Finansudvalget 2019-20
SB 11 2
Offentligt
2235610_0001.png
Center for Økonomi
Enhed for Byggestyring
NOTAT
Til:
Sundheds- og Ældreministeriet
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Direkte
21122634
Web
www.regionh.dk
EAN-nr.: 5798000384514
CVR/SE-nr.: 29190623
Dato: 3. juni 2020
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehus-
byggerierne
Det er Region Hovedstadens vurdering, at Rigsrevisionen har foretaget en
omfangsrig analyse af regionernes ændringer i sygehusbyggerierne og Sund-
heds- og Ældreministeriets tilsyn heraf. Analysen giver et grundlag for, regio-
nernes og ministeriets videre arbejde med at sikre en rettidig dokumentation
og analyse af konsekvenserne af påtænkte og gennemførte ændringer i syge-
husbyggerierne.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at regio-
nerne i utilstrækkeligt omfang har forholdt sig til, hvilke konsekvenser ændrin-
gerne i sygehusbyggerierne kan få for de færdige sygehuse. Det indebærer ri-
siko for, at ændringerne kan have negative følger for sygehusenes funktionali-
tet og kapacitet.
Region Hovedstaden anerkender, at regionen på udvalgte områder kan blive
bedre til at dokumentere, hvilke konsekvenser påtænkte og gennemførte æn-
dringer i byggerierne kan få på den efterfølgende hospitalsdrift. Regionen har
derfor på baggrund af beretningen igangsat en gennemgang af byggeprojek-
ternes besparelseskataloger med henblik på at sikre, at der er gjort overvejel-
ser og sikret den tilstrækkelige dokumentation for konsekvenserne af en even-
tuel gennemførsel af de enkelte emner i katalogerne.
Statsrevisorerne bemærker desuden, at kvalitative konsekvensvurderinger af
besparelser og ændringer er særligt vigtige, når man som i sygehusbyggeri-
erne har en fastlåst økonomisk ramme, som skal overholdes. Statsrevisorerne
anbefaler, at Sundheds- og Ældreministeriet gennemfører en samlet vurdering
af rammevilkårenes hensigtsmæssighed, når sygehusbyggerierne er færdige.
Region Hovedstaden bakker op om denne anbefaling og vurderer, at netop
den fastlåste økonomiske ramme er med til at vanskeliggøre opgaven med at
bygge tidssvarende og fuldt funktionsdygtige sygehuse, der kan rumme de
fremtidige kapacitetsbehov.
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 2: Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 10. august 2020
2235610_0002.png
Region Hovedstaden bemærker, at projekteringen og udførelsen af de færdige
byggerier strækker sig over mere end ti år, og at den fastlåste økonomiske
ramme ikke harmonerer med et sundhedsvæsen, der er i konstant udvikling.
Den fastlåste ramme er bl.a. med til at begrænse regionens muligheder for at
etablere nye byggerier, der imødekommer de fremtidige behov og krav, fx æn-
dringer i specialesammensætninger og nye patientkrav i nybyggerierne. Desu-
den er den nuværende prisregulering af sygehusbyggeriernes budgetter med
til at skabe et ”hul” i byggeriernes budgetter. Sygehusbyggeriernes budget-
terne reguleres efter det regionale anlægs pris- og lønindeks, mens byggerier-
nes kontrakter reguleres efter et andet og højere pris- og lønindeks (boligom-
kostningsindekset). Det har skabt et ”hul” i budgetterne på mellem 2 og 3 %.
Kritik af gennemførte ændringer
Rigsrevisionen har undersøgt otte gennemførte ændringer i Region Hovedsta-
dens byggerier. De har vurderet, at regionen i to af de otte ændringer ikke har
forholdt sig tilstrækkeligt til konsekvenserne af ændringerne. Det drejer sig
dels om en ændring på Nyt Hospital Bispebjerg, hvor regionen i 2013 beslut-
tede at ændre i omfanget af ombyggede kvadratmeter i Lersø-komplekset og
dels om ændringen på Nyt Hospital Nordsjælland, hvor regionen i 2016 beslut-
tede en reduktionen i antallet af ambulatorier og sengestuer.
Nyt Hospital Bispebjerg
Rigsrevisionen vurderer at regionen ikke har forholdt sig tilstrækkeligt til kon-
sekvenserne af at ændre i omfanget af ombyggede kvadratmeter i Lersøkom-
plekset på Nyt Hospital Bispebjerg. Det er Rigsrevisionens vurdering, at æn-
dringer i ombygningsarbejder kan have konsekvenser for, om de arealer, der
ikke bliver ombygget, er tidssvarende og fuldt funktionsdygtige.
Regionen valgte at begrænse renoveringen af Lersøkomplekset, dels fordi re-
gionen ændrede i fordelingen af kvadratmeterne mellem Bispebjerg Hospital
og Region Hovedstadens Psykiatri og dels fordi, de tilbageværende kvadrat-
meter i komplekset til Bispebjerg Hospital ikke ændrede funktion. Regionen
vurderede dengang, at de sparsomme kvalitetsfondsmidler gjorde større gavn
i budgettet til nybyggeri. Overordnet bygger regionen fortsat de funktioner
(akuthus med ambulatorier og sengestuer), der hele tiden har været planlagt
og som fremgår af ansøgningen.
Regionen bemærker desuden, at beslutningen omkring Lersøkomplekset er
truffet før regionen modtog det endelige tilsagn til kvalitetsfondsprojektet Nyt
Hospital Bispebjerg og altså før projektet blev omfattet af tilsynet fra Sund-
heds- og Ældreministeriet og efterfølgende fra Økonomi- og Indenrigsministe-
riet.
Side 2
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne
Statsrevisorerne beretning SB11/2019 - Bilag 2: Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 10. august 2020
2235610_0003.png
Nyt Hospital Nordsjælland
Rigsrevisionen vurderer, at regionens vurderinger af konsekvenser af redukti-
onen af ambulatorier og sengestuer på Nyt Hospital Nordsjælland ikke var til-
strækkeligt underbyggede. Rigsrevisionen finder det dog positivt, at regionen
har igangsat en analyse af kapaciteten på Nyt Hospital Nordsjælland og i den
forbindelse vurdere, om det kræver yderligere tiltag end de allerede igangsatte
at sikre tilstrækkelig kapacitet. Det er dog Rigsrevisionens opfattelse, at analy-
sen burde have været foretaget, inden ændringen blev gennemført.
Som det fremgår af beretningen, er Region Hovedstaden uenig i, at beslutnin-
gen ikke var tilstrækkeligt underbygget. Forud for beslutningen blev ændrin-
gen behandlet i den politiske følgegruppe for projektet, og forskellige scenarier
og handlemuligheder blev belyst. Desuden var det nødvendigt, at beslutnin-
gen blev truffet uden yderligere forsinkelser for at sikre fremdriften og totaløko-
nomien i projektet.
I februar 2020 behandlede regionsrådet resultatet af kapacitetsanalysen på
Nyt Hospital Nordsjælland. Analysen viste, at der har været et stabilt antal
sengedage på Nordsjællands Hospital i de foregående år, også selvom hospi-
talet har varetaget flere patienter over årene. Men analysen peger også på, at
selv hvis antal sengedage holdes stabilt i de kommende år, vil der være behov
for at reducere sengeaktiviteten, hvis hospitalet skal kunne rumme patienterne
i planområde Nord.
Det er regionens vurdering på baggrund af analysen, at det kræver en mar-
kant reduktion af aktiviteten svarende til en reduktion fra 616 senge i 2019 til
570 senge i 2024. Det vil sige en reduktion på 46 senge over en kortere år-
række. Hvis fremskrivningen om flere ældre i planområdet i de kommende år
holder stik, forventes et yderligere pres på aktiviteten, hvormed behovet for re-
duktion bliver endnu større i de kommende år.
Det blev ligeledes konkluderet, at Nordsjællands Hospital har igangsat en
række relevante indsatser, som skal understøtte denne omstilling løbende,
men indsatserne er vanskelige at kvantificere. Regionen følger derfor udviklin-
gen i sengeaktivitet på Nordsjællands Hospital tæt frem mod ibrugtagelse af
det nye Nordsjællands Hospital. I den forbindelse vil regionen følge op på er-
faringer med andre hospitalsbyggerier, for eksempel akuthusene på Herlev og
Gentofte Hospital, Amager og Hvidovre Hospital samt det nye Aarhus Univer-
sitetshospital i Skejby og det kommende Regionshospitalet Gødstrup. Dette vil
give et indblik i, hvilke muligheder de nye byggerier giver for en mere effektiv
anvendelse af hospitalets samlede kapacitet.
Hvis det viser sig, at reduktionen af sengeaktiviteten ikke realiseres planmæs-
sigt, er der i analysen peget på flere mulige tiltag, fx ændret patientgrundlag
for hospitalet. Der er samlet set tilstrækkelig kapacitet i regionen, og ved kapa-
citetsproblemer kan borgere blive behandlet på et af regionens andre hospita-
ler.
Side 3
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 11/2019 om ændringer i sygehusbyggerierne