Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 10 7
Offentligt
2736770_0001.png
August 2023
Rigsrevisionens notat om
beretning om
flytningen af den
forskningsbaserede
myndighedsbetjening
på veterinærområdet
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
2736770_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om flytningen af den forsknings-
baserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
(beretning nr. 10/2018)
1. august 2023
RN 1408/23
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om flytningen af den forskningsba-
serede myndighedsbetjening på veterinærområdet, som blev indledt med en beret-
ning i februar 2019. Baggrunden for beretningen var en anmodning fra Statsreviso-
rerne.
Beretningen handlede om Danmarks Tekniske Universitets (DTU) myndighedsbetje-
ning af Miljø- og Fødevareministeriet på veterinærområdet og om det forløb, som før-
te til, at opgaven med myndighedsbetjening blev flyttet fra DTU til Københavns Uni-
versitet (KU) og Statens Serum Institut (SSI). Vi har tidligere behandlet sagen i nota-
ter til Statsrevisorerne af 23. maj 2019 og 25. november 2021.
Universiteterne kan med udgangspunkt i universitetsloven yde forskningsbaseret
myndighedsbetjening til ministerier. Forskningsbaseret myndighedsbetjening omfat-
ter forskning, rådgivning, overvågning og beredskab inden for bestemte fagområder,
fx veterinærforhold, planteproduktion, rumforskning og militære studier.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionen konstaterer, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (tidligere
Miljø- og Fødevareministeriet) har indgået rammeaftaler med KU, Aarhus Universitet
(AU) og DTU om forskningsbaseret myndighedsbetjening. Aftalerne indeholder rammer
for, hvordan ministeriets bevilling forventes anvendt. Rigsrevisionen konstaterer des-
uden, at der fra og med 2018 er implementeret en skabelon til årsrapportering på KU,
AU og DTU, hvor universiteternes ydelser vedrørende forskningsbaseret myndigheds-
betjening opdeles på direkte og indirekte omkostninger. Endelig er der fra og med 2021
sket en opsplitning af de indirekte omkostninger i alle årsrapporteringer. Rigsrevisionen
finder, at disse initiativer har skabt klarere rammer for bevillingsanvendelsen inden for
forskningsbaseret myndighedsbetjening, og vurderer, at denne del af sagen kan lukkes.
Rigsrevisionen konstaterer, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fortsat
følger
KU’s arbejde med
at udvikle og implementere en standardberegningsmetode til
opgørelse af indirekte omkostninger på forskningsområdet, herunder om metoden helt
eller delvist kan overføres til den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
2
Rigsrevisionen konstaterer, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har udstedt op-
daterede retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbetjening den 31. maj 2023,
og at ministeriet igangsætter et tværgående eftersyn af området. Rigsrevisionen kon-
staterer, at ministeriet med de opdaterede retningslinjer og det tilhørende bilag til ret-
ningslinjerne nu har beskrevet, hvilke overvejelser der bør foretages af et fagministe-
rium forud for beslutning om konkurrenceudsættelse, herunder at en konkurrenceud-
sættelse bl.a. bør bero på en vurdering af de samfundsmæssige gevinster og en vurde-
ring af de kvalitetsmæssige og økonomiske fordele for fagministeriet. Rigsrevisionen
konstaterer sammenfattende, at retningslinjerne er gjort mere enkle og mindre detail-
regulerende, og at ministeriets rolle i styringen af myndighedsbetjeningen er revideret,
så rollen er bedre tilpasset ministeriets ressortopbygning og strukturen i den forsknings-
baserede myndighedsbetjening. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at også den-
ne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfølgning på, om KU vurderer, at
universitetets kommende fælles standardberegningsmodel helt eller delvist kan
overføres til den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2019 en beretning om flytningen af den forsknings-
baserede myndighedsbetjening på veterinærområdet. Beretningen handlede om
DTU’s myndighedsbetjening af Miljø-
og Fødevareministeriet på veterinærområdet
og om forløbet, der førte til, at ministeriet besluttede at flytte opgaven fra DTU til KU
og SSI.
Formålet med beretningen var at vurdere, om Uddannelses- og Forskningsministeriet
og Miljø- og Fødevareministeriet havde sikret klare rammer for den forskningsbase-
rede myndighedsbetjening på veterinærområdet, og om DTU havde sikret klare afta-
ler om de økonomiske rammer for opgaveløsningen. Endvidere var formålet at vurde-
re, om Miljø- og Fødevareministeriet havde gennemført en tilfredsstillende konkurren-
ceudsættelse af opgaven, og hvad de økonomiske konsekvenser heraf var.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den primære be-
grundelse for at flytte den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærom-
rådet fra DTU til KU/SSI var af teknisk-administrativ karakter, idet Miljø- og Fødevare-
ministeriet og DTU ikke kunne blive enige om de økonomiske vilkår for opgaven. Uenig-
heden var en vigtig del af begrundelsen for, at ministeriet i 2016 besluttede at konkur-
renceudsætte opgaven, selv om ministeriet ikke var forpligtet til det i henhold til ud-
budsloven.
Statsrevisorerne konstaterede videre, at flytning af den forskningsbaserede myndig-
hedsbetjening på veterinærområdet havde indebåret ekstra udgifter på 22,6 mio. kr.
til KU’s/SSI’s opbygning. Herudover regnede DTU med udgifter på op til 89 mio. kr. til
lukning af veterinære forskningsfaciliteter og aflysning af byggeri i Lyngby.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
2736770_0004.png
3
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet i forbin-
delse med konkurrenceudsættelsen ikke havde vurderet, hvilken virkning flytningen
ville have på det veterinære forskningsmiljø.
Statsrevisorerne bemærkede videre, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde bi-
draget tilfredsstillende til at afklare de økonomiske rammer for myndighedsbetjenin-
gen på veterinærområdet, og at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke havde
sikret, at de økonomiske retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbetjening
var tilstrækkeligt klare for parterne, ligesom Miljø- og Forskningsministeriets håndte-
ring af konkurrenceudsættelsen ikke havde været helt tilfredsstillende.
Statsrevisorerne optog sagen i Endelig betænkning den 10. december 2021 med en
bemærkning om, at Miljø- og Fødevareministeriets og Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets opfølgning på beretningen havde trukket i unødigt langdrag. Statsreviso-
rerne forventede, at der snarest blev fastsat klare rammer for den forskningsbaserede
myndighedsbetjening på veterinærområdet, herunder retningslinjer for krydssubsidi-
ering, konsekvensanalyser og Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsynsrolle.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
konsekvensvurderinger af forskningsmiljøet i tilfæl-
de af kommende konkurrenceudsættelser og hånd-
tering af konkurrenceudsættelsen.
2. Resultatet af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris arbejde med at skabe klare rammer for
bevillingsanvendelsen inden for forskningsbaseret
myndighedsbetjening på veterinærområdet i for-
hold til forskning, rådgivning og indirekte omkost-
ninger.
3. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets arbejde med at opdatere retningslinjerne
for den forskningsbaserede myndighedsbetjening
(herunder hvordan krydssubsidiering og konse-
kvensanalyser skal håndteres i forbindelse med
udbud samt ministeriets tilsynsrolle).
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. maj 2019.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
4
II. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initia-
tiver i forhold til opfølgningspunkt 2. Dette sker med henblik på at vurdere, om mini-
steriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og Rigsrevisionens beretning.
Gennemgangen er baseret på brevveksling med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri og på et oversigtsnotat
over KU’s myndighedsbetjening. Gennemgangen er
desuden baseret på rammeaftaler indgået mellem ministeriet og henholdsvis KU, AU
og DTU for perioden 2022-2025.
Endelig er gennemgangen baseret på DTU’s, KU’s
og AU’s årsrapporteringer pr. ydelsesaftale i forbindelse med myndighedsbetjening
for 2021 til ministeriet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris arbejde med at skabe
klare rammer for bevillingsanvendelsen inden for forskningsbaseret
myndighedsbetjening på veterinærområdet i forhold til forskning, råd-
givning og indirekte omkostninger
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde bidraget
tilfredsstillende med at afklare de økonomiske rammer for myndighedsbetjeningen
på veterinærområdet.
8. Rigsrevisionens seneste opfølgning i notat af 25. november 2021 viste, at Ministe-
riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri endnu ikke var i mål med at skabe klare ram-
mer for, hvordan ministeriets bevilling anvendes til forskning, rådgivning og indirekte
omkostninger i forbindelse med forskningsbaseret myndighedsbetjening. Opfølgnin-
gen viste desuden,
at ministeriet fulgte KU’s arbejde med, om en fælles
standardbe-
regningsmetode til opgørelse af direkte og indirekte omkostninger ved eksterne pro-
jekter kunne overføres til KU’s almindelige virksomhed, herunder forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
9. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i forbindelse med denne opfølg-
ning oplyst, at ministeriet sammen med Miljøministeriet har udarbejdet 4-årige ram-
meaftaler med henholdsvis DTU, AU og KU. Rammeaftalerne indeholder faglige ydel-
sesaftaler, som beskriver universiteternes myndighedsbetjening af ministeriet inden
for en række områder. Der afgives en årsrapport pr. faglige ydelsesaftale.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har videre oplyst, at arbejdet med at
skabe klare rammer for bevillingsanvendelsen inden for forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening anses for afsluttet, da en fælles årsrapporteringsskabelon fra og med
2018 er implementeret på DTU, AU og KU. Skabelonen inkluderer en fordeling af mi-
nisteriets bevilling på direkte og indirekte omkostninger. Endelig er der i alle årsrap-
porteringer fra og med 2021 sket en opsplitning af de indirekte omkostninger, herun-
der på administration og faciliteter med videre. DTU implementerede opsplitningen
af indirekte omkostninger i årsrapporteringerne fra og med 2020, mens AU og KU
implementerede opsplitningen i årsrapporteringerne fra 2021.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
5
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at AU har foretaget en yder-
ligere opsplitning af de indirekte omkostninger for kategorierne
”Administration og
ledelse” og ”Faciliteter og bygningsomkostninger”
i forbindelse med årsrapporterin-
gerne for 2021. Ministeriet har oplyst, at KU ved årsrapporteringerne for 2021 har skel-
net mellem følgende 4 kategorier i de indirekte omkostninger: Institutnær indirekte
omkostninger (generel ledelse), Institutnær indirekte omkostninger (infrastruktur),
Fakultære indirekte omkostninger og Bygningsomkostninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer denne opsplitning for dæk-
kende i forhold til at følge udviklingen i de indirekte omkostninger på den forsknings-
baserede myndighedsbetjening.
10. Rigsrevisionen har i forbindelse med denne opfølgning gennemgået de rammeaf-
taler, som er indgået mellem Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og hen-
holdsvis DTU, AU og KU for perioden 2022-2025. Rigsrevisionen har videre gennem-
gået DTU’s, KU’s og AU’s årsrapporteringer pr. ydelsesaftale for 2021. I gennemgan-
gen har Rigsrevisionen undersøgt, om de nævnte forhold er afspejlet i rammeaftaler-
ne og årsrapporterne. Rigsrevisionens gennemgang viser, at rammeaftalerne inde-
holder beskrivelser og opgørelser af den forventede anvendelse af ministeriets bevil-
ling til forskning, rådgivning og indirekte omkostninger i forbindelse med den forsk-
ningsbaserede myndighedsbetjening. Rigsrevisionens gennemgang viser videre, at
DTU’s, KU’s og AU’s årsrapporteringer pr. ydelsesaftale for 2021 indeholder en op-
splitning af indirekte omkostninger.
11. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at KU fortsat er ved at
udvikle en fælles standardberegningsmetode til opgørelse af de indirekte følgeom-
kostninger til forskning. Beregningsmetoden skal understøtte en full cost-beregning
af eksterne projekter i forhold til opgørelse af direkte og indirekte omkostninger. KU
har oplyst til ministeriet, at arbejdet tidligst forventes færdigt i efteråret 2023. Ministe-
riet har oplyst, at ministeriet fortsat vil følge KU’s arbejde med
at udvikle og implemen-
tere
beregningsmetoden, herunder KU’s vurdering af,
om metoden helt eller delvist
kan overføres til forskningsbaseret myndighedsbetjening.
12. Rigsrevisionen kan konstatere, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
har indgået rammeaftaler med henholdsvis KU, AU og DTU om forskningsbaseret
myndighedsbetjening, som indeholder rammer for, hvordan ministeriets bevilling for-
ventes anvendt til forskning, rådgivning og indirekte omkostninger. Rigsrevisionen
konstaterer videre, at en årsrapporteringsskabelon med fordeling af ministeriets be-
villing på direkte og indirekte omkostninger blev implementeret i 2018, og at der fra
og med 2021 er implementeret en opsplitning af de indirekte omkostninger i KU’s,
AU’s og DTU’s årsrapporteringer pr.
ydelsesaftale for forskningsbaseret myndigheds-
betjening. Rigsrevisionen finder, at disse initiativer har skabt klarere rammer for be-
villingsanvendelsen inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening, og vurderer,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen konstaterer samtidig, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiske-
ri fortsat følger KU’s arbejde med udvikling og implementering af en fælles standard-
beregningsmetode til opgørelse af indirekte omkostninger, herunder om metoden helt
eller delvist kan overføres til den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
6
Rigsrevisionen vil følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfølgning på, om KU vurderer, at universitetets
kommende fælles standardberegningsmodel helt eller delvist kan overføres til den
forskningsbaserede myndighedsbetjening.
III. Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer
13. Vi gennemgår i det følgende Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer i
forhold til opfølgningspunkt 3. Dette sker med henblik på at vurdere, om ministeriets
initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og
Rigsrevisionens beretning.
Gennemgangen er baseret på brevveksling og et møde med Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, ministeriets udkast til retningslinjer for forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening samt det tilhørende bilag til retningslinjer om konkurrenceudsættelse
af forskningsbaseret myndighedsbetjening.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at opdatere ret-
ningslinjerne for den forskningsbaserede myndighedsbetjening (herun-
der hvordan krydssubsidiering og konsekvensanalyser skal håndteres i
forbindelse med udbud samt ministeriets tilsynsrolle)
Krydssubsidiering
Krydssubsidiering betyder, at
en virksomhed overfører mid-
ler fra den ikke-konkurrence-
udsatte del af virksomheden
til dele, der er i konkurrence
med andre virksomheder.
Krydssubsidiering kan skade
konkurrencen, da en virksom-
hed kan styrke sin markeds-
position ved at overføre mid-
ler på en måde, som gør det
muligt for virksomheden at
tilbyde en lavere udbudspris
end resten af markedet.
Krydsfinansiering
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke
havde sikret, at de økonomiske retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbe-
tjening var tilstrækkeligt klare for parterne. Det fremgik desuden af beretningen, at
ministeriets tilsyn ifølge retningslinjerne for forskningsbaseret myndighedsbetjening
ville lægge vægt på, at der ikke skete krydsfinansiering. Retningslinjerne indeholdt
dog ikke en præcis definition af krydsfinansiering, og ministeriet havde i praksis be-
grænsede muligheder for at føre tilsyn med aftaler mellem andre fagministerier og
universiteterne, som er selvejende.
15. Rigsrevisionens seneste opfølgning i notat af 25. november 2021 viste, at Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet i samarbejde med Miljøministeriet og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri havde udarbejdet et nyt udkast til retningslinjer, men
at arbejdet ikke var afsluttet. Parterne var uenige om udkastet, og Danske Universite-
ter efterspurgte bl.a. en tydeligere beskrivelse af krydssubsidiering. Rigsrevisionen
fandt det utilfredsstillende, at Uddannelses- og Forskningsministeriet på daværende
tidspunkt ikke var nået længere i forhold til at opdatere retningslinjerne. Opfølgningen
viste videre, at Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsynsrolle var uafklaret, men
at ministeriets oplæg var, at ministeriet ikke ville føre tilsyn med, om der sker kryds-
subsidiering mellem bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening og øvrige
midler.
16. Som nævnt optog Statsrevisorerne efterfølgende sagen i Endelig betænkning den
10. december 2021 med en bemærkning om, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris og Uddannelses- og Forskningsministeriets opfølgning på beretningen havde
trukket i unødigt langdrag.
Krydsfinansiering betyder, at
opgaver finansieres af bevil-
linger, der er bevilliget til for-
skellige formål. Når krydsfinan-
siering finder sted, kan basis-
midler fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet anven-
des til at finansiere specifikke
myndighedsopgaver fra de re-
spektive fagministerier.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023
7
17. Rigsrevisionen kan nu konstatere, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har
afsluttet arbejdet med at opdatere retningslinjerne for den forskningsbaserede myn-
dighedsbetjening og har overvejet sin tilsynsrolle. Ministeriet har oplyst, at de opdate-
rede retningslinjer placerer et større ansvar hos aftaleparterne i forhold til at sikre
økonomisk klarhed med mulighed for at inddrage ministeriet som dialogpart.
18. Rigsrevisionen har gennemgået retningslinjerne for at vurdere, om retningslinjerne
er opdateret i overensstemmelse med Statsrevisorernes bemærkninger til beretnin-
gen. Rigsrevisionens gennemgang viser, at retningslinjerne er præciserede og klare i
forhold til:
Aftaleparternes ansvar for at sikre økonomisk klarhed.
Retningslinjerne fastsætter, at ansvaret for bevillingsanvendelsen i forhold til for-
mål placeres hos universiteterne, mens fagministerierne har ansvaret for, at deres
tildelte bevillinger anvendes til korrekt formål. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet har supplerende oplyst, at ansvaret for korrekt bevillingsanvendelse er place-
ret hos aftalepartnerne for at undgå, at ministeriet detailregulerer rammeaftalerne
mellem aftaleparterne.
Aftaleparternes ansvar for at udarbejde konsekvensanalyser i forbindelse med
udbud.
Retningslinjerne opfordrer fagministerierne til at udarbejde konsekvensanalyser i
forbindelse med udbud og fastsætter, at universiteterne skal bidrage til arbejdet
med at udarbejde konsekvensanalyser. Det er præciseret, at det universitet, der
hidtil har stået for leverancen, skal bidrage til udarbejdelse af konsekvensanalysen.
Retningslinjerne indeholder desuden beskrivelser af, hvilke elementer der bør ind-
gå i en konsekvensanalyse.
Uddannelses- og Forskningsministeriets rolle i myndighedsbetjeningen.
Retningslinjerne fastsætter, at ministeriet med passende tidsintervaller vil foreta-
ge et tværgående, tematisk eftersyn med den forskningsbaserede myndighedsbe-
tjening og udføre dialogbaserede udviklingsaktiviteter i relation til området. Mini-
steriet har oplyst, at det kommende eftersyn skal afdække, hvordan området kan
styrkes på både kort og langt sigt. Ministeriet har videre oplyst, at ministeriet som
led i eftersynets forberedende arbejde igangsætter et udvalgsarbejde i efteråret
2023, og at ministeriet vil orientere Rigsrevisionen om arbejdet med eftersynet.
19. Rigsrevisionen kan konstatere, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har op-
dateret de økonomiske retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbetjening og
har overvejet sin tilsynsrolle. Retningslinjerne er nu klarere i forhold til aftaleparternes
ansvar for at sikre økonomisk klarhed i forhold til udarbejdelsen af konsekvensanaly-
ser i forbindelse med udbud og i forhold til Uddannelses- og Forskningsministeriets
rolle i styringen af myndighedsbetjeningen.
På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at også denne del af sagen kan afsluttes.
Birgitte Hansen