Finansudvalget 2024-25
SB 6 5
Offentligt
2965545_0001.png
Beretning Nr. 6 Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025 om beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
Januar 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Arbejdstilsynets
tilsynseffektivitet
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025 om beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
2965545_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
(beretning nr. 6/2020)
6. januar 2025
RN 302/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Arbejdstilsynets tilsynseffektivi-
tet, som blev indledt med en beretning i 2020. Opfølgningen sker med henblik på at
vurdere, om Beskæftigelsesministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår
af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 5. marts 2021 og 7. marts 2023.
2. Beretningen handlede om Beskæftigelsesministeriets indsats for at sikre en positiv
udvikling i Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet i perioden 2016-2019.
Tilsynseffektivitet var i beretningen defineret som forholdet mellem de lønkroner, som
Arbejdstilsynet bruger på tilsynsindsatsen, og antallet af reaktioner vedrørende over-
trædelser af arbejdsmiljøloven.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen undrede de sig over, at der var sket et
fald på 10 % i tilsynseffektiviteten siden 2017.
Beskæftigelsesministeren var i sin redegørelse til beretningen enig i, at det er vigtigt, at
der er en positiv udvikling i tilsynseffektiviteten. Ministeren mente dog ikke, at Rigsre-
visionens indikator (antallet af reaktioner) er den eneste indikator eller en dækkende
indikator for et effektivt tilsyn. Ministeren oplyste i den forbindelse, at Arbejdstilsynet
i kraft af dialog og vejledning bidrager til virksomhedernes forebyggende indsats, og at
det er vigtigt at kunne dokumentere anvendelsen og effekten af dialogen og vejlednin-
gen.
I notat til Statsrevisorerne af 7. marts 2023 fandt Rigsrevisionen Arbejdstilsynets ar-
bejde med at måle tilsynseffektiviteten og effektiviteten på tværs af tilsynscentre til-
fredsstillende. I dette notat føler vi derfor kun op på, om Arbejdstilsynet har fået eva-
lueret effekten af dialog og vejledning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025 om beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
2965545_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Arbejdstilsynet har fulgt op på effekten af
dialog og vejledning. Beskæftigelsesministeriet har fået foretaget en evaluering på et
afgrænset område, der viser, at dialog og vejledning ikke umiddelbart har en effekt på
virksomhedernes arbejdsmiljø, men opleves positivt af virksomhederne. Der udestår
kun én delrapport og et opsamlende notat, som Arbejdstilsynet forventer at modtage
ved udgangen af december 2024.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan lukkes.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Arbejdstilsynets arbejde med at udvikle en ny ri-
sikomodel for udvælgelse af virksomheder, der skal
føres tilsyn med.
2. Arbejdstilsynets arbejde med at måle tilsynsef-
fektiviteten, herunder bl.a. opfølgning på effekten af
dialog og vejledning i forbindelse med tilsynsbesøg
og effektiviteten på tværs af tilsynscentrene.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. marts 2023.
Arbejdstilsynets arbejde med at måle
tilsynseffektiviteten og effektiviteten på
tværs af tilsynscentre blev behandlet og
afsluttet i notat til Statsrevisorerne af
7. marts 2023.
Opfølgningen på effekten af dialog og
vejledning behandles og afsluttes i dette
notat.
III. Beskæftigelsesministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Beskæftigelsesministeriets, herunder Arbejdstilsynets,
initiativer i forhold til det udestående opfølgningspunkt.
6. Opfølgningen er baseret på en dokumentgennemgang.
Arbejdstilsynets opfølgning på effekten af dialog og vejledning i
forbindelse med tilsynsbesøg
7. Det fremgik af beretningen, at faldet i tilsynseffektiviteten ifølge Arbejdstilsynet
skyldtes en øget prioritering af dialog og vejledning af virksomhederne.
8. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Arbejdstilsy-
net i samarbejde med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) havde
igangsat en evaluering af initiativer om dialog og vejledning. Evalueringen skulle bl.a.
afdække betydningen af Arbejdstilsynets dialog med virksomhederne og de tiltag og
indsatser, som dialogen giver anledning til i virksomhederne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. januar 2025 om beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
2965545_0004.png
3
9. Vores opfølgning viser, at Arbejdstilsynet pr. oktober 2024 har modtaget 3 ud af
4 delanalyser af effekten af dialog og vejledning på et afgrænset område. Den kvanti-
tative analyse viser, at tilbud om dialog og vejledning ikke umiddelbart har en effekt
på virksomhedernes arbejdsmiljø. Der er således ikke nogen væsentlig forskel på virk-
somheder, som har fået dialog og vejledning, og virksomheder, som ikke har fået dia-
log og vejledning, i forhold til, om de har løst arbejdsmiljøproblemet inden for påbud-
dets frist.
De kvalitative analyser peger på, at virksomhederne har en positiv oplevelse af mødet
med Arbejdstilsynet, som de både indholdsmæssigt og formmæssigt opfatter forskel-
ligt fra det normale tilsynsbesøg. Både virksomhederne og de tilsynsførende efterspør-
ger dog en mere systematisk forudgående rammesætning af mødet.
Arbejdstilsynet har oplyst, at der undervejs i evalueringsprocessen har været behov
for at validere datagrundlaget og udarbejde supplerende analyser, samt at ønsket om
et opsamlende notat har forlænget NFA’s endelige afrapportering.
Arbejdstilsynet for-
venter at modtage den sidste delanalyse ud af 4 og det opsamlende notat ved udgan-
gen af december 2024. Når den endelige afrapportering foreligger, vil Arbejdstilsynet
tage stilling til resultaterne og vurdere behovet for ændringer i tilsynsindsatsen. Det
finder Rigsrevisionen relevant i lyset af evalueringens resultater.
10.
Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne
Birgitte Hansen