Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 22
Offentligt
2376765_0001.png
Maj 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen for at
undgå statsansattes
besvigelser
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
2376765_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2020 om indsatsen for
at undgå statsansattes besvigelser
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 15. februar 2021
Udenrigsministerens redegørelse af 17. februar 2021
Transportministerens redegørelse af 23. februar 2021
Forsvarsministerens redegørelse af 25. februar 2021
Indenrigs- og boligministerens redegørelse af 26. februar 2021
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 26. februar 2021
Skatteministerens redegørelse af 1. marts 2021
Erhvervsministerens redegørelse af 1. marts 2021
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 1. marts 2021
Statsministerens redegørelse af 2. marts 2021
Miljøministerens redegørelse af 3. marts 2021
Social- og ældreministerens redegørelse af 4. marts 2021
Justitsministerens redegørelse af 4. marts 2021
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. marts 2021
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 4. marts 2021
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 5. marts 2021
Sundhedsministerens redegørelse af 5. marts 2021
Kulturministerens redegørelse af 5. marts 2021
(modtaget i Rigsrevisionen den 12. marts 2021)
Kirkeministerens redegørelse af 9. marts 2021
Finansministerens redegørelse af 9. marts 2021
12. april 2021
RN 1404/21
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
1. Social- og Indenrigsministeriet blev ved kongelig resolution af 21. januar 2021 res-
sortomlagt. I redegørelsen adresserer indenrigs- og boligministeren alene de forhold,
som fremadrettet vedrører Indenrigs- og Boligministeriets område, mens redegørel-
sen fra social- og ældreministeren alene vedrører de forhold, som fremadrettet hører
under Social- og Ældreministeriets ressortområde.
Det følger af kongelig resolution af 19. november 2020, at Miljø- og Fødevareministe-
riet har skiftet navn til Miljøministeriet, og at der er blevet oprettet et særskilt ministe-
rium for fødevarer, landbrug og fiskeri. I redegørelsen adresserer miljøministeren der-
for kun opfølgning inden for Miljøministeriets ressort. Ministeren for fødevarer, land-
brug og fiskeri forholder sig til opfølgning inden for det nuværende ministerium for fø-
devarer, landbrug og fiskeris område.
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
2376765_0003.png
2
2. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene har iværksat el-
ler vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens kon-
klusioner.
Konklusion
Ministrene tager samstemmende beretningen til efterretning og vil arbejde for, at for-
retningsgange og interne kontroller samlet set bliver tilfredsstillende i forhold til at be-
grænse risikoen for, at statsansatte kan begå besvigelser.
Alle ministrene oplyser, at de har arbejdet med at styrke det generelle ledelsesfokus på
interne kontroller og risikostyring, herunder bl.a. det departementale tilsyn, og at de
fortsat vil sikre og fastholde et solidt kontrolmiljø ved hjælp af en række forskelligarte-
de initiativer. Rigsrevisionen finder arbejdet med det styrkede ledelsesfokus tilfredsstil-
lende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Alle ministrene tilkendegiver vigtigheden af intern kontrol og risikostyring og næv-
ner en lang række initiativer, der er igangsat i de forskellige ministerier.
7 af ministerierne har nu opdateret ministerieinstruksen med eksplicitte beskrivelser af
hovedelementerne i ministeriets tilrettelæggelse af den interne kontrol og risikostyring.
Rigsrevisionen vil fortsat følge, at Statsministeriet, Justitsministeriet, Forsvarsministe-
riet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Uddannelses-
og Forskningsministeriet, Kirkeministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri, Transportministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet, Sund-
hedsministeriet og Miljøministeriet får opdateret ministerieinstruksen.
Flere ministerier har arbejdet på at øge sikkerheden i de fællesstatslige it-systemer for
at sikre en betryggende funktionsadskillelse. Det har de gjort ved at gennemgå ministeri-
ernes finansielle processer med fokus på kompenserende kontroller. Ministerierne har
desuden arbejdet med afdækning af risici og brugerrettighedsstyring i de fællesstatslige
systemer IndFak og RejsUd. Hovedparten af ministerierne har indført kontroller, der
imødegår kritikken fra beretningen. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende og vurde-
rer på den baggrund, at denne del af sagen for flere ministerier kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Udenrigsministeriet (RejsUd), Uddannelses- og Forskningsministeriet (IndFak), Bør-
ne- og Undervisningsministeriet (IndFak) og Kulturministeriet (IndFak) har alle ind-
ført kontroller, der imødegår kritikken fra beretningen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Trans-
portministeriets initiativer i forhold til at indføre nye kontroller og foretage it-ændrin-
ger i RejsUd.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
3
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
allerede i 2020 havde implementeret nye procedurer for betalingskort. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil fremover lukke medarbejderes beta-
lingskort på fratrædelsesdatoen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med tankkort- og betalings-
kortområdet og Justitsministeriets arbejde med at implementere et nyt kontroldesign
for betalingskort.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har arbejdet med styring af
brugerrettigheder i SLS, og at ministerierne har iværksat initiativer, der skal styrke løn-
kontrollerne. Rigsrevisionen vurderer derfor, at både sagen om styring af brugerrettig-
heder og sagen vedrørende lønkontrol kan afsluttes. Rigsrevisionen vil følge Finansmi-
nisteriets vejledningsindsats vedrørende løn og indsatsen for at udvikle SLS, så lønnen
standses, hvis der ligger ikke-godkendte indtastninger.
Flere af ministrene oplyser desuden, at de har adresseret manglerne i it-understøttel-
sen af tilskudsadministrationen i TAS. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Be-
skæftigelsesministeriet har håndteret problemer med manglende kontrol med privile-
gerede brugere. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes,
men vil fortsat følge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets, Miljøministeriets og Kul-
turministeriets arbejde med at forbedre kontrollen i TAS samt Kulturministeriets arbej-
de med at forbedre kontrollen med biblioteksafgiften.
Flere ministre henviser til Finansministeriets opgave med at udbrede viden, vejledning
og rammer for ministeriernes styrkelse af kontrolmiljøet, herunder funktionsadskillel-
se og kontroller i de fællesstatslige it-systemer. Finansministeren forventer at udgive
reviderede vejledninger om udarbejdelse af bl.a. ministerieinstruks og en vejledning
om lønkontrol i 2021. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets arbejde med at
offentliggøre de reviderede vejledninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
13 ministeriers (Statsministeriet, Justitsministeriet, Forsvarsministeriet, Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, Kirkeministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Transportministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet, Sundheds-
ministeriet og Miljøministeriet) opdatering af ministerieinstrukser med eksplicitte
beskrivelser af hovedelementerne i ministeriets tilrettelæggelse af den interne kon-
trol og risikostyring
2 ministeriers (Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Transportministe-
riet) fortsatte arbejde for at sikre en betryggende funktionsadskillelse ved lokal an-
vendelse af de fællesstatslige it-systemer IndFak og RejsUd
Forsvarsministeriets arbejde med tankkort- og betalingskortområdet
Justitsministeriets arbejde med at implementere nyt kontroldesign for betalingskort
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
4
3 ministeriers (Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Miljøministeriet og Kultur-
ministeriet) arbejde med at forbedre kontrollen i TAS samt Kulturministeriets arbej-
de med at forbedre kontrollen med biblioteksafgiften
Finansministeriets arbejde med vejledninger om udarbejdelse af ministerie-, virk-
somheds- og regnskabsinstruks samt en vejledning om lønkontrol
Finansministeriets udvikling af SLS, som vil standse hele lønnen til en person, hvis
der ligger ikke-godkendte indtastninger.
I. Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav i december 2020 en beretning om indsatsen for at undgå stats-
ansattes besvigelser. I undersøgelsen indgik alle ministerier og ca. 140 underliggende
virksomheder. Ansatte i staten kan fx begå svig ved at misbruge statens midler til at
foretage private indkøb eller udbetale penge til egen konto. Beretningen handlede om
ministeriernes forretningsgange og interne kontroller til at begrænse risikoen for an-
sattes besvigelser ved udbetalinger på de 3 områder indkøb, løn og tilskud. Under ind-
køb indgik også anvendelsen af betalingskort mv. I beretningen gennemgik Rigsrevi-
sionen alle ministeriers styringsrammer i forhold til at forebygge risikoen for besvigel-
ser begået af statsansatte vedrørende indkøb, løn og tilskud, funktionsadskillelse i de
fællesstatslige it-systemer til indkøb og løn samt interne kontroller af den praktiske
forvaltning af indkøb, løn og tilskud.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget utilfredsstillende,
at ministerierne generelt har så svage interne kontroller og forretningsgange, at det er
muligt for statsansatte at begå svig på indkøbs-, løn- og tilskudsområdet, uden at det
bliver opdaget.
Statsrevisorerne indskærpede, at ministerierne generelt bør styrke deres ledelsesfo-
kus på tilrettelæggelsen af den interne kontrol og risikostyring. Statsrevisorerne fandt
desuden, at der er behov for en generel oprustning i forhold til, om kontrollerne vedrø-
rende forvaltning af indkøb, løn og tilskud fungerer hensigtsmæssigt og i tilstrækkelig
grad forebygger statsansattes mulighed for at begå svig.
I den forbindelse bemærkede Statsrevisorerne, at der er behov for, at Finansministe-
riet i højere grad udbreder viden, vejledning og rammer for ministeriernes styrkelse af
kontrolmiljøet, herunder funktionsadskillelse og kontroller i fællesstatslige it-systemer.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
5
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Ministeriernes styringsrammer i forhold til at forebygge, at statsansatte
kan begå besvigelser i forbindelse med indkøb og udbetalinger af løn og
tilskud
6. Statsrevisorerne indskærpede, at ministerierne generelt bør styrke deres ledelses-
fokus på tilrettelæggelsen af den interne kontrol og risikostyring.
Ledelsesfokus
7. Det fremgik af beretningen, at ministeriernes tilsyn med virksomhedernes interne
kontrol ikke understøtter, at den øverste ledelse har et tilstrækkeligt overblik over, om
kontrollerne vedrørende indkøb, løn og tilskud fungerer hensigtsmæssigt i forhold til at
forebygge statsansattes mulighed for at begå svig. Flere departementer havde i 2019
iværksat konkrete relevante tiltag for at revurdere risikoen for besvigelser som reak-
tion på bl.a. svigsagen i Socialstyrelsen, men tiltagene var ikke systematiske. Rigsrevi-
sionen anbefalede derfor, at alle ministerier implementerer en systematisk styrings-
ramme for intern kontrol og risikostyring.
Rigsrevisionens undersøgelse viste, at de fleste ministeriers styringsrammer i forhold
til at forebygge, at statsansatte kan begå besvigelser, ikke var tilfredsstillende. Alle mi-
nistrene tager beretningens resultater og Statsrevisorernes bemærkninger til efterret-
ning, hvad angår ledelsesfokus på intern kontrol og risikostyring, og de fleste ministre
oplyser om konkrete initiativer på ledelsesniveau til at styrke deres ledelsesfokus på
tilrettelæggelsen af den interne kontrol og risikostyring. 5 ministerier (Finansministe-
riet, Skatteministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Beskæftigelsesministeriet og
Børne- og Undervisningsministeriet) havde ved udgivelsen af beretningen allerede
iværksat tiltag til at styrke ministeriets arbejde med intern kontrol og risikostyring.
Finansministeriet var – som det også fremgår af beretningen – det første ministerium,
som i 2018 gennemførte et større ”risikoafdækningsprojekt”, som omfattede kortlæg-
ning og vurdering af risici og interne kontroller for alle processer på styrelsesniveau.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at projektet blev drevet af departementets
interne tilsynsfunktion, der også selv foretager efterprøvning af kontrolmiljøet og sik-
rer opfølgning på observationer og anbefalinger, herunder tilsyns- og revisionsbe-
mærkninger.
I redegørelsen fra 9 ministre (statsministeren, justitsministeren, forsvarsministeren,
sundhedsministeren, uddannelses- og forskningsministeren, kirkeministeren, mini-
steren for fødevarer, landbrug og fiskeri, miljøministeren og transportministeren)
fremgår det, at der nu er rettet ekstra fokus på intern kontrol og risikostyring. Mini-
strene nævner en række konkrete tiltag på området, som de allerede har igangsat.
Blandt disse er fx:
Et arbejde med at kortlægge det nuværende tilsyns- og kontrolmiljø på hele mi-
nisterområdet med henblik på at implementere nye tiltag og styrke koncernens
samlede styringsramme (Justitsministeriet).
Et styrket økonomisk kontrolmiljø på indkøbsområdet på tværs af hele minister-
området. Programmet er ledelsesmæssigt forankret i ministeriets koncernledel-
se med deltagelse af departementschefen, styrelsesdirektører mfl. (Forsvarsmi-
nisteriet).
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
6
En kortlægning og beskrivelse af ministeriets interne kontroller og forretningsgan-
ge, herunder tilsyn med styrelser og institutioner med henblik på at tilvejebringe en
konkret køreplan for revurdering og styrkelse af kontrollerne i det nødvendige om-
fang (Sundhedsministeriet).
En etablering af en complianceenhed, der har ansvar for at føre tilsyn med ministe-
riets økonomiske forvaltning og overholdelse af love, regler og forretningsgange.
Enheden refererer direkte til den ansvarlige direktør i departementet (Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet).
En omfattende forvaltningsanalyse af interne forretningsgange og en analyse af
den økonomiske forvaltning med særligt fokus på muligheden for svig (Miljømini-
steriet).
Udenrigsministeren, erhvervsministeren, udlændinge- og integrationsministeren, kul-
turministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren tilkendegiver, at de har taget
beretningen til efterretning, og nævner vigtigheden af intern kontrol og risikostyring,
dog uden at nævne konkrete tiltag i deres redegørelse.
Flere af de 20 ministre henviser til, at Finansministeriet først i juni 2020 udgav
Vejled-
ning om finansiel intern kontrol,
og at de først herefter med udgangspunkt i denne vej-
ledning indretter kontrolsystemerne, så de afspejler en vurdering af væsentlighed og
risici.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ministrene tager beretningens re-
sultater og Statsrevisorernes bemærkninger til efterretning, hvad angår ledelsesfokus
på intern kontrol og risikostyring, og at de fleste ministre oplyser om konkrete initiati-
ver på ledelsesniveau til at styrke deres ledelsesfokus på tilrettelæggelsen af den in-
terne kontrol og risikostyring.
Rigsrevisionen vurderer derfor, at den del af sagen, der omhandler ledelsesfokus, kan
afsluttes.
Ministerieinstrukser
9. Det fremgik af beretningen. at kun 4 ministerier (Udenrigsministeriet, Finansmini-
steriet, Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeriet) i deres respektive ministerie-
instrukser havde eksplicitte beskrivelser af hovedelementerne i ministeriets tilrette-
læggelse af den interne kontrol og risikostyring, herunder tilsynet med udførende en-
heder. Dette på trods af, at det har været et krav i regnskabsbekendtgørelsen siden
2018. Tabel 1 viser status på arbejdet med ministerieinstrukser.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
2376765_0008.png
7
Tabel 1
Status på arbejdet med ministerieinstrukser
Har ajourført
ministerie-
instruksen
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Finansministeriet
Erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Social- og Ældreministeriet
Sundhedsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Kulturministeriet
Kirkeministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Miljøministeriet
Transportministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I alt
X
3
6 (1)
7
4
X
X
X
X
X
X
X
X
(X)
X
X
X
X
X
X
X
X
Har igangsat
ajourføring af
ministerie-
instruksen
X
X
X
Afventer
ajourføring af
ministerie-
instruksen
Havde allerede
ajourført
ministerie-
instruksen
Det fremgår af tabel 1, at 4 ministerier i forvejen havde opdateret ministerieinstruksen,
hvilket også fremgår af beretningen.
Det fremgår desuden af tabellen, at 3 ministerier (Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet, Børne- og Undervisningsministeriet og Kulturministeriet) nu har ajourført mini-
sterieinstruksen med hovedelementerne i ministeriets interne kontrol og risikostyring,
mens 6 ministre (statsministeren, justitsministeren, forsvarsministeren, uddannelses-
og forskningsministeren, kirkeministeren og ministeren for fødevarer, landbrug og fi-
skeri) redegør for, at de har iværksat et større arbejde med at kortlægge og beskrive
interne kontroller og forretningsgange, herunder det nuværende tilsyns- og kontrol-
miljø på hele ministerområdet. Resultaterne af dette arbejde vil blive anvendt til at
ajourføre ministerieinstruksen og andre instrukser på ministerområdet.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
8
Social- og Ældreministeriet fremgår 2 steder i tabellen, da ministeren oplyser, at mini-
steriet på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger og anbefalinger og i medfør af
den nylige ressortændring vil gennemføre en revision af ministerie-, virksomheds- og
regnskabsinstrukser på ministerområdet i 2021. Samtidig afventer ministeren dog og-
så Økonomistyrelsens vejledning.
Af de 7 ministerier, som ikke har igangsat ajourføring af ministerieinstruksen, har 4 mi-
nisterier (Udlændinge- og Integrationsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Trans-
portministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet) efterspurgt vejledning fra Økonomi-
styrelsen til understøttelse af implementeringen af regnskabsbekendtgørelsens krav
om beskrivelse af tilrettelæggelsen af intern kontrol og risikostyring og afventer fort-
sat endelige vejledninger til udarbejdelse af relevante instrukser. 3 ministre (erhvervs-
ministeren, sundhedsministeren og miljøministeren) nævner ikke initiativer i forhold til
ministerieinstruksen i deres redegørelser.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at flere ministerier enten har opdateret
eller igangsat en opdatering af ministerieinstruksen med eksplicitte beskrivelser af
hovedelementerne i ministeriets tilrettelæggelse af den interne kontrol og risikosty-
ring, herunder tilsynet med udførende enheder. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om de
13 ministerier (Statsministeriet, Justitsministeriet, Forsvarsministeriet, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Social- og Ældreministeriet, Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet, Kirkeministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Transport-
ministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet, Sundhedsministeriet
og Miljøministeriet) får opdateret ministerieinstruksen.
Ministeriernes praksis for interne kontroller vedrørende indkøb, løn
og tilskud
11. Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at ministerierne generelt har så
svage interne kontroller og forretningsgange, at det er muligt for statsansatte at begå
svig på indkøbs-, løn- og tilskudsområdet, uden at det bliver opdaget.
Kontroller vedrørende indkøb
12. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at det er muligt at omgå den systemunderstøtte-
de funktionsadskillelse i de fællesstatslige it-systemer IndFak og RejsUd, fx via lokale
tilpasninger eller tildeling af brugerrettigheder.
Hovedparten af ministrene oplyser, at ét eller flere tiltag i forhold til kontroller i RejsUd
og IndFak er gennemført i 2020 eller vil blive gennemført i 2021 eller senere for at
adressere kritikken. Tiltagene vedrører enten nye retningslinjer og processer, under-
søgelser, it-ændringer eller andre nye kontroller. Uddannelses- og forskningsministe-
ren og kulturministeren oplyser i øvrigt, at tiltagene for RejsUd og IndFak er endeligt
implementeret.
13. Rigsrevisionen udtog en række virksomheder til videre undersøgelse af kontroller-
ne i RejsUd og IndFak. For RejsUd var det 5 virksomheder: Udenrigsministeriet, Sund-
heds- og Ældreministeriets departement, Landbrugsstyrelsen og Fødevarestyrelsen
(Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri) samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
(Transportministeriet).
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
9
Sundheds- og Ældreministeriet blev opdelt i starten af 2021 ved kongelig resolution,
og der er derfor ikke længere et departement til at svare på kritikken af virksomheden.
Udenrigsministeren oplyser, at kompenserende kontroller for RejsUd blev indført i
2020, hvilket også er nævnt i beretningen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og transportministeren oplyser, at der vil
blive indført nye kontroller og foretaget it-ændringer, som skal forbedre kontrollen
med RejsUd. De 2 ministre tilføjer yderligere, at reglerne på området er blevet indskær-
pet over for virksomhederne.
For IndFak blev 6 virksomheder udtaget til videre undersøgelse: Sundheds- og Ældre-
ministeriets departement, Dansk Dekommissionering (Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet), Danmarks Evalueringsinstitut (Børne- og Undervisningsministeriet) samt
Det Kongelige Teater, Den Danske Filmskole og Statens Værksteder for Kunst (Kultur-
ministeriet).
Uddannelses- og forskningsministeren oplyser, at der hos Dansk Dekommissionering
er blevet oprettet en elektronisk funktionsadskillelse i IndFak, og antallet af medarbej-
dere med prokura er blevet begrænset.
Børne- og undervisningsministeren oplyser, at Danmarks Evalueringsinstitut har æn-
dret arbejdsgangene, så funktionsadskillelsen er sikret, og at Økonomistyrelsen har
sikret funktionsadskillelsen i IndFak via en opdatering af systemopsætningen, så det
ikke længere er muligt at tilsidesætte 4-øjnekontrollen. Herudover er regnskabsbe-
kendtgørelsens regler indskærpet over for instituttets bestyrelse. Ministeren oplyser
desuden, at der er foretaget en gennemgang af 10 % af konteringerne fra 2019, hvor
varemodtager og godkender har været samme medarbejder, uden at finde tegn på
svig, men gennemgangen viste samtidig, at der var behov for at styrke dokumentatio-
nen i IndFak. Danmarks Evalueringsinstitut vil derfor opdatere den interne IndFak-vej-
ledning i 1. kvartal 2021.
Kulturministeren oplyser, at Det Kongelige Teater, Den Danske Filmskole og Statens
Værksteder for Kunst har håndteret kritikken af funktionsadskillelsen i IndFak.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet (RejsUd), Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet (IndFak), Børne- og Undervisningsministeriet (IndFak)
og Kulturministeriet (IndFak) alle har indført kontroller, der imødegår kritikken fra be-
retningen. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
15. Rigsrevisionen vil fortsat følge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og
Transportministeriets initiativer i forhold til at indføre nye kontroller og foretage it-æn-
dringer i RejsUd.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
10
Kontroller vedrørende betalings- og tankkort
16. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at der er risiko for, at medarbejdere kan anven-
de statslige betalingskort til privat forbrug, som bør imødegås med fastsatte retnings-
linjer og monitorering. Statsrevisorerne fandt det meget utilfredsstillende, at der er
konkrete eksempler fra Justitsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
på, at medarbejdere har brugt statslige betalingskort i strid med gældende regler, og
at der er eksempler på, at ansatte har brugt statslige betalingskort og tankkort i For-
svarsministeriet i strid med gældende regler. Statsrevisorerne fandt yderligere, at det
er en skærpende omstændighed, at Forsvarsministeriet gentagne gange er blevet
gjort opmærksom på et mangelfuldt kontrolmiljø på indkøbsområdet.
17. Forsvarsministeren anerkender i sin redegørelse, at ministeriets processer og kon-
troller for tankkort på visse områder kan forbedres. Ministeren oplyser, at tankkort-
området skal analyseres, at der er sendt et brev til alle styrelser på ministerområdet
for at skabe mere generel opmærksomhed om reglerne på tankkortområdet, og at
der er iværksat et arbejde med en automatiseret løsning, der vil forbedre den allerede
eksisterende kontrol på området. Den automatiserede løsning forventes at være på
plads i løbet af 2021.
Forsvarsministeren oplyser desuden, at ministeriet har udsendt en guide til alle med-
arbejdere om korrekt brug af betalingskort og et brev til alle chefer om chefansvaret
i relation til betalingskort. Desuden har ministeriet opdateret sin interne vejledning til
screeningsproces af betalingskorttransaktioner. Ministeren oplyser videre, at der halv-
årligt gennemføres en temaanalyse af, om kontanthævninger på betalingskort sker in-
den for gældende retningslinjer.
Endelig oplyser forsvarsministeren, at ministeriet er i dialog med Økonomistyrelsen
om afklaring af regelgrundlaget for dokumentation i forhold til småfornødenheder, der
modregnes i time- og dagpenge. Først efter endeligt svar fra Økonomistyrelsen vil mi-
nisteriet tage stilling til, hvilke konkrete tiltag der er nødvendige på området.
18. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at alle betalingskort i politiet og ankla-
gemyndigheden blev spærret i december 2020. Det drejede sig om ca. 550 betalings-
kort. Alle nye kort, der udstedes fremover, vil være firmahæftende, hvorved der sikres
løbende overblik over og kontrol med udgifter afholdt med de udstedte kort. Ministe-
ren oplyser herudover, at retningslinjerne er blevet tydeliggjort, og kriterierne for ud-
stedelse er blevet skærpet, så det samlede antal udstedte kort fremover vil være væ-
sentligt lavere end før. Rigspolitiet vil revidere regnskabsinstruksen med de skærpede
regler for anvendelse og udstedelse af betalingskort og styrke kommunikationen her-
om internt i politiet. Endelig oplyser ministeren, at alle betalingskorttransaktioner frem-
over vil blive kontrolleret og godkendt i enten IndFak eller RejsUd, og at der i 1. kvartal
2021 vil være et nyt kontroldesign, som skal sikre, at betalingskorttransaktioner bliver
afregnet rettidigt.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
11
19. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at ministeriet vurderer, at Statsre-
visorernes kritik af DMI’s håndtering af betalingskort er for hård, da DMI selv opdage-
de de uretmæssige betalingskorttransaktioner i RejsUd. Det viser ifølge ministeren, at
DMI’s monitorering af korttransaktioner og retningslinjer virkede efter hensigten. Mini-
steren oplyser, at DMI på baggrund af sagen fremover vil lukke fratrådte medarbejde-
res kort på fratrædelsesdatoen, hvilket også fremgår af beretningen.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at klima-, energi- og forsyningsministe-
ren allerede i 2020 havde implementeret nye procedurer for betalingskort, og at kor-
tene fremover lukkes på fratrædelsesdatoen. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at denne del af sagen kan afsluttes.
21. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med tankkort- og be-
talingskortområdet og Justitsministeriets arbejde med at implementere det nye kon-
troldesign for betalingskort.
Kontroller vedrørende løn
22. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at det er muligt at omgå den systemunderstøt-
tede funktionsadskillelse i SLS.
Det fremgik af beretningen, at der var mangler i flere ministeriers lønkontroller og sty-
ring af brugerrettigheder i SLS. Det fremgår af redegørelserne fra de berørte ministre,
at ministerierne har arbejdet med tiltag vedrørende forvaltning af løn, så det under-
støttes, at lønforvaltningen fungerer hensigtsmæssigt og i tilstrækkelig grad forebyg-
ger statsansattes mulighed for at begå svig.
5 ministre oplyser, at de har afsluttet initiativer i forhold til brugerstyring og har bragt
de konstaterede forhold i orden. Det gælder udenrigsministeren, social- og ældremi-
nisteren, indenrigs- og boligministeren, børne- og undervisningsministeren og klima-,
energi- og forsyningsministeren. Derudover oplyser skatteministeren, at der er foreta-
get en omfattende gennemgang af medarbejdernes brugerrettigheder i koncernens
it-systemer, så det sikres, at kun medarbejdere med et arbejdsbetinget behov har ad-
gang.
Erhvervsministeren tager den fulde beretning til efterretning. Justitsministeren oply-
ser, at ministeriet har udvalgt kontrol og tilsyn som et koncernfælles indsatsområde i
2021, hvor myndighedernes procedurer for anvendelse af de fællesstatslige it-syste-
mer også vil indgå. Sundhedsministeren oplyser, at ministeriet vil sætte en kortlæg-
ning og beskrivelse af ministeriets interne kontroller og forretningsgange i gang. Mini-
steriet vil samtidig føre tilsyn med styrelser og institutioner med henblik på at tilveje-
bringe en konkret køreplan, der skal revurdere og styrke kontrollerne i det nødvendi-
ge omfang.
23. For så vidt angår Rigsrevisionens kritik af lønkontroller oplyser indenrigs- og bolig-
ministeren, social- og ældreministeren og uddannelses- og forskningsministeren, at
de konstaterede forhold er bragt i orden. 3 ministerier (Kulturministeriet, Transport-
ministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet) har dog endnu uafsluttede ini-
tiativer på området.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
12
Kulturministeren oplyser således, at Rigsrevisionen i 2019 har konstateret væsentlige
fejl og mangler i lønkontrollerne hos Den Danske Scenekunstskole og Det Kgl. Teater.
Det Kgl. Teater har ifølge ministeren oplyst, at problemstillingen er håndteret. Den Dan-
ske Scenekunstskole har i vidt omfang håndteret problemstillingen og forventes at
være fuldt i mål med dette ved udgangen af 1. kvartal 2021, men Kulturministeriet vil
følge håndteringen, indtil problemstillingen er endeligt håndteret.
Transportministeren oplyser, at Banedanmark har igangsat et større arbejde med at
forenkle arbejdsgange og processer, så risikoen for fejl mindskes, bl.a. ved at have ud-
bygget et kontrolsystem. Samtidig arbejdes der med procesoptimeringer i forhold til
at sikre flere digitale arbejdsprocesser, der skaber gennemsigtighed og overblik for
både medarbejdere og ledere.
Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at Energistyrelsen er i gang med at
etablere systematiske lønkontroller, der lever op til kravene, og udarbejde en fast pro-
cedure for gennemførelse af lønkontroller. Energistyrelsen vil desuden gennemføre
bagudrettede lønkontroller for 2019 og 2020. Energistyrelsen har ifølge ministeren
oplyst, at styrelsen forventer, at arbejdet er afsluttet ved udgangen af 2. kvartal 2021.
24. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har arbejdet med styring
af brugerrettigheder, og vurderer, at sagen om styring af brugerrettigheder kan afslut-
tes. Rigsrevisionen finder det endvidere tilfredsstillende, at ministerierne har iværksat
initiativer, der skal styrke lønkontrollerne. Rigsrevisionen vurderer, at sagen vedrøren-
de lønkontrol kan afsluttes.
Kontroller vedrørende tilskud
25. Statsrevisorerne hæftede sig ved, at 4 ud af 5 udvalgte ministerier, der anvendte
it-systemet TAS til forvaltning af tilskud, gjorde det uden tilstrækkelig kontrol med sty-
ring af brugerrettigheder og logning og uden tilstrækkelig kontrol af privilegerede bru-
gere.
Det fremgik af beretningen, at Kulturministeriet anvendte et lokalt it-system til admini-
stration af en mindre tilskudsordning kaldet biblioteksafgiften, og at der her var mang-
lende funktionsadskillelse og utilstrækkelig styring af brugerrettigheder, hvilket gav
risiko for, at ansatte kunne begå svig.
Beskæftigelsesministeriet, Miljøministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og Kulturministeriet indgik i revisionen af TAS. So-
cial- og Indenrigsministeriet havde indført tilstrækkelige kontroller i undersøgelses-
perioden til at begrænse risikoen for svig. De resterende 4 ministerier vil enten ændre
forretningsgange, øge tilsynet, foretage ændringer i roller og rettigheder eller udarbej-
de nye risikovurderinger.
26. Beskæftigelsesministeren oplyser i sin redegørelse, at rettighedsadministratorer
ikke fremover vil kunne deltage i tilskudsadministrationen. Herudover har ministeriet
allerede indført supplerende forretningsgange og retningslinjer for administration af
brugerrettigheder.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
13
27. Miljøministeren oplyser, at der foretages risikovurderinger af Miljøstyrelsens syste-
mer, som forelægges direktionen, og der udarbejdes handlingsplaner, hvor dette vur-
deres påkrævet. I forbindelse med den seneste risikovurdering af TAS er det vurderet,
at der ikke er behov for yderligere handlinger. Herudover har ministeriet i slutningen af
2019 oprettet en kontrol med privilegerede brugeres adgange og aktiviteter på sags-
niveau i TAS. Endelig oplyser ministeren, at der er taget en ny version af TAS i brug i
2020, som logger privilegerede brugeres handlinger – dvs. ændringer i opsætninger,
aktiviteter og brugere – så disse nu kan kontrolleres. Ministeren er i øvrigt uenig i Rigs-
revisionens kritik af manglende funktionsadskillelse i TAS, da privilegerede brugere
ikke havde adgang til hverken server eller database. Rigsrevisionen skal hertil bemær-
ke, at kritikken af den manglende funktionsadskillelse i TAS ikke vedrører adgang til
servere eller databaser, men det faktum, at privilegerede brugere kan oprette fiktive
brugere og anvende disse konti til at omgå funktionsadskillelsen. Miljøministeren har
i sin redegørelse ikke oplyst om nye kontroller til at imødegå denne risiko.
28. Klima-, energi- og forsyningsministeren oplyser, at ministeriet (Energistyrelsen) er
i gang med at udarbejde en ny risikovurdering af TAS, der indeholder nye brugerroller
og beskrivelser. Den nuværende brugerkontrol formaliseres og systematiseres, så der
aktivt bliver taget stilling til, om medarbejderen fortsat har et arbejdsbetinget behov
for adgangen. Energistyrelsen er derudover også i gang med at udarbejde rapporter
til brugerkontroller af bl.a. privilegerede brugeres handlinger.
29. Kulturministeren oplyser, at risikovurderingerne vil blive tilpasset fremadrettet, og
at TAS vil blive opgraderet i 2021, så privilegerede brugeres handlinger kan logges og
kontrolleres. Ministeren oplyser med hensyn til biblioteksafgiften, at ministeriet vil ud-
arbejde en ny risikovurdering, og at Slots- og Kulturstyrelsen er i gang med at under-
søge, hvordan den manglende funktionsadskillelse kan elimineres, så der ikke er én
medarbejder, der har ubegrænset adgang og rettigheder til systemet.
30. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet har hånd-
teret problemer med manglende kontrol med privilegerede brugere. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
31. Rigsrevisionen vil fortsat følge Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets, Miljømi-
nisteriets og Kulturministeriets arbejde med at forbedre kontrollen i TAS samt Kultur-
ministeriets arbejde med at forbedre kontrollen med biblioteksafgiften.
Finansministeriets udbredelse af viden, vejledning og rammer for
ministeriernes styrkelse af kontrolmiljøet
32. Statsrevisorerne bemærkede, at der er behov for, at Finansministeriet i højere
grad udbreder viden, vejledning og rammer for ministeriernes styrkelse af kontrolmil-
jøet, herunder funktionsadskillelse og kontroller i fællesstatslige it-systemer.
33. Det fremgik af beretningen, at der generelt manglede viden i ministerierne om,
hvad kravet i regnskabsbekendtgørelsen betød, og hvordan det kunne implemente-
res i ministeriernes instrukser og interne procedurer. Således havde flere ministerier
efterspurgt vejledning fra Økonomistyrelsen for at kunne implementere regnskabs-
bekendtgørelsens krav om beskrivelser af tilrettelæggelsen af intern kontrol og risi-
kostyring i deres ministerieinstruks og interne procedurer.
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 22: Rigsrevisionens notat af 12. april 2021
14
Finansministeren har noteret sig, at Rigsrevisionen vurderer, at der generelt har mang-
let viden i ministerierne om, hvad kravet (beskrivelser af hovedelementerne i ministe-
riets interne kontrol og risikostyring) i regnskabsbekendtgørelsen betyder, og hvordan
det kan implementeres i ministeriernes instrukser og interne procedurer. Økonomisty-
relsen udgav i juni 2020 en vejledning om intern finansiel kontrol. Dog er vejledningen
til ministeriernes udarbejdelse af ministerieinstrukser ikke opdateret i forhold til den
gældende regnskabsbekendtgørelse. Finansministeren oplyser i forlængelse heraf, at
Økonomistyrelsen forventer at udgive reviderede vejledninger om udarbejdelse af mi-
nisterie-, virksomheds- og regnskabsinstrukser og en vejledning om lønkontrol i 2021.
34. Finansministeren oplyser herudover i sin redegørelse, at Økonomistyrelsen frem-
adrettet vil styrke sin vejledning og rådgivning på området og oprette en rådgivnings-
funktion om implementering af gode kontrolmiljøer i statslige institutioner. Økonomi-
styrelsen har herudover i efteråret 2020 afviklet en række webinarer om intern kon-
trol, tilsyn og risikostyring for ledere og medarbejdere i statslige institutioner med an-
svar for kontrolmiljø, tilsyn eller risikostyring. I 2021 igangsættes endvidere et tvær-
statsligt netværk, som skal danne ramme for videndeling på tværs af statslige institu-
tioner om indsatsen for styrket kontrol og tilsyn.
Herudover oplyser finansministeren, at Økonomistyrelsen i 2021 også igangsætter et
arbejde med at udvikle e-læringskurser om intern kontrol, tilsyn og risikostyring til ud-
valgte ledelsesniveauer i centraladministrationen og til budget- og regnskabsansvar-
lige. Formålet er at styrke viden om roller og ansvar samt viden om det gældende re-
gelsæt på området.
35. Finansministeren oplyser videre, at Økonomistyrelsen har bestilt en ændring til
IndFak med forventet implementering i 1. kvartal 2021, der sikrer, at der systemmæs-
sigt spærres for, at den sidste person, der godkender en faktura, kan være sammen-
faldende med den sidste person, der har varemodtaget. Dette uanset om der allere-
de tidligere har været mindst 2 forskellige personer involveret i den samlede dispo-
nering og godkendelse af fakturaen. En tilsvarende ændring er bestilt til RejsUd. Æn-
dringen sikrer, at der systemmæssigt spærres for, at man som rejsende kan komme
til at godkende sin egen afregning, uanset om der allerede har været 2 personer inde
over godkendelsen af afregningen.
Begge ændringer vil yderligere minimere behovet for kompenserende kontroller i de
enkelte virksomheder. Desuden oplyser finansministeren, at Økonomistyrelsen i 2020
igangsatte en udvikling i SLS, som vil standse hele lønnen til en person, hvis der ligger
ikke-godkendte indtastninger. Denne nye funktionalitet vil afskaffe behovet for en ma-
nuel kontrol og planlægges sat i drift så hurtigt som muligt i 2021.
36. Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets arbejde med at offentliggøre vej-
ledninger og udvikle SLS, så lønnen standses, hvis der ligger ikke-godkendte indtast-
ninger.
Lone Strøm