Indenrigs- og Boligudvalget 2024-25
SB 2 5
Offentligt
2919877_0001.png
Oktober 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024 om beretning 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2919877_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
(beretning nr. 2/2020)
2. oktober 2024
RN 1511/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om byggeriet af Niels Bohr Bygnin-
gen, som blev indledt med en beretning i 2020. Opfølgningen sker med henblik på at
vurdere, om Transportministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af
Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 2. februar 2021 og 12. juni 2023.
2. Beretningen handlede om, hvordan Transportministeriet, herunder Bygningsstyrel-
sen og Vejdirektoratet, havde styret de ændringer, der var foretaget undervejs i byg-
geriet af Niels Bohr Bygningen. Niels Bohr Bygningen er en forsknings- og laboratorie-
bygning, som har til formål at forbedre de fysiske rammer for Det Natur- og Bioviden-
skabelige Fakultet på Københavns Universitet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at byggeriet på davæ-
rende tidspunkt var fordyret med ca. 2,4 mia. kr. og forsinket med ca. 4 år. Statsrevi-
sorerne kritiserede Transportministeriets styring af ændringer i byggeriet. Statsrevi-
sorerne bemærkede i den sammenhæng, at mangler i styringen havde haft negative
konsekvenser for bygningens funktionalitet og kapacitet, samt at de ønskede gevin-
ster for forskning og uddannelse indtil videre var udeblevet.
Statsrevisorerne bemærkede også, at den dårlige styring, fordyrelse og forsinkelse
havde medført en betydelig huslejestigning for Københavns Universitet.
Endelig fandt Statsrevisorerne det meget utilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen ikke
havde sikret et tilstrækkeligt grundlag for projektet og for beslutninger om ændringer
i byggeriet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024 om beretning 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2919877_0003.png
2
Konklusion
Transportministeriet har overdraget Niels Bohr Bygningen til Københavns Universitet
i juli 2023, hvilket er ca. 7 år senere end planlagt. Transportministeriet forventer, at den
endelige pris for byggeriet vil være 5,3 mia. kr., hvilket svarer til en fordyrelse på 3,1
mia. kr. (begge beløb er i 2024-priser). Den endelige pris for byggeriet bliver fastlagt på
baggrund af byggeregnskabet, der først endeligt kan lukkes, når den verserende vold-
giftssag er afsluttet.
Transportministeriet og Københavns Universitet har indgået en tillægsaftale om 2 væ-
sentlige ændringer i byggeriet. Der er i den forbindelse aftalt en midlertidig husleje for
Niels Bohr Bygningen.
Københavns Universitet har anlagt en voldgiftssag mod Bygningsstyrelsen om størrel-
sen af huslejen. Rigsrevisionen vil orientere Statsrevisorerne om udfaldet af voldgifts-
sagen, der vil danne grundlag for at fastsætte den endelige husleje for Niels Bohr Byg-
ningen.
Vejdirektoratet har gennemført de aktiviteter, der var en forudsætning for overdragel-
sen af Niels Bohr Bygningen, og har modtaget en endelig ibrugtagningstilladelse til byg-
ningen. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Dialogbaseret model
Ved den dialogbaserede mo-
del baseres huslejen på den
samlede byggeomkostning.
Den fremtidige bruger af byg-
ningen kan bede om ændrin-
ger undervejs i byggeriet mod
en tillægsaftale om tillæg til
budgettet.
Alternativet til den dialogbase-
rede model er en fastprismo-
del. I denne baseres huslejen
på en pris fastsat tidligt i byg-
geprocessen.
Endelig konstaterer Rigsrevisionen, at Transportministeriets arbejde med at afklare, om
den dialogbaserede model fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter, endnu ik-
ke er afsluttet. Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at analysen foreløbigt er
forsinket med ca. 2 år, idet analysen er nødvendig for at afklare, om den dialogbaserede
aftalemodel fortsat skal anvendes i byggeprojekter. Rigsrevisionen vil fortsat følge det-
te arbejde.
Rigsrevisionen vil følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udfaldet af voldgiftssagen, der vil danne grundlag for at fastsætte den endelige hus-
leje for Niels Bohr Bygningen
Transportministeriets arbejde med at afklare, om den dialogbaserede model fortsat
skal anvendes i fremtidige byggeprojekter.
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024 om beretning 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2919877_0004.png
3
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Transportministeriets arbejde med at formalise-
re de gennemførte ændringer i byggeriet, herunder
udfaldet af voldgiftssagen.
2. Transportministeriets arbejde med at færdiggø-
re Niels Bohr Bygningen.
3. Transportministeriets arbejde med at afklare, om
den dialogbaserede model fortsat skal anvendes i
fremtidige byggeprojekter.
Status
Behandles i dette notat, og udfaldet af
voldgiftssagen følges fortsat.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
III. Transportministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Transportministeriets initiativer i forhold til opfølgnings-
punkterne. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang og drøftelser med
Transportministeriet.
Transportministeriets arbejde med at formalisere de gennemførte æn-
dringer, herunder udfaldet af voldgiftssagen
Transportministeriet og Københavns Universitet har indgået en tillægsaftale om 2 væ-
sentlige ændringer i byggeriet. Der er i den forbindelse aftalt en midlertidig husleje for
Niels Bohr Bygningen, mens voldgiftssagen pågår.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udfaldet af voldgiftssagen, der vil danne grundlag for
fastsættelse af den endelige husleje for Niels Bohr Bygningen.
6. Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsen ikke havde haft en konsistent og
gennemsigtig brug af tillægskontrakter til at styre væsentlige ændringer i byggeriet.
Det fremgik bl.a., at Bygningsstyrelsen havde gennemført 2 væsentlige ændringer i
byggeriet uden at indgå tillægskontrakter med Københavns Universitet. Det drejede
sig om en ændring af leverandør af stinkskabe og en ændring af ventilationskanalers
materiale fra stål til PVC.
7. Vores opfølgning i juni 2023 viste, at der fortsat ikke var indgået en tillægsaftale ved-
rørende de 2 væsentlige ændringer i byggeriet. Københavns Universitet havde såle-
des ikke underskrevet Transportministeriets forslag til tillægsaftale med den begrun-
delse, at aftalen ville medføre en huslejestigning. Københavns Universitet havde des-
uden anlagt en voldgiftssag mod Bygningsstyrelsen om størrelsen af huslejen.
8. Vores opfølgning viser, at Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet har indgå-
et en tillægsaftale vedrørende de 2 væsentlige ændringer i byggeriet. Tillægsaftalen
fastsætter også en midlertidig husleje på 91,2 mio. kr. årligt, mens voldgiftssagen på-
går. Huslejens størrelse vil blive endeligt fastsat, når voldgiftssagen er afsluttet.
Stinkskab
Et stinkskab er en laboratorie-
arbejdsplads med en kraftig
udsugning, der beskytter la-
boratoriemedarbejdere mod
giftige gasser og kemikalier.
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024 om beretning 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2919877_0005.png
4
Transportministeriets arbejde med at færdiggøre Niels Bohr Bygningen
Rigsrevisionen konstaterer, at Transportministeriet har overdraget Niels Bohr Bygnin-
gen til Københavns Universitet den 1. juli 2023. I forbindelse med overdragelsen er al-
le de aktiviteter, der var en forudsætning for overdragelsen af Niels Bohr Bygningen gen-
nemført. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
9. Vores opfølgning i juni 2023 viste, at overdragelsen af Niels Bohr Bygningen til Kø-
benhavns Universitet alene omfattede kontorbygningen. Det var Transportministeri-
ets forventning, at laboratoriebygningen samt gangbroen og tunnelen, der forbinder
de 2 bygninger, ville blive overdraget til Københavns Universitet ved udgangen af juni
2023. Vejdirektoratet kunne overdrage Niels Bohr Bygningen, når der forelå en mid-
lertidig ibrugtagningstilladelse fra Københavns Kommune, når der var gennemført en
kundegennemgang, og når alle prioriterede tests af bygningen var gennemført uden
væsentlige mangler.
10. Vores opfølgning viser, at hele Niels Bohr Bygningen blev overdraget til Københavns
Universitet den 1. juli 2023. Vejdirektoratet har gennemført en kundegennemgang, og
alle prioriterede tests er uden væsentlige mangler. Vejdirektoratet modtog den 28. au-
gust 2024 en permanent ibrugtagningstilladelse til Niels Bohr Bygningen fra Køben-
havns Kommune.
Boks 1
Vejdirektoratets erfaringsrapport om Niels Bohr Bygningen
Vejdirektoratet har udarbejdet en erfaringssrapport, der gennemgår arbejdet med at
bygge Niels Bohr Bygningen fra start til slut. Rapporten, der er fra juni 2024, er baseret
på tidligere rapporter fra revisionshuset EY og Rigsrevisionen samt på samtaler med og
materiale fra Vejdirektoratet. Formålet med rapporten er at belyse projektets problem-
fyldte forløb, så alle har mulighed for at lære af de erfaringer, der er draget undervejs.
I erfaringsrapporten fremhæves det, at udfordringerne med byggeriet af Niels Bohr Byg-
ningen ikke kan henføres til en enkelt årsag. Én af de væsentligste årsager var et meget
ambitiøst, men underbudgetteret byggeri. En anden årsag var mange parallelle kontrak-
ter. En tredje årsag var bygherrens svage projektledelse og mange uenigheder mellem
bygherren og Københavns Universitet. En fjerde årsag var mængden af projektændrin-
ger, fx skift til PVC-rør og tilpasning til skærpede ventilationskrav, som blev i gangsat,
mens projektet var under udførelse, hvilket fordyrede og forsinkede projektet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Vejdirektoratets rapport ”Niels Bohr Bygningen –
Erfarings-
rapport”, juni 2024.
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. oktober 2024 om beretning 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2919877_0006.png
5
Transportministeriets arbejde med at afklare, om den dialogbaserede
aftalemodel fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter
Rigsrevisionen konstaterer, at Transportministeriets arbejde med at afklare, om den
dialogbaserede aftalemodel fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter, stadig
pågår. Der er igangsat en tværministeriel analyse med deltagelse af Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Finansministeriet og Transportministeriet. Rigsrevisionens op-
følgning viser, at analysen er forsinket med ca. 2 år, og at tidsplanen for analysearbej-
det er under revidering.
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at der fortsat ikke er sket en afklaring
af, om den dialogbaserede model fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Transportministeriets arbejde med at afklare dette.
SEA-ordningen
11. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Transportministeriet gennemgik og
eventuelt tog initiativ til at justere i SEA-ordningen, herunder den dialogbaserede mo-
del, hvis ministeriet vurderede, at Bygningsstyrelsens utilfredsstillende ændringssty-
ring var en følge af denne aftaleform.
12. Vores opfølgning i juni 2023 viste, at Transportministeriet afventede en tværmini-
steriel analyse vedrørende universiteternes huslejeordning og fremtidigt bygnings-
ejerskab for Københavns Universitet for at afklare, om den dialogbaserede aftalemo-
del fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter. Den tværministerielle analyse
gennemføres i et samarbejde mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet (for-
mandskab), Finansministeriet og Transportministeriet. Analysen skulle oprindeligt ha-
ve været afsluttet med udgangen af 2022.
13. Vores opfølgning viser, at analysen endnu ikke er afsluttet Det er endvidere uklart,
hvornår den forventes at foreligge, idet Transportministeriet oplyser, at tidsplanen
for analysearbejdet er under revidering. Rigsrevisionen bemærker, at analysen er nød-
vendig for at afklare, om den dialogbaserede aftalemodel fortsat skal anvendes i byg-
geprojekter.
Niels Bohr Bygningen opføres
under SEA-ordningens dialog-
baserede aftalemodel. SEA-
ordningen er statens husleje-
ordning, som fastsætter ram-
merne for Bygningsstyrelsens
rolle som ejendomsvirksom-
hed for offentlige myndig-
heder.
Fastprisaftale
En fastprisaftale medfører, at
universiteterne og Bygnings-
styrelsen indgår aftale om
husleje på baggrund af et
samlet projektbudget. Hvis
budgettet overskrides, er det
Bygningsstyrelsen, der bærer
risikoen, og universitetets
husleje forbliver uændret
og
omvendt. Forskellen
håndteres som et tab eller en
gevinst for Bygningsstyrelsen.
14. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen