Erhvervsudvalget 2020-21
SB 12 4
Offentligt
2633856_0001.png
Oktober 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
sagsbehandlingstider
og produktivitet i
Nævnenes Hus
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
2633856_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om sagsbehandlingstider og pro-
duktivitet i Nævnenes Hus (beretning nr. 12/2020)
3. oktober 2022
RN 1111/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sagsbehandlingstider og produk-
tivitet i Nævnenes Hus, som blev indledt med en beretning i 2021. Vi har tidligere be-
handlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 9. juli 2021.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Erhvervsministeriet har sikret, at der på flere områder er taget initiativer vedrørende
behandlingen af klagesager i Nævnenes Hus.
Rigsrevisionen finder indsatsen tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan
afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Sagsbehandlingstiderne for en række af de store nævn i Nævnenes Hus er generelt
blevet kortere.
I august 2022 er alle sager i Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet fra
før 1. juli 2018 på nær én afviklet. Den sidste sag afventer en højesteretsdom.
Nævnenes Hus forbedrede i 2021 produktiviteten med 3,6 %, hvilket var højere end
målet på 2 %. I 2022 har Erhvervsministeriet opstillet et mål om at øge produktivi-
teten med 0,4 % i forhold til 2021.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen konstaterer dog, at sagsbehandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenæv-
net generelt er blevet længere, og at sagsbehandlingstiden i Planklagenævnet er faldet
i 1. halvår 2022, men var betydeligt længere i 2021.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i sagsbehandlingstiderne i Miljø- og Fødevareklagenævnet og Plankla-
genævnet.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
2633856_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2021 en beretning om sagsbehandlingstider og pro-
duktivitet i Nævnenes Hus. Beretningen handlede om, hvorvidt Erhvervsministeriet
havde sikret en tilfredsstillende udvikling i behandlingen af klagesager efter etable-
ringen af Nævnenes Hus.
3. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Nævnenes Hus’ fastsættelse af konkrete tidsfri-
ster for førsteinstansmyndighedernes bidrag for de
nævn, hvor der ikke er fastsat frister i lovgivningen.
2. Udviklingen i sagsbehandlingstiderne i Nævne-
nes Hus.
3. Den fortsatte afvikling af beholdningen af sager i
Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenæv-
net fra før den 1. juli 2018.
I Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne af 9. juli
2021 står ”fra før den 1. juni 2018”, hvilket er en
fejl. Det korrekte er ”fra før den 1. juli 2018”.
4. Erhvervsministeriets fastsættelse af mål for pro-
duktiviteten i Nævnenes Hus og opfyldelsen heraf.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Stats-
revisorerne af 9. juli 2021.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
4. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
5. Bilag 1 viser Folketingets behandling af beretningen.
II. Erhvervsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Erhvervsministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere, om ministeriets initi-
ativer adresserer den kritik, der fremgår af Rigsrevisionens beretning og Statsreviso-
rernes bemærkninger. Gennemgangen er baseret på redegørelser og vedlagt doku-
mentation fra Erhvervsministeriet.
Udviklingen i sagsbehandlingstiderne i Nævnenes Hus
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet
til trods for fle-
re ekstrabevillinger
ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i behandlingen af
klagesager efter etableringen af Nævnenes Hus. Sagsbehandlingstiderne var samlet
set ikke reduceret efter etableringen i 2017, og for en række nævn var sagsbehand-
lingstiderne steget efter overførslen til Nævnenes Hus.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
2633856_0004.png
3
8. Det fremgik af beretningen, at der på finansloven for 2021 var indsat en permanent
bevillingsforhøjelse til Nævnenes Hus. Erhvervsministeriet forventede, at bevillingsfor-
højelsen sammen med yderligere effektiviseringer ville medføre, at sagsbeholdnin-
gerne og sagsbehandlingstiderne fremadrettet kunne reduceres.
Det fremgik endvidere af beretningen, at Nævnenes Hus særligt havde haft proble-
mer med lange sagsbehandlingstider i de 2 store nævn Miljø- og Fødevareklagenæv-
net og Planklagenævnet.
9. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der med bevillings-
forhøjelsen blev skabt grundlag for, at Nævnenes Hus ville kunne afvikle lige så mange
sager, som styrelsen modtog, når styrelsen havde realiseret de forudsatte effektivise-
ringer fra budgetanalysen af Nævnenes Hus, der blev gennemført i 2018, og havde re-
aliseret en række øvrige væsentlige effektiviseringsgevinster. Dermed ville Nævnenes
Hus have en stabil drift med korte sagsbehandlingstider.
10. Vi har bedt Erhvervsministeriet om at opdatere sagsbehandlingstiderne for de en-
kelte nævn. Tabel 1 viser sagsbehandlingstiderne for de 7 største nævn (målt på antal
afgjorte sager i 1. halvår 2022) for perioden 2014 - 1. halvår 2020, som var den periode,
der blev behandlet i beretningen. Tabellen viser også sagsbehandlingstiderne for hele
2020 til og med 1. halvår 2022.
Tabel 1
Sagsbehandlingstiderne for de 7 største nævn (målt på antal afgjorte sager i 1. halvår 2022)
i perioden 2014
1. halvår 2022
(Måneder)
Center for Klageløsning
(1.640)
Det Psykiatriske Patientklagenævn
(789)
Planklagenævnet
(692)
Miljø- og Fødevareklagenævnet
(644)
Forbrugerklagenævnet
(453)
Byggeklageenheden
(326)
Energiklagenævnet
(192)
2014
-
-
-
-
8,1
-
6,4
2015
1
0,6
-
-
5,5
-
5,9
2016
2,2
0,3
-
-
12,8
-
6,9
2017
1,8
0,3
8,4
11,6
11,2
-
9,2
2018
1,9
-
2,4
1,9
8,4
-
16,1
2019
1,7
0,6
4,5
4,3
8,1
9,9
12,9
1. halvår
2020
1,9
1,7
5,8
5,6
9,4
19,8
10,2
2020
1,3
1,3
6,8
6,0
7,7
16,7
11,9
2021
0,8
0,8
9,9
8,3
6,0
11,4
6,3
1. halvår
2022
0,9
1,2
4,9
7,6
7,6
5,0
5,8
Note: Antal afgjorte sager i 1. halvår 2022 er angivet i parentes. Den opgjorte sagsbehandlingstid for Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklage-
nævnet fra 2018 og frem omfatter ikke sager, der er modtaget før den 1. juli 2018, da disse sager har været udskilt i et separat spor.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Nævnenes Hus.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
4
11. Det fremgår af tabel 1, at sagsbehandlingstiderne for en række store nævn
Cen-
ter for Klageløsning, Det Psykiatriske Patientklagenævn, Forbrugerklagenævnet, Byg-
geklageenheden og Energiklagenævnet
generelt er blevet kortere i perioden fra 1.
halvår 2020 til 1. halvår 2022.
I Planklagenævnet er sagshandlingstiden steget fra 5,8 måneder i 1. halvår 2020 til
9,9 måneder i 2021. Herefter er den dog faldet til 4,9 måneder i 1. halvår 2022. I Miljø-
og Fødevareklagenævnet er sagsbehandlingstiden generelt blevet længere i samme
periode, idet sagsbehandlingstiden er steget fra 5,6 måneder i 1. halvår 2020 til 7,6
måneder i 1. halvår 2022.
12. Erhvervsministeriet oplyser, at Nævnenes Hus med den givne bevilling i al væsent-
lighed forventer at afvikle lige så mange sager i 2022, som Nævnenes Hus forventer at
modtage. Sagsbehandlingstiden holdes dermed overordnet set på omkring det sam-
me niveau, som er realiseret indtil nu.
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at sagsbehandlingstiderne for en række af de
store nævn i Nævnenes Hus generelt er blevet kortere. Rigsrevisionen finder det og-
så positivt, at sagsbehandlingstiden i Planklagenævnet er faldet til 4,9 % i 1. halvår
2022, men da sagsbehandlingstiden i 2021 var på 9,9 måneder, vil vi følge, om sags-
behandlingstiden forbliver på det lavere niveau. Rigsrevisionen konstaterer, at sags-
behandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenævnet generelt er blevet længere. Rigs-
revisionen vil derfor fortsat følge udviklingen i sagsbehandlingstiderne i Miljø- og Fø-
devareklagenævnet og Planklagenævnet.
Den fortsatte afvikling af beholdningen af sager i Miljø- og Fødevare-
klagenævnet og Planklagenævnet fra før den 1. juli 2018
14. Det fremgik af beretningen, at sagsbehandlingstiderne i Miljø- og Fødevareklage-
nævnet og Planklagenævnet var stigende i 2017 og 2018 på grund af afvikling af gam-
le sager og ophobning af nye sager. I august 2018 besluttede Nævnenes Hus at ud-
skille alle sager modtaget i de 2 nævn henholdsvis før og efter den 1. juli 2018 i sepa-
rate spor, så målsætningen om sagsbehandlingstider på maks. 6 måneder i gennem-
snit i de 2 nævn kunne opfyldes for alle nye sager. Erhvervsministeriet og Nævnenes
Hus planlagde at afvikle sagspuklerne frem til 2022.
15. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Nævnenes Hus
ville fortsætte indsatsen for at afvikle beholdningen af sager i Miljø- og Fødevarekla-
genævnet og Planklagenævnet fra før den 1. juli 2018. Nævnenes Hus fik med aftalen
om finansloven for 2019 tilført i alt 42 mio. kr. i perioden 2019-2022 til at nedbringe
disse sager.
Erhvervsministeren oplyste endvidere, at afviklingsindsatsen var fremrykket på bag-
grund af Ombudsmandens henstilling til Nævnenes Hus om at overveje, om der kun-
ne tages yderligere skridt for at nedbringe de forventede sagsbehandlingstider for
gamle sager. Nævnenes Hus forventede, at sagerne var afsluttet inden udgangen af
2021.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
5
16. Vores gennemgang af Nævnenes Hus’ årsrapporter for 2020 og 2021 viser, at alle
sager i Planklagenævnet fra før den 1. juli 2018 var afviklet ved udgangen af 2021, og
at Miljø- og Fødevareklagenævnet ved udgangen af 2021 manglede at afvikle 3 sager
fra før den 1. juli 2018.
17. Erhvervsministeriet har oplyst, at 2 af de 3 sager i Miljø- og Fødevareklagenævnet
fra før den 1. juli 2018 er afgjort af nævnet i august 2022. Den sidste af de 3 sager af-
venter en højesteretsdom. Nævnet har stillet sagen i bero på parternes begæring og
genoptager først sagsbehandlingen, når parterne anmoder om det. Sagen er ifølge de
seneste oplysninger fra sagens parter hovedforhandlet i Højesteret, men der forelig-
ger ikke en dato for domsafsigelsen.
18. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Nævnenes Hus har afviklet beholdnin-
gen af sager i Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet fra før den 1. juli
2018. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Erhvervsministeriets fastsættelse af mål for produktiviteten i Nævne-
nes Hus og opfyldelsen heraf
19. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet
til trods for
flere ekstrabevillinger
ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i produktivite-
ten efter etableringen af Nævnenes Hus.
20. Erhvervsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at det var forventnin-
gen, at Nævnenes Hus efter genopretningen af bevillingen med finansloven for 2021
ville kunne effektivisere driften i overensstemmelse med udviklingen i bevillingen de
kommende år. I 2020 forbedrede Nævnenes Hus produktiviteten med 3,4 %, mens
målet herfor var 2,2 %. Erhvervsministeriet ville fortsætte med at sætte mål for udvik-
lingen i Nævnenes Hus’
produktivitet.
21.
Vores gennemgang af Nævnenes Hus’ årsrapport
for 2021 og dokumentation for
produktivitetsberegningerne viser, at Nævnenes Hus i 2021 forbedrede produktivite-
ten med 3,6 %, hvilket var højere end målet på 2 %.
Erhvervsministeriets departement og Nævnenes Hus har indgået en mål- og resultat-
plan for 2022. Vores gennemgang af mål- og resultatplanen viser, at ministeriet også
i 2022 har opstillet et mål om at forbedre produktiviteten. Målet er, at produktiviteten
skal øges med 0,4 % i forhold til 2021.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Nævnenes Hus har forbedret produk-
tiviteten i 2021, og at Erhvervsministeriet også i 2022 opstiller et konkret mål for ud-
viklingen i produktiviteten. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. oktober 2022
2633856_0007.png
6
Bilag 1. Folketingets behandling af beretningen
Beretning (nr.)
og dato for Stats-
revisorernes
mødebehandling
Sagsbehandlingsti-
der og produktivitet i
Nævnenes Hus
(nr.
12/2020)
19-03-2021
Ministerredegørelse
Behandlet i udvalg
(SR/RR = teknisk
gennemgang ved
Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen)
Erhvervsudvalget:
15-04-2021
28-10-2021
Udvalgsspørgsmål
(nr.)
Indkaldt til samråd
§ 20-spørgsmål
Erhvervsministeren:
11-06-2021
Erhvervsministeren:
19-04-2021
(454)
19-04-2021
(455)
19-04-2021
(456)
19-04-2021
(457)
02-11-2021
(33)