Finansudvalget 2019-20
SB 14 4
Offentligt
2687981_0001.png
April 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
regionernes grundlag
for den økonomiske
styring af sygehusene
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. marts 2023
2687981_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om regionernes grundlag for den
økonomiske styring af sygehusene (beretning nr.
14/2019)
31. marts 2023
RN 404/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om regionernes grundlag for den
økonomiske styring af sygehusene, som blev indledt med en beretning i 2020. Beret-
ningen handlede om, hvorvidt regionernes grundlag for den økonomiske styring af sy-
gehusene i tilstrækkelig grad er baseret på viden om sammenhængen mellem resur-
ser og aktiviteter. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 13. ok-
tober 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
forsøgt at indgå aftaler med regionerne om et fælles arbejde med udvikling og forbed-
ring af den nationale omkostningsdatabase, så den på sigt kan bidrage til en mere ef-
fektiv økonomistyring. Dette er ikke lykkedes på nuværende tidspunkt, men ministeri-
et har oplyst, at der fortsat er mulighed for et samarbejde, hvis regionerne på et sene-
re tidspunkt ønsker et sådant samarbejde. Rigsrevisionen kan konstatere, at der ikke
er krav om, at ministeriet og regionerne skal indgå et samarbejde Rigsrevisionen be-
mærker desuden, at alle regioner er i gang med at forbedre grundlaget for den økono-
miske styring ud fra egne data, jf. opfølgningspunkt 2.
Rigsrevisionen finder på den baggrund, at det første opfølgningspunkt kan afsluttes.
Rigsrevisionen konstaterer, at regionerne har sat flere relevante initiativer i gang, som
skal bidrage til at forbedre regionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehu-
sene. Dog er de fleste af initiativerne relativt nyopstartede og derfor fortsat ved at blive
implementeret.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
regionernes arbejde med at forbedre deres databaserede styringsgrundlag ved i hø-
jere grad at anvende data om sammenhængen mellem aktiviteter og resurser fra de
nationale data og/eller regionernes egne data.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. marts 2023
2687981_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i maj 2020 en beretning om regionernes grundlag for den øko-
nomiske styring af sygehusene.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at re-
gionernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene ikke i tilstrækkelig grad
havde sikret, at resurserne blev udnyttet bedst muligt til gavn for patienterne og sam-
fundsøkonomien. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at regionerne ikke havde
tilstrækkelig databaseret viden om, hvad aktiviteterne kostede, og om sammenhæn-
gen mellem sygehusenes aktiviteter og resurser, hvilket vanskeliggjorde regionernes
beslutninger om budgetter, omprioriteringer, besparelser mv.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Indenrigs- og Sundhedsministeriets arbejde med
at indgå aftaler med regionerne om et fælles arbej-
de for udvikling og forbedring af den nationale om-
kostningsdatabase, så den på sigt kan bidrage til en
mere effektiv økonomistyring.
2. Regionernes arbejde med at forbedre deres da-
tabaserede styringsgrundlag ved i højere grad at
anvende data om sammenhængen mellem aktivite-
ter og resurser fra de nationale data og/eller regio-
nernes egne data.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovennævnte punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes ini-
tiativer i forhold til opfølgningspunkterne. Dette sker med henblik på at vurdere, om
Indenrigs- og Sundhedsministeriets og regionernes initiativer adresserer den kritik,
der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gen-
nemgangen er baseret på redegørelser fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og re-
gionerne.
Udvikling og forbedring af den nationale omkostningsdatabase
7. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad havde udnyt-
tet de nationale data om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i deres sty-
ring af sygehusene.
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. marts 2023
3
8. Det fremgik af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriet (nu Indenrigs- og
Sundhedsministeriet) i samarbejde med regionerne siden 2016 havde arbejdet på at
forbedre den nationale omkostningsdatabase (herefter Omkostningsdatabasen) og
dermed gøre den mere anvendelig for regionernes økonomiske styring. Arbejdet var
imidlertid blevet forsinket, og resultatet levede endnu ikke helt op til regionernes for-
ventninger og ønsker.
9. Sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen i oktober 2020, at mi-
nisteriet fortsat ville vedligeholde Omkostningsdatabasen og søge at indgå aftaler
med regionerne om et fælles arbejde med at udvikle og forbedre databasen, så den
på sigt kan bidrage til en mere effektiv økonomistyring. Målet er bl.a. at skabe bedre
sammenhæng mellem aktiviteter og resurser
10. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at regionernes anvendelse af Om-
kostningsdatabasen blev taget op i Udvalg for Økonomi og Styring den 21. januar 2021
og den 26. august 2021. Referater fra de 2 møder viser, at det ikke blev besluttet at ud-
vikle Omkostningsdatabasen, så den i højere grad kan bruges til at skabe gennemsig-
tighed om sammenhæng mellem aktiviteter og resurser. Af referaterne fremgår, at
flere regioner mente, at der fortsat er et stykke vej, før Omkostningsdatabasen kan
bruges til andre styringsmæssige opgaver end til beregning af DRG-takster, herunder
bruges til at koble data om aktiviteter og resurser.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at der fortsat er mulighed for et samar-
bejde, hvis regionerne på et senere tidspunkt skulle ønske et sådant samarbejde.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i
Udvalg for Økonomi og Styring ad 2 omgange på eget initiativ har søgt at indgå afta-
ler med regionerne om et fælles arbejde for udvikling og forbedring af Omkostnings-
databasen. Rigsrevisionen kan konstatere, at der ikke er krav om, at ministeriet og
regionerne er forpligtet til at indgå et sådant samarbejde. Rigsrevisionen bemærker
desuden, at alle regioner er i gang med at forbedre grundlaget for den økonomiske
styring ud fra egne data, jf. opfølgningspunkt 2. Rigsrevisionen vurderer derfor, at den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Regionernes brug af data om sammenhængen mellem aktiviteter og re-
surser
Udvalg for Økonomi og
Styring
Udvalget er et samarbejdsor-
gan mellem staten, regionerne
og kommunerne, der varetager
opgaver i forhold til vedlige-
holdelse og udvikling af DRG-
systemet. Udvalget skal bl.a.
træffe beslutninger om ind-
samling af aktivitets- og øko-
nomidata og om vedligehol-
delse og udvikling af Omkost-
ningsdatabasen.
DRG-takster
DRG står for diagnoserelate-
rede grupper og er et redskab
til at inddele patienter i klinisk
meningsfulde og resursehomo-
gene grupper. Til hver DRG-
gruppe er der knyttet en DRG-
takst. Taksten er beregnet
som landsgennemsnittet af de
udgifter, der knytter sig til pa-
tienter i den givne DRG-grup-
pe, der behandles på offentli-
ge sygehuse.
Omkostningsdatabasen er
udviklet til at beregne DRG-
takster, men databasen inde-
holder data, som også kan
bruges til andre styringsmæs-
sige formål, herunder til øko-
nomistyring.
12. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad udnyttede
egne data om sammenhængen mellem resurser og aktiviteter i deres styring af syge-
husene.
Statsrevisorerne bemærkede desuden, at regionerne havde fulgt op på, om sygehu-
sene nåede deres mål, men at regionernes styringsgrundlag og ledelsesinformation
ikke var baseret på systematiske analyser af forskelle mellem sygehusenes resurse-
udnyttelse eller overblik over, om der var mulighed for at udnytte resurserne bedre
på tværs af sygehusene.
13. Regionerne har i deres redegørelser i forbindelse med denne opfølgning oplyst, at
indblik i og forståelse af sammenhængen mellem resurser og aktiviteter er centralt
for den regionale styring af sygehusene, der skal understøtte, at resurserne udnyttes
mest effektivt til gavn for patienterne.
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. marts 2023
4
Alle 5 regioner har oplyst om initiativer og igangværende arbejde med at forbedre
grundlaget for den økonomiske styring. Regionerne har dog oplyst, at COVID-19 og
sygeplejestrejken i stor grad har påvirket regionernes fokus siden sidste opfølgning
på beretningen i oktober 2020.
14. Region Hovedstaden har oplyst, at regionen bl.a. har taget initiativ til at udarbejde
en forsimplet produktivitetsopgørelse over udviklingen i produktiviteten over årene
2019 til 2021. Formålet er at fremstille sammenhængen mellem aktivitets- og resurse-
udviklingen. Derudover arbejder regionen løbende med at udvikle ledelsesinformati-
onssystemerne, som er aktuelle og relevante i regionens samlede styring.
15. Region Sjælland har oplyst, at regionen arbejder med at forbedre sit grundlag for
økonomistyring og har fokus på sammenhængen mellem aktiviteter og resurser. Re-
gionen har bl.a. igangsat et initiativ til beregning af produktivitetsopgørelser for regio-
nens sygehuse. Derudover arbejdes der løbende på at forbedre regionens ledelsesin-
formationssystem, herunder kobling af aktivitet og resurser, for at skabe gennemsig-
tighed om sammenhængen. Regionen har desuden nedsat en taskforce til eftersyn af
regionens økonomistyring med fokus på videreudvikling af regionens datadrevne
grundlag for styring af sygehusene.
16. Region Syddanmark har oplyst, at regionen har arbejdet på at udvikle det datamæs-
sige grundlag for økonomistyringen på sygehusene. Regionen har oplyst, at de udvik-
lingsmæssige resurser dog særligt har været prioriteret til at understøtte ledelsesin-
formation i forhold til håndtering af COVID-19, pukkelafvikling mv. og til at sikre over-
gangen til nyt EPJ-system (Elektronisk Patient Journal).
17. Region Midtjylland har oplyst, at regionen bl.a. arbejder med at sammenstille data
for at få viden om sammenhængen mellem resurser og aktivitet. Regionen har oplyst,
at der på nuværende tidspunkt er sammenstillet data inden for enkelte områder på
afdelingsniveau. Region Midtjylland har derudover påbegyndt udviklingen af et nyt nøg-
letalsoverblik baseret på egne data, hvor det bliver mere synligt, hvordan bl.a. aktivi-
tet og resurser udvikler sig på sygehusniveau over tid. Det er forventningen, at nøgle-
talsrapporten vil blive taget i brug i foråret 2023 og bl.a. vil blive brugt til ledelsesrap-
portering og understøttelse af regionens økonomistyring.
18. Region Nordjylland har oplyst, at regionen siden 2020 løbende har udviklet og æn-
dret i ledelsesinformationssystemerne, herunder de opgørelser og måltal om bl.a. re-
surser og aktiviteter, som har været centrale i regionens økonomistyring. Regionen
har derudover oplyst, at der fortsat vil være fokus på at analysere sammenhængen
mellem resurser og aktiviteter, og at regionen vil fortsætte med at udvide og forbedre
opgørelser af denne sammenhæng.
19. Rigsrevisionen finder det positivt, at regionerne generelt har igangsat relevante
initiativer, der på forskellig vis har til formål at forbedre deres udnyttelse af data om
sammenhængen mellem aktiviteter og resurser, bl.a. i form af produktivitetsopgørel-
ser og opgørelser af andre relevante nøgletal. Opgørelserne fremstiller data om sam-
menhængen mellem aktiviteter og resurser og indgår i regionernes ledelsesinforma-
tion eller anden ledelsesrapportering.
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 31. marts 2023
5
Rigsrevisionen konstaterer, at de fleste af initiativerne er relativt nyopstartede og der-
for fortsat er i gang med at blive implementeret.
Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde med at forbedre deres database-
rede styringsgrundlag ved i højere grad at anvende data om sammenhængen mellem
aktiviteter og resurser fra de nationale data og/eller regionernes egne data.
Birgitte Hansen