Erhvervsudvalget 2020-21
SB 12 3
Offentligt
2432515_0001.png
August 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
sagsbehandlingstider
og produktivitet i
Nævnenes Hus
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 9. juli 2021
2432515_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2020 om sagsbehand-
lingstider og produktivitet i Nævnenes Hus
Erhvervsministerens redegørelse af 11. juni 2021
9. juli 2021
RN 705/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som Erhvervsministeriet vil iværk-
sætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Konklusion
Erhvervsministeren oplyser, at ministeren tager beretningen til efterretning, og at Er-
hvervsministeriet vil søge at indarbejde Statsrevisorernes kritik og anbefalinger i mini-
steriets fremadrettede administration. Det er ministerens forventning, at Nævnenes Hus
efter genopretningen af styrelsens bevilling med finansloven for 2021 vil kunne effekti-
visere styrelsens drift i overensstemmelse med udviklingen i bevillingen de kommende
år.
Erhvervsministeren oplyser, at Nævnenes Hus nu fastsætter frister for førsteinstansers
fremsendelse af materiale, når der ikke er lovbestemte frister. Rigsrevisionen finder det-
te tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Nævnenes Hus fastsætter nu frister for førsteinstansers fremsendelse af materiale,
når der ikke er lovbestemte frister, og fristerne følger bl.a.
af Nævnenes Hus’ sags-
behandlervejledninger.
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Erhvervsministeren oplyser, at Nævnenes Hus med bevillingstilførslen og realiseringen
af forudsatte effektiviseringer vil kunne afvikle lige så mange sager, som styrelsen mod-
tager. Nævnenes Hus vil inden for de givne rammer endvidere afvikle det efterslæb af
sager, der er opstået både før oprettelsen af Nævnenes Hus og frem til bevillingstilførs-
len, og dermed reducere sagsbeholdningen, hvilket er en forudsætning for lavere sags-
behandlingstider. Der er ifølge ministeren samlet set således skabt grundlag for, at Næv-
nenes Hus fremover kan have en endnu højere grad af stabil drift med lave sagsbehand-
lingstider.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 9. juli 2021
2
Erhvervsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at produktivitetsudviklingen i Næv-
nenes Hus samlet set ikke har oversteget eller matchet faldet i styrelsens bevilling. Det
er forventningen, at Nævnenes Hus efter genopretningen af styrelsens bevilling vil kun-
ne effektivisere styrelsens drift i overensstemmelse med udviklingen i bevillingen de
kommende år. Erhvervsministeriet vil fortsætte med at sætte mål for udviklingen i Næv-
nenes Hus’ produktivitet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i sagsbehandlingstiderne i Nævnenes Hus
den fortsatte afvikling af beholdningen af sager fra før den 1. juni 2018 inden for
Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet
Erhvervsministeriets fastsættelse af mål for produktiviteten i Nævnenes Hus og op-
fyldelsen heraf.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2021 en beretning om sagsbehandlingstider og pro-
duktivitet i Nævnenes Hus. Beretningen handlede om, hvorvidt Erhvervsministeriet
havde sikret en tilfredsstillende udvikling i behandlingen af klagesager efter etable-
ringen af Nævnenes Hus. Rigsrevisionen vurderede i
beretningen Nævnenes Hus’
sagsbehandlingstider og produktivitet.
3. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet
til trods for
flere ekstrabevillinger
ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i produktivite-
ten og i behandlingen af klagesager efter etableringen af Nævnenes Hus. Den lange
sagsbehandlingstid af klagesager var en belastning for de berørte borgere og virk-
somheder og indebar øgede udgifter for staten og samfundet.
Statsrevisorerne bemærkede, at det ved etablering af nye statslige institutioner var
væsentligt at overveje hastigheden i realiseringen af forudsatte gevinster, og at der
var afsat tilstrækkelige resurser til etablering af den givne institution.
4. Det fremgik af beretningen, at Nævnenes Hus delvist havde sikret at fastsætte kon-
krete tidsfrister for førsteinstansmyndighedernes bidrag for de nævn, hvor der ikke
var fastsat frister i lovgivningen. Der var risiko for, at den manglende fastsættelse af
frister for førsteinstansmyndighedernes bidrag til sagsbehandlingen kunne have for-
længet den samlede sagsbehandlingstid.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 9. juli 2021
3
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
6. Erhvervsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren tager beretningen til ef-
terretning, og at Erhvervsministeriet vil søge at indarbejde Statsrevisorernes kritik og
anbefalinger i ministeriets fremadrettede administration. Det er ministerens forvent-
ning, at Nævnenes Hus efter genopretningen af styrelsens bevilling med finansloven
for 2021 vil kunne effektivisere styrelsens drift i overensstemmelse med udviklingen i
bevillingen de kommende år.
Sagsbehandlingstider
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet
til trods for fle-
re ekstrabevillinger
ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i behandlingen af
klagesager efter etableringen af Nævnenes Hus. Den lange sagsbehandlingstid af kla-
gesager var en belastning for de berørte borgere og virksomheder og indebar øgede
udgifter for staten og samfundet.
Statsrevisorernes bemærkning var baseret på, at Nævnenes Hus samlet set ikke hav-
de reduceret sagsbehandlingstiderne efter etableringen i 2017. Det fremgik videre, at
sagsbehandlingstiderne for de fleste nævn ikke var kortere efter overførslen til Næv-
nenes Hus sammenlignet med før, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
en række nævn var steget efter overførslen til Nævnenes Hus.
8. Det fremgik af beretningen, at udviklingen i beholdningen af verserende sager i Næv-
nenes Hus indebar en risiko for stigende sagsbehandlingstider. Nævnenes Hus mod-
tog i 2018 og 2019 flere sager, end Nævnenes Hus kunne afslutte.
Det fremgik videre af beretningen, at der på finansloven for 2021 var indsat en perma-
nent bevillingsforhøjelse til Nævnenes Hus. Erhvervsministeriet forventede, at bevil-
lingsforøgelsen sammen med yderligere effektiviseringer ville medføre, at sagsbehold-
ningerne og sagsbehandlingstiderne fremadrettet kunne reduceres.
9. Erhvervsministeren oplyser, at der med bevillingstilførslen skabes grundlag for, at
Nævnenes Hus
når styrelsen realiserer de forudsatte effektiviseringer fra budget-
analysen af Nævnenes Hus, der blev gennemført i 2018, samt realiserer en række øv-
rige væsentlige effektiviseringsgevinster
vil kunne afvikle lige så mange sager, som
styrelsen modtager.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 9. juli 2021
4
Erhvervsministeren oplyser, at Nævnenes Hus inden for de givne rammer endvidere
vil afvikle det efterslæb af sager, der opstod både før oprettelsen af Nævnenes Hus og
frem til bevillingstilførslen, og dermed reducere sagsbeholdningen, hvilket er en forud-
sætning for lavere sagsbehandlingstider. Ministeren oplyser, at Nævnenes
Hus’ sam-
lede sagsbeholdning ultimo april 2021 er nedbragt med ca. 500 sager i forhold til den
seneste opgørelse af styrelsens sagsbeholdning i beretningen, der er opgjort medio
2020. Ministeren oplyser videre, at Nævnenes Hus vil fortsætte indsatsen for at afvik-
le beholdningen på 1.921 sager fra før den 1. juni 2018 i Miljø- og Fødevareklagenævnet
og Planklagenævnet. Styrelsen fik med aftalen om finansloven for 2019 tilført i alt 42
mio. kr. i perioden 2019-2022 til at nedbringe disse sager. Primo maj 2021 er beholdnin-
gen nedbragt til under 200 sager. Ministeren oplyser endvidere, at afviklingsindsatsen
er fremrykket på baggrund af Ombudsmandens henstilling til Nævnenes Hus om at
overveje, om der kunne tages yderligere skridt for at nedbringe de forventede sags-
behandlingstider for gamle sager, hvilket også adresseres i beretningen. Sagerne for-
ventes nu afsluttet inden udgangen af 2021, hvilket er et år tidligere end forudsat.
Erhvervsministeren oplyser endvidere, at der med
Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020
herudover er afsat 15 mio. kr. årligt i perioden 2021-2024 til et beredskab i
Nævnenes Hus, der skal sikre, at klager over sager om vedvarende energi kan afgø-
res med maks. 6 måneders sagsbehandlingstid.
Erhvervsministeren oplyser, at der samlet set er skabt grundlag for, at Nævnenes
Hus fremover kan have en endnu højere grad af stabil drift med lave sagsbehand-
lingstider.
10. Rigsrevisionen finder det positivt, at erhvervsministeren oplyser, at de gennem-
førte bevillingstilførsler og effektiviseringer har skabt et grundlag for, at Nævnenes
Hus fremover vil have en stabil drift med lave sagsbehandlingstider.
11. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen i sagsbehandlingstider i Nævnenes Hus
og den fortsatte afvikling af beholdningen af sager fra før den 1. juni 2018 inden for Mil-
jø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet.
Frister for førsteinstansmyndigheder
12. Det fremgik af beretningen, at Nævnenes Hus delvist havde sikret at fastsætte kon-
krete tidsfrister for førsteinstansmyndighedernes bidrag for de nævn, hvor der ikke
var fastsat frister i lovgivningen. Det fremgik videre, at sagsbehandlere i Nævnenes
Hus ikke altid i praksis satte frister for førsteinstansmyndighedernes bidrag. Der var
risiko for, at den manglende fastsættelse af frister for førsteinstansmyndighedernes
bidrag til sagsbehandlingen kunne have forlænget den samlede sagsbehandlingstid.
13. Erhvervsministeren oplyser, at Nævnenes Hus nu fastsætter frister for førsteinstan-
sers fremsendelse af materiale, når ikke der er lovbestemte frister, og at fristerne bl.a.
følger af Nævnenes Hus’ sagsbehandlervejledninger.
14. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer derfor, at denne del
af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB12/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 9. juli 2021
5
Produktivitet
15. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet
til trods for
flere ekstrabevillinger
ikke havde sikret en tilfredsstillende udvikling i produktivite-
ten efter etableringen af Nævnenes Hus.
Statsrevisorernes bemærkning var baseret på, at Nævnenes Hus først i 2019 havde
etableret et tilfredsstillende grundlag for at følge de krævede produktivitetsforbedrin-
ger. Statsrevisorernes bemærkning var også baseret på, at produktivitetsstigningen i
Nævnenes Hus i 2017 kun udgjorde 12 % i forhold til før etableringen, og at Nævnenes
Hus dermed ikke nåede en produktivitetsforbedring, der svarede til bevillingsfaldet på
20 % i 2017. Endelig var Statsrevisorernes bemærkning baseret på, at Planklagenæv-
net, Miljø- og Fødevareklagenævnet, Det Psykiatriske Patientklagenævn, Erhvervsanke-
nævnet, Energiklagenævnet, Ankenævnet for Patenter og Varemærker og Ankenæv-
net for Praktikpladsvirksomheder i perioden 2017-2019 ikke havde produktivitetsfor-
bedringer, der modsvarede den reducerede bevilling.
16. Erhvervsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at produktivitetsudviklingen i
Nævnenes Hus samlet set ikke har oversteget eller matchet faldet i styrelsens bevil-
ling. Det er forventningen, at Nævnenes Hus efter genopretningen af styrelsens bevil-
ling med finansloven for 2021 vil kunne effektivisere styrelsens drift i overensstemmel-
se med udviklingen i bevillingen de kommende år. Erhvervsministeriet vil fortsætte med
at sætte mål for udviklingen i Nævnenes Hus’
produktivitet. I 2020 forbedrerede Næv-
nenes Hus produktiviteten med 3,4
%,
mens målet herfor som minimum var 2,2
%.
17. Rigsrevisionen finder det positivt, at erhvervsministeren forventer, at Nævnenes
Hus vil kunne effektivisere driften i overensstemmelse med udviklingen i bevillingen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervsministeriets fastsættelse af mål for produktivi-
teten i Nævnenes Hus og opfyldelsen heraf.
Lone Strøm