 2019.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
4. Formålet med undersøgelsen er overordnet at vurdere, om ministerier og styrelser
har tilfredsstillende forretningsgange og kontroller, som begrænser risikoen for stats-
ansattes besvigelser.
5. Rigsrevisionen gennemfører hvert år en finansiel revision af statsregnskabet for fi-
nansåret. Rigsrevisionen gennemfører i den forbindelse også en finansiel revision af
hvert ministerområde i statsregnskabet. Formålet med den finansielle revision af
regnskabet er at vurdere, om regnskabet som helhed er rigtigt, og at der for regnska-
bet som helhed ikke forekommer væsentlige bevillingsafvigelser.
Ved den finansielle revision tager revisionen udgangspunkt i væsentlighed og risiko,
og formålet med revisionen er at afgive en erklæring om regnskabet, der følger en fast
skabelon. Som Statsrevisorerne nævner, har Rigsrevisionen i en lang årrække gene-
relt set rapporteret til Statsrevisorerne, at ministeriernes regnskaber er rigtige, og at
bevillingerne er overholdt.
6. Formålet med denne undersøgelse er imidlertid at vurdere, om ministeriernes og
styrelsernes forretningsgange og interne kontroller begrænser risikoen for statsan-
sattes besvigelser, uanset om fejl som følge af besvigelserne er væsentlige for regn-
skabet eller ej.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
3
7. Statsrevisorerne understregede i anmodningen, at det er ledelsen i de enkelte mini-
sterier og styrelser, der har ansvaret for at etablere betryggende forretningsgange og
interne kontroller og løbende sikre, at de overholdes, jf. lov om statens regnskabsvæ-
sen mv. Tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller er altså først og frem-
mest en opgave, som ministerierne har ansvaret for at løse på vegne af hele minister-
området. Der påhviler dog også et ansvar hos ledelsen i de enkelte virksomheder om
at etablere betryggende forretningsgange og interne kontroller og løbende sikre, at de
overholdes.
8. Tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller betyder navnlig, at der er
etableret funktionsadskillelse i alle forretningsgange, så en medarbejder ikke kan gen-
nemføre en hel transaktion (fra bestilling til udbetaling) alene. Svig er imidlertid særde-
les vanskelig at opdage, hvis flere personer samarbejder om både at gennemføre be-
svigelsen, men også at skjule sporene bagefter.
9. Svig kan antage forskellige former inden for områderne løn, indkøb og tilskud, her-
under nedenstående
hypotetiske
eksempler:
lønområdet
kan svig fx tage form af uberettigede (forhøjede) udbetalinger.
indkøbsområdet
kan svig fx bestå af fiktive indkøb, hvor virksomheden foran-
lediges til at betale for varer, der er leveret til en statsansat, eller fiktive fakturaer,
som registreres i virksomheden, men hvor betalingen overføres til en statsansats
konto i stedet for til en leverandør. Svig kunne også tage form af manglende regi-
strering af kreditnotaer, hvorefter de tilbagebetalte penge overføres til den stats-
ansattes konto, eller overfakturering, hvor det overskydende beløb deles mellem
den statsansatte og leverandøren efter afsluttet indkøbsproces.
tilskudsområdet
kan svig fx tage form af, at der bevidst udbetales tilskud til en
forkert modtager (fx en statsansat), eller at overskydende tilskud tilbagebetales
til en statsansats konto i stedet for til virksomheden.
Statsansattes mulighed for at begå bl.a. ovennævnte former for svig vil være i fokus
for vores undersøgelse.
Vi vil undersøge de statslige forretningsgange og kontroller, som skal begrænse risi-
koen for de statsansattes mulighed for at begå svig. Forretningsgange dækker pro-
cesser og retningslinjer, der beskriver administrationens tilrettelæggelse og udførel-
se. Interne kontroller dækker de handlinger, der implementeres af ledelsen for at und-
gå utilsigtede eller tilsigtede fejl i forretningsgangene. Vi vil undersøge, om disse lever
op til de krav, der er fastsat i bl.a. lov om statens regnskabsvæsen mv., herunder om
der fx er sikret effektiv funktionsadskillelse.
Definition af svig
Svig vil i denne undersøgelse
blive defineret som i den inter-
nationale revisionsstandard
ISSAI 1240:
”En bevidst handling udført af
en eller flere personer blandt
den daglige ledelse, den øver-
ste ledelse, medarbejdere el-
ler tredjeparter, der benytter
vildledning til at opnå en ube-
rettiget eller ulovlig fordel”.
Virksomheder med stats-
ansatte
Statsansatte kan være med-
arbejdere ansat i forskellige
typer af statslige virksomhe-
der, herunder bl.a. departe-
menter og styrelser.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0005.png
4
Metode
10. Undersøgelsen vil afdække risikoen for statsansattes besvigelser ud fra en tværgå-
ende analyse af statslige virksomheders forretningsgange og interne kontroller samt
håndtering af risikoen i virksomhederne på et overordnet niveau. Denne afdækning
forventes at give et billede af risici, som vi vil anvende til at udtage virksomheder eller
forvaltningsområder til yderligere revisionshandlinger, herunder test af kontroller og
substansrevision. Vi vil fokusere på de dele af forvaltningen, hvor risikoen for besvi-
gelser vurderes særlig høj. Undersøgelsen vil således starte med en bred tværgående
analyse og senere blive indsnævret til en smallere substansrevision og test af kontrol-
ler som vist i figur 1.
Figur 1
Undersøgelsens opbygning og kilder hertil
Trin 1: Tværgående dataindsamling
Fællesstatslige it-systemer
Økonomistyrelsen driver et
sammenhængende sæt af di-
gitale datadrevne services, der
understøtter ledelse og styring
af økonomi, HR og løn i staten.
Hovedparten af de statslige
virksomheder anvender ét el-
ler flere af de fællesstatslige
it-systemer.
Selvangivelse og
spørgeskema
Fællesstatslige
it-systemer
Whistleblower-
ordning
Trin 2: Risikobaseret caseudvælgelse
Risikomodel (analyse og vægtning af resultater fra trin 1)
Trin 3: Substansrevision og test af kontroller
Løn
Tilskud
Indkøb
Forretningsgange
Kontroller
It-systemer
Trin 1: Tværgående dataindsamling med henblik på at danne et risikobillede
11. Undersøgelsen tager for det første udgangspunkt i revisionsbemærkningerne fra
den finansielle revision, den juridisk-kritiske revision og forvaltningsrevisionen af
statsregnskabet og den erklæring, som Rigsrevisionen afgiver herom.
Til brug for undersøgelsen vil Rigsrevisionen endvidere anmode ministerierne om at
selvangive i relation til regnskabsbekendtgørelsens specifikke krav til ministeriets in-
terne tilsyn, kontroller, funktionsadskillelse mv. samt besvare et spørgeskema, hvor
ministeriet bedes redegøre for ledelsens fokus på risiko for svig og deres arbejde med
at afdække og forebygge besvigelser inden for områderne løn, indkøb og tilskud.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
5
Der vil være tale om en trinvis afdækning, hvor departementer og underliggende sty-
relser og virksomheder kan blive kontaktet flere gange, bl.a. for at afdække kontrolmil-
jøer og indhente oplysninger om centrale (på ministerieniveau) og lokale (på virksom-
hedsniveau) politikker, retningslinjer og ansvarsfordeling, og hvordan der forskellige
steder i centraladministrationen arbejdes med risikovurderinger for så vidt angår svig.
Ved hjælp af udtræk fra de fællesstatslige it-systemer, som administreres af Økono-
mistyrelsen, vil vi også forsøge at identificere forretningsgange, hvor der er en mulig
øget risiko for besvigelser, som virksomhederne skal være opmærksomme på i deres
risikostyring. Der vil være fokus på systemer som Finansministeriets fælles indkøbs-
og fakturahåndteringssystem (Indfak), Statens Lønsystem (SLS) og Finansministe-
riets fælles rejseafregningssystem (RejsUd).
Som sidste kilde vil dataindsamlingen inkludere henvendelser til Rigsrevisionens
whistleblowerordning. Ordningen er oprettet særskilt til denne undersøgelse og giver
alle mulighed for at indmelde tilfælde af formodet svig og/eller forretningsgange og
kontroller, som muliggør statsansattes svig. Oplysninger fra whistleblowerordningen
vil blive efterprøvet, hvis de er relevante. Rigsrevisionen har lovet anonymitet til de
whistleblowers, som er ansat i staten, og til leverandører/samarbejdspartnere til sta-
ten.
Trin 2: Risikobaseret caseudvælgelse
12. På baggrund af revisionsbemærkninger og andre informationer fra Rigsrevisionens
årlige revision for 2019, data fra selvangivelsen og spørgeskemaet, udtræk fra de fæl-
lesstatslige it-systemer og eventuelle informationer fra whistleblowerordningen for-
venter vi at kunne identificere, hvor der inden for én eller flere af de statslige virksom-
heder måtte være en øget risiko for svig på områderne løn, indkøb og tilskud.
Det vil således være en kombination af informationer fra forskellige kilder, der tilsam-
men skal danne udgangspunkt for en risikovurdering, som vi vil bruge til at udpege de
statslige virksomheder, der skal udvælges som cases til den dybdegående revision.
Ved udvælgelsen vil vi foretage en samlet vurdering af relevante risikofaktorer for de
statslige virksomheder for at vurdere den samlede risiko for svig. Ved at inddrage fle-
re forskellige faktorer forventer vi at kunne dække et bredt spektrum af risici. Hver
virksomhed vil dog skulle gennemgå en kvalitativ vurdering, før den eventuelt udvæl-
ges til substansrevision og test af kontroller. Virksomhederne vil blive risikovurderet
for hvert af områderne løn, indkøb og tilskud (selvfølgelig kun i det omfang, det er re-
levant for de enkelte virksomheders aktiviteter).
Rigsrevisionens midler-
tidige whistleblowerord-
ning
Whistleblowerordningen kan
findes på Rigsrevisionens
hjemmeside.
Whistleblowers kan indmelde
formodet svig og kontroller,
som muliggør svig, inden for
områderne løn, indkøb og til-
skud.
Ordningen er som udgangs-
punkt åben for indmeldinger
frem til den 1. maj 2020.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0007.png
6
Substansrevision
Ved substansrevision foreta-
ger revisor analyser af sam-
menhænge, nøgletal, trends
og sammenligninger samt de-
tailrevision af afstemninger,
bilag mv.
Disse sammenholdes med un-
derliggende dokumentation,
der kan bekræfte regnskabs-
posterne eller andre oplysnin-
ger i regnskabet.
Trin 3: Substansrevision og test af kontroller
13. Den dybdegående substansrevision og test af kontroller vil tage udgangspunkt i
en samlet risikovurdering ud fra de risikofaktorer, som undersøgelsen i trin 1 peger
på. Derfor vil hver virksomhed udvalgt til dybdegående revision blive gennemgået
særskilt og med fokus på netop de parametre, som vurderes risikofyldte hos virk-
somheden, fx anvendelsen af et særskilt it-system, tilstedeværelsen af særlige for-
retnings- og arbejdsgange, særlig opbygning af organisationens økonomistyring o.l.
Formålet med substansrevision og test af kontroller er at efterprøve de systemun-
derstøttede processer og de manuelle processer, der sikrer funktionsadskillelse i
godkendelses- og kontrolprocesser, og at indsamle dokumentation af sager og for-
valtning af brugeradgange knyttet til pengeoverførsler. Denne del af undersøgelsen
kan bl.a. omfatte dokument- og bilagsgennemgang, end-to-end-analyser
1)
, it-revision
og afstemning/fysisk kontrol.
Afgrænsning
Antal statslige virksom-
heder og ansatte
Der var i 2019 i alt knap 140
statslige virksomheder. Disse
beskæftigede i alt ca. 180.000
årsværk.
Se bilag 1 for en liste over
statslige virksomheder.
14. Trin 1 af undersøgelsen vil som beskrevet dække et bredt udsnit af statslige virk-
somheder, mens trin 3 vil dække et smallere udsnit. Da det ikke er muligt at teste kon-
troller og udføre substansrevision hos alle statslige virksomheder i én undersøgelse,
er det for at kunne besvare Statsrevisorernes anmodning vigtigt, at test af kontroller
og substansrevision foretages i de mest risikofyldte områder af forvaltningen for så
vidt angår svig.
Den endelige afgrænsning af, hvilke statslige virksomheder der skal indgå i undersø-
gelsens trin 3, vil først blive foretaget på baggrund af dataindsamlingen (trin 1) og den
derpå følgende risikobaserede caseudvælgelse (trin 2). Undersøgelsen vil blive af-
grænset til at omfatte ministerier, styrelser og de underliggende virksomheder, som
har en virksomhedsbærende hovedkonto på finansloven. Det betyder, at fx selvejen-
de institutioner, selvstændige offentlige virksomheder mv., hvor ansvaret for driften
ligger hos en bestyrelse, ikke umiddelbart indgår i denne undersøgelse.
15. En stor del af virksomhederne i den valgte gruppe (ministerier, styrelser og under-
liggende virksomheder mv.) anvender fællesstatslige it-systemer, hvilket gør det mu-
ligt at gennemføre bredt dækkende dataanalyser til undersøgelsen. Resultaterne fra
disse dataanalyser vil som nævnt indgå i grundlaget for udtagelse af cases til sub-
stansrevision og test af kontroller. For at sikre, at også oplysninger om den gruppe af
virksomheder, som ikke anvender de fællesstatslige it-systemer, indgår i vores risiko-
vurdering, vil vi ud over vores viden fra den årlige revision inddrage eventuelle oplys-
ninger fra den whistleblowerordning, som Rigsrevisionen har oprettet til denne under-
søgelse.
1)
End-to-end-analyser kortlægger procesforløb fra start til slut inkl. de kontroltrin, som en bestemt proces-
type bør indeholde.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
7
Undersøgelsesperiode
16. Undersøgelsen omhandler regnskabsåret 2019. Da det i sagens natur ikke er mu-
ligt at foretage en fysisk gennemgang af fx it-systemer, som er blevet underlagt en
ændring efter den 31. december 2019, vil dele af vores undersøgelse basere sig på re-
visionsbeviser gældende for 2020. Vi vil dog, hvor det er muligt, tage udgangspunkt i
interne kontroller og forretningsgange i statslige virksomheder, som de så ud efter
ressortændringen efter folketingsvalget i 2019. I det omfang at de interne instrukser
og procesbeskrivelser er opdateret efterfølgende, vil vi inddrage de senest opdate-
rede dokumenter.
17. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0009.png
8
Bilag 1. Ministerier og underliggende virksomheder
§ 5. Statsministeriet
Statsministeriets departement
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsombudsmanden på Færøerne
§ 6. Udenrigsministeriet
Udenrigstjenesten
Fiskeristyrelsen (hørte under Udenrigsministeriet indtil juni 2019 – herefter en styrelse under
Miljø- og Fødevareministeriet)
§ 7. Finansministeriet
Finansministeriets departement
Digitaliseringsstyrelsen
Kompetencesekretariatet (hørte under Finansministeriet indtil den 30. september 2019 – her-
efter en del af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen under Skatteministeriet)
Moderniseringsstyrelsen
Statens Administration
Statens It
De Økonomiske Råd
§ 8. Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriets departement
Nævnenes Hus
Sikkerhedsstyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Søfartsstyrelsen
Finanstilsynet
§ 9. Skatteministeriet
Skatteministeriets departement
Skattestyrelsen
Gældsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen
Toldstyrelsen
Motorstyrelsen
Administrations- og Servicestyrelsen
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Spillemyndigheden
Skatteankestyrelsen
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (oprettet pr. 1. oktober 2019)
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0010.png
9
§ 11. Justitsministeriet
Justitsministeriets departement
Politi og Anklagemyndigheden
Kriminalforsorgen i anstalter og frihed
Civilstyrelsen
Politiklagemyndigheden
Domstolsstyrelsen
Datatilsynet
Tilsynet med efterretningstjenesterne
§ 12. Forsvarsministeriet
Forsvarsministeriets departement
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Forsvarskommandoen
Hjemmeværnet
Forsvarsministeriets Efterretningstjeneste
Redningsberedskab
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Udlændingestyrelsen
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet
Social- og Indenrigsministeriets departement
Statsforvaltningen/Familieretshuset (pr. 1. april Familieretshuset)
Socialstyrelsen
Børnerådet
Frivilligrådet
Det Centrale Handicapråd
Rådet for Socialt Udsatte
Kofoeds Skole
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ankestyrelsen
Danmarks Statistik
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0011.png
10
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Sundheds- og Ældreministeriets departement
Sundhedsstyrelsen
Lægemiddelstyrelsen
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundhedsdatastyrelsen
Statens Serum Institut
Fællessekretariat for Det Etiske Råd og National Videnskabsetisk Komité
Styrelsen for Patientklager
Nationalt Genom Center
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Beskæftigelsesministeriets departement
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Arbejdstilsynet
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (har ansvaret for Videncenter for Arbejds-
miljøs regnskaber mv.)
Tværgående It-understøtning i beskæftigelsesindsatsen
Videncenter for Arbejdsmiljø (nedlagt pr. 1. januar 2020)
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement
Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Studenterrådgivningen, Administrationen
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Studievalg Danmark
Dansk Dekommissionering
Arkitektskolen Aarhus
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriets departement
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Styrelsen for It og Læring
Danmarks Evalueringsinstitut
Sorø Akademis Skole
Dansk Center for Undervisningsmiljø
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0012.png
11
§ 21. Kulturministeriet
Kulturministeriets departement
Dansk Sprognævn
Den Danske Filmskole
Den Danske Scenekunstskole
Den Hirschsprungske Samling
Det Danske Filminstitut
Det Jyske Musikkonservatorium
Det Kongelige Akademi for de Skønne Kunster
Det Kgl. Bibliotek, Nationalbibliotek og Københavns Universitetsbibliotek
Kunstakademiets Billedkunstskoler
Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Det Kongelige Teater og Kapel
Nationalmuseet
Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder
Ordrupgaard
Rytmisk Musikkonservatorium
Slots- og Kulturstyrelsen
Statens Museum for Kunst
Statens Værksteder for Kunst
Syddansk Musikkonservatorium
Det Grønne Museum
Statens Arkiver
§ 22. Kirkeministeriet
Kirkeministeriets departement
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Miljø- og Fødevareministeriets departement
Landbrugsstyrelsen
Fødevarestyrelsen
Naturstyrelsen
Miljøstyrelsen
Danmarks Miljøportal – Digital miljøforvaltning
Fiskeristyrelsen (fra juni 2019)
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 8: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens forretningsgange og interne kontroller med henblik på at undgå statsansattes besvigelser
2178601_0013.png
12
§ 28. Transport- og Boligministeriet
Transport- og Boligministeriets departement
Banedanmark
Bygningsstyrelsen
Havarikommissionen for Vejtrafik
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne
Kommissarius ved Statens ekspropriationer i Jylland
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Vejdirektoratet
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement
Energistyrelsen
Forsyningstilsynet
Danmarks Meteorologiske Institut
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Geodatastyrelsen
Klimarådet