Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende Beretning
7/2020 om indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for, hvilke foranstalt-
ninger og overvejelser beretningen om indsatsen for at undgå statsansat-
tes besvigelser giver anledning til, jf. § 18, stk. 2, i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at ministerierne gene-
relt har så svage interne kontroller og forretningsgange, at det er muligt
for statsansatte at begå svig på indkøbs-, løn- og tilskudsområdet, uden
at det bliver opdaget. Statsrevisorerne indskærper herudover, at ministe-
rierne generelt bør styrke deres ledelsesfokus på tilrettelæggelsen af den
interne kontrol og risikostyring.
På Børne- og Undervisningsministeriets område peger beretningen på, at
ministerieinstruksen ikke er opdateret med beskrivelser af hovedelemen-
terne i ministeriets interne kontrol og risikostyring, og at Danmarks Eva-
lueringsinstitut (EVA) ikke har haft en tilstrækkelig funktionsadskillelse i
IndFak. Endelig refererer beretningen resultatet af en revision af bruger-
styringen i 2019 på lønområdet, hvor BUVM var et af de ministerier, der
havde mangler i styringen af brugerrettigheder.
Børne- og Undervisningsministeriet har bl.a. som opfølgning på svindel i
Socialstyrelsen styrket den interne kontrol samt ministeriets ledelsesfokus
væsentligt. Således har ministeriet i 2019 fået udarbejdet en uvildig ana-
lyse af ministeriets kontrolmiljø i departementet, Styrelsen for It og Læ-
ring og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Analysen har ført til en
række anbefalinger, som ministeriet har arbejdet med at implementere i
2020. For at sikre fremdriften får koncernledelsen løbende forelagt status
på arbejdet. Status primo 2021 er, at hovedparten af analysens anbefalin-
ger er gennemført. Eksempelvis er der sikret en tydelig ledelsesmæssig
forankring af opfølgning og kontrol på indkøbsområdet, hvor prokura-
grænserne er blevet sænket, så alle fakturaer i dag er underlagt chefgod-
kendelse. Dertil er der arbejdet med dokumentation af procedurer samt
brugeradministrationen i forhold til ministeriets it-systemer. Ministeriet
vil med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og risiko følge op
4. marts 2021
Sags nr.: 21/00205