Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 15
Offentligt
2346833_0001.png
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Beretning
7/2020 om indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for, hvilke foranstalt-
ninger og overvejelser beretningen om indsatsen for at undgå statsansat-
tes besvigelser giver anledning til, jf. § 18, stk. 2, i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at ministerierne gene-
relt har så svage interne kontroller og forretningsgange, at det er muligt
for statsansatte at begå svig på indkøbs-, løn- og tilskudsområdet, uden
at det bliver opdaget. Statsrevisorerne indskærper herudover, at ministe-
rierne generelt bør styrke deres ledelsesfokus på tilrettelæggelsen af den
interne kontrol og risikostyring.
På Børne- og Undervisningsministeriets område peger beretningen på, at
ministerieinstruksen ikke er opdateret med beskrivelser af hovedelemen-
terne i ministeriets interne kontrol og risikostyring, og at Danmarks Eva-
lueringsinstitut (EVA) ikke har haft en tilstrækkelig funktionsadskillelse i
IndFak. Endelig refererer beretningen resultatet af en revision af bruger-
styringen i 2019 på lønområdet, hvor BUVM var et af de ministerier, der
havde mangler i styringen af brugerrettigheder.
Børne- og Undervisningsministeriet har bl.a. som opfølgning på svindel i
Socialstyrelsen styrket den interne kontrol samt ministeriets ledelsesfokus
væsentligt. Således har ministeriet i 2019 fået udarbejdet en uvildig ana-
lyse af ministeriets kontrolmiljø i departementet, Styrelsen for It og Læ-
ring og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Analysen har ført til en
række anbefalinger, som ministeriet har arbejdet med at implementere i
2020. For at sikre fremdriften får koncernledelsen løbende forelagt status
på arbejdet. Status primo 2021 er, at hovedparten af analysens anbefalin-
ger er gennemført. Eksempelvis er der sikret en tydelig ledelsesmæssig
forankring af opfølgning og kontrol på indkøbsområdet, hvor prokura-
grænserne er blevet sænket, så alle fakturaer i dag er underlagt chefgod-
kendelse. Dertil er der arbejdet med dokumentation af procedurer samt
brugeradministrationen i forhold til ministeriets it-systemer. Ministeriet
vil med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og risiko følge op
4. marts 2021
Sags nr.: 21/00205
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 15: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. marts 2021
på analysen i forbindelse med implementering af ministeriets årlige til-
synsplan. Tilsynsplanen udarbejdes som led i et nyt tilsynskoncept for
Børne- og Undervisningsministeriet.
Konkret for de forhold, der er omtalt i beretningen, kan jeg oplyse, at
Børne- og Undervisningsministeriets ministerieinstruks er under opdate-
ring og vil blive sendt til Rigsrevisionen i marts 2021.
Jeg har fået oplyst, at EVA medio juni 2020 har ændret deres interne ar-
bejdsgange, så ingen medarbejdere kan varemodtage og godkende
samme faktura i IndFak. Parallelt har Økonomistyrelsen medio 2020 æn-
dret systemopsætningen i IndFak, så det ikke længere er muligt at tilside-
sætte fire-øjne kontrollen. EVAs bestyrelse har det overordnede ansvar
for EVAs drift, og ministeriet har i forbindelse med opfølgningen på be-
retningen overfor EVAs bestyrelsesformand og direktør indskærpet
EVA’s ansvar for at sikre, at regnskabsbekendtgørelsens bestemmelser
om funktionsadskilt kontrol overholdes.
EVA har i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse gennemgået en
stikprøve på 10 pct. af konteringerne i 2019, hvor varemodtager og god-
kender har været samme medarbejder. EVA’s gennemgang har vist, at de
udtrukne betalinger ikke er berørt af svig med EVA’s midler, men gen-
nemgangen har samtidig vist, at der er behov for at styrke dokumentatio-
nen i IndFak. EVA vil derfor inden udgangen af 1. kvartal 2021 opdatere
en intern IndFak-vejledning med henblik på at tydeliggøre, at der skal
vedlægges relevante bilag eller link til journalsag ved varemodtagelse af
ydelser og at godkender har ansvar for at kontrollere, at den nødvendige
dokumentation forefindes.
For så vidt angår mangler i styringen af brugerrettigheder på lønområdet
kan jeg henvise til min redegørelse vedrørende Beretning 19/2019 om
Revision af statsregnskabet for 2019. Heraf fremgår, at ministeriet har
rettet op på de mangler, der dengang blev påpeget af Rigsrevisionen.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2