Finansudvalget 2019-20
SB 11 4
Offentligt
2642161_0001.png
Januar 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
ændringer i
sygehusbyggerierne
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om ændringer i sygehusbyggerierne
(beretning nr. 11/2019)
2. januar 2023
RN 1501/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om ændringer i sygehusbyggerierne,
som blev indledt med en beretning i 2020. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til
Statsrevisorerne af 26. august 2020. Ressortansvaret overgik i januar 2021 fra Sund-
heds- og Ældreministeriet til Sundhedsministeriet. Der vil i det følgende blive henvist
til Sundhedsministeriets initiativer.
Sygehusbyggerierne strækker sig over mange år, og det kan derfor være nødvendigt,
at regionerne ændrer sygehusene for at tilpasse dem til udviklingen, fx på grund af be-
folkningssammensætning, sygdomsbilleder og ny teknologi eller for at overholde byg-
geriernes økonomiske ramme. Regionerne skal opstille et besparelseskatalog, som er
en prioriteret liste over emner, der kan ændres i byggeriet, hvis den økonomiske ram-
me ikke kan holde. Ændringerne kan fx være at reducere i antallet af senge, ambula-
torier eller udstyr. Ændringerne kan påvirke de færdige sygehuses funktionalitet, ka-
pacitet og driftsøkonomi. Det er derfor vigtigt, at regionerne forholder sig til, hvilke
konsekvenser det har, når de ændrer i sygehusbyggerierne.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Midtjylland har beskrevet konse-
kvenserne af de enkelte emner på regionens besparelseskatalog og vurderer, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen konstaterer, at Sundhedsministeriet oplyser, at Region Nordjyllands
byggeri Nyt Aalborg Universitetshospital ikke har flere besparelsesmuligheder, og at
ministeriet ikke forventer, at der kommer flere besparelseskataloger fra regionen. Mi-
nisteriet oplyser desuden, at byggeriet er under skærpet tilsyn. På den baggrund vil
Rigsrevisionen ikke følge yderligere op på regionens besparelseskataloger og vurde-
rer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, Region Sjæl-
land og Region Syddanmark ikke i tilstrækkelig grad har beskrevet konsekvenserne af
de enkelte emner i de enkelte sygehusbyggeriers besparelseskataloger. Rigsrevisionen
finder det desuden ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, som er den eneste re-
gion, der har gennemført ændringer i perioden, ikke i tilstrækkelig grad har forholdt
sig til de driftsøkonomiske konsekvenser, der følger af de gennemførte ændringer i re-
gionens sygehusbyggeri.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2
Rigsrevisionen finder, at Sundhedsministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med
regionernes besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne er
tilfredsstillende. Rigsrevisionen konstaterer imidlertid, at det forbedrede tilsyn ikke
har ført til, at regionernes rapportering lever op til ministeriets krav.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Region Hovedstadens, Region Sjællands og Region Syddanmarks indsats for at for-
holde sig til konsekvenserne af emner i besparelseskatalogerne og alle regioners
indsats for at forholde sig til de konsekvenser, der følger af gennemførte ændrin-
ger i sygehusbyggerierne
Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes besparelseskataloger og gennemførte
ændringer i sygehusbyggerierne.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2020 en beretning om ændringer i sygehusbyggerier-
ne. Beretningen handlede om, hvorvidt regionerne og det daværende Sundheds- og
Ældreministerium havde sikret, at de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier fulgte
deres formål og tilsagnsvilkår, når regionerne planlagde og gennemførte ændringer i
byggerierne. Det overordnede formål med bevillingen fra Kvalitetsfonden er, at regio-
nerne inden for hvert enkelt projekts totalramme skal etablere et tidssvarende og
fuldt funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som
fremgår af de enkelte sygehusbyggeriers tilsagn. Regionerne er bygherrer og har an-
svaret for at sikre, at sygehusene bygges inden for formål og tilsagnsbetingelserne.
Ministeriet er tilskudsgiver og har ansvaret for at føre tilsyn med regionernes sygehus-
byggerier. Ministeriets tilsyn har som væsentligste sigte at kontrollere og følge op på,
at de statslige midler fra Kvalitetsfonden anvendes til formålet og i overensstemmel-
se med tilsagnsbetingelserne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at det ikke var tilfredsstil-
lende, at regionerne i utilstrækkeligt omfang havde forholdt sig til, hvilke konsekven-
ser ændringerne i sygehusbyggerierne kunne få for de færdige sygehuse. Det indebar
risiko for, at ændringerne kunne have negative følger for sygehusenes funktionalitet
og kapacitet.
Statsrevisorerne fandt også, at Sundhedsministeriet ikke havde ført et tilfredsstillen-
de tilsyn med ændringerne i sygehusbyggerierne, og at kvalitative konsekvensvurde-
ringer af besparelser og ændringer er særligt vigtige, når man som i sygehusbyggeri-
erne har en fastlåst økonomisk ramme, som skal overholdes. Statsrevisorerne anbe-
falede, at Sundhedsministeriet gennemførte en samlet vurdering af rammevilkårenes
hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne var færdige.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Sundhedsministeriets tilkendegivelse om at gen-
nemføre en samlet vurdering af rammevilkårenes
hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er
færdige.
2. Regionernes indsats for at forholde sig til konse-
kvenserne af emner i besparelseskataloger og af de
gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
3. Sundhedsministeriets indsats for at forbedre til-
synet med regionernes besparelseskataloger og
gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 26. august 2020.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Regionernes og Sundhedsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende regionernes og Sundhedsministeriets initiativer i for-
hold til de udestående opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere, om
regionernes og Sundhedsministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af
Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er
baseret på dokumentation fra regionerne og Sundhedsministeriet, herunder kvar-
talsrapporter, besparelseskataloger og tilsynsnotater.
7. Vi har udvalgt ét igangværende sygehusbyggeri fra hver region som grundlag for vo-
res opfølgning, så alle regioner er repræsenteret i opfølgningen. Bilag 1 viser status for,
hvilke af sygehusbyggerierne der henholdsvis fortsat er under opførelse/ombygning
eller er ibrugtaget.
Regionernes indsats for at forholde sig til konsekvenserne af emner i
besparelseskataloger og af de gennemførte ændringer i sygehusbygge-
rierne
De udvalgte byggerier er:
Nyt Hospital Nordsjælland
8. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad havde forholdt
sig til konsekvenserne af besparelsesemner i 14 ud af 23 gennemgåede besparelses-
kataloger, og at regionerne for 10 ud af 24 udvalgte gennemførte ændringer ikke i til-
strækkelig grad havde forholdt sig til konsekvenserne af at gennemføre ændringerne.
(Region Hovedstaden)
Regionshospitalet Viborg
(Region Midtjylland)
Nyt Aalborg Universitets-
hospital (Region Nordjyl-
land)
Universitetshospital Køge
(Region Sjælland)
Nyt Odense Universitets-
hospital (Region Syddan-
mark).
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0005.png
4
Regionernes besparelseskataloger
9. Vi har undersøgt besparelseskatalogerne i 4 af de udvalgte sygehusbyggerier. Re-
gion Nordjylland har siden 4. kvartal 2019 ikke haft besparelseskataloger for Nyt Aal-
borg Universitetshospital. Sundhedsministeriet oplyser, at Nyt Aalborg Universitets-
hospital ikke har flere besparelsesmuligheder, og at ministeriet ikke forventer, at der
kommer besparelseskataloger fra projektet fremadrettet. Ministeriet oplyser desu-
den, at Nyt Aalborg Universitetshospital er under skærpet tilsyn af ministeriet. For de
øvrige udvalgte byggerier har vi gennemgået kataloger, der dækker perioden 3. kvar-
tal 2020 til og med 1. kvartal 2022. Det drejer sig i alt om 27 besparelseskataloger.
10. Vi har gennemgået regionernes besparelseskataloger for at vurdere, om regioner-
ne har forholdt sig til konsekvenserne af besparelsesemnerne, og om besparelseska-
talogerne lever op til kravene i regnskabsinstruksen. Kravene fremgår af boks 1.
Boks 1
Krav til indholdet i besparelseskatalogerne
Det fremgår af
”Regnskabsinstruks
til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til syge-
husbyggeri” fra august 2020, at regionerne skal opstille et besparelseskatalog over de
umiddelbare projekttilpasninger, der gennemføres, hvis der opstår budgetproblemer i
byggeriet, så den fastlagte investeringsramme overholdes. Besparelseskataloget skal
indeholde oplysninger om de anlægsøkonomiske og driftsøkonomiske konsekvenser,
det vil have at indløse hvert emne, samt grundlaget for beregning af konsekvenserne.
Derudover skal konsekvenserne for den efterfølgende drift
fx i forhold til kvalitet
og-
så beskrives. Særligt bør det bemærkes, hvis besparelseskataloget har konsekvenser i
forhold til regionens mulighed for at overholde tilsagnskriterierne, herunder realisering
af effektiviseringsgevinster.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger i
”Regnskabsinstruks
til behandling af tilskud fra
Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri”, august 2020.
11. Resultaterne af Rigsrevisionens gennemgang af regionernes besparelseskataloger
er vist i tabel 1, hvor vi har angivet, om besparelseskatalogerne indeholder oplysninger
om henholdsvis anlægsøkonomiske, driftsøkonomiske og øvrige konsekvenser for-
bundet med at indløse emnerne. Der er tale om en samlet vurdering af alle regioner-
nes besparelseskataloger i undersøgelsesperioden.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0006.png
5
Tabel 1
Rigsrevisionens gennemgang af besparelseskatalogerne
Anlægs-
økonomiske
konsekvenser
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Nordsjælland
Region Midtjylland
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Region Sjælland
Universitetshospital Køge
Region Syddanmark
Nyt Odense Universitetshospital
Nej
Ja
-
Nej
Nej
Drifts-
økonomiske
konsekvenser
Nej
Ja
-
Nej
Nej
Øvrige
konsekvenser
Nej
Ja
-
Nej
Nej
Note: En positiv vurdering af de anlægs- og driftsøkonomiske konsekvenser indbefatter både, at konsekven-
serne fremgår af besparelseskatalogerne, og at grundlaget for beregninger af konsekvenserne er an-
givet. Øvrige konsekvenser dækker her bl.a. over emnernes konsekvenser for den efterfølgende drift og
kvalitet.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det fremgår af tabellen, at Region Midtjylland har angivet oplysninger om anlægsøko-
nomiske, driftsøkonomiske og øvrige konsekvenser i besparelseskatalogerne. De øv-
rige 3 regioners besparelseskataloger indeholder ikke de oplysninger om konsekven-
ser ved at fjerne emnerne fra byggerierne, som forudsættes i regnskabsinstruksen.
Region Syddanmark angiver i deres besparelseskataloger, at det på nuværende grund-
lag ikke er muligt at opgøre de nærmere driftsøkonomiske konsekvenser af en række
af emnerne, og at de nødvendige analyser vil blive lavet i forbindelse med en eventuel
aktivering af emnerne. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at når regionen udskyder en
grundigere vurdering af, hvilke driftsøkonomiske konsekvenser det vil have at undvæ-
re et emne i sygehusbyggeriet, er der en øget risiko for, at besparelseskatalogerne ik-
ke kan bruges til afhjælpe eventuelle budgetproblemer. Dette er netop hensigten med
besparelseskatalogerne.
Region Syddanmark har oplyst, at regionen først går i dybden med en vurdering af
konsekvenserne på det tidspunkt, hvor det bliver aktuelt at gennemføre besparelser-
ne, fremfor at anvende tid og resurser på beregning af konsekvenser af besparelser,
som regionen ikke får brug for. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Region Syddan-
mark derved ikke lever op til hensigten med besparelseskatalogerne, når regionen ud-
skyder en grundigere vurdering af, hvilke konsekvenser det vil have at undvære em-
nerne på regionens besparelseskataloger, jf.
”Regnskabsinstruks
til behandling af til-
skud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri” fra august 2020.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0007.png
6
Region Hovedstaden har i sine seneste besparelseskataloger anført en række emner,
der ikke kan karakteriseres som egentlige besparelser. Det drejer sig fx om overvejel-
ser om leasingaftaler fremfor køb af udvalgte udstyrselementer. Region Hovedstadens
besparelseskataloger er dermed ikke lister over umiddelbare projekttilpasninger, som
kan gennemføres, hvis der opstår budgetproblemer i byggeriet. Besparelseskataloger-
ne kan dermed ikke betragtes som en del af byggeriets samlede reserver.
Væsentlige ændringer
Væsentlige ændringer er
ændringsforslag, som har
fremgået som emner i pro-
jektets besparelseskatalog
og/eller har krævet regions-
rådets godkendelse.
Region Sjælland oplyser, at regionen er enig i, at regionen i undersøgelsesperioden ik-
ke har oplyst om grundlaget for beregning af de anlægsøkonomiske og driftsøkono-
miske konsekvenser i besparelseskatalogerne. Region Sjælland oplyser, at regionen
fra juni 2022 har opdateret besparelseskataloget, så grundlaget for beregning af bå-
de anlægsøkonomiske og driftsøkonomiske konsekvenser fremgår. Region Sjælland
har desuden oplyst, at regionen er af den opfattelse, at de anlægsøkonomiske og drifts-
økonomiske konsekvenser er angivet i beløb i besparelseskataloget. Rigsrevisionen
konstaterer, at oplysningerne om de driftsøkonomiske konsekvenser på regionens
besparelseskatalog er sparsomme. Det skyldes, at regionen ikke har angivet konse-
kvensernes beløbsmæssige størrelse, men alene har angivet, om konsekvenserne er
negative eller neutrale. Region Sjælland har dermed ikke levet op til kravene i regn-
skabsinstruksen.
Regionernes ændringer
12. Vi har undersøgt, om regionerne har forholdt sig til konsekvenserne af at gennem-
føre væsentlige ændringer i sygehusbyggerierne. Det har vi gjort ved at gennemgå be-
slutningsgrundlaget for én gennemført ændring, der tidligere har fremgået af Nyt Ho-
spital Nordsjællands besparelseskatalog. Der er ifølge regionerne ikke gennemført
væsentlige ændringer i de 4 øvrige byggerier i undersøgelsesperioden.
13. Regnskabsinstruksen opstiller en række krav til regionernes beskrivelse af ændrin-
ger i byggerierne og af ændringernes konsekvenser. Kravene fremgår af boks 2.
Boks 2
Krav til konsekvensvurdering af ændringer
Det fremgår af regnskabsinstruksen, at regionerne kvartalsvist skal redegøre for even-
tuelle væsentlige gennemførte ændringer i byggeprojektet, som kan have konsekvenser
for ibrugtagningstidspunkt, kvalitet, kapacitet, effektiviseringskrav eller projektets mu -
lighed for at leve op til det overordnede formål samt de generelle og specifikke tilsagns-
betingelser. Det fremgår desuden, at regionerne skal oplyse om de anlægsøkonomiske
og driftsøkonomiske konsekvenser af ændringerne samt beregningsgrundlagene herfor.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger i
”Regnskabsinstruks
til behandling af tilskud fra
Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri”, august 2020.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
7
Vi har gennemgået Region Hovedstadens ændring ”Rokade” på Nyt Hospital Nord-
sjælland. Ændringen ”Rokade” består af, at regionen reducerer i antallet af ambula-
torier, at sygehusets blandeenhed ikke etableres samt af en reduktion i kontorarea-
ler. Vi har udvalgt denne ændring af 2 grunde:
Ændringen er økonomisk væsentlig. Det fremgår af Region Hovedstadens mate-
riale, at ændringen medfører en besparelse på 24-33 mio. kr.
Ændringen vedrører bygningsmæssige og udstyrsmæssige forhold.
Blandeenhed
En blandeenhed er en enhed i
sygehuset til produktion af
særlige typer medicin
fx til
behandling af kræftpatienter.
Ændringen
”Rokade”
blev besluttet i september 2020, og den har tidligere fremgået
som emne på Nyt Hospital Nordsjællands besparelseskatalog.
14. Vores gennemgang viser, at regionen har vurderet de anlægsøkonomiske konse-
kvenser af ændringen, men beregningsgrundlaget herfor fremgår ikke. Region Hoved-
staden har desuden ikke vurderet de driftsøkonomiske konsekvenser af ændringen,
fx hvilke driftsudgifter der vil være forbundet med ikke at kunne producere al medi-
cin til kræftbehandling på det nye hospital.
Vores gennemgang viser desuden, at den forudsætning, regionen opsatte for at gen-
nemføre ændringen, ikke har været afklaret forud for beslutningen om at gennemføre
ændringen. Regionen angiver, at en forudsætning for at kunne fjerne blandeenheden
er, at der indgås aftale om levering af særlig type medicin til behandling af kræftpatien-
ter fra andre af regionens sygehuse. Denne forudsætning bliver først afklaret i august
2022, hvilket er ca. 2 år efter, at regionen har besluttet at gennemføre ændringen.
Resultater
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Midtjylland har beskrevet kon-
sekvenserne af de enkelte emner på regionens besparelseskatalog, og vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen konstaterer, at Sundhedsministeriet oplyser, at Nyt Aalborg Universi-
tetshospital ikke har flere besparelsesmuligheder, og at ministeriet ikke forventer, at
der kommer besparelseskataloger fra projektet fremadrettet. Ministeriet oplyser des-
uden, at Nyt Aalborg Universitetshospital er under skærpet tilsyn af ministeriet. På den
baggrund vil Rigsrevisionen ikke følge yderligere op på regionens besparelseskatalo-
ger og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstadens, Region Sjæl-
lands og Region Syddanmarks besparelseskataloger fortsat ikke indeholder tilstræk-
kelige oplysninger om, hvilke konsekvenser det vil kunne medføre at besparelsesem-
nerne fjernes fra byggerierne. Rigsrevisionen finder det desuden ikke tilfredsstillende,
at de driftsøkonomiske konsekvenser og grundlaget for de anlægsøkonomiske konse-
kvenser ikke foreligger for den gennemførte ændring på Nyt Hospital Nordsjælland i
Region Hovedstaden.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
8
Endelig finder Rigsrevisionen det ikke tilfredsstillende, at en central forudsætning for
den gennemførte ændring ikke har været tilstrækkeligt afklaret, før beslutningen blev
truffet. Rigsrevisionen vil fortsat følge Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region
Syddanmarks indsats for at forholde sig til konsekvenserne af emner i besparelses-
katalogerne og alle regioners indsats for at forholde sig til de konsekvenser, der føl-
ger af gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
Sundhedsministeriets indsats for at forbedre tilsynet med regionernes
besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne
16. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes
besparelseskataloger og regionernes gennemførte ændringer har været utilstrække-
ligt. Ministeriet havde således ikke systematisk vurderet, om regionernes besparelser
og ændringer var i overensstemmelse med formål, tilsagnsvilkår og den økonomiske
ramme.
Sundhedsministeriets
regnskabsinstruks
Sundhedsministeriets regn-
skabsinstruks er løbende ble-
vet opdateret. Der foreligger
således nyere versioner af
regnskabsinstruksen. Rigsre-
visionen har valgt at tage ud-
gangspunkt i versionen fra 10.
august 2020, da den har væ-
ret gældende i undersøgelses-
perioden.
17. Sundhedsministeren oplyste i sin redegørelse, at der er udarbejdet en revideret
regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri,
som trådte i kraft i august 2020. Heri er kravene til rapportering vedrørende bespa-
relseskataloger og gennemførte ændringer blevet skærpet. Derudover oplyste mini-
steren, at Sundhedsministeriets interne skabeloner og vejledninger til vurdering af re-
gionernes rapportering vedrørende kvalitetsfondsprojekterne også vil blive revideret.
Rammer for tilsynet
18. Vi har gennemgået Sundhedsministeriets opdaterede regnskabsinstruks. Gen-
nemgangen viser, at der stilles krav om, at regionerne i hver kvartalsrapport skal re-
degøre for eventuelle væsentlige ændringer i byggeriet, som er gennemført inden for
det seneste kvartal. Det fremgår også, hvilke oplysninger regionerne skal afgive om
ændringerne. I regnskabsinstruksen er det ligeledes blevet præciseret, at væsentlige
ændringer er ændringsforslag, som har fremgået af projektets besparelseskatalog
og/eller har krævet regionsrådets godkendelse.
Vores gennemgang af Sundhedsministeriets interne skabeloner for tilsynet viser, at
ministeriets procedurer for tilsynet er blevet tydeliggjort. De interne skabeloner er ble-
vet opdateret, og der arbejdes med tjeklister og kontrolspørgsmål. Det fremgår, at mi-
nisteriet har inkluderet et særskilt statusafsnit i skabelonen for ændringer i projekter-
ne, herunder besparelseskataloger, optionslister og de væsentlige aktuelle ændringer.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
9
Tilsyn med besparelseskataloger
19. Vi har gennemgået Sundhedsministeriets tilsyn med besparelseskataloger på
tværs af de udvalgte sygehusbyggerier. Vi har gennemgået tilsynet med de 27 kata-
loger, der dækker perioden 3. kvartal 2020 til og med 1. kvartal 2022.
Vores gennemgang af Sundhedsministeriets dokumentation for tilsynet med regio-
nernes kvartalsmæssige statusrapporteringer viser, at ministeriet generelt har ført
tilsyn med besparelseskatalogerne i overensstemmelse med de opdaterede tilsyns-
rammer og -procedurer.
Sundhedsministeriet har reageret i de tilfælde, hvor besparelseskatalogerne ikke har
indeholdt alle de oplysninger, der stilles krav om i regnskabsinstruksen, og har anmo-
det regionerne om at rette op på manglerne. Ministeriet har forholdt sig til, om emner-
ne vedrører forhold, der har været fremhævet som væsentlige i tilsagnsvilkårene, her-
under om emnerne vurderes som værende i strid med tilsagnsvilkårene. I de tilfælde,
hvor emnerne i besparelseskatalogerne kan have betydning for sygehusenes kapaci-
tet, har ministeriet efterspurgt yderligere information. Ministeriet har også forholdt sig
til, når emner i besparelseskatalogerne finansieres af nye regionale midler, da en så-
dan disposition er i modstrid med totalrammeprincippet.
Tilsyn med ændringer
20. Vi har gennemgået
Sundhedsministeriets tilsyn med ændringen ”Rokade” fra Nyt
Hospital Nordsjælland. Gennemgangen af tilsynet viser, at Sundhedsministeriet har
ført tilsyn med ændringen i overensstemmelse med kravene i den opdaterede regn-
skabsinstruks og de opdaterede interne procedurer. Ministeriet har forholdt sig til bå-
de indhold og konsekvenser af den indrapporterede ændring. Ministeriet har også
vurderet, om ændringen er i overensstemmelse med tilsagnskriterierne.
Sundhedsministeriet har gjort Region Hovedstaden opmærksom på, at oversigten
over gennemførte ændringer ikke lever op til formkravet i regnskabsinstruksen om at
angive driftsøkonomiske konsekvenser. Ministeriet har også gjort Region Hovedsta-
den opmærksom på, at rapporteringen af ændringen ikke lever op til regnskabsinstruk-
sens krav, herunder at det ikke fremgår af rapporteringen, at byggeriet fortsat lever
op til det overordnede formål om, at der etableres et tidssvarende og fuldt funktions-
dygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som fremgår af tilsag-
net.
Resultater
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har tydeliggjort
kravene til regionernes afrapportering om besparelseskataloger og gennemførte æn-
dringer i byggerierne, herunder hvornår en ændring er væsentlig. Ministeriet har også
udbygget og tydeliggjort de interne procedurer for tilsynet med besparelseskatalo-
ger og væsentlige ændringer. Rigsrevisionen finder videre, at ministeriet har ført til-
fredsstillende tilsyn med besparelseskatalogerne og med den gennemførte ændring i
Region Hovedstaden.
Sundhedsministeriets
tilsynsmateriale
Sundhedsministeriets tilsyns-
materiale er baseret på syge-
husbyggeriernes kvartalsrap-
porter, men kan omfatte øvri-
ge dokumenter, afhængigt af
om der er taget sanktionsmu-
ligheder
fx skærpet tilsyn
i
brug i forhold til de enkelte
byggerier.
Totalrammeprincippet
Totalrammeprincippet med-
fører, at den fastsatte økono-
miske ramme for hvert enkelt
projekt ikke kan overskrides,
jf. tilsagnsvilkårene. Det inde-
bærer også, at regionerne ik-
ke må tage dele ud af byggeri-
erne og opføre delene for re-
gionale midler sideløbende
med byggerierne. På samme
måde vil det være i strid med
totalrammeprincippet, hvis
regionen foretager en bespa-
relse i projektet, som påfører
regionen et væsentligt inve-
steringsbehov umiddelbart ef-
ter ibrugtagning.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
10
Rigsrevisionen har dog konstateret mangler i størstedelen af de undersøgte bespa-
relseskataloger, som regionerne har sendt til Sundhedsministeriet. Der er også mang-
ler i Region Hovedstadens afrapportering om den gennemførte ændring i byggeriet
Nyt Hospital Nordsjælland. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge ministeriets arbejde
med at føre tilsyn med regionernes besparelseskataloger og gennemførte ændringer.
Birgitte Hansen
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. januar 2023
2642161_0012.png
11
Bilag 1. Status for sygehusbyggerierne
Totalramme
(2009-priser)
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Herlev
1)
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
1)
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
1)
Region Midtjylland
DNU, Aarhus
1)
DNV, Gødstrup
1)
Regionshospitalet Viborg
2)
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Region Sjælland
Universitetshospital Køge
Psykiatri i Slagelse
1)
Akutmodtagelse i Slagelse
1)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
1)
Nyt Odense Universitetshospital
Aabenraa Sygehus
1)
1)
2)
Ibrugtaget/forventet
ibrugtagning
2026
2022
2025
2023
2020
2021
3.004 mio. kr.
2.290 mio. kr.
3.907 mio. kr.
1.470 mio. kr.
1.855 mio. kr.
566 mio. kr.
6.451 mio. kr.
3.222 mio. kr.
1.164 mio. kr.
2019
2022
2020
4.191 mio. kr.
2024
4.083 mio. kr.
1.110 mio. kr.
300 mio. kr.
2026
2015
2013
912 mio. kr.
6.444 mio. kr.
1.264 mio. kr.
2017
2024
2020
Byggerierne er færdigbyggede/ibrugtaget.
Alt væsentligt nybyggeri er ibrugtaget, mens der fortsat er udeståender i forhold til ombygning og moderni-
sering af det eksisterende sygehus.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger i
”Status
for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
Rapportering pr. 2. kvartal 2022” til Folketingets Sundhedsudvalg.