Transportudvalget 2020-21
sb 10 2
Offentligt
2336637_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato 11. februar 2021
J. nr. 2020-3367
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning afgivet til Folke-
tinget med Statsrevisorernes bemærkninger om tilsynet med Post
Danmarks regnskabspraksis
Statsrevisorerne har ved brev af den 25. januar 2021 bedt mig om at rede-
gøre for de foranstaltninger og overvejelser, som
beretning nr. 10/2020 om
tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis
og Statsrevisorernes be-
mærkninger giver anledning til.
Jeg vil gerne indledningsvis kvittere for modtagelse af beretningen. Jeg kan
konstatere, at Rigsrevisionen i beretningen bl.a. konkluderer, at Transport-
ministeriet har udført tilsyn på de områder, som ministeriet skal ifølge lov-
givningen. Det fremgår samtidig, at Trafikstyrelsen baserer dele af tilsynet
på en erklæring fra Post Danmarks eksterne revisor. Rigsrevisionen konklu-
derer derudover, at ministeriet har indhentet supplerende viden i situatio-
ner, hvor der er opstået tvivl om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af fæl-
lesomkostninger og prissætninger er i overensstemmelse med lovgivningen.
En ekstern undersøgelse fra 2014 viste, at Post Danmarks anvendte princip-
per og metoder for omkostningsfordelingen fulgte kravene i regnskabsregle-
mentet fra 2011. En anden ekstern undersøgelse fra 2020 afviste en række
anonyme påstande om krydssubsidiering.
Jeg noterer mig dog samtidig, at ministeriet ifølge Rigsrevisionen på enkelte
områder kunne have opnået mere indsigt og viden om Post Danmarks regn-
skabspraksis.
For så vidt angår Rigsrevisionens konkrete bemærkninger på de
enkelte områder kan jeg oplyse følgende:
Indledningsvis vil jeg bemærke, at revisorerklæringer i forbindelse med Post
Danmarks overholdelse af regnskabsreglementet for virksomheden er væ-
sentlige for Trafikstyrelsens tilsyn med Post Danmark.
Dette har baggrund i
Regnskabsreglement for Post Danmark A/S (26. juni
2014).
Regnskabsreglementet er fastsat i medfør af
§ 15 og § 18, stk. 7, i
postloven, jf. LBK nr. 1040 af 30. august 2017 og pkt. 10 i den individuelle
tilladelse for Post Danmark A/S af 30. maj 2016, der senest er forlænget ind-
til 31. august 2021.
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
2336637_0002.png
Side 2/6
Af regnskabsreglementets
§ 5, stk. 5,
fremgår det, at revisorerklæringen skal
indsendes til Trafikstyrelsen og være offentligt tilgængelig på Post Dan-
marks hjemmeside. I erklæringen forholder revisor sig til, om regnskabsreg-
lementet for virksomheden er overholdt i forbindelse med aflæggelse af de
årlige regnskaber.
Den revisionsmæssige efterprøvning af regnskabet tjener således til at tilveje-
bringe det nødvendige og faglige grundlag for Trafikstyrelsens tilsyn med Post
Danmarks regnskabspraksis. Det følger tillige af bekendtgørelse om godkendte
revisorers erklæringer, at:
Revisor er offentlighedens tillidsrepræsentant ved afgivelse af
erklæringer med sikkerhed, der kræves i henhold til lovgivnin-
gen, eller som ikke udelukkende er bestemt til hvervgiverens
eget brug. Tilsvarende gælder ved afgivelse af udtalelser om le-
delsesberetninger.
Stk. 2. Revisor skal udforme erklæringerne og udtalelserne uaf-
hængigt af hvervgiver og under hensyn til de forhold, som mod-
tagerne må forventes normalt at tillægge betydning, når de
træffer beslutninger. Revisor skal derfor tage stilling til alle for-
hold, medmindre de er uvæsentlige for formålet med erklærin-
gen og udtalelsen, og andet ikke fremgår af lovgivningen m.v.
(Uddrag
af §1 i bekendtgørelse om godkendte revisorers erklæ-
ringer (nr. 1468 af 12. december 2017))
Hermed tjener de afgivne erklæringer, som offentliggøres, tillige til at give of-
fentligheden mulighed for at følge med i, om det af Folketinget fastlagte regel-
sæt overholdes.
Pkt. 24 og 25:
Manglende nedskrevne aftaler med den eksterne revisor
om revisorerklæringens grad af sikkerhed og manglende kontrol af om
Post Danmark har en tilstrækkelig detaljeret dataregistrering.
Rigsrevisionen beretter i punkt 25 om graden af sikkerhed i revisors erklæ-
ringer om Post Danmarks produktøkonomiopgørelser vedr. regnskabsårene
2010-2018
1
.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen i gennemgangen af revisors erklærin-
ger vedr. regnskabsårene 2010-2018 ikke har fundet anmærkninger i for-
hold til det undersøgte, hvilket er helt grundlæggende.
1
B
eretningen vedrører den nævnte periode 2011-2019 det tidspunkt, hvor revisorerklærin-
gen blev afgivet af revisor. Disse revisorerklæringer vedrører derfor det forudgående regn-
skabsår (2010-2018).
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
2336637_0003.png
Side 3/6
Det bemærkes, at KPMG har afgivet revisorerklæringer med høj grad af sik-
kerhed vedrørende regnskabsårene 2014-2018.
Trafikstyrelsen oplyser, at revisorerklæringerne vedrørende de årlige regn-
skaber fremadrettet vil blive afgivet med høj grad af sikkerhed, ligesom til-
fældet var vedrørende regnskabsårene 2014-2018. Styrelsen vil desuden
sørge for, at dette på forhånd er aftalt med revisor
Rigsrevisionen omtaler endvidere i punkt 24, at Trafikstyrelsen ikke har sik-
ret sig, at Post Danmark har en tilstrækkelig detaljeret datasikring, som er
påkrævet ifølge regnskabsreglementet. Rigsrevisionen mener dermed ikke,
at den eksterne revisor tager stilling til, om Post Danmark har en detaljeret
datasikring.
Den eksterne revisor KPMG har om dette udsagn fastslået, at - når revisor-
erklæringer er afgivet med høj grad af sikkerhed – efterprøver den pågæl-
dende revisor dataregistreringerne, som danner grundlaget for produktøko-
nomiopgørelserne.
Styrelsen vil tilsikre, at dette vil fremgå af konklusionen af fremtidige erklæ-
ringer.
Pkt. 29:
Manglende nedskrevne procedurer og retningslinjer for vurde-
ringen af rimeligheden af Post Danmarks bruttoavance for frimærkefran-
kerede breve på op til 50 g.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Trafikstyrelsen har ført tilsyn med Post
Danmarks priser og kvalitet på befordringspligtige breve og pakker gennem
den årlige revisorerklæring, kvartalsmøder med Post Danmark, kvalitetsmålin-
ger samt eventuelle klager.
Rigsrevisionen påpeger dog i punkt 29, at Trafikstyrelsen med fordel kan
implementere procedurer og retningslinjer for vurderingen af avancen for
frimærkefrankerede breve på op til 50 g.
Trafikstyrelsen har oplyst Rigsrevisionen om, at styrelsen i forbindelse med
behandlingen af ansøgninger om prisforhøjelse har udarbejdet et notat om
prisstigninger for breve, hvori styrelsen bl.a. vurderer rimeligheden i Post
Danmarks forslag til avance.
Det fremgår samtidig af beretningen, at Trafikstyrelsen løbende har tilpasset
sin praksis for godkendelse af priser på indenlandske frimærkefrankerede
breve på op til 50 g i perioden 2014-2019. Trafikstyrelsen har i perioden
frem til prisstigningen i 2019 bl.a. vurderet ansøgninger fra Post Danmark
på baggrund af tidligere års avanceniveau og bl.a. foretaget skøn over rime-
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
2336637_0004.png
Side 4/6
ligheden af avancerne. For så vidt angår prisstigningen i 2019 blev ansøg-
ningen derimod vurderet ved at sammenligne Post Danmarks ansøgte
avance med bruttoavancer i sammenlignelige brancher.
Styrelsen vil fremover nedskrive procedurer og retningslinjer for at opnå et
bedre grundlag for at kunne vurdere rimeligheden af Post Danmarks avance
på frimærkefrankerede breve op til 50 g.
Pkt. 42:
Manglende svar på betydningen af ændringen i regnskabsregle-
mentet i 2014 på Post Danmarks fordeling af omkostninger på produkter
med og uden befordringspligt i relation til PWC-undersøgelsen i 2014.
Rigsrevisionen konkluderer, at
Trafikstyrelsen har indhentet supplerende
viden, hvor der var opstået tvivl om, hvorvidt Post Danmarks fordeling af
fællesomkostninger og prissætninger er i overensstemmelse med lovgivnin-
gen. I den forbindelse bemærker styrelsen, at den eksterne undersøgelse fo-
retaget af PwC i 2014 viste, at Post Danmarks anvendte principper og meto-
der for omkostningsfordelingen var rimelige, fornuftige og fulgte kravene i
regnskabsreglementet fra 2011.
Rigsrevisionen mener dog, at styrelsen med undersøgelsen fra PwC ikke fik
svar på, om ændringen i regnskabsreglementet i 2014 havde betydning for
Post Danmarks fordeling af omkostninger på produkter med og uden befor-
dringspligt.
Det forholder sig imidlertid således, at Trafikstyrelsen den 25. februar 2015
godkendte et notat fra Post Danmark med beskrivelse af de gældende meto-
der og principper for omkostningsallokeringen i virksomheden, som er i
overensstemmelse med 2014-regnskabsreglementet. I beskrivelsen er det
nøje forklaret, hvordan omkostningsallokeringen følger ERGP’s anbefalin-
ger
2
(Best Practice) og fortsat er baseret på en ”incremental cost”-test og et
princip om kausalitet, også efter ændringen i 2014.
Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen for ud for høringen over udkast til be-
retning gjorde Rigsrevisionen opmærksom på det underskrevne godkendel-
sesnotat af 25. februar 2015, med bilag.
Af beretningen fremgår det herudover af punkt 42 og hovedkonklusionen i
Rigsrevisionens beretning, at undersøgelsen fra PWC viste, at
størstedelen
af omkostningerne blev pålagt de befordringspligtige produkter, selvom de
befordringspligtige produkter udgjorde under halvdelen af produkterne.
Gruppen af Europæiske Forvaltningsmyndigheder for Posttjenester (ERGP) udarbejdede
på opfordring fra Europa-Kommissionen en ikke-bindende fællesholdning til omkostnings-
allokering og produktøkonomiopgørelser.
2
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
2336637_0005.png
Side 5/6
Dette udsagn er ikke korrekt, da PWC-rapporten ikke indeholder nogen op-
lysninger om den generelle omsætningsfordeling mellem befordringspligtige
og ikke-befordringspligtige produkter i Post Danmark. Det er således uklart,
hvorfra Rigsrevisionen har denne opfattelse.
Trafikstyrelsen gjorde Rigsrevisionen opmærksom på denne fejlslutning un-
der høringsrunden af udkastet til beretningen. PwC ville fx have påtalt det i
undersøgelsen fra 2014, hvis det rent faktisk var tilfældet, at Post Danmark
uforholdsmæssigt havde allokeret størstedelen af omkostningerne til de be-
fordringspligtige produkter. Konklusionen i PwC-undersøgelsen var der-
imod som tidligere nævnt, at Post Danmarks fordeling af omkostninger var
rimelige, fornuftige og fulgte de regulatoriske krav.
I øvrigt fremgår det af Post Danmarks offentliggjorte regulatoriske regnskab
fra 2013
3
, at de befordringspligtige produkter bliver tildelt deres forholds-
mæssige andel af omkostningerne. I 2013 udgjorde de befordringspligtige
produkter således 72 pct. af de samlede aktiviteter og bar 72 pct. af de sam-
lede omkostninger, mens de ikke-befordringspligtige produkter udgjorde 28
pct. af de samlede aktiviteter og bar 28 pct. af de samlede omkostninger.
Pkt. 44:
Manglende indsigt i baggrunden for konklusionerne i ekstern un-
dersøgelse af en række anonyme påstande om krydssubsidiering.
Transportministeriet lod i vinteren 2019/2020 iværksatte en uvildig under-
søgelse, der blev foretaget af revisionsvirksomheden Deloitte, da der opstod
tvivl omkring rigtigheden af nogle anonyme påstande vedr. krydssubsidie-
ring mellem PostNord Logistics
4
og Post Danmark. Disse påstande var ble-
vet sendt til postordførerne i et anonymt brev.
Den uvildige undersøgelse udført af Deloitte viste, at samtlige
påstande i det
anonyme brev af 18. december 2019 kunne afkræftes.
Rigsrevisionen mener om Deloittes undersøgelse, at det kunne have været
hensigtsmæssigt for ministeriet at modtage en afrapportering, der havde in-
deholdt baggrunden for konklusionerne.
Jeg kan oplyse, at ministeriet føler sig fuldt betrygget i Deloittes uvildige un-
dersøgelse, som er blevet udført med udvidet intern kvalitetssikring. I et sær-
skilt metodenotat beskriver Deloitte sin kvalitetssikring af undersøgelsen i rela-
tion til bl.a. gennemførte revisionshandlinger (fx interviews med interne med-
arbejdere og fageksperter, gennemgang af forretningsgange & det juridiske
3
Post Danmarks regulatoriske regnskaber bliver hvert år offentliggjort på virksomhedens
hjemmeside. Regnskabet fra 2013 fremgår af følgende link:
https://www.postnord.dk/site-
assets/pdf/finansiell-information/regulatoriske-regnskaber/regulatorisk-regnskab-2013.pdf
PostNord Logistics er et 100 pct. ejet datterselskab af PostNord Group AB, der ejes af Post-
Nord AB
4
Statsrevisorerne beretning SB10/2020 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 11. februar 2021
2336637_0006.png
Side 6/6
grundlag samt stikprøvekontrol af afregninger). Metodenotatet er formidlet til
Rigsrevisionen og har ikke givet anledning til bemærkninger eller spørgsmål til
ministeriet eller til Deloitte.
Når det er sagt, så var formålet med Deloittes undersøgelse at opnå klare svar
på de fremsatte påstande, og det fik ministeriet. Selve grundlaget for undersø-
gelsen og de konklusioner, der kunne drages heraf, er Deloittes ansvar. Delo-
itte blev netop valgt til opgaven, fordi ministeriet ikke selv har en sådan faglig-
hed, og fordi ministeriet ønskede en uvildig efterprøvning af de rejste påstande.
Ministeriet har tillige afholdt et afsluttende møde om undersøgelsen i postord-
førerkredsen. På mødet kunne deltagerne stille spørgsmål til Deloitte.
Til sidst kan jeg nævne, at Rigsrevisionen under udarbejdelsen af beretningen
blev tilbudt et møde med Deloitte med henblik på en gennemgang af grundla-
get for den foretagne undersøgelse, men af forskellige grunde kunne Rigsrevisi-
onen ikke deltage i sådan et møde, jf. punkt 44 og omtalen i bilag 2. I stedet fik
Rigsrevisionen som nævnt en redegørelse fra Deloitte om den metode, der var
blevet anvendt, jf. punkt 44, boks 5.
Afsluttende bemærkning
Afsluttende bemærker jeg, at Trafikstyrelsen på baggrund af Rigsrevisionens
bemærkninger i det videre arbejde vil sikre sig følgende:
At aftale med den eksterne revisor KPMG, at revisorerklæringerne i for-
bindelse med de årlige regnskaber forsat bliver afgivet med høj grad af
sikkerhed
i lighed med erklæringerne for regnskabsårene
2014-2019.
2. At det af denne revisorerklæring fremgår entydigt af konklusionen, at
revisor har efterprøvet om Post Danmark har en tilstrækkelig datasik-
ring.
3. At Trafikstyrelsen nedskriver procedurer og retningslinjer
for at opnå et
bedre grundlag for at vurdere rimeligheden af Post Danmarks brutto-
avance for frimærkefrankerede breve på op til 50 g.
Endeligt skal jeg bemærke, at der sendes en kopi af nærværende redegørelse til
Rigsrevisionen.
1.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht