Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 7 12
Offentligt
2346165_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2020-2421
Doknr.
394170
Dato
04-03-2021
Social- og ældreministerens redegørelse vedrørende beretning nr. 7/2020
om Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
Som anmodet i brev fra Statsrevisorerne af den 4. januar 2021 fremsendes
hermed min redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning
nr. 7/2020 om revisionen af Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser
har givet anledning til.
Social- og Indenrigsministeriet blev ved kongelig resolution af 21. januar 2021
ressortomlagt. Min følgende redegørelse vedrører derfor alene de forhold, som
fremadrettet hidrører under Social- og Ældreministeriets ressortområde.
Jeg konstaterer, at Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at Rigs-
revisionens undersøgelse har vist, at ministeriernes forretningsgange og
interne kontroller i 2019 samlet set ikke var tilfredsstillende i forhold til at be-
grænse risikoen for, at statsansatte kunne begå besvigelser.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen ikke har fundet konkrete tilfælde af svig
vedrørende tilskud, indkøb og løn, men har konstateret en række svage kon-
troller på tværs af ministerierne, som betyder, at det for statsansatte ville have
været muligt at begå svig uden at blive opdaget.
Det er afgørende for mig, at Social- og Ældreministeriet har en sikker drift, hvor
forretningsgange og interne kontroller begrænser risikoen for tilsigtede og util-
sigtede fejl. Jeg er derfor også enig med Statsrevisorerne i, at der bør være et
stærkt ledelsesfokus på den interne kontrol og risikostyring. Og jeg hilser det
velkomment, som Statsrevisorerne også påpeger, at Finansministeriet udbre-
der viden, vejledning og rammer for ministeriernes styrkelse af kontrolmiljøet,
herunder funktionsadskillelse og kontroller i fællesstatslige it-systemer.
Jeg kan overordnet oplyse, at det nu forhenværende Social- og Indenrigsmini-
sterium siden 2019 har styrket rammerne for det departementale tilsyn og
etableret procedurer på ministerområdet, som bidrager til et øget fokus, herun-
der også ledelsesfokus, på tilrettelæggelsen af den interne kontrol og
risikostyring på ministerområdet. Det noterer jeg mig også, at Rigsrevisionens
konstaterer i undersøgelsen afsnit 2.2.
Social- og Ældreministeriet vil fortsætte dette arbejde i 2021, herunder ind-
drage Rigsrevisionens anbefalinger og bemærkninger om tilrettelæggelsen af
det departementale tilsyn, intern finansiel kontrol og risikostyring.
1
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 12: Social- og ældreministerens redegørelse af 4. marts 2021
2346165_0002.png
I det følgende vil jeg redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser,
som undersøgelsens delkonklusioner giver anledning til.
Ministeriernes styringsrammer ift. at forebygge besvigelser
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at hovedparten af ministeri-
erne i 2019 eller 2020 ikke har opdateret ministerieinstruksen med beskrivelser
af hovedelementer i ministeriets interne kontrol og risikostyring, på trods af at
dette har været et krav i regnskabsbekendtgørelsen siden 2018.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen vurderer, at den opdatering af mi-
nisterieinstruksen, som det forhenværende Social- og Indenrigsministerium
foretog i marts 2020, ikke tilstrækkeligt struktureret beskriver hovedelemen-
terne i ministeriets interne kontrol og risikostyring. Jeg noterer mig samtidig, at
Rigsrevisionen anbefaler alle ministerier at implementere en styringsramme for
intern kontrol og risikostyring ud fra fagligt anerkendte standarder og princip-
per.
Som det fremgår af beretningen har Social- og Indenrigsministeriet m.fl. efter-
spurgt vejledning fra Økonomistyrelsen til understøttelse af implementeringen
af regnskabsbekendtgørelsens krav om beskrivelse af tilrettelæggelsen af in-
tern kontrol og risikostyring. Økonomistyrelsens endelige vejledninger til
udarbejdelse af relevante instrukser afventes imidlertid fortsat.
Social- og Ældreministeriet vil på baggrund af Rigsrevisionens bemærkninger
og anbefalinger, samt i medfør af den nylige ressortændring, gennemføre en
revision af ministerie, virksomheds-, og regnskabsinstrukser på ministerområ-
det i indeværende år. Ministeriet vil her også have fokus på, at instrukserne er
kendt af medarbejderne.
Systemunderstøttet funktionsadskillelse i de fællesstatslige it-systemer
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de fællesstatslige it-sy-
stemer IndFak og RejsUd lokalt kan sættes op og bruges på en måde, der gør,
at medarbejdere kan gennemføre transaktioner uden tilstrækkelig funktionsad-
skillelse. Rigsrevisionen understreger, at ministerierne i sådanne tilfælde skal
have kompenserende kontroller for at forebygge og kunne opdage eventuelt
svig.
Jeg bemærker, at det forhenværende Social- og Indenrigsministerium ikke om-
tales direkte i denne del af Rigsrevisionens undersøgelse. Social- og
Ældreministeriet tager imidlertid Rigsrevisionens generelle konklusioner om ri-
sici ved anvendelse af lokale tilpasninger og brugerrettigheder fx ved
anvendelse af stedfortræderfunktion i RejsUd og delvis godkendelse i IndFak til
efterretning.
Social- og Ældreministeriet har på baggrund af Rigsrevisionens undersøgelse
igangsat en opfølgning på, at der på ministerområdet er iværksat kompense-
rende kontroller, som imødegår de konstaterede risici. Nogle virksomheder,
herunder Social- og Ældreministeriets departement, har allerede i 2020 iværk-
sat supplerende kompenserende kontroller og revideret procedurer, der hvor
den systemmæssige opsætning og anvendelse nødvendiggør det. Opfølgnin-
gen forventes afsluttet i foråret 2021.
Ministeriernes interne kontroller i praksis
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at de fællesstatslige it-syste-
mer IndFak og RejsUd ofte anvendes uden tilstrækkelig styring af brugernes
2
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 12: Social- og ældreministerens redegørelse af 4. marts 2021
2346165_0003.png
rettigheder i systemerne, og at ministerierne ikke udfører kompenserende kon-
troller. Derudover er der i enkelte ministerier fundet eksempler på, at
medarbejdere har anvendt betalingskort i strid med gældende regler.
Det forhenværende Social- og Indenrigsministerium har ikke været omfattet af
Rigsrevisionens undersøgelsen af de fællesstatslige systemer og betalingskort.
Jeg kan imidlertid oplyse, at ministeriet tilbage i 2019 satte fokus på de kom-
penserende kontroller ift. brugerstyring i de fællesstatslige it-systemer,
herunder for at imødegå risici fra bl.a. rollen som lokaladministrator. I 2020 har
de virksomheder under Social- og Ældreministeriets ressort, som anvender it-
systemerne, etableret og udført manuelle kompenserende kontroller i overens-
stemmelse med Økonomistyrelsens kontrolvejledning af juni 2020.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen anbefaler alle ministerier at under-
søge forretningsgange og kontroller ift. ansattes brug af betalingskort, herunder
tankkort. Social- og Ældreministeriet vil sikre, at der følges op herpå i forbin-
delse med den forestående revision af ministerie-, virksomheds- og
regnskabsinstrukser på ministerområdet.
Det forhenværende Social- og Indenrigsministerium indgår i Rigsrevisionens
konklusioner om kontroller på lønområdet. Her noterer jeg mig, at Rigsrevisio-
nens på tværs af flere ministerier har fundet væsentlige fejl og mangler i
lønkontrollerne, at der har været mangler i styringen af brugerrettigheder i løn-
systemerne, samt at der har været konfliktende brugerrettigheder.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at Social- og Indenrigsministeriet i 2020 har
foretaget opfølgning på Rigsrevisionens bemærkninger efter lønrevisionen. De
fundne forhold er således bragt i orden, hvorfor der på Social- og Ældreministe-
riets område aktuelt er forretningsgange og kontroller, som vurderes
tilstrækkelige for at imødegå risikoen for tilsigtede og utilsigtede fejl på lønom-
rådet.
Administration af tilskud i det tilskudsadministrative system (TAS)
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at fire ud af fem udvalgte mini-
sterier anvender it-systemer til at håndtere tilskud på en måde, som ikke i
tilstrækkelig grad sikrer kontrol med styring af brugerrettigheder og overvåg-
ning af brugeres aktiviteter i tilskudssystemet til at understøtte betryggende
funktionsadskillelse. Derudover har Rigsrevisionen konstateret, at fire ud af fem
virksomheder, herunder Socialstyrelsen, i 2019 anvendte en begrænset log-
funktion i TAS.
Jeg konstaterer imidlertid, med tilfredshed, at Rigsrevisionen undersøgelse be-
kræfter, at Socialstyrelsens omlægning af kontrolmiljøet har begrænset
besvigelsesrisikoen væsentligt, da udbetalinger ikke administreres via TAS. Li-
gesom jeg noterer mig, at Socialstyrelsen fremhæves for at have udarbejdet
systematiske, ledelsesgodkendte vurderinger af risici og planer til håndtering
heraf i 2019.
Jeg noterer endvidere, for så vidt angår logfunktionen, at en gennemgang af
loggen i TAS ikke vil være relevant for at begrænse risikoen for svig i Socialsty-
relsen, idet Navision Stat - og ikke TAS - anvendes til at sikre korrekte
stamdata og styre betalinger til rette tilskudsmodtagere.
3
Statsrevisorerne beretning SB7/2020 - Bilag 12: Social- og ældreministerens redegørelse af 4. marts 2021
2346165_0004.png
Socialstyrelsen har på den baggrund ikke igangsat yderligere initiativer, men
styrelsen har et kontinuerligt fokus på, at administrationen af tilskud er betryg-
gende ift. at undgå fejl og besvigelse.
En kopi af denne redegørelse er ligeledes fremsendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
4