Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Beretning nr.
6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
CVR 10172748
15. februar 2021
Statsrevisorerne har i brev af 15. december 2020 anmodet om en redegørelse for,
hvilke foranstaltninger og overvejelser Rigsrevisionens beretning om Arbejdstilsy-
nets tilsynseffektivitet giver anledning til.
Jeg vil indledningsvis understrege, at der skal ske en løbende udvikling af Arbejds-
tilsynets opgavevaretagelse, herunder tilsynsindsatsen, og at jeg sætter pris på at få
Rigsrevisionens beretning som led i grundlaget for det videre arbejde.
Det er med tilfredshed, at jeg ser, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisio-
nens beretning konstaterer, at udviklingen i Arbejdstilsynets tilsynsproduktivitet
har været positiv i perioden 2016-2019, og at de tilsynsførende har brugt mere tid
ude på virksomhederne.
Jeg har forståelse for, at Statsrevisorerne undrer sig over faldet siden 2017 i Ar-
bejdstilsynets tilsynseffektivitet og vurderer, at Arbejdstilsynet kunne have givet
flere reaktioner, hvis alle tilsynscentrene havde været lige så effektive som det
mest effektive tilsynscenter.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser,
som Rigsrevisionens beretning har givet anledning til.
Effektivt tilsyn
J.nr.
20205200610
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt, at der er en positiv udvikling i
tilsynseffektiviteten, men jeg mener ikke, at antallet af reaktioner, som Rigsrevisio-
nen har valgt om indikator, er den eneste eller en dækkende indikator for et effek-
tivt tilsyn. Jeg har således noteret mig, at Arbejdstilsynet har oplyst, at der generelt
er fokus på at bruge de virkemidler, herunder reaktioner, som der er hjemmel til og
som – i den konkrete situation – vurderes korrekte og effektive for at fremme det
gode arbejdsmiljø på virksomhederne.
Reaktioner er ikke det eneste virkemiddel. Fra politisk hold har vi fx haft fokus på,
at Arbejdstilsynet, qua en god og motiverende dialog, bidrager til virksomhedernes
forebyggende indsats, og senest har vi med den brede politiske aftale fra 2019 bl.a.
indført mulighed for, at virksomheder, der vil det gode arbejdsmiljø, i stedet for at
få et påbud kan indgå en aftale om løsning af deres arbejdsmiljøproblemer med Ar-
bejdstilsynet.