Statsrevisorerne 2018
11
Offentligt
1993708_0001.png
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen at undersøge
statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme
Statsrevisoranmodning om undersøgelse af statens foran-
staltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
Hvidvaskloven
1
trådte første gang i kraft i 1993 som følge af et EU-direktiv
(hvidvaskdirektivet).
I hvidvaskloven er fastsat flere undersøgelses- og underretningspligter, som
en række virksomheder og personer (penge- og realkreditinstitutter, fonds-
mægler- og forsikringsselskaber, pensionskasser, udbydere af betalingstje-
nester og spil, advokater, revisorer mv.)
2
og offentlige myndigheder skal
påse.
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge:
Er indsamlingen af informationer om potentiel hvidvask og terrorfi-
nansiering tilrettelagt, så den kan danne grundlag for en effektiv fore-
byggelse og retsforfølgelse?
I den forbindelse ønskes undersøgt, i hvilken grad informationer fra
indberetningspligtige myndigheder, personer og virksomheder samt
andre offentlige myndigheder, der har tilgang til informationer om sa-
ger med mistanke om hvidvask og terrorfinansiering nyttiggøres (in-
formationer fra Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Danske Spil, told-
og skattemyndigheder mv.)
J.nr.:18-001308-2
Godkendt på
statsrevisormødet 19.
december 2018
1
Lov nr. 651 af 8. juni 2017 om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af
terrorisme.
Virksomheder og personer er oplistet i § 1, stk. 1, nr. 1-21, i Lov nr. 651 af 8. juni 2017 om fore-
byggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme.
2
Side 1 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2018 nr. 11: Statsrevisoranmodning om undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terror
1993708_0002.png
Har Finanstilsynet ført effektivt tilsyn med, om de virksomheder og
personer, der er omfattet af hvidvaskloven, overholder lovens krav
om bl.a. indberetning og gennemførelse af kundekendskabsanaly-
ser?
Har Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminali-
tet (SØIK) en effektiv tilrettelæggelse af arbejdet med at modtage,
analysere og videreformidle underretninger om mulig hvidvask og
terrorfinansiering, og hvordan har SØIK planlagt at skulle behandle
det stigende antal indberetninger, som må forventes i de kommende
år?
I hvilket omfang sker der en løbende evaluering af den samlede ind-
sats mod hvidvask, hvor både nationale og internationale erfaringer
inddrages?
Hvordan håndterer SØIK retssikkerheden for personer og virksomhe-
der, der sker underretning om?
Baggrund
Ved hvidvask forstås, at virksomheder eller personer uberettiget modtager el-
ler skaffer sig eller andre del i økonomisk udbytte, der er opnået ved en straf-
bar lovovertrædelse. Det er også hvidvask, hvis man uberettiget skjuler, op-
bevarer, transporterer, hjælper med at afhænde eller sikrer midler og økono-
misk udbytte fra en strafbar lovovertrædelse.
Hvidvaskloven forpligter de virksomheder og personer, der er omfattet af lo-
ven, til at identificere og vurdere risikoen for, at de bliver misbrugt til hvidvask
eller finansiering af terrorisme. Loven forpligter også virksomhederne og per-
sonerne til at have en tilstrækkelig risikostyring, gennemføre kundekend-
skabsanalyser, overvåge om usædvanligt store transaktioner eller usædvan-
lige transaktionsmønstre er mistænkelige mv. I tilfælde af mistanke eller for-
modning om, at en transaktion, midler eller en aktivitet har tilknytning til hvid-
vask eller terrorisme, skal Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internati-
onal Kriminalitet (SØIK) omgående underrettes.
Virksomheder og personer, der er omfattet af hvidvaskloven, skal registreres
hos Finanstilsynet og Erhvervsstyrelsen, og myndighederne fører tilsyn med
de registreredes overholdelse af love, regler, EU-forordninger og -direktiver
på området. Endvidere skal en række andre tilsynsmyndigheder - Advokatrå-
det, spillemyndigheden, told- og skattemyndighederne - føre tilsyn og under-
rette SØIK ved mistanke om forhold, der kan have tilknytning til hvidvask eller
finansiering af terrorisme.
Side 2 | 3
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2018 nr. 11: Statsrevisoranmodning om undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terror
1993708_0003.png
SØIK har ansvaret for at modtage, analysere og videreformidle underretnin-
ger om mulig hvidvask eller finansiering af terrorisme fra de virksomheder og
personer, som er omfattet af hvidvaskloven. Hvis SØIK vurderer, at der skal
ske yderligere efterforskning med henblik på evt. tiltale, fremsendes underret-
ningen som hovedregel til politiet, som forestår efterforskningen. Det anslås,
at der i 2019 vil komme ca. 30.000 indberetninger til SØIK om potentiel hvid-
vask.
Ud over hvidvaskloven og den tilhørende vejledning fra Finanstilsynet er der
en række retskilder, der er relevante for hvidvask, terrorfinansiering og be-
rørte erhvervsaktiviteter, fx Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fore-
byggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvid-
vask af penge eller finansiering af terrorisme.
Afgrænsning
Det foreslås, at undersøgelsen afgrænses til at vedrøre perioden 2016-2018.
Side 3 | 3