Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 20 23
Offentligt
2113308_0001.png
December 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
revisionen af
statsregnskabet
for 2018
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
2113308_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 20/2018 om revisionen af
statsregnskabet for 2018
27. november 2019
RN 101/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene har iværksat
som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen vurderer, at sagen om revisionen af statsregnskabet for 2018 kan afslut-
tes.
Ministrene har taget initiativer til at rette op på fejl i statsregnskabet for 2018 og til at
forbedre forvaltningen af kommende regnskaber. På den baggrund vurderer Rigsrevi-
sionen, at 6 af sagerne i beretningen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil gennemgå og vurdere initiativerne i de øvrige 13 sager i forbindelse
med revisionen af statsregnskabet for 2019. Rigsrevisionen vil følge 8 af sagerne og
rapportere om udviklingen i den kommende beretning om revisionen af statsregnska-
bet for 2019. De sidste 5 sager vil indgå i den årlige revision, hvor Rigsrevisionen vil
efterprøve, om sagerne er løst, som ministeren har lovet. Rigsrevisionen vil rappor-
tere om sagerne, hvis det ikke er tilfældet.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2019 en beretning om revisionen af statsregnskabet
for 2018. Beretningen handlede om 19 ministeriers oplysninger i statsregnskabet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at revisionen har
vist, at ministerierne har overholdt deres bevillinger, og at statsregnskabet for 2018
er rigtigt bortset fra § 38. Skatter og afgifter.
Statsrevisorernes konkrete bemærkninger til de enkelte sager i beretningen er om-
talt senere i notatet.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
2
For hver sag fremgår det, om Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes eller skal
følges i regi af den kommende beretning om revisionen af statsregnskabet. Vi afslut-
ter enkelte sager med henvisning til, at vi vil kontrollere ministeriets initiativer i den
årlige revision, selv om sagen afsluttes i regi af beretningen. Hvis revisionen af de sa-
ger giver anledning til væsentlig kritik eller afdækker andre forhold af interesse for
Statsrevisorerne, vil Rigsrevisionen tage sagen op i den kommende beretning om re-
visionen af statsregnskabet.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Forbehold vedrørende § 38. Skatter og afgifter, jf. beretningens pkt.
10-17
Skatteministerens redegørelse af 7. oktober 2019
Finansministerens redegørelse af 23. oktober 2019
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen har fundet så mange væsentlige
fejl, usikkerheder og uafklarede differencer i Skatteministeriets oplysninger om skat-
ter og afgifter, at det ligesom sidste år er usikkert, om indtægtssiden i statsregnska-
bet er korrekt. Det fandt Statsrevisorerne særdeles kritisabelt.
Statsrevisionerne så med meget stor alvor og bekymring på, at Rigsrevisionen for an-
den gang har taget forbehold for, om § 38. Skatter og afgifter er rigtig. Statsrevisorer-
ne henledte Folketingets opmærksomhed på, at de inden afgivelsen af Endelig be-
tænkning over statsregnskabet for 2018, som finder sted i februar 2020, vil søge
tvivlsspørgsmål af betydning for Folketingets godkendelse af statsregnskabet – især
på skatteområdet – afklaret bedst muligt.
Skatteministeren konstaterer med stor alvor, at Rigsrevisionen – ligesom sidste år –
har taget forbehold for rigtigheden af regnskabet for finanslovens § 38. Skatter og af-
gifter. Ministeren understreger, at én af regeringens hovedprioriteter er at genoprette
tilliden til skattemyndighederne. Det gælder også i forhold til at kunne aflægge et reg-
nskab for statens skatter og afgifter, hvor der ikke er væsentlige usikkerheder. På
samme vis skal ministeriet selvfølgelig også kunne aflægge et regnskab uden usikker-
heder for de ordninger på § 7 og § 24, hvor skatteforvaltningen er regnskabsførende.
Skatteministeren konstaterer dog, at Rigsrevisionen overordnet konkluderer, at langt
hovedparten af skatterne og afgifterne er registreret korrekt, og at forbeholdet ikke i
sig selv er begrundet i konkrete fejl i regnskabet.
Skatteministeren oplyser desuden, at det også fremadrettet vil være en væsentlig
prioritet, at arbejdet foregår i tæt samarbejde med både Moderniseringsstyrelsen og
Rigsrevisionen. Samlet set er det ministerens klare vurdering, at der i skatteforvalt-
ningen de seneste år er gjort væsentlige fremskridt i arbejdet med regnskabsaflæg-
gelsen. På baggrund af de fortsatte udeståender vil ministeren støtte op om, at der
fortsat arbejdes hårdt med styrkelsen af regnskabsområdet.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
3
Finansministeren ser også med stor alvor på forbeholdet, og Finansministeriet følger
løbende op på udviklingen af Skatteministeriets arbejde med at fjerne usikkerheden i
regnskabet på § 38. Skatter og afgifter.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets arbejde med regnskabsaflæggel-
sen på § 38. Skatter og afgifter.
Forsvarsministeriet har brudt bevillingsreglerne ved at indgå aftale
om køb på afbetaling, jf. beretningens pkt. 20
Forsvarsministerens redegørelse af 3. oktober 2019
6. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere virksomheder har brudt bevil-
lingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriets aftale om køb på afbetaling har
påført Forsvaret en unødvendig udgift på 2,7 mio. kr.
Forsvarsministeren oplyser, at kritikken har ført til, at økonomicheferne på minister-
området og chefer med dispositionsbeføjelser i Koncern IT i Forsvarsministeriets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelse har fået indskærpet gældende bevillingsregler for indkøb.
Forsvarsministeren oplyser endvidere, at Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
ikke har konstateret tilsvarende sager, og derfor er det ministeriets vurdering, at der
er tale om en enkeltstående, men meget beklagelig sag.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har indskærpet gæl-
dende bevillingsregler for indkøb for chefer på ministerområdet. Rigsrevisionen vur-
derer derfor, at sagen kan afsluttes.
Forsvarsministeriet har anvendt bevillingen for 2018 til en udgift
vedrørende 2019, jf. beretningens pkt. 21
Forsvarsministerens redegørelse af 3. oktober 2019
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere virksomheder har brudt bevil-
lingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriet har omgået statens regnskabsreg-
ler ved at indregne udgifter i regnskabet for 2018, der vedrører eftersyn af helikopte-
re i 2019.
Forsvarsministeren oplyser, at Forsvarsministeriet på baggrund af sagen har været i
dialog med Moderniseringsstyrelsen og aftalt, at Forsvarsministeriet udarbejder et no-
tat om periodisering på ministerområdet. Når notatet foreligger, skal Moderniserings-
styrelsen og Forsvarsministeriet drøfte notatet og finde frem til en fremadrettet model
for, hvordan afregningsreglerne inden for ministerområdet skal anvendes. Forsvars-
ministeren forventer, at arbejdet er tilendebragt ved udgangen af 2019.
Rigsrevisionen bemærker, at Forsvarsministeriet skal følge statens regnskabsregler.
Rigsrevisionen vil følge sagen, herunder resultatet af Forsvarsministeriets drøftelser
med Moderniseringsstyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
4
Beskæftigelsesministeriet har uberettiget forøget sin forbrugsmulighed
i 2018, jf. beretningens pkt. 22
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. oktober 2019
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere virksomheder har brudt bevil-
lingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Arbejdstilsynet havde hensat 28,8 mio. kr. i regnskabet
for 2017 uden hjemmel. Arbejdstilsynet har efter kritik fra Rigsrevisionen tilbageført
hensættelsen. Tilbageførelsen er dog ikke i overensstemmelse med bevillingsregler-
ne, da den har givet Beskæftigelsesministeriet en indtægt. Arbejdstilsynet har anvendt
den fejlagtige hensættelse til at afgive flere tilsagn i 2018, end årets bevilling gav mu-
lighed for. Rettelsen af fejlen har derved forøget forbrugsmuligheden i 2018 på en må-
de, der omgår budgetlovens bestemmelser, og er derfor uberettiget.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at Beskæftigelsesministeriet er enig i fejlen.
Rigsrevisionen konstaterer, at mulighederne for at rette fejlen i regnskabet er udtøm-
te. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Beskæftigelsesministeriet har udbetalt for meget i tilskud, jf. beretnin-
gens pkt. 23
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. oktober 2019
9. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere virksomheder har brudt bevil-
lingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ud-
betalt for store tilskud, og at statsregnskabet dermed indeholder for høje udgifter i
2018.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at kritikken er korrekt. Ministeren oplyser endvi-
dere, at der er udarbejdet en ny sagsbehandlerinstruks til regnskabsgennemgang for
at indskærpe gældende retningslinjer. Derudover har Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering styrket gennemgangen af projektbudgetter og vil foretage en stikprø-
vebaseret sagscontrolling med henblik på at sikre, at udbetalingerne foretages på et
korrekt grundlag og efter styrelsens retningslinjer.
Rigsrevisionen vil vurdere Beskæftigelsesministeriets tiltag i den årlige revision og
vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
5
Sundheds- og Ældreministeriet har overtrådt statens bevillingsregler,
jf. beretningens pkt. 24
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 28. oktober 2019
10. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere virksomheder har brudt be-
villingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Patientsikkerhed har haft en usikker bud-
gettering og dermed har overtrådt de statslige bevillingsregler. Styrelsen har realise-
ret et underskud, der overstiger det akkumulerede overskud og den startkapital, som
staten oprindeligt har indskudt.
Sundheds- og ældreministeren oplyser, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil stramme
op på budgetteringen med henblik på at undgå lignende tilfælde.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil stram-
me op. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Miljø- og Fødevareministeriet har ikke overholdt bevillingsreglerne,
jf. beretningens pkt. 25
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings redegørelse af 24. oktober 2019
Miljøministerens redegørelse af 24. oktober 2019
11. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere statslige virksomheder har
brudt bevillingsreglerne og handlet i strid med Folketingets beslutninger.
Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsen har givet forpligtende tilsagn om
tilskud på 99,5 mio. kr. i strid med bevillingsreglerne. Styrelsen har foretaget flerårige
dispositioner for 2 tilskudsordninger, selv om der er tale om lovbundne bevillinger
uden særlig hjemmel til at foretage flerårige dispositioner.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling oplyser, at Miljø- og Fødevareministe-
riet tager kritikken alvorligt. Forholdet rettes allerede i 2019 efter godkendelse fra Fi-
nansministeriet. Finansministeriet har godkendt, at ordningerne i 2019 ændres fra
udbetalingsordninger til tilsagnsordninger. Ministeren oplyser desuden, at der på for-
slag til finansloven for 2020 er ændret administration, så der fremover er den for-
nødne hjemmel til, at der i henhold til bevillingsreglerne kan afgives tilsagn på de 2
ordninger.
Rigsrevisionen vil revidere Miljø- og Fødevareministeriets initiativer i den årlige revi-
sion og vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
6
Skatteministeriets manglende styring af bevillingerne på hovedformål,
jf. beretningens pkt. 26
Skatteministerens redegørelse af 7. oktober 2019
12. Det fremgik af beretningen, at Skatteministeriet ikke på betryggende og gennem-
sigtig vis har kunnet sammenholde bevilling med forbrug pr. opgave på det daværen-
de SKATs område. Det gør fordelingen af de anvendte midler på hovedformål mindre
gennemsigtig. Det skyldes, at der ikke er tilstrækkelig sammenhæng mellem budget-
teringspraksis og regnskabsaflæggelse. Fx er udgifter på ca. 200 mio. kr., der vedrø-
rer hovedformålet Inddrivelse, i 2018 opført under
It-drift og øvrig støtte
i regnskabet.
Skatteministeren tager Rigsrevisionens kritik til efterretning. Med opdelingen af
SKAT i 7 nye styrelser og det tilhørende arbejde med at forbedre styrelsernes sty-
ringsgrundlag er det ministerens forventning, at gennemsigtigheden vil blive øget på
de kommende finanslove.
Rigsrevisionen vil revidere Skatteministeriets styring af bevillingerne i den årlige revi-
sion og vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Beskæftigelsesministeriet har fortsat ikke fulgt statens regnskabsregler
på 2 indtægtsordninger, jf. beretningens pkt. 28
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. oktober 2019
13. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at statslige virksomheder ikke efter-
lever statens regnskabsregler.
Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fortsat
anvender et forkert regnskabsprincip for 2 indtægtsordninger. Derfor kunne Rigsre-
visionen ikke vurdere, om indtægterne er korrekte for 2 ordninger i Beskæftigelses-
ministeriets del af statsregnskabet.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at Beskæftigelsesministeriet er overrasket over
kritikken, og at ministeriet ikke ønsker, at der skal være usikkerhed om regnskabet.
Ministeriet vil derfor gå i dialog med Moderniseringsstyrelsen om regnskabspraksis
på de pågældende ordninger.
Rigsrevisionen bemærker, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal følge
statens regnskabsregler. Rigsrevisionen gør samtidig opmærksom på, at Beskæfti-
gelsesministeriet allerede i ministerredegørelsen til beretning om revisionen af stats-
regnskabet for 2017 lovede Statsrevisorerne at ændre praksis.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Beskæftigelsesministeriets arbejde med at ændre
praksis, så statens regnskabsregler bliver overholdt.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
7
Beskæftigelsesministeriets indregning af udgifter af ordninger, der
administreres af Udbetaling Danmark, er utilstrækkelig, jf. beretnin-
gens pkt. 29
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. oktober 2019
14. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at statslige virksomheder ikke efter-
lever statens regnskabsregler.
Det fremgik af beretningen, at Beskæftigelsesministeriet fortsat ikke har sikret en
fuldstændig sammenhæng mellem udgifterne i statsregnskabet og Udbetaling Dan-
marks regnskab vedrørende ordninger, der administreres af Udbetaling Danmark.
Derfor kunne Rigsrevisionen ikke vurdere, om udgifterne i Beskæftigelsesministeriets
del af statsregnskabet for disse ordninger var korrekte.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at Beskæftigelsesministeriet har gennemgået Ud-
betaling Danmarks udgifter og konstateret, at der er den rette sammenhæng til stats-
regnskabet. Ministeren oplyser endvidere, at ministeriet er i kontakt med Rigsrevisio-
nen og Udbetaling Danmark for at dokumentere sammenhængen inden revisionen i
2019.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Beskæftigelsesministerens arbejde med at forbedre
regnskabsaflæggelsen på området.
Klassifikationsfejl på 2,5 mia. kr. i Erhvervsministeriets regnskab,
jf. beretningens pkt. 30
Erhvervsministerens redegørelse af 4. september 2019
15. Det fremgik af beretningen, at Erhvervsministeriets departement ved en fejl havde
registreret en indtægt på 2,5 mia. kr. på en forkert hovedkonto i statsregnskabet. Fej-
len var alene af teknisk karakter. Vi nævnte derfor ikke fejlen i vores erklæring trods
beløbets størrelse.
Erhvervsministeren oplyser, at indtægten er reklassificeret i 2019, så regnskabet ak-
kumuleret set er korrekt.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Børne- og Socialministeriet har haft en mangelfuld tilskudsadministra-
tion, jf. beretningens pkt. 32
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 30. oktober 2019
16. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere statslige virksomheder ikke i
tilstrækkelig grad har etableret den funktionsadskilte kontrol i forbindelse med beta-
ling og bogføring. Det har medført risiko for fejl og svig. Kritikken vedrører bl.a. Social-
og Indenrigsministeriet, hvor Rigsrevisionen fandt det kritisabelt, at mangelfuld kon-
trol med udbetaling af tilskud har medført, at en medarbejder kunne udbetale til-
skudsmidler til egne konti.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
8
Social- og indenrigsministeren oplyser, at Social- og Indenrigsministeriet tager kritik-
ken til efterretning. Ministeren oplyser videre, at så snart det daværende Børne- og
Socialministerium blev bekendt med sagen om svindel med tilskudsmidler i septem-
ber 2018, blev der iværksat en række ændringer af bl.a. kontroller og rettigheder i det
tilskudsadministrative it-system, så der sikres den fornødne funktionsadskillelse. So-
cialstyrelsen har efterfølgende bedt eksterne revisorer gennemgå det interne kon-
trolmiljø. Gennemgangen er foretaget indledningsvist i januar 2019 og efterfølgende i
august 2019. På den baggrund er det Socialstyrelsens vurdering, at kontrolmiljøet i
dag er robust.
Rigsrevisionen vil fortsat følge sagen.
Mangelfuld kontrol med udbetaling af milliardbeløb på Beskæftigelses-
ministeriets område, jf. beretningens pkt. 33
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. oktober 2019
17. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere statslige virksomheder ikke i
tilstrækkelig grad har etableret den funktionsadskilte kontrol i forbindelse med beta-
ling og bogføring, hvilket har medført risiko for fejl og svig.
Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen i både 2017 og i 2018 har kritiseret, at
Beskæftigelsesministeriet ikke har tilstrækkelig funktionsadskillelse i det system, der
udbetaler 17 mia. kr. i refusion til kommunerne. Den manglede funktionsadskillelse
betyder, at én medarbejder alene har kunnet udbetale fra systemet.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at Beskæftigelsesministeriet er enig i kritikken.
Ministeren oplyser endvidere, at der er udarbejdet en handlingsplan for opfølgning på
Rigsrevisionens kritik og anbefalinger, og at der på nuværende tidspunkt er udbedret
en del af manglerne i it-systemet. Det er ministerens forventning, at Rigsrevisionens
øvrige anbefalinger til tekniske forbedringer af systemet vil blive gennemført i efter-
året 2019. Derudover er de interne arbejdsgange skærpet med henblik på at sikre, at
der er kontrol med alle udbetalinger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Beskæftigelsesministeriets arbejde med at etablere et
betryggende kontrolmiljø.
Udenrigsministeriets styring af brugerrettigheder til økonomisystemer-
ne er utilfredsstillende, jf. beretningens pkt. 34
Udenrigsministerens redegørelse af 23. oktober 2019
18. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere statslige virksomheder ikke i
tilstrækkelig grad har etableret den forudsatte adgangsstyring til statens økonomisy-
stemer.
Det fremgik af beretningen, at 31 tidligere medarbejdere i Udenrigsministeriet har dis-
poneret i ét af økonomisystemerne, efter de var fratrådt. Ministeriet har oplyst, at de
fratrådte medarbejdere har disponeret efter konkret aftale.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
9
Udenrigsministeren oplyser, at Udenrigsministeriet har indført nye procedurer for
den løbende gennemgang af brugere og rettigheder. Ministeren forventer, at de nye
retningslinjer fremadrettet vil understøtte, at brugerrettigheder er baseret på et ar-
bejdsbetinget behov.
Udenrigsministeren oplyser desuden, at der også fremadrettet vil være behov for, at
fratrådte medarbejdere har mulighed for – inden for en begrænset tidsperiode – at
disponere i ét af økonomisystemerne. Udenrigsministeriet har efterfølgende oplyst,
at en medarbejder fx skal kunne godkende transaktioner på et betalingskort, der
først registreres, efter medarbejderen er fratrådt.
For at sikre en bedre samlet kontrol har Udenrigsministeriet indført nye retningslinjer,
der bl.a. indebærer, at fratrådte medarbejdere skal have særskilt og tidsbegrænset
tilladelse til at fastholde deres rettigheder i systemerne.
Rigsrevisionen finder, at det er god praksis for adgangsstyring i staten, at alle rettig-
heder til arbejdsgiverens systemer fratages, når en bruger fratræder sin stilling. Det
er ministeriets ansvar at bogføre eventuelle efterfølgende transaktioner, som vedrø-
rer den fratrådte medarbejder. Eventuelle spørgsmål kan afklares ved korrespon-
dance mellem ministeriet og den fratrådte medarbejder.
Rigsrevisionen vil revidere adgangsstyringen i den årlige revision og vurderer på den
baggrund, at sagen kan afsluttes.
Finansministeriet har ikke sikret tiltrækkelig logning i statens økonomi-
system Navision Stat, jf. beretningens pkt. 35
Finansministerens redegørelse af 23. oktober 2019
19. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at flere statslige virksomheder ikke i
tilstrækkelig grad har etableret den forudsatte adgangsstyring til statens økonomisy-
stemer eller den funktionsadskilte kontrol i forbindelse med betaling og bogføring.
Det fremgik af beretningen, at 5 it-medarbejdere i Statens It med privilegerede rettig-
heder i Navision Stat ikke logges tilstrækkeligt, og at deres aktiviteter derfor ikke kan
spores. Det fremgik videre af beretningen, at de 5 it-medarbejdere har adgang til at
foretage ændringer i operativsystemer, databaser og Navision Stat-applikationen og
samtidig har adgang til at ændre i databaseloggen og systemloggen eller helt slette
disse logs.
Desuden fremgik det af beretningen, at Finansministeriet har haft kendskab til pro-
blemet siden juni 2018, hvor Rigsrevisionen afrapporterede revisionen.
Finansministeren oplyser, at Statens It har implementeret logning af privilegerede
brugeres aktiviteter på databaseniveau. Der er opsat log på en række forretningskri-
tiske og tekniske tabeller udvalgt på baggrund af en risikovurdering. Det vil fremgå
som en alarm, hvis én eller flere af de 5 privilegerede brugere ændrer noget i tabel-
lerne.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
10
Finansministeren oplyser endvidere, at Statens It nu har sikret, at brugere med privi-
legerede rettigheder ikke har adgang til systemloggen og databaseloggen. Desuden
vil det fremgå af det fælles log management-system hos Statens It, hvis der oprettes,
ændres eller slettes noget i loggen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Finansministeriets initiativer, herunder om initiativerne
fungerer og retter op på de påpegede forhold.
Værdiansættelsen af statens restancer er behæftet med væsentlig usik-
kerhed, jf. beretningens pkt. 37
Skatteministerens redegørelse af 7. oktober 2019
20. Det fremgik af beretningen, at der er betydelig usikkerhed forbundet med værdi-
ansættelsen af statens restancer, bl.a. som konsekvens af udfordringerne i inddrivel-
sen, da værdiansættelsesmodellen er baseret på en normalsituation.
Skatteministeren tager Rigsrevisionens bemærkning til efterretning og oplyser, at
usikkerheden skal ses i sammenhæng med, at inddrivelsesområdet stadig er udfor-
dret. Ministeren oplyser, at Skatteministeriet fremadrettet vil have fokus på løbende
at justere modellen, i takt med at der opnås erfaringer fra anvendelsen.
Rigsrevisionen vil følge Skatteministeriets arbejde med at sikre en retvisende værdi-
ansættelse af statens restancer.
Skatteministeriets styring af nedskrivningsbehovet for eKapital er util-
fredsstillende, jf. beretningens pkt. 38
Skatteministerens redegørelse af 7. oktober 2019
21. Det fremgik af beretningen, at Skatteministeriet frem til 2018 har afholdt omkost-
ninger til udviklingen af et anlægsaktiv – eKapital. Ved projektets afslutning er aktivet
optaget i regnskabet med en værdi på 119 mio. kr. Skatteministeren har ikke løbende
og ved årsafslutningen dokumenteret en stillingtagen til nedskrivningsbehovet, på
trods af at aktivet er blevet væsentlige dyrere end planlagt.
Skatteministeren tager Rigsrevisionens kritik til efterretning og har indskærpet, at ret-
ningslinjerne fra Moderniseringsstyrelsen skal følges.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har indskærpet ret-
ningslinjerne. Rigsrevisionen vil revidere Skatteministeriets styring af nedskrivninger i
den årlige revision og vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
11
Usikkerheder i værdiansættelsen af Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets ejendomsportefølje, jf. beretningens pkt. 40
Boligministerens redegørelse af 25. oktober 2019
22. Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsen i sin årsrapport har redegjort
for, at der er betydelige usikkerheder knyttet til værdiansættelsen af ejendomsporte-
føljen. Styrelsen har igangsat et arbejde med at justere huslejeordningen, hvor både
værdiansættelsesprincipperne og vurderingsprocesserne vil blive adresseret. Styrel-
sen forventer at implementere den nye huslejeordning i 2020.
Boligministeren bemærker, at Bygningsstyrelsen i 2018 og 2019 som led i den nye
huslejeordning har fået foretaget nye vurderinger af alle styrelsens universitetsejen-
domme. Ministeren vurderer derfor, at den usikkerhed, der er forbundet med den tid-
ligere anvendte stikprøvemetode, ikke længere er gældende.
Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at Bygningsstyrelsen har foretaget nye
vurderinger af alle styrelsens universitetsejendomme. Da Bygningsstyrelsens ejen-
domsportefølje er en økonomisk væsentlig post i statsregnskabet, og værdiansættel-
sen af ejendomme sker til markedsværdi og dermed er skønsbaseret, vil det fortsat
være nødvendigt, at Bygningsstyrelsen som hidtil beskriver de usikkerheder, der er
forbundet med værdiansættelsen under anvendt regnskabspraksis i sin årsrapport.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Usikkerhed i værdiansættelsen af hensættelser til alment boligbyggeri,
jf. beretningens pkt. 41
Boligministerens redegørelse af 25. oktober 2019
23. Det fremgik af beretningen, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har nettohensæt-
telser i statsregnskabet på 18 mia. kr., der bliver revurderet med en fast kadence på
baggrund af en række forudsætninger, bl.a. skøn om renteudviklingen og inflationen
mange år ud i fremtiden. Der er derfor usikkerhed forbundet med værdiansættelsen
af hensættelserne.
Boligministeren oplyser, at han vil følge Rigsrevisionens anbefaling om fremadrettet
at redegøre for usikkerheden i værdiansættelsen af hensættelser til alment boligbyg-
geri i en note til status i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens del af statsregnskabet.
Rigsrevisionen vil revidere Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tiltag i den årlige revi-
sion og vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2018 - Bilag 23: Rigsrevisionens notat af 27. november 2019
12
Øvrige redegørelser
Kirkeministerens redegørelse af 4. september 2019
Statsministerens redegørelse af 18. september 2019
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 1. oktober 2019
Justitsministerens redegørelse af 14. oktober 2019
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 15. oktober 2019
Transportministerens redegørelse af 23. oktober 2019
Udviklingsministerens redegørelse af 24. oktober 2019
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 25. oktober 2019
Kulturministerens redegørelse af 25. oktober 2019
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 1. november 2019
24. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til redegørelserne.
Lone Strøm