Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 5
Offentligt
2344254_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 23. februar 2021
J. nr. 2020-2023
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Telefon
41 71 27 00
Statsrevisorerne har i brev af 4. januar 2021 anmodet om en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning nr. 7/2020 om
indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser giver anledning til.
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Rigsrevisionen ikke har fundet konkrete
tilfælde af svig begået af statsansatte i Transportministeriet. Jeg noterer mig
dog samtidig, at Rigsrevisionen vurderer, at der er risiko for i alle ministerier,
at der i 2019 og flere år bagud kan have fundet uretmæssige udbetalinger sted,
når statsansatte har forvaltet indkøb, løn og tilskud.
Jeg hæfter mig ved, at Statsrevisorerne indskærper, at ministerierne generelt
bør styrke deres ledelsesfokus på tilrettelæggelsen af den interne kontrol og ri-
sikostyring.
Jeg vil naturligvis tilsikre, at der tages initiativer til at forbedre tilrettelæggel-
sen af den interne kontrol og risikostyring i Transportministeriet lyset af Rigs-
revisionens anbefalinger.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at ministeriet allerede har gennemført en
række initiativer for at styrke ministeriets generelle ledelsesfokus på interne
kontroller og risikostyring.
Beretningen, Rigsrevisionens konklusioner og Økonomistyrelsens øgede fokus
på området, har bl.a. været drøftet af styrelsesdirektørerne på møder i ministe-
riets toplederforum. Herudover har samme emner være drøftet i ministeriets
fora for økonomi- og regnskabschefer.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved, at selv om ministerierne tilkendegi-
ver, at de har etableret basale kontroller såsom funktionsadskillelse og logning
af brugerhandlinger, har den øverste ledelse i ministerierne ikke i tilstrækkelig
grad ført tilsyn med, om kontrollerne forebygger ansattes mulighed for at begå
svig.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 5: Transportministerens redegørelse af 23. februar 2021
2344254_0002.png
Side 2/4
Som led i at styrke ministeriets tilsyn med institutioners interne kontrol og risi-
kostyring har jeg taget initiativ til at ministeriet fremadrettet stiller krav om, at
alle ministerområdets institutioner skal udarbejde ledelsesgodkendte kontrol-
planer. Kontrolplaner skal indeholde en kortlægning af virksomhedens risiko-
eksponering og etablere et overblik over virksomhedens finansielle processer
og prioritering af disse i forhold til den iboende risiko. Herudover skal planen
indeholde en vurdering af eksisterende kontrollers effektivitet.
Kontrolplanerne skal bidrage til at sikre, at der er etableret kontroller som kan
bidrage til at forebygge ansattes mulighed for at begå svig. Kontrolplanerne vil
herudover indgå som en del af ministeriets løbende koncerntilsyn.
Kontrolplanerne skal løbende opdateres og årligt fremsendes til departementet.
Kontrolplanerne vil indgå som et fast punkt på ministeriets fora for regnskabs-
chefer og vil efter behov blive drøftet i økonomichefnetværk og toplederforum,
såfremt kontrolplanerne giver anledning til mere strategiske drøftelser på tværs
af ministerområdet.
Statsrevisorerne fremhæver desuden, at der er risiko for, at medarbejdere kan
anvende statslige betalingskort til privat forbrug, og at dette bør imødegås med
fastsatte retningslinjer og monitorering.
Ministeriet har taget initiativ til at indskærpe, at ministeriets institutioner skal
minimere brugen af betalingskort mest muligt og alene udstede betalingskort
til medarbejdere med et særligt tjenstligt behov.
Betalingskortadministrationen indgår herudover som et særskilt område i mi-
nisteriets tilsyn med virksomhederne i 2021. Tilsynet skal sikre, at virksomhe-
derne har fastlagt tilstrækkelige retningslinjer og etableret den nødvendige mo-
nitorering.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen i beretningen har fremhævet en række
konkrete forhold på ministerområdet. Jeg har følgende bemærkninger hertil:
Rigsrevisionen har vurderet, at ministeriets interne finansielle kontrol-
ler og risikostyring ikke er fuldt ud beskrevet i ministerieinstruksen.
Jeg kan oplyse, at ministeriet afventer Økonomistyrelsens opdaterede
vejledninger, og ministeriet vil på baggrund af de nye vejledninger fore-
tage de nødvendige opdateringer.
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at det er muligt at omgå den
systemunderstøttede funktionsadskillelse i de fællesstatslige it-syste-
mer IndFak (indkøb og fakturering), RejsUd (rejseafregning) og SLS
(løn), fx via lokale tilpasninger eller tildeling af brugerrettigheder.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 5: Transportministerens redegørelse af 23. februar 2021
2344254_0003.png
Side 3/4
Rigsrevisionen fandt enkelte tilfælde i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
hvor en chef har godkendt sin egen afregning i RejsUd. Jeg er enig i, at
det ikke er hensigtsmæssigt, og ministeriet har på den baggrund ind-
skærpet overfor alle institutioner, at en sådan praksis skal ophøre, og at
systemerne skal opsættes, således at kravet om funktionsadskillelse
overholdes.
Beretningen har generelt foranlediget et øget fokus på kontrol af bru-
geradgange. Departementet har i forlængelse heraf meldt sig som pilot-
institution for et projekt, som gennemføres i Statens Administration,
vedrørende automatiseret kontrol af brugeradgange på tværs af syste-
mer.
I takt med at departementet indhøster erfaringer med de løsninger,
som Statens Administration kan tilbyde, vil ministeriet overveje, hvilke
initiativer, der kan udrulles på ministerområdet for at styrke kontrollen
med brugeradgange.
Jeg vil samtidig gerne opfordre Rigsrevisionen til at tilskynde Økono-
mistyrelsen til fra centralt hold at opsætte de fællesstatslige systemer,
så mulighederne for omgåelse fjernes.
I beretningen fremgår det, at ministeriet har selvangivet, at der ikke har
været foretaget konkrete efterprøvninger af, om funktionsadskillelsen
ved betalinger på ministerområdet fungerer. Endvidere har der ikke
været foretaget efterprøvning af, om der er opsat logning af brugernes
handlinger i tilskuds-, indkøbs- og lønsystemer.
I Transportministeriet er ansvaret for konkrete kontroller placeret hos
styrelsesdirektørerne.
Det er i forlængelse heraf min forståelse, at der i regnskabsbekendtgø-
relsen ikke er krav om, at departementerne som led i deres tilsyn selv
skal efterprøve virksomhedernes interne kontroller, herunder om der er
etableret funktionsadskillelse, der fungerer effektivt i praksis i virksom-
hederne.
Departementerne har dog, jf. regnskabsbekendtgørelsen, et ansvar for
at føre et tilsyn, der er tilstrækkeligt til at overvåge og sikre en viden,
der gør, at departementet løbende kan vurdere, om der inden for mini-
sterområdet er tilstrækkelige og velfungerende interne finansielle kon-
troller, herunder i forhold til at forebygge, at der sker såvel tilsigtede
som utilsigtede fejl.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 5: Transportministerens redegørelse af 23. februar 2021
2344254_0004.png
Side 4/4
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen har tilkendegivet, at man er enig i, at
de underliggende virksomheder selv er ansvarlige for at etablere og
overvåge implementerede interne kontroller.
Ministeriet vil også fremadrettet fastholde, at ansvaret for et kontrol-
setup er placeret hos styrelsesdirektørerne. Samtidig har ministeriet
dog taget initiativ til at styrke tilsynet yderligere, bl.a. via ovennævnte
initiativ om kontrolplaner og styrket tilsyn på udvalgte fokusområder
som f.eks. betalingskortsadministration og brugerrettighedskontroller.
Rigsrevisionen konkluderer, at der i Banedanmark er konstateret
mangler i beskrivelsen af lønkontroller i kontrolplanen. Rigsrevisionen
fremhæver, at manglende beskrivelse af lønkontroller bl.a. øger risi-
koen for at væsentlige og relevante kontroller ikke udføres.
Ministeriet fører løbende tilsyn med opfølgningen på Rigsrevisionens
bemærkninger. Som led i dette løbende tilsyn, har ministeriet fulgt op
på Rigsrevisionens bemærkninger til den seneste lønrevision i Ba-
nedanmark. Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at Banedanmark har
igangsat et større arbejde med at forenkle arbejdsgange og processer,
således at risikoen for fejl mindskes, bl.a. ved at have udbygget et 2.
kontrolsystem. Samtidig arbejdes der med procesoptimeringer i forhold
til at sikre flere digitale arbejdsprocesser, der skaber gennemsigtighed
og overblik for både medarbejdere og ledere.
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen på mail [email protected].
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht