Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 6
Offentligt
2344258_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 2421
Doknr.
385196
Dato
26-02-2021
Indenrigs- og boligministerens redegørelse vedrørende beretning nr. 7/2020 om
Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Som anmodet i brev fra Statsrevisorerne af den 4. januar 2021 fremsendes hermed
min redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 7/2020 om
revisionen af Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser har givet anledning til.
Social- og Indenrigsministeriet blev ved kongelig resolution af 21. januar 2021
ressortomlagt. Min følgende redegørelse vedrører derfor alene de forhold, som
fremadrettet hidrører under Indenrigs- og Boligministeriets ressortområde.
Jeg konstaterer, at Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at
Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at ministeriernes forretningsgange og interne
kontroller i 2019 samlet set ikke var tilfredsstillende i forhold til at begrænse risikoen
for, at statsansatte kunne begå besvigelser.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen ikke har fundet konkrete tilfælde af svig
vedrørende tilskud, indkøb og løn, men har konstateret en række svage kontroller på
tværs af ministerierne, som betyder, at det for statsansatte ville have været muligt at
begå svig uden at blive opdaget.
Det er afgørende for mig, at Indenrigs- og Boligministeriet har en sikker drift, hvor
forretningsgange og interne kontroller begrænser risikoen for tilsigtede og utilsigtede
fejl. Jeg er derfor også enig med Statsrevisorerne i, at der bør være et stærkt
ledelsesfokus på den interne kontrol og risikostyring. Og jeg hilser det velkomment,
når Statsrevisorerne opfordrer til, at Finansministeriet udbreder viden, vejledning og
rammer for ministeriernes styrkelse af kontrolmiljøet, herunder funktionsadskillelse
og kontroller i fællesstatslige it-systemer.
Jeg kan overordnet oplyse, at det nu forhenværende Social- og Indenrigsministerium
siden 2019 har styrket rammerne for det departementale tilsyn og etableret
procedurer på ministerområdet, som bidrager til et øget fokus, herunder også
ledelsesfokus, på tilrettelæggelsen af den interne kontrol og risikostyring på
ministerområdet. Det noterer jeg mig også, at Rigsrevisionens konstaterer i
undersøgelsens afsnit 2.2.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 6: Indenrigs- og boligministerens redegørelse af 26. februar 2021
2344258_0002.png
Indenrigs- og Boligministeriet vil fortsætte dette arbejde i det nyetablerede
ministerium, herunder inddrage Rigsrevisionens anbefalinger og bemærkninger om
tilrettelæggelsen af det departementale tilsyn, intern finansiel kontrol og risikostyring.
I det følgende vil jeg redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser, som
undersøgelsens delkonklusioner giver anledning til.
Ministeriernes styringsrammer ift. at forebygge besvigelser
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at hovedparten af ministerierne i
2019 eller 2020 ikke har opdateret ministerieinstruksen med beskrivelser af
hovedelementer i ministeriets interne kontrol og risikostyring, på trods af at dette har
været et krav i regnskabsbekendtgørelsen siden 2018.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen vurderer, at den opdatering af
ministerieinstruksen, som det forhenværende Social- og Indenrigsministerium foretog
i marts 2020, ikke tilstrækkeligt struktureret beskriver hovedelementerne i
ministeriets interne kontrol og risikostyring. Jeg noterer mig samtidig, at
Rigsrevisionen anbefaler alle ministerier at implementere en styringsramme for intern
kontrol og risikostyring ud fra fagligt anerkendte standarder og principper.
Som det fremgår af beretningen har Social- og Indenrigsministeriet m.fl. efterspurgt
vejledning fra Økonomistyrelsen til understøttelse af implementeringen af
regnskabsbekendtgørelsens krav om beskrivelse af tilrettelæggelsen af intern kontrol
og risikostyring. Økonomistyrelsens endelige vejledninger til udarbejdelse af relevante
instrukser afventes imidlertid fortsat.
Indenrigs- og Boligministeriet vil på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger og
anbefalinger, samt i medfør af den nylige ressortændring, gennemføre en revision af
ministerie-, virksomheds-, og regnskabsinstrukser på ministerområdet i indeværende
år. Ministeriet vil her også have fokus på, at instrukserne er kendt af medarbejderne.
Systemunderstøttet funktionsadskillelse i de fællesstatslige it-systemer
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de fællesstatslige it-systemer
IndFak og RejsUd lokalt kan sættes op og bruges på en måde, der gør, at medarbejdere
kan gennemføre transaktioner uden tilstrækkelig funktionsadskillelse. Rigsrevisionen
understreger, at ministerierne i sådanne tilfælde skal have kompenserende kontroller
for at forebygge og kunne opdage eventuelt svig.
Jeg bemærker, at det forhenværende Social- og Indenrigsministerium ikke omtales
direkte i denne del af Rigsrevisionens undersøgelse. Indenrigs- og Boligministeriet
tager imidlertid Rigsrevisionens generelle konklusioner om risici ved anvendelse af
lokale tilpasninger og brugerrettigheder fx ved anvendelse af stedfortræderfunktion i
RejsUd og delvis godkendelse i IndFak til efterretning.
Indenrigs- og Boligministeriet har på baggrund af Rigsrevisionens undersøgelse
igangsat en opfølgning på, at der på ministerområdet er iværksat kompenserende
kontroller, som imødegår de konstaterede risici. Opfølgningen forventes afsluttet i
foråret 2021.
2
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 6: Indenrigs- og boligministerens redegørelse af 26. februar 2021
2344258_0003.png
Ministeriernes interne kontroller i praksis
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de fællesstatslige it-systemer
IndFak og RejsUd ofte anvendes uden tilstrækkelig styring af brugernes rettigheder i
systemerne, og at ministerierne ikke udfører kompenserende kontroller. Derudover er
der i enkelte ministerier fundet eksempler på, at medarbejdere har anvendt
betalingskort i strid med gældende regler.
Det forhenværende Social- og Indenrigsministerium har ikke været omfattet af
Rigsrevisionens undersøgelsen af de fællesstatslige systemer og betalingskort.
Jeg kan imidlertid oplyse, at ministeriet tilbage i 2019 satte fokus på de
kompenserende kontroller ift. brugerstyring i de fællesstatslige it-systemer, herunder
for at imødegå risici fra bl.a. rollen som lokaladministrator. I 2020 har de
virksomheder under Indenrigs- og Boligministeriets ressort, som anvender it-
systemerne, etableret og udført manuelle kompenserende kontroller i
overensstemmelse med Økonomistyrelsens kontrolvejledning af juni 2020.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen anbefaler alle ministerier at undersøge
forretningsgange og kontroller ift. ansattes brug af betalingskort, herunder tankkort.
Indenrigs- og Boligministeriet vil sikre, at der følges op herpå i forbindelse med den
forestående revision af ministerie-, virksomheds- og regnskabsinstrukser på
ministerområdet.
Det forhenværende Social- og Indenrigsministerium indgår i Rigsrevisionens
konklusioner om kontrolmiljøet på lønområdet. Her noterer jeg mig, at
Rigsrevisionens på tværs af flere ministerier har fundet væsentlige fejl og mangler i
lønkontrollerne, at der har været mangler i styringen af brugerrettigheder i
lønsystemerne, samt at der har været konfliktende brugerrettigheder.
Det forhenværende Social- og Indenrigsministerium tog kritikken til efterretning og
gennemførte i 2020 en opfølgning på Rigsrevisionens bemærkninger efter
lønrevisionen. De fundne forhold er således bragt i orden.
En kopi af denne redegørelse er ligeledes fremsendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
3