Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
SB 2 3
Offentligt
2329323_0001.png
Februar 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 2. februar 2020
2329323_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2020 om byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
Boligministerens redegørelse af 4. januar 2021
2. februar 2021
RN 1503/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som boligministeren har iværk-
sat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Konklusion
Boligministeren oplyser, at Rigsrevisionens kritik af det samlede forløb omkring bygge-
riet af Niels Bohr Bygningen er både berettiget og forventet. Ministeren tilkendegiver
endvidere, at forløbet af byggeriet af Niels Bohr Bygningen skal give anledning til læ-
ring. Ministeren oplyser desuden, at Bygningsstyrelsen har taget initiativ til at formali-
sere de ændringer, der ikke var indgået kontrakt om. Ministeren oplyser ligeledes, at
ministeren på baggrund af Rigsrevisionens kritik er klar til at se nærmere på, om den
særlige aftaleform (den såkaldte dialogbaserede model), der har været anvendt ved
byggeriet af Niels Bohr Bygningen, skal tilpasses eller helt afskaffes. Endelig oplyser mi-
nisteren, at det daværende transport-, bygnings- og boligministerium i 2017 indførte et
nyt koncept for budgettering og opfølgning på Bygningsstyrelsens større byggeprojek-
ter med udgangspunkt i Ny Anlægsbudgettering. Transportministeriet har oplyst, at ini-
tiativerne vedrørende Ny Anlægsbudgettering i Bygningsstyrelsen blev færdigimplemen-
teret i 2018.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportministeriet vil igangsætte flere
initiativer på baggrund af beretningen. Rigsrevisionen kan samtidig konstatere, at byg-
ningen endnu ikke er færdiggjort og således er yderligere forsinket.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Transportministeriets arbejde med at formalisere de gennemførte ændringer
Transportministeriets arbejde med at færdiggøre Niels Bohr Bygningen
Transportministeriets arbejde med at afklare, om den dialogbaserede model fortsat
skal anvendes i fremtidige byggeprojekter.
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 2. februar 2020
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2020 en beretning om byggeriet af Niels Bohr Byg-
ningen. Beretningen handlede om det daværende transport- og boligministeriums,
herunder Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, styring af ændringer i byggeriet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at byggeriet af Niels
Bohr Bygningen var fordyret med ca. 2,4 mia. kr. og forsinket med ca. 4 år.
Statsrevisorerne kritiserede endvidere Transport- og Boligministeriets styring af æn-
dringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen. Mangler i styringen havde – ud over for-
dyrelse og forsinkelse – haft negative følger for bygningens funktionalitet og kapaci-
tet, og de ønskede gevinster for forskning og uddannelse var indtil videre udeblevet.
Statsrevisorerne bemærkede i øvrigt, at den dårlige styring, fordyrelse og forsinkelse
medfører en betydelig huslejestigning for Københavns Universitet.
Endelig fandt Statsrevisorerne det meget utilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen ikke
havde sikret et tilstrækkeligt grundlag for projektet og for beslutninger om ændringer
i byggeriet af Niels Bohr Bygningen. Statsrevisorerne bemærkede, at konsekvensvur-
deringer af besparelser og ændringer er særligt vigtige, når man som i Niels Bohr-byg-
geriet har en økonomisk og tidsmæssig ramme, som skal overholdes.
Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen anbefalede, at Transport- og Boligmini-
steriet gennemgik og eventuelt tog initiativ til at justere i SEA-ordningen, herunder den
dialogbaserede model, hvis ministeriet vurderede, at Bygningsstyrelsens utilfredsstil-
lende ændringsstyring var en følge af denne aftaleform.
4. Rigsrevisionen bemærker, at ministeransvaret for Bygningsstyrelsen, herunder og-
så færdiggørelsen af Niels Bohr Bygningen, med ressortændringen af 21. januar 2021
hører under Transportministeriets ressort.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Styring af ændringer
6. Statsrevisorerne bemærkede, at Bygningsstyrelsen har haft en utilstrækkelig æn-
dringsstyring i projektet og ikke i alle tilfælde har vurderet de samlede konsekvenser
af ændringerne for fx økonomi, tid og funktionalitet. Styrelsen har gennemført 2 større
ændringer i byggeriet uden tillægskontrakter og dermed på et ufuldstændigt grundlag.
Styrelsen har i grundlaget for begge ændringer væsentligt undervurderet konsekven-
serne for byggeriets økonomi og tidsplan.
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 2. februar 2020
3
7. Boligministeren oplyser, at forløbet har vist, at opgaven med at bygge en komplice-
ret højteknologisk laboratoriebygning fra begyndelsen blev undervurderet. Håndterin-
gen af de væsentlige projektændringer, der derfor har været nødvendige undervejs, er
foregået under uklare aftalemæssige rammer, hvilket har bidraget til de forsinkelser
og fordyrelser, der har været.
Boligministeren oplyser endvidere, at Bygningsstyrelsen på baggrund af Rigsrevisio-
nens kritik har fremsendt en samlet tillægsaftale til Københavns Universitets under-
skrift, der formaliserer de ændringer, som Københavns Universitet har ønsket og ac-
cepteret undervejs i projektet, men som ikke tidligere er formaliseret.
8. Rigsrevisionen konstaterer, at boligministeren har taget initiativ til at formalisere
de ændringer, der ikke var indgået kontrakt om. Rigsrevisionen vil fortsat følge Trans-
portministeriets arbejde med at formalisere de gennemførte ændringer.
Færdiggørelse af Niels Bohr Bygningen
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Vejdirektoratet efter overtagelsen af bygherrean-
svaret heller ikke har kunnet lægge en holdbar tidsplan. Byggeriet var således mere
end 1 år forsinket i forhold til den tidsplan, som Vejdirektoratet fremlagde efter over-
tagelsen i januar 2018.
Det fremgår ikke af boligministerens redegørelse til beretningen, hvornår Niels Bohr
Bygningen forventes at stå færdig. Det fremgår dog af anlægsstatus fra Transport-
og Boligministeriet til Folketingets Transportudvalg for 2. halvår 2020, at bygningen
forventes klar til samlet overdragelse i april 2021. Ved beretningens afgivelse var det
forventningen, at bygningen skulle stå færdig november 2020.
10. Rigsrevisionen kan konstatere, at Niels Bohr Bygningen endnu ikke er færdiggjort
og således er yderligere forsinket. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge Transportmi-
nisteriets arbejde med at færdiggøre Niels Bohr Bygningen.
Rammerne for byggeriet
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Bygningsstyrelsen ikke havde sikret, at alle bru-
gerkrav var afklaret ved godkendelsen af projektforslaget i april 2013, og at Bygnings-
styrelsen og Københavns Universitet ikke i tilstrækkelig grad havde afklaret besparel-
sestiltagene, som blev indarbejdet i projektet, før de blev godkendt. Statsrevisorerne
bemærkede endvidere, at der i det oprindelige aktstykke og projektgrundlag fra 2013
ikke var afsat en særskilt reserve til ændringer m.m.
Boligministeren oplyser, at der i dag er taget et opgør med en række af de arbejdsgan-
ge, der allerede fra byggeprojektets begyndelse i 2010 skabte stor uklarhed om både
projektgrundlaget og ansvarsfordelingen. Således indførte Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet i 2017 et nyt koncept for budgettering og opfølgning på Bygningssty-
relsens større byggeprojekter med udgangspunkt i Ny Anlægsbudgettering, der an-
vendes med succes på transportområdet. Dette indebærer ifølge ministeren bl.a. en
mere systematisk tilgang til at afsætte reserver og gennemførelse af uvildige eksterne
granskninger, før projekter igangsættes.
Statsrevisorerne beretning SB2/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 2. februar 2020
4
Boligministeren oplyser endvidere, at vi stadig kan og bør lære af det her forløb, og at
statens byggerier skal være kendetegnet af den højeste grad af styring, korrekt bud-
gettering og opfølgning. Boligministeren vil derfor sikre, at Transportministeriet har
fokus på at fastholde og udbygge de tiltag, der er iværksat for at forbedre styringen.
Transportministeriet har oplyst, at initiativerne vedrørende Ny Anlægsbudgettering i
Bygningsstyrelsen blev færdigimplementeret i 2018.
12. Boligministeren oplyser endvidere, at ministeren på baggrund af Rigsrevisionens
kritik er klar til at se nærmere på, om den særlige aftaleform (den såkaldte dialogba-
serede model), der har været anvendt ved byggeriet af Niels Bohr Bygningen, skal til-
passes eller helt afskaffes. Ministeren oplyser, at modellen giver uhensigtsmæssige
rammer for projektstyringen, bl.a. fordi den giver en uklar rollefordeling mellem kun-
den (universiteterne) og bygherren (Bygningsstyrelsen).
Endelig oplyser boligministeren, at der som udgangspunkt ikke skal sættes nye pro-
jekter i gang efter denne model, før der er taget stilling til tilpasning eller helt afskaf-
felse af modellen. Ministeren har derfor indtil videre anmodet Bygningsstyrelsen om
at forelægge Transportministeriet eventuelle ønsker om at anvende modellen.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at boligministeren vil tage stilling til en
tilpasning eller en afskaffelse af den dialogbaserede model. Rigsrevisionen vil fortsat
følge Transportministeriets arbejde med at afklare, om den dialogbaserede model
fortsat skal anvendes i fremtidige byggeprojekter.
Lone Strøm