Finansudvalget 2020-21
SB 6 3
Offentligt
2347926_0001.png
Marts 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Arbejdstilsynets
tilsynseffektivitet
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
2347926_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Statsrevisorernes beretning nr. 6/2020 om Arbejds-
tilsynets tilsynseffektivitet
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 15. februar 2021
Vedrører:
5. marts 2021
RN 305/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som beskæftigelsesministeren
har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklu-
sioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Beskæftigelsesministeren oplyser, at det er vigtigt, at der er en positiv udvikling i til-
synseffektiviteten, men mener ikke, at antallet af reaktioner, som Rigsrevisionen har
valgt som indikator, er den eneste eller en dækkende indikator for et effektivt tilsyn.
Arbejdstilsynet vil i arbejdet for at understøtte et effektivt tilsyn arbejde med udvikling
af en ny risikomodel og opfølgning på effekten af dialog og vejledning.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Arbejdstilsynets arbejde med at udvikle en ny risikomodel for udvælgelse af virk-
somheder, der skal føres tilsyn med
Arbejdstilsynets arbejde med at måle tilsynseffektiviteten, herunder bl.a. opfølg-
ning på effekten af dialog og vejledning i forbindelse med tilsynsbesøg og effektivi-
teten på tværs af tilsynscentrene.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2020 en beretning om Arbejdstilsynets tilsynsef-
fektivitet. Beretningen handlede om Beskæftigelsesministeriets indsats for at sikre
en positiv udvikling i Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet i perioden 2016-2019. Tilsyns-
effektivitet er defineret som forholdet mellem de lønkroner, Arbejdstilsynet bruger på
tilsynsindsatsen, og antallet af reaktioner vedrørende overtrædelser af arbejdsmiljø-
loven.
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at udviklingen i Ar-
bejdstilsynets tilsynsproduktivitet har været positiv i perioden 2016-2019, og at de til-
synsførende har brugt mere tid ude på virksomhederne. Statsrevisorerne påpegede
og undrede sig over, at Arbejdstilsynet – på trods af at en stor del af tilsynsindsatsen
er risikobaseret, og at produktiviteten er steget – har anvendt flere lønkroner pr. reak-
tion. Der er således sket et fald på 10 % i tilsynseffektiviteten siden 2017.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Udviklingen i tilsynseffektivitet
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Arbejdstilsynet – på trods af at en stor del af til-
synsindsatsen er risikobaseret, og at produktiviteten er steget – har anvendt flere
lønkroner pr. reaktion. Der er således sket et fald på 10 % i tilsynseffektiviteten siden
2017. Statsrevisorerne hæftede sig desuden ved, at ud af Arbejdstilsynets 3 tilsyns-
centre har Tilsynscenter Nord givet væsentligt flere reaktioner end de 2 andre centre.
Hvis Tilsynscenter Syd og Tilsynscenter Øst havde haft samme niveau som Tilsyns-
center Nord, ville det ifølge Rigsrevisionens beregninger have givet 18 % flere reaktio-
ner i 2019.
6. Det fremgår af beretningen, at selv om der ikke er indikationer på, at arbejdsmiljøet
er blevet bedre, og Arbejdstilsynet bruger mere tid ude på virksomhederne, bliver der
givet færre reaktioner på overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
7. Beskæftigelsesministeren understreger, at der skal ske en løbende udvikling af Ar-
bejdstilsynets opgavevaretagelse, herunder tilsynsindsatsen. Ministeren er enig i, at
det er vigtigt, at der er en positiv udvikling i tilsynseffektiviteten, men mener ikke, at
antallet af reaktioner, som Rigsrevisionen har valgt som indikator, er den eneste eller
en dækkende indikator for et effektivt tilsyn.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at der fra politisk hold fx har været fokus på, at Ar-
bejdstilsynet – qua en god og motiverende dialog – bidrager til virksomhedernes fore-
byggende indsats. Senest er der med en bred politisk aftale fra 2019 bl.a. indført mu-
lighed for, at virksomheder, der vil det gode arbejdsmiljø, i stedet for at få et påbud
kan indgå en aftale om løsning af deres arbejdsmiljøproblemer med Arbejdstilsynet.
Beskæftigelsesministeren er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt at kunne do-
kumentere anvendelsen og effekten af dialog og vejledning. Ministeren kan i den for-
bindelse oplyse, at Arbejdstilsynet i samarbejde med Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø (NFA) har igangsat en evaluering af initiativet om dialog og vejledning
i den politiske aftale. Evalueringen skal bl.a. afdække betydningen af Arbejdstilsynets
dialog med virksomhederne og de tiltag og indsatser, som dialogen giver anledning til
i virksomhederne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
3
Beskæftigelsesministeren oplyser også, at det er vigtigt, at der sker målrettet udvæl-
gelse af virksomheder til tilsyn, og ministeren er optaget af, at Arbejdstilsynet bliver
endnu bedre til at udtage virksomheder med arbejdsmiljøproblemer til tilsyn. Som led
i den politiske aftale fra 2019 skal Arbejdstilsynet således udvikle en ny risikomodel.
Ministeren har store forventninger til den nye model for danske virksomheder, som
Arbejdstilsynet lancerer i april 2021, og som herefter løbende vil blive videreudviklet.
Sidst på året introducerer Arbejdstilsynet også en risikomodel for udenlandske virk-
somheder.
8. Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen har kontrolleret en række forhold for
at afdække årsagen til forskellen mellem tilsynscentrene. Rigsrevisionens analyser
indikerer ikke, at forskellen mellem tilsynscentrene er drevet af forskelle i erhvervs-
struktur, lønniveau, anciennitet eller i resurseforbruget på de forskellige tilsynsaktivi-
teter. Rigsrevisionens beregninger viste derfor, at der var indikationer på, at Arbejds-
tilsynet kunne have haft en højere tilsynseffektivitet, hvis de 2 øvrige tilsynscentre
havde samme tilsynseffektivitet som Tilsynscenter Nord.
9. Beskæftigelsesministeren oplyser, at Arbejdstilsynets ledelse følger udviklingen i
tilsynsindsatsen tæt. Opfølgningen omfatter flere parametre, der dækker bredden i
tilsynsindsatsen, og har fokus på at sikre et så effektivt og fagligt stærkt tilsyn som
muligt på tværs af tilsynscentrene. Det var bl.a. i kraft af en tæt ledelsesmæssig op-
følgning på tilsynsindsatsen, at Arbejdstilsynet i perioden 2016-2019 år for år kunne
fremvise en positiv udvikling i tilsynsproduktiviteten. Dette skal ses i sammenhæng
med, at de årlige mål- og resultatplaner indeholder ambitiøse målsætninger for et ef-
fektivt tilsyn, som drøftes på kvartalsvise driftssamtaler mellem departementet og
Arbejdstilsynets direktion.
10. Rigsrevisionen finder det positivt, at Arbejdstilsynet vedvarende arbejder på ska-
be et tilsyn, som har mest mulig effekt på arbejdsmiljøet. Rigsrevisionen vil fortsat føl-
ge Arbejdstilsynets arbejde med udvikling af en ny risikomodel og med at måle til-
synseffektiviteten, herunder bl.a. opfølgning på effekten af dialog og vejledning i for-
bindelse med tilsynsbesøg og effektiviteten på tværs af tilsynscentrene.
Lone Strøm