Finansudvalget 2019-20
SB 11 3
Offentligt
2235980_0001.png
September 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
ændringer i
sygehusbyggerierne
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
2235980_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2019 om ændringer i
sygehusbyggerierne
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 10. august 2020
26. august 2020
RN 1506/20
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som sundheds- og ældreministe-
ren og regionerne har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes be-
mærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at Sundheds- og Ældreministeriet vil følge Stats-
revisorernes anbefaling og gennemføre en samlet vurdering af rammevilkårenes hen-
sigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige. Det finder Rigsrevisionen tilfreds-
stillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Det fremgår af det reviderede
Administrationsgrundlag vedr. Sundheds- og Ældre-
ministeriets kvalitetsfondsmidler til sygehusinvesteringer
af 10. august 2020, at Sund-
heds- og Ældreministeriet vil gennemføre en samlet vurdering af rammevilkårenes
hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Sundheds- og ældreministeren oplyser endvidere, at det er afgørende for kvaliteten og
legitimiteten af de beslutninger, der træffes i sygehusbyggerierne, at beslutningsgrund-
lagene er fyldestgørende. Ministeren oplyser også, at Sundheds- og Ældreministeriet
har uddybet og præciseret kravene til regionernes rapportering om besparelseskatalo-
ger og ændringer i sygehusbyggerierne, og at ministeriet fremadrettet vil gennemføre
et mere konsekvent tilsyn og justere de interne skabeloner og vejledninger med hen-
blik på at understøtte et grundigt og ensartet tilsyn.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
regionernes indsats for at forholde sig til konsekvenserne af emner på besparelses-
kataloger og af de gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne
Sundheds- og Ældreministeriets indsats for at forbedre tilsynet med regionernes
besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2020 en beretning om ændringer i sygehusbyggeri-
erne. Beretningen handlede om, hvorvidt regionerne og Sundheds- og Ældreministe-
riet sikrer, at de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier følger deres formål og til-
sagnsvilkår, når regionerne planlægger og gennemfører ændringer i byggerierne. Re-
gionerne er bygherrer og har ansvaret for at sikre, at sygehusene bygges inden for for-
målet og tilsagnsvilkårene. Sundheds- og Ældreministeriet er tilskudsgiver og har an-
svaret for at føre tilsyn med regionernes sygehusbyggerier og derigennem sikre, at de
statslige tilskud anvendes efter formålet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
regionerne i utilstrækkeligt omfang har forholdt sig til, hvilke konsekvenser ændringer-
ne i sygehusbyggerierne kan få for de færdige sygehuse. Det indebærer risiko for, at
ændringerne kan have negative følger for sygehusenes funktionalitet og kapacitet.
Statsrevisorerne fandt også, at Sundheds- og Ældreministeriet ikke har ført et tilfreds-
stillende tilsyn med ændringerne i sygehusbyggerierne, og at kvalitative konsekvens-
vurderinger af besparelser og ændringer er særligt vigtige, når man som i sygehusbyg-
gerierne har en fastlåst økonomisk ramme, som skal overholdes. Statsrevisorerne an-
befalede, at Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører en samlet vurdering af ram-
mevilkårenes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens og regionernes redegørel-
ser
Regionernes konsekvensvurdering af ændringer i sygehusbyggerierne
5. Statsrevisorerne bemærkede, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad har forholdt
sig til konsekvenserne af besparelsesemnerne i 14 ud af 23 gennemgåede besparel-
seskataloger, og at regionerne for 10 ud af 24 udvalgte gennemførte ændringer ikke i
tilstrækkelig grad har forholdt sig til konsekvenserne af at gennemføre ændringerne,
selv om de ændrer sygehusenes forsyningsfunktioner, antal senge og operationsstu-
er mv.
Det fremgik endvidere af beretningen, at regionerne ikke i tilstrækkeligt omfang hav-
de dokumenteret, at de har forholdt sig til, om de kan undvære de dele af sygehusbyg-
gerierne, der er anført i besparelseskatalogerne, og samtidig leve op til formålet med
tilskuddene og tilsagnsvilkårene. Det fremgik også, at regionerne ikke i tilstrækkelig
grad havde vurderet konsekvenserne af at gennemføre ændringerne eller havde un-
derbygget vurderingerne tilstrækkeligt i deres beslutningsgrundlag.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
3
6. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at da det er et regional ansvar at realisere
formålet med investeringen, er det også i første række et regionalt ansvar at sikre til-
strækkelig gennemsigtighed i beslutningsgrundlag, fx i forbindelse med ændringer i
byggerierne, herunder i forhold til, om disse beslutninger kan have betydning for, om
formålet med investeringen realiseres. Gennemsigtighed er både en vigtig forudsæt-
ning for, at regionsrådene kan varetage rollen som bygherre bedst muligt, og for at sik-
re, at patienter, pårørende og personale kan være trygge ved processen og de færdi-
ge sygehuse.
Ministeren oplyser også, at ministeren er enig med Rigsrevisionen i, at det er afgøren-
de for både kvaliteten og legitimiteten af de beslutninger, der træffes, at regionsrådets
beslutningsgrundlag er fyldestgørende.
Ministeren fremhæver i sin redegørelse, at Region Syddanmark i sin udtalelse til mini-
sterredegørelsen bemærker, at
”Rigsrevisionen kun har haft fokus på ét af mange in-
strumenter, regionen har til håndtering af tilpasninger i projekterne, nemlig besparel-
seskatalogerne. Rigsrevisionens konklusioner kan derfor kun gælde for en afgrænset
del af regionens ændringsarbejde”.
Ministeren oplyser, at ministeren er enig i bemærk-
ningen, som samtidig understreger vigtigheden af, at alle væsentlige ændringer i byg-
geriet indgår i rapporteringen – uanset om de forinden har indgået i et besparelseska-
talog. Derfor har Sundheds- og Ældreministeriet udbygget og præciseret rammerne
for regionernes rapportering af ændringer i en revideret regnskabsinstruks.
7. Rigsrevisionen bemærker, at beretningen ikke kun har haft fokus på regionernes
besparelseskataloger, men også har omhandlet regionernes beslutningsgrundlag for
allerede gennemførte ændringer– ændringer, som ikke nødvendigvis tidligere har
fremgået af et af regionernes besparelseskataloger.
8. De 5 regioner har afgivet udtalelser til brug for sundheds- og ældreministerens re-
degørelse. Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddan-
mark oplyser, at de vurderer, at de i fornødent omfang har forholdt sig til konsekven-
serne af gennemførte ændringer og ændringsforslag. Region Nordjylland oplyser, at
alle ændringer er gennemført på baggrund af konsultation med faglige kompetencer
inden for bl.a. lægefaglige, juridiske, byggetekniske og it-tekniske spørgsmål. Region
Midtjylland oplyser, at regionen vurderer, at regionsrådet har fået forelagt vurderinger
af konsekvenser ved de ændringer, hvor det har givet mening.
Region Hovedstaden oplyser, at regionen anerkender, at regionen på udvalgte områ-
der kan blive bedre til at dokumentere, hvilke konsekvenser påtænkte og gennemfør-
te ændringer i byggerierne kan få på den efterfølgende hospitalsdrift. Regionen har
derfor på baggrund af beretningen igangsat en gennemgang af byggeprojekternes be-
sparelseskataloger med henblik på at sikre, at der er gjort overvejelser og sikret den
tilstrækkelige dokumentation for konsekvenserne af en eventuel gennemførelse af de
enkelte emner i katalogerne.
Region Sjælland oplyser desuden, at regionen finder det uheldigt, at den dokumenta-
tion, som regionens administration har fremsendt til Rigsrevisionen i undersøgelses-
perioden, ikke i fuldt omfang indgår i den færdige rapport. Det drejer sig om angivelse
af den anlægsøkonomiske værdi af 2 af regionens ændringer i beretningens bilag 2.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
4
9. Rigsrevisionen bemærker, at oplysningerne om de anlægsøkonomiske konsekven-
ser for de 2 ændringer, som regionen fremsendte, var behæftet med usikkerhed, og
valgte derfor ikke at bringe oplysningerne i beretningen, ligesom der er udeladt oplys-
ninger om den anlægsøkonomiske værdi for andre af de øvrige regioners udvalgte
ændringer. Der er her alene tale om baggrundsoplysninger, som ikke har betydning
for beretningens konklusioner. Rigsrevisionen burde alligevel have orienteret Region
Sjælland om udeladelsen af oplysningerne, inden beretningen blev afgivet.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundheds- og Ældreministeriet har ud-
dybet og præciseret kravene til regionernes rapportering om besparelseskataloger
og ændringer i sygehusbyggerierne.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Region Hovedstaden vil gennemgå
besparelseskatalogerne i sygehusbyggerierne og sikre, at der er gjort overvejelser, og
at der findes tilstrækkelig dokumentation for konsekvenserne ved eventuel gennem-
førelse af emnerne i katalogerne. Rigsrevisionen vil fortsat følge regionernes arbejde
med at forholde sig til konsekvenserne af emner på besparelseskataloger og gennem-
førte ændringer i sygehusbyggerierne.
Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn med regionernes ændringer i
sygehusbyggerierne
10. Statsrevisorerne bemærkede, at Sundheds- og Ældreministeriets tilsyn med re-
gionernes besparelseskataloger og regionernes gennemførte ændringer har været
utilstrækkeligt. Ministeriet har således ikke systematisk vurderet, om regionernes be-
sparelser og ændringer har været i overensstemmelse med formål, tilsagnsvilkår og
den økonomiske ramme.
Statsrevisorerne anbefalede, at Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører en
samlet vurdering af rammevilkårenes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne
er færdige.
Det fremgik endvidere af beretningen, at Sundheds- og Ældreministeriets nuværen-
de rammer for tilsynet ikke sikrer, at ministeriet får tilstrækkelige og ensartede oplys-
ninger om regionernes ændringer i sygehusbyggerierne, ligesom ministeriets interne
procedurer for tilsynet med regionernes rapporteringer er mangelfulde. Det fremgik
af beretningen, at ministeriet i en kommende opdatering af regnskabsinstruksen ville
udbygge og tydeliggøre rammerne for regionernes rapportering om besparelseskata-
loger og gennemførte ændringer. Ministeriet ville ligeledes udbygge og tydeliggøre de
interne procedurer med flere støttespørgsmål til brug for tilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
5
11. Sundheds- og ældreministeren oplyser, at tilsynet har som væsentligste sigte at
kontrollere og følge op på, at de statslige midler fra Kvalitetsfonden anvendes til for-
målet og i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne. Den statslige opfølgnings-
forpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er af overvejende økonomisk karakter. Det er
regionernes ansvar at sikre formålet med investeringen og i første række et regionalt
ansvar at sikre gennemsigtighed i beslutningsgrundlag, fx i forbindelse med ændrin-
ger i byggerierne. Når det fx gælder beslutninger vedrørende justeringer af planlagt
kapacitet, hverken kan eller skal Sundheds- og Ældreministeriet vurdere konsekven-
serne eller hensigtsmæssigheden af en sådan beslutning. En sådan vurdering må i sa-
gens natur være udtryk for det enkelte regionsråds afvejning af en række hensyn, her-
under overholdelse af anlægsbudgettet (totalrammen) og planlægning af, hvordan
det forventede fremtidige behandlingsbehov kan håndteres mest hensigtsmæssigt i
samarbejde med fx kommuner og almen praksis. Som led i tilsynet kan ministeriet
dog påpege, hvis regionernes beslutningsgrundlag efter ministeriets vurdering ikke er
tilstrækkeligt gennemsigtigt. Her er ministeren enig i, at tilsynet i nogle tilfælde kunne
have været mere konsekvent, og det skal ministeriet selvfølgelig sørge for, at det bli-
ver fremover.
Ministeren oplyser også, at regionerne har afgivet konkrete bemærkninger til 3 til-
synssager i beretningen, nemlig vedrørende Nyt Hospital Bispebjerg, Nyt Hospital
Nordsjælland og Regionshospitalet Viborg. Ministeren er enig med Rigsrevisionen i,
at beslutningsgrundlaget i de pågældende sager kunne have været belyst bedre fra
starten. Sundheds- og Ældreministeriet kunne i den sammenhæng også have spillet
en mere aktiv rolle ved at efterspørge flere informationer. Som sagerne nu er belyst,
er ministeren dog på det foreliggende grundlag tryg ved regionernes håndtering.
Ministeren oplyser desuden, at det kan være nødvendigt undervejs at justere ram-
merne for rapportering og tilsyn – hvilket da også er sket løbende, bl.a. foranlediget
af Rigsrevisionens 3 foregående undersøgelser af byggerierne. Når rammerne juste-
res, må det nødvendigvis ske med skyldig hensyntagen til proportionalitet, så regio-
nerne ikke pålægges nye rapporteringskrav, der skaber mere bøvl end værdi. På den
baggrund har Sundheds- og Ældreministeriet gennemført en omfattende revision af
Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri.
Ministeren oplyser, at ministeriet har præciseret, hvordan formålet med investerin-
gen skal forstås, og skærpet kravene til regionernes rapportering om besparelseska-
taloger og gennemførte ændringer, herunder hvor hyppigt regionerne skal rapporte-
re, og hvilke oplysninger de skal afgive. Regnskabsinstruksen er trådt i kraft i august
2020 og skal anvendes af regionerne fra og med kvartalsrapporteringen for 3. kvar-
tal 2020.
Ministeren oplyser videre, at Sundheds- og Ældreministeriet vil revidere ministeriets
interne skabeloner og vejledninger til vurdering af regionernes rapportering vedrø-
rende kvalitetsfondsprojekterne. Det vil reducere antallet af støttedokumenter og
forenkle arbejdsgangene i tilsynet. Støttedokumenterne vil blive underkastet en ge-
nerel opstramning og udbygning med mere vejledende tekst for at understøtte en
grundig og ensartet sagsbehandling.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 26. august 2020
6
Endelig oplyser ministeren, at Sundheds- og Ældreministeriet vil følge Statsrevisorer-
nes anbefaling og gennemføre en samlet vurdering af rammevilkårenes hensigtsmæs-
sighed, når sygehusbyggerierne er færdige. Ministeriet har indarbejdet denne beslut-
ning i den reviderede version af
Administrationsgrundlag for Sundheds- og Ældremi-
nisteriets kvalitetsfondsmidler til sygehusinvesteringer
af. 10. august 2020.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundheds- og Ældreministeriet vil føl-
ge Statsrevisorernes anbefaling og gennemføre en samlet vurdering af rammevilkåre-
nes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige. Rigsrevisionen vurderer
derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at Sundheds- og Ældreministeriet
fremadrettet vil gennemføre et mere konsekvent tilsyn og aktivt medvirke til at få kon-
sekvenser forbundet med emner på besparelseskataloger og allerede gennemførte
ændringer tilstrækkeligt belyst. Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at
ministeriet har taget initiativ til at udbygge og tydeliggøre rammerne for regionernes
rapportering om besparelseskataloger og gennemførte ændringer, og at ministeriet
fremadrettet vil justere de interne skabeloner og vejledninger med henblik på at un-
derstøtte et grundigt og ensartet tilsyn. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets
indsats for at forbedre tilsynet med regionernes besparelseskataloger og gennemfør-
te ændringer i sygehusbyggerierne.
Lone Strøm