Finansudvalget 2023-24
SB 15 5
Offentligt
2894184_0001.png
Beretning Nr. 15 Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
August 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
forvaltning af
tilskud til
landbrugere
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
2894184_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om forvaltning af tilskud til
landbrugere (beretning nr. 15/2020)
4. juli 2024
RN 710/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om forvaltning af tilskud til landbru-
gere, som blev indledt med en beretning i 2021. Opfølgningen sker med henblik på at
vurdere, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris (herefter Fødevaremini-
steriet) initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærknin-
ger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsre-
visorerne af 14. oktober 2021 og 3. maj 2023.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt Fødevareministeriet havde sikret en korrekt
forvaltning af tilskud til landbrugere i perioden 2014-2019.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de skarpt, at Fødevare-
ministeriet i perioden 2014-2019 ikke havde sikret en korrekt og tilstrækkelig kontrol
af tilskud til landbrugere. Den utilstrækkelige kontrol medførte risiko for, at nogle land-
brugere uberettiget havde fået tilskud, og at Danmark skulle tilbagebetale EU-tilskud
som følge af underkendelser fra Europa-Kommissionen.
Statsrevisorerne fandt, at det i den forbindelse var en skærpende omstændighed, at
Fødevareministeriet ikke havde styrket kontrollen eller ændret administrativ praksis,
selv om Landbrugsstyrelsen siden 2005 havde vidst, at det medførte, at nogle land-
brugere havde kunnet opnå uretmæssige fordele. Det var ligeledes en skærpende fak-
tor, at ministeren i 2018 godkendte et administrationsgrundlag, som ikke sikrede en
forvaltning i overensstemmelse med EU-forordningen, idet Landbrugsstyrelsen fort-
satte sin praksis med at administrere efter CVR-numre.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
2894184_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Fødevareministeriet har afsluttet gennem-
gangen af 26 tilskudssager, der indgik i Rigsrevisionens undersøgelse, herunder taget
stilling til håndteringen heraf.
Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at Fødevareministeriet har fået ud-
arbejdet en ekstern analyse af Landbrugsstyrelsens juridiske sagsbehandling på tilskuds-
og reguleringsområdet. Landbrugsstyrelsen har igangsat et arbejde på baggrund af an-
befalingerne.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Fødevareministeriet har foretaget en bagudrettet
gennemgang af alle landbrugsbedrifter, hvor der har været risiko for omgåelse af reg-
lerne. Ministeriets afgørelse udestår stadig i en række sager.
Rigsrevisionens opfølgning viser videre, at Fødevareministeriet fortsat er i dialog med
Europa-Kommissionen om Landbrugsstyrelsens kontrolmodel for omgåelse.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
det samlede resultat af Fødevareministeriets bagudrettede gennemgang af land-
brugsbedrifter, hvor der har været risiko for omgåelse
resultatet af Fødevareministeriets dialog med Europa-Kommissionen om Land-
brugsstyrelsens kontrolmodel for omgåelse.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Fødevareministeriets udarbejdelse af en frem-
adrettet kontrolmodel for omgåelse og resultatet af
ministeriets bagudrettede gennemgang af land-
brugsbedrifter, hvor der historisk har været risiko
for omgåelse.
Status
Den del, der handler om udarbejdelsen af
en fremadrettet kontrolmodel, blev af-
sluttet i forbindelse med notat til Statsre-
visorerne af 3. maj 2023.
Fødevareministeriets dialog med Europa-
Kommissionen om Landbrugsstyrelsens
kontrolmodel for omgåelse behandles i
dette notat og følges fortsat.
Resultatet af ministeriets bagudrettede
gennemgang af landbrugsbedrifter, hvor
der historisk har været risiko for omgåel-
se, behandles i dette notat og følges fort-
sat.
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
2894184_0004.png
3
Opfølgningspunkt
2. Fødevareministeriets udredning om visse fakti-
ske og retlige forhold i forbindelse med behandlin-
gen af et konkret sagskompleks og departemen-
tets efterfølgende godkendelse af Landbrugssty-
relsens administrationsgrundlag.
3. Resultatet af Fødevareministeriets gennemgang
af 26 tilskudssager, der indgik i Rigsrevisionens un-
dersøgelse.
4. Fødevareministeriets udarbejdelse af en styrket
tilsynsplan, resultatet af en ekstern analyse af
Landbrugsstyrelsens væsentligste opgaver og re-
sultatet af et serviceeftersyn af andre væsentlige
opgaveområder i ministeriet.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 3. maj 2023.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Den del, der handler om udarbejdelsen af
en styrket tilsynsplan og resultatet af et
serviceeftersyn af andre væsentlige op-
gaveområder i Fødevareministeriet, blev
afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af 3. maj 2023.
Resultatet af en ekstern analyse af Land-
brugsstyrelsens væsentligste opgaver
blev delvist afsluttet i forbindelse med
notat til Statsrevisorerne af 3. maj 2023.
Den del af den eksterne analyse, som
handler om styrelsens juridiske sagsbe-
handling på tilskuds- og reguleringsområ-
det, behandles og afsluttes i dette notat.
III. Fødevareministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Fødevareministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter.
6. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang og brevveksling med Fødeva-
reministeriet.
Landbrugsstyrelsens kontrol af bagvedliggende ejerforhold
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Fødevareministeriet har foretaget en bagudrettet
gennemgang af alle landbrugsbedrifter, hvor der historisk har været risiko for omgå-
else af reglerne. Ministeriets afgørelse udestår stadig i en række sager. Opfølgningen
viser videre, at ministeriet fortsat er i dialog med Europa-Kommissionen om dele af
Landbrugsstyrelsens kontrolmodel for omgåelse.
Rigsrevisionen vil fortsat følge det samlede resultat af ministeriets bagudrettede gen-
nemgang af landbrugsbedrifter samt Fødevareministeriets dialog med Europa-Kommis-
sionen om Landbrugsstyrelsens kontrolmodel for omgåelse.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Landbrugsstyrelsen skulle kontrollere tilskudsmod-
tageres bagvedliggende ejerforhold for herved at kunne opdage og identificere mu-
lige uregelmæssigheder og omgåelser af en række støttelofter, som er fastsat i EU-
regler og nationale regler. Ejerforholdene skulle kontrolleres, da landbrugerne kunne
opnå uretmæssige fordele og tilskud ved at opsplitte deres bedrifter i flere selskaber
og ansøge om tilskud fra disse.
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
4
Direkte støtte
Direkte støtte er en årlig støt-
te, der består af en grundbe-
taling og en grøn støtte. Grund-
betalingen er baseret på stør-
relsen af det dyrkede areal, og
den grønne støtte er bl.a. be-
tinget af variation i afgrøder.
Statsrevisorernes kritik var bl.a. baseret på, at selskaber med sammenfald i ejerkred-
sen i 2019 havde ansøgt om og fået udbetalt 888 mio. kr. i direkte støtte. Direkte støt-
te omfatter bl.a. tilskud til de arealer, som landbrugeren dyrker forskellige typer af af-
grøder på. Selskaber med sammenfald i ejerkredsen havde fået tilsagn om tilskud fra
miljøteknologiordningerne for 68 mio. kr. i perioden 2014-2019. I ingen af tilfældene
havde Landbrugsstyrelsen sikret sig, at der ikke var udbetalt uretmæssige tilskud til
landbrugere, der havde opsplittet deres bedrifter i flere selskaber og ansøgt om tilskud
fra disse.
8. Fødevareministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at det var vigtigt, at
kontrolmodellen opfyldte EU-reglerne, og at kontrolmodellen derfor ville blive drøftet
med Europa-Kommissionen, inden den blev implementeret. Ministeren oplyste videre,
at Landbrugsstyrelsen havde indført et midlertidigt udbetalingsstop i sager, hvor en
landbruger har opsplittet sin bedrift i flere selskaber, indtil en kontrolmodel for omgå-
else kunne implementeres.
Fødevareministeriets dialog med Europa-Kommissionen
9. Vores opfølgning viser, at Landbrugsstyrelsen har været i dialog med Europa-Kom-
missionen om Landbrugsstyrelsens kontrolmodel, og at dialogen stadig pågår. Euro-
pa-Kommissionen har angivet, at den på nuværende tidspunkt ikke har yderligere be-
mærkninger til de nye kontrolprocedurer, som er indeholdt i Landbrugsstyrelsens
kontrolmodel ved udbetaling af tilskud til landbrugere. Vores opfølgning viser, at Eu-
ropa-Kommissionen fortsat er i dialog med Landbrugsstyrelsen om styrelsens kon-
trolmodel i forhold til styrelsens krydsoverensstemmelseskontrol (KO-kontrol).
10. Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsens manglende kontrol af land-
brugeres bagvedliggende ejerforhold betød, at landbrugere, der havde opsplittet de-
res bedrift i flere selskaber, kunne opnå fordele i forhold til størrelsen på de tildelte
sanktioner i forbindelse med krydsoverensstemmelseskontrol (KO-kontrol). Det frem-
gik endvidere, at landbrugere kunne undgå gentagne kontroller med risiko for hårde-
re sanktioner ved at oprette nye CVR-numre eller overflytte bedriftens arealer mellem
selskaber.
11. Fødevareministeriet oplyser, at ministeriet forventer at modtage Europa-Kommis-
sionens endelige bemærkninger til Landbrugsstyrelsens KO-kontrol i oktober 2024.
Landbrugsstyrelsens bagudrettede gennemgang af sager
12. Vi har fulgt op på Landbrugsstyrelsens bagudrettede gennemgang af sager om
projektstøtte og direkte støtte med risiko for omgåelse.
13. Landbrugsstyrelsen oplyser, at styrelsen har gennemgået alle 1.560 sager om pro-
jektstøtteordninger med risiko for omgåelse for perioden januar 2017 - juni 2021. Land-
brugsstyrelsen har på baggrund af gennemgangen vurderet, at der ikke er risiko for
omgåelse i 1.556 ud af de 1.560 sager. I de resterende 4 sager har Landbrugsstyrelsen
krævet udbetalt støtte tilbagebetalt.
Krydsoverensstemmel-
seskontrol
Krydsoverensstemmelses-
kontrol er en kontrol, der skal
udføres på flere EU-tilskuds-
ordninger. KO-kontrollen skal
sikre, at tilskudsmodtager
overholder en række bestem-
te regler og krav, der dels skal
sikre god landbrugs- og miljø-
mæssig stand af jord, dels
skal medvirke til at sikre sam-
menhæng mellem EU’s fælles
landbrugspolitik og EU’s
poli-
tikker om miljø, folkesundhed,
dyresundhed, plantesundhed
og dyrevelfærd. Når en land-
bruger udvælges til en KO-
kontrol, bliver landbrugerens
bedrift kontrolleret for ca.
400 delkrav.
Projektstøtte
Projektstøtte gives til fysiske
aktiver, fx staldbyggerier, gen-
nem forskellige støtteordnin-
ger under Landdistrikts-pro-
grammet. Landdistriktspro-
grammet har bl.a. til formål at
støtte udviklingen af landbru-
get.
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
5
14. Landbrugsstyrelsen oplyser videre, at styrelsen har gennemgået alle 1.768 sager
om direkte støtte til landbrugsbedrifter med risiko for omgåelse i perioden 2017-
2020. De 1.768 sager svarer til 865 sagskomplekser. Landbrugsstyrelsen oplyser, at
styrelsen fandt en risiko for omgåelse i 30 sagskomplekser. Landbrugsstyrelsen har
sendt disse sagskomplekser i høring hos landbrugerne, men har endnu kun modtaget
høringssvar i 21 sagskomplekser. På baggrund af de 21 høringssvar har styrelsen ude-
lukket risiko for omgåelse i 15 sagskomplekser og truffet afgørelse om omgåelse i 6
sagskomplekser. I de 6 sagskomplekser med omgåelse har Landbrugsstyrelsen kræ-
vet udbetalt støtte tilbagebetalt
Landbrugsstyrelsens øvrige væsentlige kontroller
Fødevareministeriet har afsluttet gennemgangen af 26 tilskudssager, der indgik i Rigs-
revisionens undersøgelse. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vurderer der-
for, at denne del af sagen kan afsluttes.
Sagskompleks
Et sagskompleks omfatter 2
eller flere sager, hvor der er én
eller flere ejere, som går igen
på tværs af forskellige selska-
ber, der har ansøgt om tilskud
i sagerne.
15. Statsrevisorernes kritik var bl.a. baseret på, at Rigsrevisionen i 26 ud af 50 gen-
nemgåede tilskudssager havde identificeret én eller flere mangler, som betød, at der
ikke blev givet tilsagn om tilskud og udbetalt tilskud i overensstemmelse med de fast-
satte krav.
16. Det fremgik af notat til Statsrevisorerne af 3. maj 2023, at Landbrugsstyrelsen på
daværende tidspunkt havde afsluttet gennemgangen af 19 ud af de 26 tilskudssager.
17. Vores opfølgning viser, at Fødevareministeriet har afsluttet gennemgangen af de
resterende 7 tilskudssager.
18. Landbrugsstyrelsens gennemgang af de 26 sager har resulteret i, at:
Tilsagnet om støtte er bortfaldet i 5 sager.
Styrelsen i 7 sager har krævet udbetalt støtte tilbagebetalt.
Styrelsen i 6 sager har indhentet eller fremfundet den manglende dokumentation
og dermed har dokumentation for, at udbetalingen er sket i overensstemmelse
med kravene.
Styrelsen i 6 sager har vurderet, at sagerne ikke skal genoptages på baggrund af
rådgivning fra Kammeradvokaten.
Styrelsen i 1 sag ikke har kunnet begrunde et krav om at kræve udbetalt støtte til-
bagebetalt, fordi det ikke har været muligt for styrelsen at dokumentere, hvor me-
get støtte der har været udbetalt uberettiget.
Styrelsen i 1 sag ved en fejl ikke sendte et brev til tilskudsmodtageren om udsæt-
telse af sagens forældelsesfrist, inden forældelsesfristen var overskredet. Derfor
kan Landbrugsstyrelsen ikke længere genoptage sagen.
50 gennemgåede til-
skudssager
De 50 gennemgåede tilskuds-
sager består af de 10 økono-
misk mest væsentlige tilskuds-
sager fra hver af de 5 økono-
misk mest væsentlige projekt-
støtteordninger i perioden
2014-2019.
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
2894184_0007.png
6
Ekstern analyse af Landbrugsstyrelsen
7 tværgående tendenser
identificeret af Kammer-
advokaten
utilstrækkelige, misvisende
Fødevareministeriet har fået udarbejdet en ekstern analyse af Landbrugsstyrelsens ju-
ridiske sagsbehandling på tilskuds- og reguleringsområdet. Rigsrevisionen finder dette
tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
eller forkerte oplysninger
indforstået ekstern kom-
munikation
opdelt sagsbehandling
uhensigtsmæssigheder el-
ler fejl i interne hjælpeværk-
tøjer
uklare eller uegnede regler
manglende forståelse for
regelhierarki eller regelind-
sigt
manglende proces for juri-
disk kvalitetssikring ved
digital udvikling.
19. Statsrevisorerne fandt det hensigtsmæssigt, at Fødevareministeriet på baggrund
af beretning nr. 22/2016 om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri, beretning nr. 1/2018
om tilskud på fiskeriområdet, beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
og beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere vurderede kvaliteten
af ministeriets tilskudsforvaltning og kontrolvirksomhed samt departementets tilsyn
hermed.
20. Fødevareministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der skulle gen-
nemføres en ekstern analyse af Landbrugsstyrelsens væsentligste opgaver. Svaghe-
der og risici i Landbrugsstyrelsens opgavevaretagelse skulle identificeres, og fremad-
rettede løsninger på problemerne skulle udpeges.
21. Den eksterne analyse af Landbrugsstyrelsens væsentligste opgaver blev delt i 2.
Den første del, der handler om finansielle risici ved Landbrugsstyrelsens tilskudsfor-
valtning, blev behandlet og afsluttet i Rigsrevisionens notat af 3. maj 2023.
3 spor
GUDP-sporet
handler om
afklaring af uklarheder i re-
gelgrundlagt for det grønne
program GUDP (Grønt Ud-
viklings- og Demonstra-
tionsProgram)
Værdikædesporet
handler
om samarbejdsrelationerne
på tværs af Landbrugssty-
relsen
Driftssporet
handler om op-
følgning på Kammeradvo-
katens observationer, der
omhandler konkret sagsbe-
handling.
Den anden del handler om Landbrugsstyrelsens juridiske sagsbehandling på til-
skuds- og reguleringsområdet.
Vores opfølgning viser, at Fødevareministeriet har fået Kammeradvokaten til at udar-
bejde en analyse af Landbrugsstyrelsens juridiske sagsbehandling på tilskuds- og re-
guleringsområdet. I den forbindelse har Kammeradvokaten givet styrelsen en række
anbefalinger målrettet 7 tværgående tendenser, som kan styrke styrelsens juridiske
sagsbehandling.
22. Fødevareministeriet oplyser, at Landbrugsstyrelsen har igangsat et arbejde på
baggrund af de konstaterede tendenser og anbefalinger, som er organiseret i 3 spor.
Fødevareministeriet forventer at afslutte arbejdet ved udgangen af 2025, og første
milepæl er i august 2024.
23. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
24. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB15/2020 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. juli 2024 om beretning 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
2894184_0008.png
7
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.),
dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
og minister-
redegørelse(r)
Behandlet i
udvalg
Teknisk gennem-
gang ved Stats-
revisorerne og
Rigsrevisionen
Udvalgs-
spørgsmål (nr.)
Indkaldt til
samråd
Statsrevisorerne
har holdt møde
med ministeren
§ 20-spørgsmål
Forvaltning af tilskud Miljø- og Fødevare-
til landbrugere
udvalget:
(nr.
15/2020)
19-05-2021
12-05-2021
02-02-2022
Minister-
redegørelse:
24-04-2024
Finansudvalget:
20-05-2021
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
17-06-2021
Ministeren for føde-
varer, landbrug og
fiskeri:
14-05-2021
(1387)
14-05-2021
(1388)
14-05-2021
(1389)
14-05-2021
(1390)
14-05-2021
(1391)
01-06-2021
(1425)
29-06-2021
(1527)
01-09-2021
(1659)
Miljø- og Fødevare-
udvalget:
17-06-2021
Ministeren for føde-
varer, landbrug og
fiskeri:
14-09-2021