Finansudvalget 2019-20
SB 14 2
Offentligt
2250048_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Dato: 1. september 2020
Regionsrådets bidrag til ministerredegørelse til
statsrevisorerne på beretning om regionernes grundlag for
den økonomiske styring af sygehusene
På baggrund af Rigsrevisionens gennemførte undersøgelse af regio-
nernes grundlag for den økonomiske styring af sygehusene har Stats-
revisorerne afgivet beretning og bemærkninger til Folketinget den 15.
maj 2020.
Sundheds- og Ældreministeriet har via Danske Regioner anmodet om
Regionsrådets bemærkninger til Statsrevisorernes beretning med frist
den 7. september 2020, som grundlag for ministeriets redegørelse til
Statsrevisorernes beretning,
Brevid: 4383791
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Ledelsessekretariatet@regionsjael-
land.dk
www.regionsjaelland.dk
Som svar herpå fremsender Region Sjælland følgende bemærkninger til Statsrevisorernes be-
retning til brug for Ministerredegørelsen.
Regionsrådet anerkender at det er meget relevant at undersøge regionens grundlag for styrin-
gen af sygehusenes ressourcer og aktiviteter. Men den overordnede tilgang i analysen er pro-
blematisk, idet der er valgt en meget ensidig tilgang til hvordan regionerne bør arbejde med
styring af økonomi og sikring af ressourceeffektivitet. Hertil kommer en manglende forståelse
for de overordnede rammer og politiske prioriteringer og hensyn, der er rammen for sund-
hedsvæsnet såsom sygehusplaner samt fokus på nærhed og værdi for patienten.
Regionerne har igennem flere år arbejdet for en større omstilling i sundhedsvæsnet med fokus
på kvalitet og sammenhængende patientforløb. I denne omstilling er der gennemført en bevæ-
gelse væk fra produktivitet til f.eks. nærhedsfinansiering, hvor regionerne belønnes for at flytte
aktivitet ud fra hospitalerne, hvilket i en stram produktivitetsmæssig kontekst formentlig ikke
kan betale sig. Rigsrevisionens tilgang, hvor produktivitet ses som det eneste mål for ressour-
ceudnyttelse, er derfor ikke i overensstemmelse med regionernes styringsmodel.
Statsrevisorerne bemærker, at den økonomiske styring af sygehusene ikke er tilstræk-
keligt funderet på en databaseret viden om hvad aktiviteterne koster og om sammen-
hængen mellem sygehusenes ressourcer og aktiviteter.
Regionsrådet udtrykker undren over denne konklusion. Der er i høringsperioden frem-
sendt flere eksempler på materiale, som viser at der i regionens styringsgrundlag er
fokus på sammenhængen mellem ressourcer og aktiviteter. Men det er alene en del-
mængde af styringsgrundlaget, idet der også fokuseres på andre elementer som faglig
kvalitet, patientrettigheder m.m.
Side 1
Statsrevisorerne beretning SB14/2019 - Bilag 2: Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 17. september 2020
2250048_0002.png
Statsrevisorerne bemærker, at potentialet i nationale data ikke udnyttes i tilstrækkelig
grad i forhold til at belyse sammenhængen mellem ressourcer og aktiviteter. Statsrevi-
sorerne henviser til Omkostningsdatabasen og de årlige produktivitetsopgørelser.
Regionsrådet udtrykker undren over det ensidige fokus i Rigsrevisionens undersøgelse
på enhedsomkostningerne i Omkostningsdatabasen, som det optimale værktøj til syn-
liggørelse af muligheden for omprioritering af ressourcer sygehusene imellem. Dette til
trods for, at regionerne og Sundhedsdatastyrelsen er enige om at Omkostningsdataba-
sen ikke kan anvendes til dette formål.
I forhold til oprettelse af en meningsfuld behandlingsportefølje på den enkelte syge-
husafdeling giver det ikke mening at fordele ressourcerne, og derigennem de forskellige
behandlingsmuligheder, imellem sygehusene kun på baggrund af hvor enhedsomkost-
ningen er lavest.
Statsrevisorerne bemærker, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang anvender egne
data til at etablere et grundlag, der giver dem viden om sammenhængen mellem res-
sourcer og aktiviteter.
Regionsrådet bemærker hertil, at der i den økonomiske styring anvendes mange data,
både egne og fra centrale myndigheder, og at de anvendes på mange forskellige ni-
veauer i regionen fra den enkelte sygehusafdeling til det regionale niveau. Der er tidli-
gere fremsendt flere eksempler herpå.
Statsrevisorerne bemærker, at forslag til besparelser på sygehusene generelt er beskre-
vet på et meget overordnet niveau og at forslagene ikke tager stilling til, hvordan det vil
påvirke ressourceudnyttelsen på det enkelte sygehus.
Regionsrådet bemærker hertil, at Region Sjælland tidligere i processen har beskrevet
hvilke målrettede besparelser, der indgik i regionens budgetlægning såsom besparelser
på indkøb, administration, reduktion af konsulentforbrug, udlægning af KOL og diabe-
tespatienter til praksis m.m.
Statsrevisorerne bemærker, at der ikke er udarbejdet regionsspecifikke retningslinjer
for at begrænse frihedsgraderne i fordelingsregnskaberne.
Regionsrådet bemærker hertil, at i Region Sjælland udføres arbejdet med fordelings-
regnskaber i et fælles samarbejde mellem sygehusene og Regionshuset. Som følge heraf
sikres netop en koordinering og ensretning af sygehusenes fordelingsregnskaber inden
for Region Sjælland. Der er tidligere fremsendt dokumentation herfor.
Venlig hilsen
Heino Knudsen
Regionsrådsformand
Per Bennetsen
Administrerende direktør
Side 2