Finansudvalget 2024-25
SB 11 6
Offentligt
2964197_0001.png
Beretning Nr. 11 Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
Januar 2025
Rigsrevisionens notat om
beretning om
ændringer i
sygehusbyggerierne
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om ændringer i sygehusbyggerierne
(beretning nr. 11/2019)
8. januar 2025
RN 1501/25
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om ændringer i sygehusbyggerierne,
som blev indledt med en beretning i 2020. Opfølgningen sker med henblik på at vurde-
re, om regionernes og Indenrigs- og Sundhedsministeriets (det daværende Sundheds-
og Ældreministerie) initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes
bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i nota-
ter til Statsrevisorerne af 26. august 2020 og 2. januar 2023.
2. Beretningen handlede om, hvorvidt regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet havde sikret, at de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fulgte deres formål
og tilsagnsvilkår, når regionerne planlagde og gennemførte ændringer i byggerierne.
Det overordnede formål med bevillingen fra Kvalitetsfonden er, at regionerne inden
for hvert enkelt projekts økonomiske ramme skal etablere et tidssvarende og fuldt
funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som fremgår
af de enkelte sygehusbyggeriers tilsagn. Regionerne er bygherrer og har ansvaret for
at sikre, at sygehusene bygges inden for formål og tilsagnsbetingelserne. Ministeriet
er tilskudsgiver og har ansvaret for at kontrollere og følge op på, at de statslige midler
anvendes til formålet og i overensstemmelse med tilsagnsvilkårene.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
regionerne i utilstrækkeligt omfang havde forholdt sig til, hvilke konsekvenser ændrin-
ger i byggerierne kunne få for de færdige sygehuse. Det indebar en risiko for, at æn-
dringerne kunne have negative følger for sygehusenes funktionalitet og kapacitet.
Statsrevisorerne fandt også, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke havde ført et
tilfredsstillende tilsyn med ændringerne i sygehusbyggerierne, og at kvalitative kon-
sekvensvurderinger af besparelser og ændringer er særligt vigtige, når man som i sy-
gehusbyggerierne har en fast økonomisk ramme, som skal overholdes.
Statsrevisorerne anbefalede, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet gennemførte en
samlet vurdering af tilsagnsvilkårenes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne
var færdige.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0003.png
2
4. På baggrund af Rigsrevisionens opfølgning i januar 2023 fandt Statsrevisorerne det
utilfredsstillende, at Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark
fortsat ikke i tilstrækkelig grad havde beskrevet konsekvenserne af de enkelte emner
i besparelseskataloger, fx konsekvenser for sygehusenes funktion og kapacitet.
Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at Region Hovedstaden ikke i
tilstrækkelig grad havde forholdt sig til de driftsøkonomiske konsekvenser, der følger
af de gennemførte ændringer i regionens sygehusbyggeri.
Statsrevisorerne fandt, at sundhedsministeren burde tilskynde, at dette arbejde blev
fremskyndet og prioriteret.
5. Vi følger i dette notat op på de 7 sygehusbyggerier, der var i gang på det tidspunkt,
hvor dette notat blev igangsat. Vi beskriver i notatet, hvordan byggerierne er udvalgt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at Nyt Hospital Hvidovre efterfølgende er
taget i brug.
Konklusion
Regnskabsinstruksen for
kvalitetsfondsprojekter
Regnskabsinstruksen trådte i
kraft i juli 2012 og er siden ble-
vet opdateret flere gange. In-
struksen beskriver de forplig-
telser og tilsagnsvilkår, som
regionerne skal forholde sig til,
når de får tilskud fra Kvalitets-
fonden. Dette notat tager
udgangspunkt i regnskabs-
instruksen fra marts 2022.
Regionernes besparelseskataloger og ændringer i byggerierne
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Sjælland har beskrevet konsekven-
serne af de enkelte emner i besparelseskataloget for Universitetshospital Køge.
Rigsrevisionen konstaterer, at der ikke længere er besparelseskataloger for de reste-
rende igangværende sygehusbyggerier. Der er derfor ikke grundlag for at følge denne
del af sagen yderligere.
Siden Rigsrevisionens seneste opfølgning er der foretaget én væsentlig ændring i syge-
husbyggerierne. Det drejer sig om etableringen af en helikopterlandingsplads i Region
Midtjyllands byggeri af Regionshospital Viborg. Rigsrevisionen konstaterer, at ændrin-
gen er i strid med tilsagnsvilkårene. Dette finder Rigsrevisionen utilfredsstillende. Re-
gionen oplyser, at regionen vil ændre finansieringen, så den bliver i overensstemmelse
med tilsagnsvilkårene.
Da sygehusbyggerierne stadig er i gang, vil Rigsrevisionen fortsat følge regionernes ind-
sats for at forholde sig til de konsekvenser, der følger af gennemførte ændringer i syge-
husbyggerierne.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0004.png
3
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Rigsrevisionen konstaterer, at 6 af de 7 igangværende byggerier er under skærpet til-
syn fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Rigsrevisionen finder, at ministeriets tilsyn
med regionernes besparelseskataloger har været tilfredsstillende.
Rigsrevisionen konstaterer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ført tilsyn med
ændringen i Region Midtjyllands byggeri af Regionshospital Viborg. Ministeriet gjorde
regionen opmærksom på, at ændringen var i strid med tilsagnsvilkårene, men accepte-
rede ændringen, idet den allerede var besluttet i regionsrådet.
Da sygehusbyggerierne stadig er i gang, vil Rigsrevisionen fortsat følge Indenrigs- og
Sundhedsministeriets tilsyn med gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
II. Status på sagen
6. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Region Hovedstadens, Region Sjællands og Re-
gion Syddanmarks indsats for at forholde sig til
konsekvenserne af emner i besparelseskataloger-
ne og alle regioners indsats for at forholde sig til de
konsekvenser, der følger af gennemførte ændrin-
ger i sygehusbyggerierne.
Status
Region Hovedstadens, Region Syddan-
marks og Region Sjællands indsats for at
forholde sig til konsekvenserne af emner
i besparelseskataloger behandles og af-
sluttes i dette notat.
Regionernes indsats for at forholde sig til
de konsekvenser, der følger af gennem-
førte ændringer i sygehusbyggerierne,
behandles i dette notat og følges fortsat.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets til-
syn med regionernes besparelseskatalo-
ger i sygehusbyggerierne
behandles og
afsluttes i dette notat.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
med regionernes gennemførte ændringer
i sygehusbyggerierne behandles i dette
notat og følges fortsat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med
regionernes besparelseskataloger og gennemførte
ændringer i sygehusbyggerierne.
III. Regionernes og Indenrigs- og Sundhedsministeriets
initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende regionernes og Indenrigs- og Sundhedsministeriets
initiativer i forhold til opfølgningspunkterne.
Opfølgningen er baseret på gennemgang af dokumenter fra regionerne og Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, herunder kvartalsrapporter, besparelseskataloger og tilsyns-
notater. Der er indhentet materiale om alle igangværende kvalitetsfondsprojekter.
Endelig har vi holdt et møde med Indenrigs- og Sundhedsministeriet og med Region
Midtjylland.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
4
Opfølgningen dækker fra 1. kvartal 2023 til og med 1. kvartal 2024.
Regionernes indsats med at forholde sig til konsekvenserne af emner i
besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Sjælland har beskrevet konse-
kvenserne af de enkelte emner i besparelseskataloget for Universitetshospital Køge.
Rigsrevisionen konstaterer, at Region Hovedstadens og Region Syddanmarks sygehus-
byggerier ikke længere har besparelseskataloger, og at der derfor ikke er et grundlag
for at forholde sig til konsekvenserne af besparelser. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Siden Rigsrevisionens seneste opfølgning er der foretaget én væsentlig ændring i Re-
gion Midtjyllands byggeri af Regionshospital Viborg. Rigsrevisionen konstaterer, at æn-
dringen er i strid med tilsagnsvilkårene, hvilket Rigsrevisionen finder utilfredsstillen-
de. Regionen oplyser, at den vil ændre finansieringen, så den bliver i overensstemmel-
se med tilsagnsvilkårene. Da Regionshospital Viborg er i sin afsluttende fase, er der ik-
ke grundlag for, at Rigsrevisionen følger yderligere op på sagen.
Da sygehusbyggerierne stadig er i gang, vil Rigsrevisionen fortsat følge regionernes ind-
sats for at forholde sig til de konsekvenser, der følger af gennemførte ændringer i sy-
gehusbyggerierne.
Regionernes besparelseskataloger
8. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at regionerne ikke i
tilstrækkelig grad havde forholdt sig til konsekvenserne af besparelsesemnerne i 14
ud af 23 gennemgåede besparelseskataloger, og at regionerne for 10 ud af 24 udvalg-
te gennemførte ændringer ikke i tilstrækkelig grad havde forholdt sig til konsekven-
serne af at gennemføre ændringerne.
9. Vores opfølgning i januar 2023 viste, at Region Hovedstaden, Region Sjælland og
Region Syddanmark fortsat ikke i tilstrækkelig grad havde beskrevet, hvilke konse-
kvenser de enkelte emner i sygehusbyggeriernes besparelseskataloger ville få for
byggerierne. Region Nordjylland havde ikke flere besparelsesmuligheder, og Region
Midtjylland havde udarbejdet tilfredsstillende besparelseskataloger. Vi afsluttede der-
for opfølgningen i 2023 for de 2 sidstnævnte regioner.
10. Vi har gennemgået besparelseskatalogerne for de 5 igangværende byggerier i hen-
holdsvis Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark for at vurde-
re, om katalogerne indeholder oplysninger om anlægsøkonomiske, driftsøkonomiske
og øvrige konsekvenser forbundet med at gennemføre ændringerne og dermed reali-
sere besparelserne. Kravene til besparelseskatalogerne er beskrevet i boks 1.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0006.png
5
Boks 1
Krav til indholdet i besparelseskatalogerne
Det fremgår af ”Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden
til syge-
husbyggeri” fra
marts 2022, at regionerne skal opstille et besparelseskatalog over de
umiddelbare projekttilpasninger, der gennemføres, hvis der opstår budgetproblemer i
byggeriet, så den fastlagte investeringsramme overholdes.
Besparelseskataloget skal indeholde oplysninger om de anlægsøkonomiske og driftsøko-
nomiske konsekvenser, det vil have at indløse hvert emne, samt grundlaget for bereg-
ning af konsekvenserne. Derudover skal konsekvenserne for den efterfølgende drift
fx
i forhold til ibrugtagningstidspunkt, driftsøkonomi og kvalitet
også beskrives. Særligt
bør det bemærkes, hvis besparelseskataloget har konsekvenser i forhold til regionens
mulighed for at overholde regnskabsinstruksen, herunder realisering af effektiviserings-
gevinster.
Note: Den seneste regnskabsinstruks er fra august 2023. Der er ikke forskel på de 2 udgaver af
regnskabsinstruksen, hvad angår de dele, der er relevante for notatet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger i ”Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra
Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri”,
marts 2022.
Gennemgangen viser, at Region Sjælland har beskrevet konsekvenser af emner i be-
sparelseskatalogerne for Universitetshospital Køge. Regionen oplyser til Rigsrevisio-
nen, at en potentiel gennemførelse af besparelsesemner ikke vil have driftsøkonomi-
ske konsekvenser.
Region Hovedstaden har ikke flere emner på sine besparelseskataloger for Nyt Hos-
pital Hvidovre (byggeriet er taget i brug i 4. kvartal 2024) og Nyt Hospital Nordsjæl-
land. Regionen har vurderet, at der ikke kunne findes flere besparelser, uden at det
ville få konsekvenser for funktionaliteten, hvilket dermed vil være i strid med tilsagns-
vilkårene. Regionen forventer ikke, at der kommer flere besparelser i byggeriet af Nyt
Hospital Bispebjerg. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enig i vurderingerne.
Region Syddanmark har ikke flere emner i sit besparelseskatalog for Nyt Odense
Universitetshospital. Regionen har vurderet, at der ikke kunne findes flere besparel-
ser, uden at det ville få konsekvenser for funktionaliteten, hvilket dermed vil være i
strid med tilsagnsvilkårene. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enig i vurderingen.
11. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at hvis kvalitetsfondsprojekterne frem-
adrettet overskrider deres budgetter, skal regionerne som udgangspunkt selv finan-
siere budgetoverskridelsen samt afholde den inden for regionens egen økonomiske
ramme.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser endvidere, at hvis en region vurderer, at
det vil belaste regionens økonomi uforholdsmæssigt meget at håndtere en budget-
overskridelse, må regionen henvende sig til ministeriet med en anmodning om, at re-
geringen træffer beslutning om at afvige fra rammerne. Det vil i så fald være op til re-
geringen at træffe en politisk beslutning om, hvordan anmodningen skal håndteres.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0007.png
6
Væsentlige ændringer
Ændringerne er gennemførte
ændringsforslag, som har
fremgået af projektets bespa-
relseskatalog og/eller har kræ-
vet regionsrådets godkendel-
se, jf. regnskabsinstruksen fra
2022.
Regionernes ændringer i sygehusbyggerierne
12. Vi har undersøgt, om regionerne har forholdt sig til konsekvenserne af at gennem-
føre væsentlige ændringer i sygehusbyggerierne. Der er ifølge regionerne alene gen-
nemført én væsentlig ændring siden Rigsrevisionens seneste opfølgning. Det drejer
sig om Region Midtjyllands ændring: etablering af en helikopterlandingsplads på Re-
gionshospital Viborg. Regionen har afsat 27 mio. kr. til etableringen, og regionen vil af-
holde udgiften inden for kvalitetsfondsprojektets økonomiske ramme. Vi har gennem-
gået konsekvensvurderingerne af ændringen.
13. Regnskabsinstruksen til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyg-
gerier stiller en række krav til regionernes beskrivelse af ændringer i byggerierne og
af ændringernes konsekvenser. Kravene fremgår af boks 2.
Boks 2
Krav til konsekvensvurdering af ændringer
Regionerne skal redegøre for eventuelle væsentlige gennemførte ændringer i byggepro-
jektet, der er gennemført inden for det seneste kvartal, og som kan have konsekvenser
for tidspunkt for ibrugtagning, kvalitet, kapacitet, effektiviseringskrav eller projektets
mulighed for at leve op til det overordnede formål samt de generelle og specifikke til-
sagnsbetingelser.
Regionerne skal oplyse om de anlægsøkonomiske og driftsøkonomiske konsekvenser af
ændringerne samt beregningsgrundlagene herfor.
Note: Den seneste regnskabsinstruks er fra august 2023. Der er ikke forskel på de 2 udgaver af
regnskabsinstruksen, hvad angår de dele, der er relevante for notatet.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger i ”Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra
Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri”, marts 2022.
Regnskabsinstruksen fra
2022
Regionerne må ikke øge inve-
steringsrammen til projektet
ved tillægsbevillinger eller på
anden vis egenfinansiere dele
af projektet. På samme vis må
elementer, som udtages af
kvalitetsfondsprojektet, fx i
henhold til projektets bespa-
relseskatalog, ikke etableres
parallelt med kvalitetsfonds-
projektet for regionens egne
midler.
14. Vores gennemgang viser, at Region Midtjylland ikke har oplyst om de anlægsøko-
nomiske og driftsøkonomiske konsekvenser af ændringen i byggeriet, herunder om
beregningsgrundlaget, i sine kvartalsrapporter til ministeriet. Regionen har efterføl-
gende oplyst til Rigsrevisionen, at ændringen vil have driftsøkonomiske konsekven-
ser. Regionen er fortsat ved at afklare omfanget heraf.
Vores gennemgang viser også, at ændringen medfører, at Region Midtjylland selv del-
vist vil finansiere renoveringen af sengestuer til ortopædkirurgiske patienter med an-
lægsmidler fra regionen. Tidligere var renoveringen forudsat at blive finansieret for
kvalitetsfondsmidler.
Det fremgår imidlertid af regnskabsinstruksen, at regionen ikke kan fjerne dele af kva-
litetsfondsprojektet for senere at finansiere dem med regionale midler. Implemente-
ringen af etableringen af helikopterlandingsplads er derfor en ændring, der er i strid
med tilsagnsvilkårene.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
7
Vores gennemgang viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har gjort Region
Midtjylland opmærksom på, at ændringen er i strid med tilsagnsvilkårene, jf. neden-
for.
15. Region Midtjylland oplyser til Rigsrevisionen, at regionen arbejder på at ændre fi-
nansieringen, så den bliver i overensstemmelse med tilsagnsvilkårene. Regionen op-
lyser, at den ændrede finansiering forventes fremlagt på regionsrådsmøde tidligst i
januar 2025.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes besparel-
seskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne
Rigsrevisionen konstaterer, at 6 af de 7 igangværende byggerier er under skærpet til-
syn fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Rigsrevisionen finder, at ministeriets tilsyn
med regionernes besparelseskataloger har været tilfredsstillende.
Rigsrevisionen konstaterer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ført tilsyn med
ændringen i Region Midtjyllands byggeri af Regionshospital Viborg. Ministeriet gjorde
regionen opmærksom på, at ændringen var i strid med tilsagnsvilkårene, men accepte-
rede ændringen, idet den allerede var besluttet i regionsrådet.
Da sygebyggerierne stadig er i gang, vil Rigsrevisionen fortsat følge Indenrigs- og Sund-
hedsministeriets tilsyn med gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
Rigsrevisionen konstaterer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har gennemført en
evaluering af rammevilkårene for kvalitetsfondsprojekterne, og at ministeriet i forlæn-
gelse heraf har oprettet en taskforce med byggefaglige kompetencer.
Kvalitetsfondsbyggerier
under skærpet tilsyn
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Universitetshospital Køge
Nyt Odense Universitets-
hospital
Nyt Aalborg Universitets-
hospital.
Tilsyn med besparelseskataloger
16. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen bemærkede de, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes besparelseskataloger og regionernes
gennemførte ændringer havde været utilstrækkeligt. Ministeriet havde således ikke
systematisk vurderet, om regionernes besparelser og ændringer var i overensstem-
melse med formål, tilsagnsvilkår og den økonomiske ramme.
17. Vores opfølgning i januar 2023 viste, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet havde
tydeliggjort kravene til regionernes rapportering om besparelseskataloger og gen-
nemførte ændringer i byggerierne, herunder hvornår en ændring er væsentlig.
18. Vi har gennemgået Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med besparelseska-
taloger fra Region Hovedstaden og Region Sjælland fra 1. kvartal 2023 til og med 1.
kvartal 2024.
Vores gennemgang viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ført tilsyn med
besparelseskatalogerne og har reageret i de tilfælde, hvor katalogerne har været util-
strækkelige. Ministeriet har anmodet regionerne om at forholde sig til emner i bespa-
relseskataloget, når disse ikke har levet op til tilsagnsvilkårene og regnskabsinstruk-
sen.
Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets tilsynsmate-
riale
Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriets tilsynsmateriale er
baseret på sygehusbyggeri-
ernes kvartalsrapporter, men
kan omfatte øvrige dokumen-
ter, afhængigt af om der er ta-
get sanktionsmuligheder
fx
skærpet tilsyn i brug i forhold
til de enkelte byggerier.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
8
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har haft bemærkninger til Region Hovedstadens
besparelseskatalog for Nyt Hospital Bispebjerg. Ministeriet bemærker bl.a., at bespa-
relsen ikke umiddelbart kan gennemføres, og at værdien af regionens besparelses-
katalog bør reduceres. Besparelsesemnerne udgik af kvalitetsfondsprojektet ultimo
2023. Ministeriet har ikke haft bemærkninger til Region Sjællands besparelseskatalo-
ger for Universitetshospitalet Køge.
Tilsyn med ændringer
19. Vi har gennemgået Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med Region Midtjyl-
lands ændring om at etablere en helikopterlandingsplads på Regionshospitalet Viborg.
Vores gennemgang viser, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i april 2024 gjorde
Region Midtjylland opmærksom på, at det principielt var i strid med tilsagnsvilkårene
i regnskabsinstruksen at finansiere en del af kvalitetsfondsprojektet
renoveringen
af sengestuer
med regionale midler for dermed at få råd til at finansiere helikopter-
landingspladsen inden for kvalitetsfondsprojektet. Ministeriet opfordrede derfor regio-
nen til at fastholde renoveringen af sengestuer inden for kvalitetsfondsprojektet og
finansiere helikopterlandingspladsen med regionale midler.
Det fremgår af referatet fra et møde mellem Region Midtjylland og Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet i april 2024, at Region Midtjylland havde oplyst til ministeriet,
”(…
) at
der var tale om en politisk beslutning, som ville indebære en del administration at om-
gøre. Der var derfor enighed om ud fra en samlet vurdering, at uanset at det havde væ-
ret mest hensigtsmæssigt ift. regnskabsinstruksen, at helipad blev finansieret uden
for kvalitetsfondsprojektet, kan det af praktiske hensyn accepteres med den løsning,
der er besluttet i regionsrådet for ikke at skabe unødigt administrativt bøvl.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at ministeriet således accepterede æn-
dringen, som blev foreslået af Region Midtjylland, for det første, fordi beslutningen al-
lerede var truffet i regionsrådet, for det andet på grund af hensynet om at undgå yder-
ligere administration.
20. Rigsrevisionen konstaterer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ført tilsyn
med ændringen i Region Midtjyllands byggeri af Regionshospital Viborg. Ministeriet
gjorde regionen opmærksom på, at ændringen var i strid med tilsagnsvilkårene, men
accepterede ændringen, idet den allerede var besluttet i regionsrådet.
Region Midtjylland oplyser, at regionen vil ændre finansieringen, så ændringen bliver i
overensstemmelse med tilsagnsvilkårene.
Evaluering af rammevilkår for sygehusbyggerierne
21. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, anbefalede de, at Sundheds- og Æl-
dreministeriet gennemførte en samlet vurdering af rammevilkårenes hensigtsmæs-
sighed, når sygehusbyggerierne var færdige.
Det fremgik af ministerens redegørelse til beretningen, at der ville blive igangsat en
evaluering af rammevilkårene med motivation i Statsrevisorernes anbefaling.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar om beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
2964197_0010.png
9
22. Indenrigs- og Sundhedsministeriets evaluering af rammevilkårene for kvalitets-
fondsprojekter blev offentliggjort i juli 2024. Det fremgår af evalueringen, at regioner-
ne har haft udfordringer med mange af sygehusprojekterne, herunder er flere blevet
både forsinkede og fordyrede.
Evalueringens konklusioner er bl.a., at rammevilkårene ikke har forhindret en succes-
fuld gennemførelse af projekterne. Omvendt konkluderes det også, at rammevilkåre-
ne ikke har kunnet forhindre, at projekterne er kommet i vanskeligheder. Evaluerin-
gen peger på, at Indenrigs- og Sundhedsministeriets skærpede tilsyn bør styrkes med
byggefaglige kompetencer. Ligeledes bør der på langt sigt etableres en central sty-
ringsstruktur for fremtidige sygehusprojekter.
23. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at ministeriet i forlængelse af anbefa-
lingerne fra evalueringen har etableret en taskforce med byggefaglige kompetencer.
Taskforcen skal understøtte ministeriet med at skabe viden om og belyse problem-
stillinger i kvalitetsfondsbyggerierne.
24. Hele sagen kan følges på
www.rigsrevisionen.dk
og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen