Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 16
Offentligt
2346834_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-475
Den 4. marts 2021
Redegørelse fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri til
Statsrevisorerne vedrørende beretning nr. 7/2020 om indsatsen for at
undgå statsansattes besvigelser
I brev af 4. januar 2021 har Statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 7/2020 om indsatsen for at
undgå statsansattes besvigelser har givet anledning til inden for mit ressort.
Det bemærkes, at beretningen er udarbejdet på et tidspunkt, hvor der eksisterede et
Miljø- og Fødevareministerium. Det følger af kongelig resolution af 19. november
2020, at Miljø- og Fødevareministeriet har skiftet navn til Miljøministeriet, og der
er blevet oprettet et særskilt Ministerium for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Jeg
forholder mig derfor alene til opfølgning inden for det nuværende Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris område.
Jeg noterer mig Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes konklusioner om, at
det er meget utilfredsstillende, at ministerierne generelt har så svage interne
kontroller og forretningsgange, at det er muligt for statsansatte at begå svig på
indkøbs-, løn- og tilskudsområdet, uden at det bliver opdaget. Det bemærkes, at
Rigsrevisionen ikke har fundet konkrete tilfælde af svig.
Overvejelser og foranstaltninger
Rigsrevisionen påpeger, at ministerieinstruksen for Miljø-og Fødevareministeriet i
lighed med 13 øvrige ministerier ikke er opdateret korrekt i henhold til de gældende
krav i regnskabsbekendtgørelsen fra 2018, da instruksen er ajourført uden et afsnit
om intern kontrol og risikostyring.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er i gang med at ajourføre
ministerinstruksen. Instruksen opdateres som følge af de konstaterede mangler og
som følge af kongelig resolution af 19. november 2020, hvor ved et særskilt
ministerium for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri blev oprettet. På grund af
ressortændringen er der behov for større ajourføring, som tager højde for den nye
organisering i ministeriet. Den nye instruks vil naturligvis leve op til
regnskabsbekendtgørelsens krav, således at afsnit om både intern kontrol og
risikostyring vil fremgå. Når ministerieinstruksen er opdateret, vil Rigsrevisionen
modtage en kopi af instruksen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 16: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 4. marts 2021
2346834_0002.png
Af beretningen fremgår det, at det i en række ministerier og styrelser, herunder
Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen, har været teknisk muligt at omgå den
systemunderstøttede funktionsadskillelse i det fællesstatslige it-system RejsUd.
Som det allerede fremgår af beretningens afsnit 50, har Fødevarestyrelsen foretaget
ændringer i regnskabsinstruksen med henblik på at imødegå svagheden i systemet
og meldt disse ud i organisationen. I tillæg hertil har styrelsen over for
departementet redegjort for, at de vil ændre i selve opsætningen af RejsUd så
funktionsadskillelsen sikres. Medarbejdere vil således fremadrettet ikke kunne
godkende egne rejseafregninger, da relevante ændringer i opsætningen forhindrer
dette.
Det fremgår ligeledes af beretningens afsnit 49, at Landbrugsstyrelsen i forbindelse
med Rigsrevisionens undersøgelse har tilkendegivet, at der fremadrettet
regelmæssigt foretages den samme opfølgning, som er foretaget af Rigsrevisionen,
for at sikre regeloverholdelse. Herudover har styrelsen generelt indskærpet reglerne
over for styrelsens chefer.
Det giver selvsagt anledning til overvejelser, at der i det fælles statslige udgifts- og
rejseafregningssystem, RejsUd, har været mulighed for godkende egne afregninger.
Jeg finder det dog tilfredsstillende, at Landbrugsstyrelsen fremadrettet - så længe
risikoen foreligger - foretager en regelmæssig kompenserende kontrol af
afregninger, der således vil kunne klarlægge mulige tilfælde, hvor der mod reglerne
er sket godkendelse af egne bilag. Jeg finder det også tilfredsstillende, at
Fødevarestyrelsen har valgt at ændre i den lokale opsætning af it-systemet, således
at funktionsadskillelsen altid sikres fremadrettet.
Jeg vil gerne kvittere for, at Rigsrevisionen i beretningen har sat fokus på, at der
findes en forskelligartet praksis i ministerierne og i styrelserne vedrørende tilskud,
indkøb og løn. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisker vil arbejde videre med
Rigsrevisionens anbefaling om, at ministerierne kan forbedre forretningsgange og
interne kontroller ved at videndele mere på tværs om, hvordan risikoen for svig kan
begrænses. Det kan nævnes, at medarbejdere fra mit ministerium har deltaget i
Økonomistyrelsens nyligt afholdte webinarer for at søge inspiration til en fortsat
styrkelse af tilrettelæggelsen af de interne finansielle kontroller, tilsynsopgaven og
risikostyringen.
En kopi af nærværende redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn
2