Transportudvalget 2020-21
sb 10 3
Offentligt
2347927_0001.png
Marts 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilsynet med
Post Danmarks
regnskabspraksis
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
2347927_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 10/2020 om tilsynet med
Post Danmarks regnskabspraksis
Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
5. marts 2021
RN 404/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som transportministeren har
iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Transportministeren oplyser, at Trafikstyrelsen på baggrund af beretningen vil arbejde
videre med en række konkrete tiltag. Rigsrevisionen finder, at Transportministeriets
arbejde med at sikre en høj grad af sikkerhed i den eksterne revisors erklæringer er til-
fredsstillende og kan være med til at styrke tilsynet. Rigsrevisionen vurderer, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Transportministeriet har sikret, at erklæringerne fra den eksterne revisor fremad-
rettet vil blive afgivet med høj grad af sikkerhed, og at revisor vil erklære sig om,
hvorvidt der er foretaget en tilstrækkelig detaljeret dataregistrering som grundlag
for produktøkonomiopgørelserne.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Transportministeren oplyser, at Trafikstyrelsen vil nedskrive procedurer og retnings-
linjer for at opnå et bedre grundlag for at kunne vurdere rimeligheden af Post Danmarks
avancer på frimærkefrankerede breve op til 50 g. Ministeren redegør derudover for bag-
grunden for ministeriets valg i forbindelse med indsamling af yderligere viden, når mi-
nisteriet har fået kendskab til risici for, at Post Danmark ikke efterlever regnskabsreg-
lerne.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Transportministeriets arbejde med at nedskrive procedurer og retningslinjer som
grundlag for at vurdere rimeligheden af Post Danmarks avancer på frimærkefranke-
rede breve
Transportministerens initiativer for at sikre, at tilsynet i eventuelle fremtidige tilfæl-
de kan være betrygget i, at Post Danmark overholder de gældende regler.
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2021 en beretning om tilsynet med Post Danmarks
regnskabspraksis. Beretningen handlede om, hvorvidt Transportministeriet havde ført
et tilfredsstillende tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i perioden 2011-2019.
Med tilfredsstillende tilsyn lagde vi til grund, at ministeriet havde ført et tilsyn, der kun-
ne betrygge ministeriet i, at Post Danmarks regnskabspraksis havde været i overens-
stemmelse med gældende regler.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Transportministe-
riet ikke i tilstrækkelig grad har efterspurgt viden om, hvorvidt Post Danmarks forde-
ling af fællesomkostninger og prissætning er i overensstemmelse med lovgivningen,
eller baggrunden for, at påstande om krydssubsidiering kan afvises.
Statsrevisorerne bemærkede, at konsekvensen bl.a. er, at der kan være tvivl om, hvor-
vidt Post Danmarks regnskabspraksis er korrekt. Statsrevisorerne opfordrede derfor
Transportministeriet til at styrke tilsynet med Post Danmark.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Krav til graden af sikkerhed i den eksterne revisors erklæring
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Trafikstyrelsen baserer dele af tilsynet med Post
Danmarks regnskabspraksis på en erklæring fra den eksterne revisor, men at styrel-
sen ikke har stillet krav om graden af sikkerhed i revisorerklæringen.
6. Det fremgik af beretningen, at graden af sikkerhed i den eksterne revisors erklærin-
ger har varieret over tid. Det fremgik desuden af beretningen, at revisor ikke havde er-
klæret sig om, hvorvidt Post Danmark havde foretaget en tilstrækkeligt detaljeret da-
taregistrering. Rigsrevisionen fandt, at revisor kun erklærede sig om, hvorvidt data-
grundlaget var tilstrækkeligt indarbejdet i kalkulationssystemet.
7. Transportministeren oplyser, at revisorerklæringer i forbindelse med Post Danmarks
overholdelse af regnskabsreglementet for virksomheden er væsentlige for Trafiksty-
relsens tilsyn med Post Danmark. Ministeren oplyser, at erklæringerne, som offentlig-
gøres, tillige tjener til at give offentligheden mulighed for at følge med i, om det af Fol-
ketinget fastlagte regelsæt overholdes. Ministeren fremhæver, at revisorerklæringer-
ne i Rigsrevisionens undersøgelsesperiode ikke har indeholdt anmærkninger i forhold
til det, Rigsrevisionen har undersøgt, og at erklæringerne er afgivet med høj grad af sik-
kerhed i perioden 2014-2018. Ministeren oplyser, at revisorerklæringerne vedrørende
de årlige regnskaber fremadrettet vil blive afgivet med høj grad af sikkerhed, og at mi-
nisteriet vil sikre sig, at dette på forhånd er aftalt med den eksterne revisor.
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
3
Transportministeren oplyser desuden, at ministeriet har været i dialog med den eks-
terne revisor og derved har sikret, at det vil fremgå af konklusionen i fremtidige erklæ-
ringer, at dataregistreringerne, som danner grundlaget for produktøkonomiopgørel-
serne, er efterprøvet.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportministeriet har sikret, at er-
klæringerne fremadrettet vil blive afgivet med høj grad af sikkerhed, og at revisor vil
erklære sig om, hvorvidt der er foretaget en tilstrækkelig detaljeret dataregistrering
som grundlag for produktøkonomiopgørelserne. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Grundlaget for at vurdere Post Danmarks avancer
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Trafikstyrelsen ikke har haft et tilstrækkeligt
grundlag for at vurdere, om Post Danmarks avancer på frimærkefrankerede breve var
rimelige. Trafikstyrelsen har ikke haft nedskrevne procedurer for godkendelse af Post
Danmarks priser på frimærkefrankerede breve og har heller ikke fastsat objektive kri-
terier for, hvad styrelsen vurderer som en rimelig avance.
10. Transportministeren henviser i sin redegørelse til, at Trafikstyrelsen har udarbej-
det et notat om prisstigninger for breve, hvor styrelsen bl.a. forholder sig til rimelighe-
den i Post Danmarks forslag til avance. Ministeren oplyser, at styrelsen fremover vil
nedskrive procedurer og retningslinjer for at opnå et bedre grundlag for at kunne vur-
dere rimeligheden af Post Danmarks avance på frimærkefrankerede breve.
11. Som omtalt i beretningen har Transportministeriet udarbejdet et notat om prisstig-
ninger for breve og vil derudover nedskrive procedurer og retningslinjer som grundlag
for fremover at vurdere rimeligheden af Post Danmarks avancer på frimærkefranke-
rede breve. Rigsrevisionen vil følge arbejdet med at nedskrive procedurer og retnings-
linjer.
Viden om Post Danmarks efterlevelse af regnskabsreglerne
12. Statsrevisorerne bemærkede, at Transportministeriet og Trafikstyrelsen flere gan-
ge som led i ejerskabet af og tilsynet med Post Danmark har iværksat eksterne under-
søgelser af, om Post Danmark har efterlevet regnskabsreglerne, herunder regler for
fordeling af fællesomkostninger og spørgsmål om krydssubsidiering. En undersøgelse
fra 2014 viste således, at størstedelen af omkostningerne – i overensstemmelse med
regnskabsreglementet – blev pålagt de befordringspligtige produkter, selv om disse
udgjorde under halvdelen af produkterne. I en anden undersøgelse fra 2020 blev på-
stande om krydssubsidiering afvist, men blev afrapporteret uden analyser og bag-
grund for konklusionerne. Transportministeriet og Trafikstyrelsen kunne således ha-
ve efterspurgt mere viden og opnået større sikkerhed for, at Post Danmark efterlever
regnskabsreglerne.
13. Det fremgik af beretningen, at Transportministeriet med undersøgelsen i 2014 vil-
le opnå en uafhængig vurdering af, om de anvendte principper og metoder var rimeli-
ge, fornuftige og fulgte de regulatoriske krav ved opgørelsen af produktøkonomien for
produkter, der er omfattet af befordringspligten.
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
4
14. Transportministeren oplyser, at Trafikstyrelsen som led i undersøgelsen har gjort
Rigsrevisionen opmærksom på, at styrelsen den 25. februar 2015 godkendte et notat
fra Post Danmark med beskrivelse af de gældende metoder og principper for omkost-
ningsallokeringen i virksomheden, som er i overensstemmelse med regnskabsregle-
mentet fra 2014. I notatet er det beskrevet, hvordan omkostningsallokeringen fortsat
er baseret på en ”incremental cost”-test og et princip om kausalitet, også efter ændrin-
gen af regnskabsreglementet i 2014.
15. Rigsrevisionen anerkender, at Trafikstyrelsen har forholdt sig til Post Danmarks be-
skrivelse af, hvordan regnskabsreglementet fra 2014 efterleves, herunder at styrelsen
har benyttet sig af en ekstern vurdering af dele af grundlaget for Post Danmarks prak-
sis fra 2015. Rigsrevisionen finder dog fortsat, at undersøgelsen fra 2014 kunne have
bidraget med en samlet og uafhængig vurdering af Post Danmarks anvendte princip-
per og metoder i forhold til det gældende regnskabsreglement fra 2014.
16. Transportministeren henviser i sin redegørelse endvidere til, at det af beretningen
fremgår, at undersøgelsen fra 2014 viste, at ”størstedelen af omkostningerne blev på-
lagt de befordringspligtige produkter, selv om de befordringspligtige produkter udgjor-
de under halvdelen af produkterne”. Det fremgår af ministerens redegørelse, at dette
ikke er korrekt, da undersøgelsen fra 2014 ikke indeholdt nogen oplysninger om den
generelle omsætningsfordeling mellem befordringspligtige og ikke-befordringspligtige
produkter i Post Danmark. Ministeren mener, at det således er uklart, hvorfra Rigsre-
visionen har denne opfattelse.
Rigsrevisionen gør opmærksom på, at oplysningerne stammer fra undersøgelsen fra
2014, og at beretningen på dette punkt henviser til undersøgelsens angivelse af, at om-
kostningerne i alle led overstiger den andel af produkterne, som udgøres af befor-
dringspligtige produkter. For god ordens skyld skal det nævnes, at beretningen i både
konklusioner og analyse henviser til, at undersøgelsen fra 2014 konkluderede, at Post
Danmarks anvendte principper og metoder for fordeling af fællesomkostninger var ri-
melige, fornuftige og fulgte regnskabsreglementet fra 2011.
17. Transportministeren oplyser desuden, at ministeriet føler sig fuldt betrygget i De-
loittes uvildige undersøgelse, som er blevet udført med udvidet intern kvalitetssikring.
Ministeren oplyser, at formålet med Deloittes undersøgelse var at opnå klare svar på
de fremsatte påstande. Ministeren oplyser videre, at grundlaget for undersøgelsen og
de konklusioner, der kan drages heraf, er Deloittes ansvar. Ministeren henviser des-
uden til, at ministeriet som afslutning på Deloittes opgave deltog i et afsluttende møde,
hvor ministeriet kunne stille spørgsmål til undersøgelsen.
Transportministeren henviser i sin redegørelse endvidere til, at Rigsrevisionen under
udarbejdelsen af beretningen blev tilbudt et møde med Deloitte med henblik på en
gennemgang af grundlaget for den foretagne undersøgelse, men af forskellige grunde
kunne Rigsrevisionen ikke deltage i sådan et møde.
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 5. marts 2021
5
18. Rigsrevisionen har beskrevet baggrunden for dette valg i beretningens bilag. I for-
bindelse med undersøgelsen fra Deloitte, som Transportministeriet havde bestilt, af-
søgte Rigsrevisionen muligheden for at få adgang til de bagvedliggende analyser for
derved at kunne beskrive metoden og grundlaget for undersøgelsens analyser i be-
retningen. Da Transportministeriet ikke selv havde analyserne, blev Rigsrevisionen
tilbudt et møde med Deloitte for at se på grundlaget i den undersøgelse, som Deloitte
foretog for ministeriet. Mødet krævede som gængs praksis, at Rigsrevisionen under-
skrev en ”hold harmless”-aftale, der betød, at vi ikke måtte referere fra mødet eller
kommentere, om Deloittes gennemgang var udført i overensstemmelse med kommis-
soriet. På baggrund af disse vilkår fandt Rigsrevisionen ikke, at et sådant møde var an-
vendeligt, og vi udbad os i stedet en supplerende redegørelse for den anvendte me-
tode.
19. Rigsrevisionen finder fortsat, at Transportministeriet burde have indhentet mere
viden om de undersøgte forhold i undersøgelserne i 2014 og 2020. Rigsrevisionen vil
følge ministerens initiativer for at sikre, at tilsynet i eventuelle fremtidige tilfælde kan
være betrygget i, at Post Danmark overholder de gældende regler.
”Hold harmless”-aftale
En ”hold harmless”-aftale er
en skriftlig aftale, der fritager
en virksomhed fra negative ju-
ridiske eller økonomiske kon-
sekvenser forbundet med en
konkret opgave. ”Hold harm-
less”-aftaler ses ofte i bl.a.
konsulentbranchen.
Lone Strøm