Finansudvalget 2024-25
SB 10 8
Offentligt
2915132_0001.png
0 Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
Oktober 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
flytningen af den
forskningsbaserede
myndighedsbetjening
på veterinærområdet
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
2915132_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om flytningen af den forsknings-
baserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
(beretning nr. 10/2018)
1. oktober 2024
RN 1410/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om flytningen af den forskningsba-
serede myndighedsbetjening på veterinærområdet, som blev indledt med en beret-
ning i 2019. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om Ministeriet for Fødeva-
rer, Landbrug og Fiskeris (tidligere Miljø- og Fødevareministeriet) initiativer adresse-
rer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 23. maj 2019,
25. november 2021 og 1. august 2023.
2. Beretningen handlede om Danmarks Tekniske Universitets (DTU) myndighedsbe-
tjening af Miljø- og Fødevareministeriet på veterinærområdet og om det forløb, som
førte til, at opgaven med myndighedsbetjeningen blev flyttet fra DTU til Københavns
Universitet og Statens Serum Institut.
Universiteterne kan med udgangspunkt i universitetsloven yde forskningsbaseret
myndighedsbetjening til ministerier. Myndighedsbetjening foregår i et samarbejde
mellem et fagministerium og et universitet og indebærer, at fagministeriet mod en år-
lig betaling (aftalebevilling) bestiller leverancer hos universitetet. Leverancerne kan
omfatte forskning, rådgivning, overvågning og beredskab inden for bestemte fagom-
råder, fx veterinærforhold, planteproduktion og militære studier. Samarbejdet for myn-
dighedsbetjeningen fastsættes i 4-årige rammeaftaler mellem fagministeriet og uni-
versitetet.
Det fremgik af beretningen, at uklare rammeaftaler mellem DTU og Miljø- og Fødeva-
reministeriet var en af grundene til, at ministeriet i 2017 konkurrenceudsatte og flytte-
de den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet fra DTU til
Københavns Universitet og Statens Serum Institut. DTU og ministeriet var uenige om,
hvorvidt bevillingen skulle finansiere byggeriet af veterinære laboratorie- og staldfaci-
liteter, som ifølge DTU var nødvendige for at løse den opgave, som ministeriet havde
bestilt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Miljø- og Fødeva-
reministeriet ikke havde bidraget tilfredsstillende til at afklare de økonomiske rammer
for myndighedsbetjeningen på veterinærområdet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
2915132_0003.png
2
4. Rigsrevisionen konkluderede i forbindelse med opfølgningen i august 2023, at Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde skabt klarere rammer for bevillings-
anvendelsen inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening. Ministeriet oplyste
imidlertid, at Københavns Universitet arbejdede med at udvikle en beregningsmodel,
som skulle synliggøre de fulde omkostninger ved eksterne forskningsprojekter, her-
under ved forskningsbaseret myndighedsbetjening. Ministeriet ville derfor følge Kø-
benhavns Universitets arbejde med at udvikle og implementere en sådan beregnings-
model, herunder universitetets vurdering af, om modellen kunne overføres til forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening.
Konklusion
Indirekte omkostninger
Indirekte omkostninger om-
fatter bl.a. investeringsom-
kostninger, fx til laboratorier
og stalde (infrastruktur).
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har fulgt op på, om Københavns Universitets beregningsmodel kan overføres
til den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Københavns Universitet har vurde-
ret, at beregningsmodellen ikke skal overføres til den forskningsbaserede myndigheds-
betjening. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Københavns Universitet
vurderer, at Københavns Universitets nuværende opgørelse af indirekte omkostninger
er dækkende i forhold til at følge udviklingen i omkostninger på den forskningsbasere-
de myndighedsbetjening.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
konsekvensvurderinger af forskningsmiljøet i tilfæl-
de af kommende konkurrenceudsættelser og hånd-
tering af konkurrenceudsættelsen.
2. Resultatet af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris arbejde med at skabe klare rammer for
bevillingsanvendelsen inden for forskningsbaseret
myndighedsbetjening på veterinærområdet i for-
hold til forskning, rådgivning og indirekte omkost-
ninger.
3. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets arbejde med at opdatere retningslinjerne
for den forskningsbaserede myndighedsbetjening
(herunder hvordan krydssubsidiering og konse-
kvensanalyser skal håndteres i forbindelse med
udbud samt ministeriets tilsynsrolle).
4. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
opfølgning på, om Københavns Universitet vurde-
rer, at universitetets kommende beregningsmodel
helt eller delvist kan overføres til den forskningsba-
serede myndighedsbetjening.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. maj 2019.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 1. august 2023.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 1. august 2023.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
2915132_0004.png
3
III. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ini-
tiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initia-
tiver i forhold til det udestående opfølgningspunkt.
7. Opfølgningen er baseret på brevveksling med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri og på Københavns Universitets notat af 8. april 2024 om forskningsbaseret
myndighedsbetjening på Københavns Universitet vedrørende dækning af de indirekte
omkostninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfølgning på Køben-
havns Universitets arbejde med en ny beregningsmodel
8. Siden Rigsrevisionens seneste opfølgning i august 2023 er der ifølge Københavns
Universitet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri indført en række ændrin-
ger i rammerne for opgørelsen af omkostninger på universitetsområdet. Ændringerne
omfatter for det første implementeringen af Uddannelses- og Forskningsministeriets
fælles kontoplan, som skal sikre gennemsigtighed og sammenlignelighed af omkost-
ninger på tværs af de videregående uddannelsesinstitutioner. Derudover har universi-
teterne i 2023 indgået en aftale med en række private fonde om en fælles model for
finansiering af forskningsprojekter. Modellen har til formål til at sikre gennemsigtighed
i fondenes bidrag til universiteterne og i universiteternes omkostninger til forskning.
9. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Københavns Universitet vurderer
med de implementerede ændringer, at Københavns Universitets nuværende opgørel-
se af indirekte omkostninger er dækkende i forhold til at følge omkostninger vedrøren-
de den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Den beregningsmodel, som Køben-
havns Universitet har udviklet, er dermed ikke længere relevant for den forskningsba-
serede myndighedsbetjening. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan
afsluttes.
10. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen