Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 10 2
Offentligt
2055184_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Den 24. april 2019
Miljø- og fødevareministerens redegørelse vedr. Beretning om
Flytning af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på
veterinærområdet (nr. 10/2018)
Statsrevisorerne har den 20. februar 2019 afgivet bemærkninger til
Rigsrevisionens beretning om Flytning af den forskningsbaserede
myndighedsbetjening på veterinærområdet. Statsrevisorerne har i brev af 28.
februar 2019 bedt om en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som
beretningen har givet anledning til.
Beslutning om konkurrenceudsættelsen af det veterinære område blev truffet i juni
2016 og gennemført i 2017. Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne konstaterer, at
den primære begrundelse for at flytte den forskningsbaserede
myndighedsbetjening på veterinærområdet fra DTU til Københavns Universitet
(KU) i samarbejde med Statens Serum Institut (SSI) var af teknisk–administrativ
karakter, da Miljø- og Fødevareministeriet (MFVM) og DTU ikke kunne blive
enige om de fremtidige økonomiske vilkår for opgaven.
Derudover hæfter jeg mig ved, at Rigsrevisionen konkluderer, at Fødevarestyrelsen
(FVST) fulgte den oplyste model i sin evaluering af tilbuddene samt at
tildelingskriterierne for konkurrenceudsættelsen var gennemsigtige, jf.
beretningen side 30.
Statsrevisorerne bemærker, at flytningen af den forskningsbaserede
myndighedsbetjening har indebåret ekstraudgifter på 22,6 mio. kr. til KU/SSI's
opbygning. Herunder regner DTU med at have udgifter på op til 89 mio. kr. til
lukning af veterinære forskningsfaciliteter. Hertil kan følgende bemærkes:
Jeg erkender, at MFVM har en ekstraudgift på op til 22,6 mio. kr. i 2018 og
2019 til SSI i etableringsfasen. Dette vurderes dog at være økonomisk
bæredygtigt sammenlignet med et alternativt scenarie, der kunne skabe
tilbagevendende finansieringsudfordringer. Rigsrevisionen fokuserer alene i
konklusionen på omkostningerne ved konkurrenceudsættelsen.
Den anførte andel af de nævnte 89 mio. kr. til lukning af de veterinære
forskningsfaciliteter indeholder omkostninger knyttet til lukning af Lindholm
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 24. april 2019
2055184_0002.png
og Bülowsvej på 26 mio. kr. Disse omkostninger skulle alligevel have været
afholdt, hvis DTU havde vundet opgaven, da der allerede var truffet
beslutning om nedlukning af Lindholm og Bülowsvej tilbage i 2010.
Endelig rejser Rigsrevisionen en række kritikpunkter:
Rigsrevisionen konkluderer, at MFVM ikke har bidraget tilstrækkeligt til at
skabe økonomiske rammer for myndighedsbetjeningen.
MFVM's håndtering af konkurrenceudsættelsen har ifølge Rigsrevisionen
ikke været helt tilfredsstillende.
o
Konkurrencematerialet indeholdt indledningsvist uklare krav angående,
hvilke sygdomme leverandøren skulle kunne forske i, og dermed hvilke
staldfaciliteter leverandøren skulle råde over.
o
MFVM godtog tilbuddet fra DTU, selv om DTU tog forbehold for, og
efterfølgende aflyste, byggeriet af stald- og laboratoriefaciliteter, som var
nødvendige for opgaveløsningen.
o
FVST fulgte ikke de overordnede retningslinjer for
konkurrenceudsættelse helt stringent, da styrelsen ikke foretog en
vurdering af konkurrenceudsættelsens betydning for forskningsmiljøet.
Denne kritik angiver Statsrevisorerne også.
Disse kritikpunkter giver anledning til følgende bemærkninger.
Økonomiske rammer
Som det fremgår af beretningens afsnit 2.2. har de økonomiske rammer været
belyst mellem parterne. Efter gennemgang af sagen, kan jeg se, at MFVM løbende
har søgt at nå til en afklaring af økonomien på veterinærområdet. FVST har
eksempelvis løbende været i dialog med DTU om bemandingsreduktioner på
universitetets veterinærinstitut på grund af faldende kommercielle indtægter.
Selve konkurrenceudsættelsen
I forhold til, at konkurrencematerialet indledningsvist indeholdt uklare krav
angående hvilke sygdomme leverandøren skulle kunne forske i, og dermed hvilke
staldfaciliteter leverandøren skulle råde over, konstaterer Rigsrevisionen dog
samtidig på side 26 (afsnit 53), at denne afklaring skete inden indlevering af
tilbud. MFVM gav under hele forberedelsesfasen fra august 2016 og til og med den
skriftlige spørgefase frem til 23. marts 2017 begge parter fuld adgang til at få
besvaret uklare spørgsmål.
FVST afviste ikke DTU's tilbud pga. forbeholdet i tilbuddet vedrørende
indretningen af det nye byggeri samt den efterfølgende meddelelse om, at DTU
stoppede det planlagte byggeri. FVST forholdt sig til DTU's forbehold i relation til
dimensioneringen. Idet der ikke var tale om et krav i konkurrenceudsættelsen,
fandt FVST ikke grundlag for at afvise DTU’s tilbud.
Endelig skal det nævnes, at DTU ikke trak sit tilbud tilbage efter aflysningen af
byggeriet. Derfor kunne det ikke udelukkes, at DTU på trods af aflysningen af
nybyggeriet stadig ville kunne opfylde kravene via faciliteterne på Lindholm og
Bülowsvej, som de hidtil har gjort. MFVM vurderede således, at det ikke var
juridisk forsvarligt at udelukke DTU's tilbud fra evalueringen.
2
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 24. april 2019
Både Statsrevisorerne og Rigsrevisionen rejser kritik af den manglende
konsekvensvurdering for forskningsmiljøet af flytning af det veterinære område.
I forhold til dette vil jeg først og fremmest slå fast, at jeg finder det særdeles
vigtigt, at vi beskytter vores værdifulde forskningsmiljøer.
Kravet om en konsekvensvurdering af forskningsmiljøer ved
konkurrenceudsættelser har ophæng i de fælles retningslinjer for
forskningsbaseret myndighedsbetjening fra 2008, hvor det fremgår at,
fagministeriet bør inddrage en række forhold, f.eks. Skrøbelige miljøer:
"Fagministeriet skal gøre sig klart, at forskningsmiljøer ofte er skrøbelige. Et
miljø med velfungerende forskningskompetencer nedbrydes hurtigt, hvis
opgaverne flyttes, men det tager ofte lang tid at genopbygge".
Det er umiddelbart vurderingen, at en konsekvensvurdering omkring skrøbelige
miljøer i højere grad giver mening i de situationer, hvor man konkurrenceudsætter
dele af et forskningsmiljø og dermed skal forholde sig til konsekvenserne for det
resterende. MFVM udbød hele veterinærområdet i konkurrenceudsættelse, og hvis
udfaldet af konkurrenceudsættelsen faldt ud til fordel for anden leverandør end
DTU, ville konsekvensen logisk være, at veterinærinstituttet på DTU sandsynligvis
måtte lukke.
Jeg tager kritikken til efterretning og erkender, at der burde have været udarbejdet
et notat om konsekvenserne for veterinærinstituttet på DTU, hvis de ikke
fremadrettet skulle løse opgaven samt vurdering af mulighederne for at udvikle
kompetencerne i et nyt miljø. Jeg hæfter mig ved, at det er FVST's vurdering, at set
ud fra et nationalt perspektiv, er det veterinære forskningsmiljø blevet både fagligt
og økonomisk styrket ved at flytte det veterinære forskningsmiljø fra DTU til
Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet (KU-SUND). Med
hele den veterinære og humane sundhedsuddannelse på KU SUND, og deres
samarbejde med Statens Serum Institut, vil der bl.a. kunne skabes større synergi i
forskningen, hvad angår sammenhængen mellem menneskers og dyrs sundhed
(One Health-perspektivet).
Fremadrettede tiltag
Det er første gang, at MFVM har konkurrenceudsat et stort forskningsområde
inden for den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Kritikken fra
Rigsrevisionen vil naturligvis blive inddraget, hvis og såfremt ministeriet vælger
yderligere konkurrenceudsættelser på forskningsområdet.
Der vil bl.a. fremadrettet være stor fokus på konsekvensvurderinger i forhold til
forskningsmiljøet mv. Derudover vil MFVM fortsat have fokus på klarhed,
gennemskueligheden og forståeligheden i de fastsatte krav forud for en evt.
konkurrenceudsættelse.
MFVM har i efteråret 2018 foretaget en evaluering af processen for ministeriets
hidtidige konkurrenceudsættelser på forskningsområdet, herunder også
veterinærområdet. Universiteterne har været inddraget i denne evaluering.
Evalueringen angiver en række fokuspunkter, som MFVM har opmærksomhed på,
3
Statsrevisorerne beretning SB10/2018 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 24. april 2019
2055184_0004.png
herunder i forhold til dialog, passende tidsrammer, overvejelser om inddragelse af
ekstern faglig bistand til bedømmelse af forskningskvalitet samt klarhed om de
juridiske rammer.
Endelig skal det fremhæves, at MFVM siden 2016, i samarbejde med
universiteterne, har arbejdet med at præcisere bevillingsanvendelsen ift.
forskning, rådgivning og indirekte omkostninger, hvilket også fremgår af
ministeriets rammeaftaler med universiteterne og den dertil hørende økonomiske
årsrapportering fra og med 2017. Opdeling af direkte og indirekte omkostninger
tager udgangspunkt i Uddannelses- og Forskningsministeriets formålsfordeling af
omkostninger. MFVM følger løbende op på arbejdet med økonomisk
gennemsigtighed i samarbejde med universiteterne.
Til sidst skal det for god ordens skyld bemærkes, at MFVM ikke forventer at flytte
eller udbyde veterinæropgaven til en anden leverandør efter de første seks år af
den nye kontraktperiode mellem MFVM og KU/SSI.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at ministeriet har sendt en kopi af overstående til
Rigsrevisionen på [email protected].
Med venlig hilsen
Jakob Ellemann-Jensen
4