Statsrevisorerne 2020
10
Offentligt
2197222_0001.png
Juni 2020
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
skifteretternes behand-
ling af dødsboer med
bobestyrer
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 10: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af skifteretternes behandling af dødsboer med bobestyrer
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af skifteret-
ternes behandling af dødsboer med bobestyrer
26. maj 2020
RN 1108/20
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede den 24. marts 2020 om en undersøgelse af skifteret-
ternes behandling af dødsboer med bobestyrer, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1.
2. Statsrevisorerne anmodede Rigsrevisionen om at undersøge og vurdere følgende:
udviklingen i antallet af klager over bobestyrere, som skifteretterne har behandlet
i perioden 2009-2020, herunder en opgørelse af, hvilke klagemuligheder kla-
gerne vedrører
skifteretternes sagsbehandlingstider ved behandling af klagesager i perioden
om der i klagerne er gennemgående problemstillinger ved bobestyrernes bobe-
handling, og hvad dette eventuelt har givet skifteretterne anledning til at foretage
sig
opgørelse af, i hvor mange tilfælde skifteretterne har afsat bobestyrere, fordi dis-
se ikke har behandlet boet forsvarligt, rettidigt eller med den fornødne sikkerhed,
herunder hvilke kriterier skifteretterne har lagt til grund for sin afgørelse
udviklingen i antallet af klager til landsretterne over skifteretternes afgørelser i
klagesager (kæresager) i perioden 2009-2020 og landsretternes afgørelser.
Klagemuligheder
Når en arving klager, skal ved-
kommende bl.a. oplyse, om
klagen vedrører bobestyrers
sagsbehandling, bobestyrers
afgørelse eller bobestyrers
salær.
3. Dette notat beskriver, hvordan en eventuel større undersøgelse vil kunne tilrette-
lægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i 1. kvartal 2021.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 10: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af skifteretternes behandling af dødsboer med bobestyrer
2
II. Baggrund
Dødsboskiftesager med bobestyrer
Bobestyrere
Boet skal altid behandles af en
bobestyrer i de tilfælde, hvor:
det fremgår af testamentet
gælden i boet er større end
formuen
arvingerne ikke kan enes
4. I Danmark er der godt 50.000 dødsfald om året. Dødsfaldene bliver behandlet af
skifteretterne som dødsboer, og de fleste afsluttes af skifteretterne med hjælp fra ar-
vingerne. Nogle af dødsboerne bliver imidlertid behandlet af en bobestyrer udpeget
af skifteretten. Dels kan arvinger selv vælge at lade en bobestyrer behandle boet, dels
fremgår det af loven, at boet i en række nærmere definerede tilfælde skal behandles
af en bobestyrer.
Antallet af afsluttede dødsboskiftesager med bobestyrer har i perioden 2009-2019
svinget mellem ca. 5.000 og ca. 7.000 sager om året.
Klager over bobestyrer
om fordeling af arven
arvingerne ikke inden for
fristen har oplyst, hvordan
boet skal skiftes
der ikke er nogen arvinger,
eller der er usikkerhed om,
hvem der er arvinger
arvingerne ikke er myndige,
er under konkurs eller ude
af stand til at opfylde deres
forpligtelser.
5. Hvis en arving er utilfreds med bobestyrers behandling af dødsboet, kan vedkom-
mende klage til skifteretterne over:
bobestyrers dispositioner foretaget som et led i hvervet som bobestyrer, herun-
der klager over, at bobestyrer ikke fremmer behandlingen af boet uden unødigt
ophold
bobestyrers afgørelser
bobestyrers salær.
Hvis arvinger er utilfredse med bobestyrerens adfærd, skal de klage til Advokatnæv-
net. Da Rigsrevisionen ikke har revisionsadgang til Advokatnævnet, indgår klager over
advokatens/bobestyrerens adfærd ikke i undersøgelsen.
I forbindelse med behandlingen af klager har skifteretterne i henhold til dødsboskifte-
loven følgende reaktionsmuligheder.
For det første kan skifteretterne meddele bobestyreren pålæg om at foretage, hvad
der findes fornødent, hvis de vurderer, at bobestyrer ikke fremmer behandlingen af
boet uden unødigt ophør.
For det andet kan skifteretterne omgøre bobestyrerens afgørelser, hvis der fx er frem-
kommet yderligere aktiver eller passiver, arven er fordelt forkert, der er begået væ-
sentlige fejl i forbindelse med boets behandling, eller boafgiften er beregnet forkert.
Endelig kan skifteretterne nedsætte bobestyrers salær på baggrund af en konkret
vurdering af arbejdets omfang, boets beskaffenhed og kompleksitet, det med arbej-
det forbundne ansvar, konfliktniveauet og det efter omstændighederne opnåede re-
sultat.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 10: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af skifteretternes behandling af dødsboer med bobestyrer
2197222_0004.png
3
6. Der har siden 2017 været flere folketingsspørgsmål vedrørende bobestyrers salær,
herunder bl.a. skifteretternes mulighed for at regulere eller skabe gennemsigtighed, og
senest har justitsministeren i marts 2020 fulgt op på beslutningsforslag B 56 fra 2018
om, at bobestyrer skal fremlægge timesagsregnskab, jf. boks 1.
Boks 1
Opfølgning på beslutningsforslag om, at bobestyrer skal frem-
lægge timesagsregnskab
I justitsministerens opfølgning til Retsudvalget fra marts 2020 oplyser ministeren, at han
ikke finder, at der er behov for at stille krav om, at alle bobestyrere skal fremlægge time-
sagsregnskab i alle sager. Det skyldes, at det er Justitsministeriets indtryk, at reglerne,
der regulerer klagesystemet, generelt set er velfungerende, da mere end 99 % af bobe-
styrerboerne bliver afsluttet uden klage over bobestyrers salær, og idet skifteretterne i
under halvdelen af de sager, hvor der klages over salær, nedsætter salæret.
Derudover oplyser justitsministeren, at Justitsministeriet har taget en række initiativer
med henblik på at forbedre arvingernes kendskab til skifteprocessen, bobestyrers rolle,
grundlaget for beregningen af bobestyrers salær og arvingernes rettigheder, herunder
muligheden for at klage over bobestyrers salær. Bl.a. har ministeriet udarbejdet en tjek-
liste, som bobestyrer kan gennemgå med arvingerne på det indledende bomøde, og som
samtidig gøres tilgængelig på byretternes hjemmesider, samt anmodet Domstolsstyrel-
sen om at offentliggøre en liste over samtlige autoriserede bobestyrere i hele landet for
at tilskynde til mere konkurrence på tværs af retskredsene.
Skifteretternes opgaver i forbindelse med bobestyrersager
7. Det er skifteretterne, der udpeger bobestyrerne. Desuden er det skifteretternes op-
gave at træffe afgørelse i klagesager og at føre tilsyn med bobestyrerne. Derudover
har skifteretterne i henhold til dødsboskifteloven mv. mulighed for at pålægge bobe-
styrer at indgive løbende indberetninger, sætte frist for boets afslutning, afsætte bo-
bestyrer og nedsætte salæret.
Det er Domstolsstyrelsens opgave at understøtte retternes administration mv., og
Justitsministeriet er ressortansvarlig for dødsboskifteloven.
Domstolsstyrelsens
opgave
Domstolsstyrelsen har til op-
gave at varetage domstolenes
bevillingsmæssige og admini-
strative forhold, it og persona-
le, men har ikke kompetence
til at ansætte dommere.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
8. Formålet med undersøgelsen vil være at undersøge skifteretternes behandling af
klager vedr. dødsboer med bobestyrer og skifteretternes tilsyn med bobestyrer.
9. Første del af undersøgelsen vil omhandle skifteretternes
behandling af klager
over
bobestyrersager og besvare statsrevisorspørgsmålene 1, 2, 3 og 5.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2020 nr. 10: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af skifteretternes behandling af dødsboer med bobestyrer
4
Klageblanket
Arvinger har siden 1. januar
2016 skullet angive, hvilke kla-
gemuligheder klagen vedrører
på en klageblanket.
Vi vil undersøge udviklingen i antallet af klager fra 2009-2020 (spørgsmål 1), og vi vil
for perioden 2016-2020 gennemgå sager og undersøge, hvilke klagemuligheder kla-
gerne vedrører (spørgsmål 1), og sagsbehandlingstiden i forbindelse med klagesager
(spørgsmål 2). Desuden vil vi undersøge, i hvilket omfang retterne afviser klager og
giver klageren medhold.
Derudover vil vi opgøre antallet af klager til landsretterne over skifteretternes afgø-
relser i klagesager samt redegøre for landsretternes afgørelser for perioden 2009-
2020 (spørgsmål 5).
Vi vil både undersøge udviklingen samlet set og vedrørende de enkelte skifteretter.
Endelig vil vi undersøge skifteretternes eventuelle reaktioner som opfølgning på det,
arvingerne klager over (spørgsmål 3).
10. Anden del af undersøgelsen vil omhandle skifteretternes
tilsyn med bobestyrerne
og besvarer statsrevisorspørgsmål 4.
Ifølge bobestyrerbekendtgørelsen skal skifteretterne føre tilsyn med ”bobestyrers
forvaltning af boer og med boernes beholdninger og værdipapirer”. Skifteretterne
skal i forbindelse med tilsynet bl.a. påse, at boets midler er til stede, at midlerne for-
valtes og administreres i overensstemmelse med reglerne, og at bobestyreren frem-
mer boets behandling.
Vi vil i denne del undersøge retternes tilsynspraksis og gennemgå deres tilsynsmate-
riale for 2016-2020. Vi vil dels undersøge, i hvilket omfang de gennemfører tilsynet,
dels i hvilket omfang de gør brug af de muligheden for at sætte tidsfrister eller pålæg-
ge bobestyreren at indgive løbende indberetninger om bobehandlingens forløb, hvis
de vurderer, at bobestyrer ikke fremmer behandlingen af boet. Vi vil i denne sammen-
hæng også undersøge, i hvilket omfang de benytter muligheden for at nedsætte bobe-
styrers salær af egen drift.
Endelig vil vi så vidt muligt undersøge, hvor mange gange skifteretterne har afsat bo-
bestyrer siden 2009, herunder hvilke kriterier de har lagt til grund (spørgsmål 4).
11. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm