Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 10 5
Offentligt
2487761_0001.png
December 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
flytningen af den
forskningsbaserede
myndighedsbetjening
på veterinærområdet
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487761_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om flytningen af den forsknings-
baserede myndighedsbetjening på veterinærområdet
(beretning nr. 10/2018)
25. november 2021
RN 1409/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om flytningen af den forskningsba-
serede myndighedsbetjening på veterinærområdet, som blev indledt med en beret-
ning i februar 2019. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 23.
maj 2019.
2. Det følger af kongelig resolution af 19. november 2020, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet har skiftet navn til Miljøministeriet, og at der er blevet oprettet et særskilt mini-
sterium for fødevarer, landbrug og fiskeri. I dette notat adresserer Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri opfølgningspunktet om Miljø- og Fødevareministeriet
som Fødevareministeriet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Konklusion
Fødevareministeriet har løbende arbejdet med at skabe gennemsigtighed i bevillings-
anvendelsen i rammeaftalerne om universiteterne. Rigsrevisionen kan imidlertid kon-
statere, at der stadig udestår opfølgningspunkter, bl.a. i forhold til en fællesstandard-
beregningsmetode til opgørelse af de indirekte følgeomkostninger på Københavns Uni-
versitet og en sikring af, at Aarhus Universitet får opdelt de indirekte omkostninger fra
og med 2021.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har siden afgivelsen af beretningen arbejdet på
et nyt udkast til retningslinjer i samarbejde med Danske Universiteter, Miljøministeriet
og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet oplyser, at arbejdet med opdateringen af retningslinjerne fortsat pågår. Herudover
afsøger ministeriet mulighederne for at udvikle nogle mere overordnede retningslin-
jer, som ikke har samme detaljeringsgrad og heller ikke har samme grad af direkte in-
volvering.
Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
ikke er nået længere med at få opdateret de overordnede retningslinjer for den forsk-
ningsbaserede myndighedsbetjening med hensyn til krydssubsidiering, konsekvens-
analyser og ministeriets tilsynsrolle.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2
resultatet af Fødevareministeriets arbejde med at skabe klare rammer for bevillings-
anvendelsen inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening på veterinærområ-
det i forhold til forskning, rådgivning og indirekte omkostninger
resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at opdatere de
overordnede retningslinjer for den forskningsbaserede myndighedsbetjening med
hensyn til krydssubsidiering og konsekvensanalyser
resultatet af Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser i forhold til mini-
steriets tilsynsrolle.
I. Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav i februar 2019 en beretning om flytningen af den forsknings-
baserede myndighedsbetjening på veterinærområdet. Beretningen handlede om
Danmarks Tekniske Universitets (herefter DTU) myndighedsbetjening af Miljø- og
Fødevareministeriet på veterinærområdet og om forløbet, der førte til, at Miljø- og
Fødevareministeriet besluttede at flytte opgaven fra DTU til Københavns Universitet
(herefter KU) og Statens Serum Institut (herefter SSI).
Formålet med beretningen var at vurdere, om Uddannelses- og Forskningsministe-
riet og Miljø- og Fødevareministeriet i processen havde sikret klare rammer for den
forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet, og om DTU havde
sikret klare aftaler om de økonomiske rammer for opgaveløsningen. Endvidere var
formålet at vurdere, om Miljø- og Fødevareministeriet havde gennemført en tilfreds-
stillende konkurrenceudsættelse af opgaven, og hvad de økonomiske konsekvenser
heraf var.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den primære
begrundelse for at flytte den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinær-
området fra DTU til KU/SSI var af teknisk-administrativ karakter, idet Miljø- og Føde-
vareministeriet og DTU ikke kunne blive enige om de økonomiske vilkår for opgaven.
Uenigheden var en vigtig del af begrundelsen for, at ministeriet i 2016 besluttede at
konkurrenceudsætte opgaven, selv om ministeriet ikke var forpligtet til det i henhold
til udbudsloven.
Statsrevisorerne konstaterede videre, at flytningen af den forskningsbaserede myn-
dighedsbetjening på veterinærområdet havde indebåret ekstra udgifter på 22,6 mio.
kr. til KU’s/SSI’s opbygning. Herudover regnede DTU med udgifter på op til 89 mio. kr.
til lukning af veterinære forskningsfaciliteter og aflysning af byggeri i Lyngby.
5. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet i for-
bindelse med konkurrenceudsættelsen ikke havde vurderet, hvilken virkning flytnin-
gen ville have på det veterinære forskningsmiljø.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487761_0004.png
3
Statsrevisorerne bemærkede videre, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde bi-
draget tilfredsstillende til at afklare de økonomiske rammer for myndighedsbetjenin-
gen på veterinærområdet, og at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke havde
sikret, at de økonomiske retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbetjening
var tilstrækkeligt klare for parterne, ligesom Miljø- og Forskningsministeriets håndte-
ring af konkurrenceudsættelsen ikke havde været helt tilfredsstillende.
6. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Miljø- og Fødevareministeriets konsekvensvurde-
ringer af forskningsmiljøet i tilfælde af kommende
konkurrenceudsættelser og håndtering af konkur-
renceudsættelsen.
2. Resultatet af Miljø- og Fødevareministeriets (nu
Fødevareministeriets) arbejde med at skabe klare
rammer for bevillingsanvendelsen inden for forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening på veterinær-
området i forhold til forskning, rådgivning og indi-
rekte omkostninger.
3. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets arbejde med at opdatere de overordnede
retningslinjer for den forskningsbaserede myndig-
hedsbetjening med hensyn til krydssubsidiering og
konsekvensanalyser.
4. Resultatet af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets overvejelser i forhold til ministeriets tilsyns-
rolle.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. maj 2019.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
7. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Fødevareministeriets initiativer
8. Vi gennemgår i det følgende Fødevareministeriets initiativer i forhold til det udestå-
ende opfølgningspunkt 2, som omhandler ministeriets arbejde med at skabe klare
rammer for bevillingsanvendelsen inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening
på veterinærområdet i forhold til forskning, rådgivning og indirekte omkostninger.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
4
Gennemgangen er baseret på redegørelsen for Fødevareministeriets arbejde med
økonomisk gennemsigtighed, herunder ministeriets præsentation om økonomisk af-
rapportering til Styregruppemøde for Forskning og Innovation 16/6 2020. Den er end-
videre baseret på Fødevareministeriets årsrapport fra 2020 samt opfølgende status-
notat fra den 17. september 2021. Herudover er gennemgangen baseret på DTU’s års-
rapportering til ministeriet for forskningsbaseret myndighedsbetjening i 2018, KU’s
årsrapport til ministeriet for forskningsbaseret myndighedsbetjening i 2019 og KU’s
dokumentationsnotat til ministeriet fra den 23. april 2021 samt et sagsnotat fra Føde-
vareministeriet om KU’s årsrapportering 2020 og 2021.
Fødevareministeriets arbejde med at skabe klare rammer for bevillings-
anvendelsen inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening på ve-
terinærområdet i forhold til forskning, rådgivning og indirekte om-
kostninger
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde bidraget
tilfredsstillende til at afklare de økonomiske rammer for myndighedsbetjeningen på
veterinærområdet.
10. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriets aftaler med DTU
ikke indeholdt klare retningslinjer for, hvilke direkte og indirekte omkostninger mini-
steriets bevilling til forskningsbaseret myndighedsbetjening skulle dække, eller hvor-
dan DTU skulle opgøre sine omkostninger i den årlige rapportering om bevillingsan-
vendelsen til ministeriet. Det var bl.a. uklart for ministeriet, i hvilket omfang aftaleøko-
nomien bidrog til finansiering af universitetets laboratorier og stalde.
Fødevareministeriet har oplyst, at ministeriet løbende har arbejdet med at skabe
gennemsigtighed i bevillingsanvendelsen i rammeaftalerne med Aalborg Universitet
(herefter AU), DTU og KU. Det blev i 2019 aftalt med universiteterne, at opsplitningen
af de indirekte omkostninger skulle ske fra og med 2020.
Fødevareministeriet har endvidere oplyst, at årsrapporterne for ydelsesaftalerne på
veterinærområdet på DTU fra 2020 indeholdt opgørelser af bevillingsanvendelsen
både på direkte og indirekte omkostninger samt på rådgivning og forskning. Dog plan-
lagde DTU derudover at opsplitte de indirekte omkostninger på bygningsomkostnin-
ger, udstyrsafskrivninger og fællesadministration.
Både KU og SSI har afgivet årsrapport for 2020 for hele veterinærområdet, hvor de
indirekte omkostninger er opsplittet på direkte og indirekte omkostninger samt på
rådgivning og forskning.
Fødevareministeriet oplyser, at KU stadig er i færd med at implementere anbefalinger
fra arbejdet med en ny budgetmodel på universitetet, herunder arbejdet med en fæl-
lesstandardberegningsmetode til opgørelse af de indirekte følgeomkostninger. KU vil
i løbet af 2021/2022 arbejde videre med opgørelsen af de indirekte omkostninger og
se på, hvordan denne beregningsmetode kan overføres på myndighedsområdet. I den
forbindelse forventer Fødevareministeriet at fortsætte dialogen med KU om opsplit-
ning af de indirekte omkostninger i første halvdel af 2022 frem mod årsrapporteringen
for 2021.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
5
AU har oplyst til Fødevareministeriet, at de indirekte omkostninger forventes opdelt
på følgende 2 kategorier fra og med 2021: Faciliteter og bygninger samt Administra-
tion og ledelse. Ministeriet oplyser, at ministeriet derfor forventer, at dialogen med
AU om opsplitning af de indirekte omkostninger er afsluttet for nu.
11. Rigsrevisionen kan konstatere, at Fødevareministeriet har arbejdet med at sikre
gennemsigtighed i bevillingsanvendelsen på veterinærområdet. Der er dog stadig op-
følgningspunkter, som ministeriet er i dialog med KU om, herunder om en fællesstan-
dardberegningsmetode til opgørelse af de indirekte følgeomkostninger kan overføres
på myndighedsområdet, samt om opsplitning af indirekte omkostninger i første halv-
del af 2022 frem mod årsrapportering for 2021. Da Rigsrevisionen kan konstatere, at
Fødevareministeriet endnu ikke er i mål med at skabe klare rammer for bevillingsan-
vendelsen inden for den forskningsbaserede myndighedsbetjening, vil Rigsrevisionen
derfor fortsat følge dette punkt.
III. Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer
12. Vi gennemgår i det følgende Uddannelses- og Forskningsministeriets initiativer i
forhold til de 2 udestående opfølgningspunkter 3 og 4. Gennemgangen er baseret på
Uddannelses- og Forskningsministeriets notat af 9. september 2020 og Uddannelses-
og Forskningsstyrelsens notat af 1. oktober 2021. Gennemgangen er endvidere base-
ret på Danske Universiteters høringssvar af 4. marts 2020 samt Danske Universite-
ters ”Principper og anbefalinger for forskningsbaseret samarbejde og rådgivning”, der
blev offentliggjort den 1. februar 2021.
Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med at opdatere de
overordnede retningslinjer for den forskningsbaserede myndighedsbe-
tjening med hensyn til krydssubsidiering og konsekvensanalyser
Rigsrevisionen har både mod-
taget et notat fra Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet
(2020) og et fra Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen (2021).
Der vil derfor i de følgende af-
snit blive vekslet mellem
disse, alt efter hvilket notat
der henvises til.
13. Statsrevisorerne bemærkede, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke
havde sikret, at de økonomiske retningslinjer for forskningsbaseret myndighedsbe-
tjening er tilstrækkeligt klare for parterne.
14. Det fremgik af beretningen, at Uddannelses- og Forskningsministeriet som sektor-
myndighed havde stået for udarbejdelsen af vejledende retningslinjer for aftalerne
om forskningsbaseret myndighedsbetjening. Det fremgik af retningslinjerne, at mini-
steriets tilsyn med området skulle lægge vægt på, at der ikke sker krydsfinansiering.
Retningslinjerne afklarer dog ikke, hvordan den aftalefinansierede forskning skal af-
grænses fra universitetets øvrige forskning, og i hvilken grad aftalebevillingen skal
dække indirekte omkostninger.
Uddannelses- og forskningsministeren har tidligere oplyst, at Rigsrevisionens be-
mærkninger vedrørende krydssubsidiering ville indgå i processen med at opdatere
de overordnede retningslinjer for den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Mi-
nisteren oplyste tillige, at kravene til konsekvensanalyser i forbindelse med konkur-
renceudsættelse ville blive diskuteret og præciseret.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
6
15. Uddannelses- og Forskningsministeriet har i samarbejde med Miljøministeriet og
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri siden afgivelsen af beretningen udar-
bejdet et nyt udkast til retningslinjer, hvor Statsrevisorernes bemærkninger er blevet
medtaget i overvejelserne. Udkastet blev sendt til universiteterne i forbindelse med
et møde i Danske Universiteters Forum for Forskningsbaseret Myndighedsbetjening
den 10. januar 2020. I udkastet var der bl.a. udarbejdet tydeligere retningslinjer for
konsekvensanalyse i forbindelse med konkurrenceudsættelse og økonomisk gennem-
sigtighed i aftalerne om den forskningsbaserede myndighedsbetjening. I afsnittet om
økonomisk gennemsigtighed var det beskrevet, at der i aftalerne mellem universite-
tet og ministeriet skulle rapporteres om anvendelsen af bevillingen på henholdsvis
direkte og indirekte omkostninger.
16. Danske Universiteter var dog ikke tilfredse med udkastet. I deres høringssvar fra
marts 2020 vedrørende udkastet til retningslinjer efterspurgte universiteterne bl.a.
en tydeligere beskrivelse af krydssubsidiering.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen oplyser, at styrelsen i samarbejde med Danske
Universiteter, Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ar-
bejdet på et nyt udkast til retningslinjer, og at styrelsen har haft uformelle møder med
Danske Universiteter fra foråret 2021 og frem til nu med henblik på at udarbejde ud-
kast til retningslinjer, som alle parter kan nå til enighed om. Arbejdet med opdatering
af retningslinjerne pågår således fortsat.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen oplyser, at det er ambitionen at få parterne til
at nå til størst mulig grad af enighed om indholdet i de nye retningslinjer, inden et ud-
kast til retningslinjer sendes i høring. På den baggrund afsøger Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen nu mulighederne for at udvikle nogle mere overordnede retningslinjer,
som ikke har samme detaljeringsgrad og heller ikke har samme grad af direkte invol-
vering af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i samarbejdsrelationerne mellem fag-
ministerierne og universiteterne.
17. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet endnu ikke er nået længere i forhold til opdateringen af retningslinjerne for
den forskningsbaserede myndighedsbetjening med hensyn til krydssubsidiering,
konsekvensanalyser og ministeriets tilsynsrolle.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde med
at opdatere retningslinjerne.
Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser i forhold til mini-
steriets tilsynsrolle
18. Det fremgik af beretningen, at Uddannelses- og Forskningsministeriets tilsyn ifølge
retningslinjerne for forskningsbaseret myndighedsbetjening ville lægge vægt på, at
der ikke skete krydsfinansiering. Retningslinjerne indeholdt dog ikke en præcis defi-
nition af krydsfinansiering, og ministeriet havde i praksis begrænsede muligheder for
at føre tilsyn med aftaler mellem andre fagministerier og universiteterne, som er selv-
ejende.
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487761_0008.png
7
19. Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet gav Rigsrevisionens bemærkninger
ministeriet anledning til at vurdere, om der var behov for at revidere ministeriets til-
synsrolle, så den blev mere operationel. Ministeriet har derfor internt drøftet tilsyns-
rollen i forhold til forskningsbaseret myndighedsbetjening siden afgivelsen af beret-
ningen. Ifølge ministeriet fremgår det i udkastet til nye retningslinjer, at Uddannelses-
og Forskningsministeriet lægger op til en ændret tilsynsrolle i forhold til sammenhæng
mellem aktivitetsniveau og finansiering i aftalerne. Det er således i udkastet beskre-
vet, at
”Uddannelses- og Forskningsministeriet bør inddrages af aftaleparterne, så-
fremt der ikke kan opnås enighed om sammenhængen mellem aktiviteter og finan-
siering. Dette vil også gælde i tilfælde af, hvis der sker uhensigtsmæssig krydssubsi-
diering af andre midler som resultat heraf.”
Baggrunden for en ændring af tilsynsrollen er ifølge Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet til dels, at det ikke i praksis er muligt for ministeriet at føre tilsyn med, hvordan
der sker finansiering af forskning, herunder forskningsinfrastruktur. Det vil således
være universiteternes vurdering, der vil være gældende i forhold til at vurdere, om den
forskningsbaserede myndighedsbetjening bliver finansieret af basismidler, bevillinger
til forskningsbaseret myndighedsbetjening eller andre bevillinger. Derudover kan uni-
versiteterne anvende både basismidler og bevillinger til forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening til investeringer i fx infrastruktur, når forskningsområdet ikke kan af-
grænses til aftalen med et ministerium.
Oplægget til Uddannelses- og Forskningsministeriets fremtidige tilsynsrolle vil såle-
des ifølge ministeriet være, at der ikke løbende føres tilsyn med, om der sker kryds-
subsidiering mellem bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening og øvrige
forskningsmidler.
20. Rigsrevisionen kan konstatere, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsens stadig
er i en dialogproces med fokus på at udarbejde formuleringer, som parterne kan blive
enige om, og dermed fortsat arbejder med opdatering af denne del af retningslinjerne.
Det er således uafklaret, hvordan Uddannelses- og Forskningsministeriets fremtidige
tilsynsrolle bliver.
Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge resultaterne af Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets overvejelser i forhold til ministeriets tilsynsrolle.
Lone Strøm