Finansudvalget 2020-21
SB 6 2
Offentligt
2339751_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Beretning nr.
6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
CVR 10172748
15. februar 2021
Statsrevisorerne har i brev af 15. december 2020 anmodet om en redegørelse for,
hvilke foranstaltninger og overvejelser Rigsrevisionens beretning om Arbejdstilsy-
nets tilsynseffektivitet giver anledning til.
Jeg vil indledningsvis understrege, at der skal ske en løbende udvikling af Arbejds-
tilsynets opgavevaretagelse, herunder tilsynsindsatsen, og at jeg sætter pris på at få
Rigsrevisionens beretning som led i grundlaget for det videre arbejde.
Det er med tilfredshed, at jeg ser, at Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisio-
nens beretning konstaterer, at udviklingen i Arbejdstilsynets tilsynsproduktivitet
har været positiv i perioden 2016-2019, og at de tilsynsførende har brugt mere tid
ude på virksomhederne.
Jeg har forståelse for, at Statsrevisorerne undrer sig over faldet siden 2017 i Ar-
bejdstilsynets tilsynseffektivitet og vurderer, at Arbejdstilsynet kunne have givet
flere reaktioner, hvis alle tilsynscentrene havde været lige så effektive som det
mest effektive tilsynscenter.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser,
som Rigsrevisionens beretning har givet anledning til.
Effektivt tilsyn
J.nr.
20205200610
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt, at der er en positiv udvikling i
tilsynseffektiviteten, men jeg mener ikke, at antallet af reaktioner, som Rigsrevisio-
nen har valgt om indikator, er den eneste eller en dækkende indikator for et effek-
tivt tilsyn. Jeg har således noteret mig, at Arbejdstilsynet har oplyst, at der generelt
er fokus på at bruge de virkemidler, herunder reaktioner, som der er hjemmel til og
som – i den konkrete situation – vurderes korrekte og effektive for at fremme det
gode arbejdsmiljø på virksomhederne.
Reaktioner er ikke det eneste virkemiddel. Fra politisk hold har vi fx haft fokus på,
at Arbejdstilsynet, qua en god og motiverende dialog, bidrager til virksomhedernes
forebyggende indsats, og senest har vi med den brede politiske aftale fra 2019 bl.a.
indført mulighed for, at virksomheder, der vil det gode arbejdsmiljø, i stedet for at
få et påbud kan indgå en aftale om løsning af deres arbejdsmiljøproblemer med Ar-
bejdstilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2020 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 15. februar 2021
2339751_0002.png
Samtidig er det vigtigt, at der sker målrettet udvælgelse af virksomheder til tilsyn,
og jeg er optaget af, at Arbejdstilsynet bliver endnu bedre til at udtage virksomhe-
der med arbejdsmiljøproblemer til tilsyn. Som led i den politiske aftale skal Ar-
bejdstilsynet således udvikle en ny risikomodel. Jeg har store forventninger til den
nye model for danske virksomheder, som Arbejdstilsynet lancerer i april 2021, og
som herefter løbende vil blive videreudviklet. Sidst på året introducerer Arbejdstil-
synet også en risikomodel for udenlandske virksomheder.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen vurderer, at Arbejdstilsynet kunne have givet
flere reaktioner, hvis alle tilsynscentrene havde været lige så effektive som det
mest effektive tilsynscenter.
Jeg er tilfreds med, at Arbejdstilsynets ledelse følger udviklingen i tilsynsindsatsen
tæt. Opfølgningen omfatter flere parametre, der dækker bredden i tilsynsindsatsen,
og har fokus på at sikre et så effektivt og fagligt stærkt tilsyn som muligt på tværs
af tilsynscentrene. Det var blandt andet i kraft af en tæt ledelsesmæssig opfølgning
på tilsynsindsatsen, at Arbejdstilsynet i perioden fra 2016 til 2019 år for år kunne
fremvise en positiv udvikling i tilsynsproduktiviteten. Dette skal ses i sammen-
hæng med, at de årlige mål- og resultatplaner indeholder ambitiøse målsætninger
for et effektivt tilsyn, som drøftes på kvartalsvise driftssamtaler mellem departe-
mentet og Arbejdstilsynets direktion.
Dialog og vejledning
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt, at vi kan dokumentere anvendel-
sen og effekten af dialog og vejledning. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Ar-
bejdstilsynet i samarbejde med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(NFA) har igangsat en evaluering af initiativet om dialog og vejledning i den politi-
ske aftale. Evalueringen skal bl.a. afdække betydningen af Arbejdstilsynets dialog
med virksomhederne og de tiltag og indsatser, som dialogen giver anledning til i
virksomhederne.
Jeg vil gerne afslutningsvis kvittere for Rigsrevisionens omfattende arbejde.
Jeg kan oplyse, at ministeriet har sendt en kopi af dette brev til Rigsrevisionen på
[email protected].
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2