BOLIGMINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato 4. januar 2021
J. nr. 2020-8335
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Statsrevisorerne har i brev af 2. november 2020 anmodet om en redegørelse for
de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning 2/2020 om
byggeriet af Niels Bohr Bygningen har givet anledning til.
Første og fremmest finder jeg, at Rigsrevisionens kritik af det samlede forløb
omkring byggeriet af Niels Bohr Bygningen er både berettiget og forventet.
Forløbet har vist, at opgaven med at bygge en kompliceret højteknologisk labo-
ratoriebygning fra begyndelsen blev undervurderet. Og håndteringen af de væ-
sentlige projektændringer, der derfor har været nødvendige undervejs, er fore-
gået under uklare aftalemæssige rammer, hvilket har bidraget til de forsinkel-
ser og fordyrelser, der har været. De uklare rammer er i høj grad en følge af den
særlige aftaleform, der er anvendt ved byggeriet, den såkaldt dialogbaserede
model.
Dertil kommer det helt ekstraordinære svigt hos en spansk entreprenør på pro-
jektet, der i praksis leverede et ubrugeligt stykke ventilationsarbejde og siden er
endt i en voldgiftssag om et meget stort beløb.
Jeg skal dog også understrege, at der i dag er taget et opgør med en række af de
arbejdsgange, der allerede fra byggeprojektets begyndelse i 2010 skabte stor
uklarhed om både projektgrundlaget og ansvarsfordelingen.
Der blev i 2017 af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet indført et nyt kon-
cept for budgettering og opfølgning på Bygningsstyrelsens større byggeprojek-
ter med udgangspunkt i ”Ny Anlægsbudgettering”, der anvendes med succes på
transportområdet. Dette indebærer bl.a. en mere systematisk tilgang til at af-
sætte reserver og gennemførelse af uvildige eksterne granskninger før projektet
igangsættes.
Bygningsstyrelsen har desuden siden efteråret 2017 arbejdet målrettet på at
styrke sin bygherrefunktion, herunder ved at implementere en ny udbudsstra-
tegi og en forbedret risikohåndtering.
Konkret for Niels Bohr bygningen og tre andre store universitetsbyggerier blev
ansvaret for udførslen overdraget til Vejdirektoratet med virkning fra 2018 for
hurtigt at styrke projektstyringen. Vejdirektoratet har underlagt projekterne