Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 1 6
Offentligt
2614119_0001.png
September 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilskud på
fiskeriområdet
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
2614119_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om tilskud på fiskeriområdet
(beretning nr. 1/2018)
26. august 2022
RN 707/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om tilskud på fiskeriområdet, som
blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Stats-
revisorerne af 11. februar 2019, 23. marts 2020 og 1. oktober 2021. Ressortansvaret
overgik fra Udenrigsministeriet til Miljø- og Fødevareministeriet i juni 2019 og efterføl-
gende i november 2020 til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (herefter
FVM). Derfor vil der i det følgende blive henvist til FVM’s initiativer.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
FVM iværksætter ikke ordningen
Investeringer i fiskefartøjer.
Dermed er der ikke læn-
gere behov for, at ministeriet færdiggør administrationsgrundlaget for ordningen. Ad-
ministrationsgrundlaget skulle have sikret, at grundbetingelsen for at modtage tilskud
og tilskudsberettiget udstyr på fiskefartøjer var i overensstemmelse med regelgrundla-
get. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
FVM’s arbejde med at gennemgå de resterende tilskudssager med henblik på at
vurdere, om der skal rejses tilbagebetalingskrav.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2018 en beretning om tilskud på fiskeriområdet. Be-
retningen handlede om, hvorvidt Udenrigsministeriet forvaltede tilskudsordninger un-
der EHFF-programmet på fiskeriområdet korrekt. EHFF-programmet er en fond, der
sammen med national støtte medfinansierede
projekter inden for EU’s hav-og
fiske-
ripolitik i perioden 2014-2020
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
2614119_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de, at forvaltningen af tilskud
på fiskeriområdet under EHFF-programmet havde været meget kritisabel. Det havde
indebåret, at der var udbetalt tilskud i strid med lovgrundlaget, og at der var sket for-
skelsbehandling af ansøgere. Statsrevisorerne påpegede, at der var risiko for tilbage-
betalingskrav fra Europa-Kommissionen. Statsrevisorerne vurderede, at omfanget af
mangler, fejl og uregelmæssigheder i tilskudsforvaltningen havde været så stort, at det
var udtryk for en bekymrende og usædvanlig administrationskultur. Statsrevisorerne
så med stor alvor på, at beretningen
ligesom beretningen om kvotekoncentrationen
i dansk fiskeri
ikke alene dokumenterede en meget kritisabel forvaltning af fiskeri-
området, men også dokumenterede forhold, der indikerede ulovligheder, som hverken
var blevet forebygget eller opdaget.
Det fremgik yderligere af beretningen, at danske fiskefartøjers overtrædelser, der var
konstateret og sanktioneret af udenlandske myndigheder, ikke var registreret i Fiske-
ristyrelsens Overtrædelsesregister i strid med EU-reglerne.
4. På grund af flytningen af ressortansvaret følger vi som nævnt ovenfor i dette notat
op på FVM’s initiativer. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærknin-
ger har vi fulgt op på følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. FVM’s arbejde med at udarbejde nye regler, der
implementerer EU’s strafpointsystem.
2. FVM’s initiativer med at udarbejde et operatio-
nelt administrationsgrundlag for strafpointsager.
3. FVM’s arbejde med at sikre, at grundbetingelsen
for at modtage tilskud administreres i overensstem-
melse med regelgrundlaget.
4. FVM’s arbejde med at opdatere Overtrædelses-
registret.
5. FVM’s arbejde med at anvende de rette støtte-
satser.
6. FVM’s arbejde med at administrere tilskudsbe-
rettiget udstyr på fiskefartøjer i overensstemmelse
med regelgrundlaget.
7. FVM’s arbejde med at opdatere administrations-
grundlaget, så det tager højde for kontrol af væsent-
lige krav for at opretholde tilskud.
8. FVM’s arbejde med at gennemgå de resterende
tilskudssager med henblik på at vurdere, om der
skal rejses tilbagebetalingskrav.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. marts 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. marts 2020.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. marts 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 23. marts 2020.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 1.oktober 2021.
Behandles i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
3
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
FVM’s
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende FVM’s initiativer i forhold til punkt 3, 6 og 8 i skemaet
ovenfor. Gennemgangen er baseret på dokumentgennemgang og brevveksling med
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Administration af grundbetingelsen for at modtage tilskud
7. Statsrevisorerne bemærkede, at forvaltningen ikke havde været tilrettelagt, så der
var sikkerhed for, at tilskudsansøgere levede op til grundbetingelserne for at modtage
tilskud, og at kravene til at modtage tilskud havde været fortolket forkert med risiko
for, at det havde afholdt fiskere fra at søge, selv om de var berettigede til det.
8. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at FVM havde iværksat en række ini-
tiativer, som skulle styrke forvaltningen af tilskud på fiskeriområdet. Det fremgik af
opfølgningen, at ministeriet afventede en afklaring med Europa-Kommissionen, før
ministeriet kunne færdiggøre bekendtgørelsen om ordningen
Investeringer i fiskefar-
tøjer
samt tilhørende administrationsgrundlag for kontrol af krav om antagelighed.
9. FVM oplyste i oktober 2021, at ministeriet havde udarbejdet et udkast til en be-
kendtgørelse for ordningen
Investeringer i fiskefartøjer
samt tilhørende vejledninger.
Ministeriet oplyste ligeledes, at det ikke var sikkert, at ordningen ville blive iværksat,
og at administrationsgrundlaget derfor ikke var færdigt.
10. Rigsrevisionens opfølgning viser, at der ikke vil blive iværksat en ordning for inve-
steringer i fiskefartøjer, idet der i aftale om finansloven for 2022 er besluttet, at der i
stedet iværksættes en ophugningsordning for fiskefartøjer i Østersøen. Dermed er
der ikke længere grundlag for at udarbejde det administrationsgrundlag, der skulle
sikre, at grundbetingelsen for at modtage tilskud administreres i overensstemmelse
med regelgrundlaget.
11. Rigsrevisionen kan konstatere, at ordningen
Investeringer i fiskefartøjer
ikke bliver
iværksat. Dermed er der ikke længere grundlag for, at FVM udarbejder et administra-
tionsgrundlag, der skulle sikre, at grundbetingelsen for at modtage tilskud admini-
streres i overensstemmelse med regelgrundlaget. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Grundbetingelsen om an-
søgningens antagelighed
For at kunne modtage tilskud
skal ansøgningerne være an-
tagelige. I den forbindelse skal
det sikres, at ansøgeren ikke
har begået alvorlige overtræ-
delser af fiskerilovgivningen,
som kan medføre, at ansøge-
ren ikke kan modtage tilskud.
Reglerne fremgår af EU-for-
ordning 508/2014 og af den
delegerede forordning
288/2015.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
4
Forvaltning af de øvrige væsentlige krav
Administration af tilskudsberettiget udstyr på fiskefartøjer
12. Det fremgik af beretningen, at Udenrigsministeriet havde givet støtte til udstyr, der
ifølge forordningens (508/2014) ordlyd ikke burde støttes.
En ansøger, der søger tilskud i medfør af artikel 42 i EHFF-forordningen, skal anven-
de selektive redskaber på fartøjet. Beretningen viste, at ministeriet i flere år ikke hav-
de fastsat krav til ansøgere i en tilskudsbekendtgørelse om at anvende selektive red-
skaber, og at ministeriet ikke havde kontrolleret, om ansøgere havde overholdt kra-
vene.
Selektive redskaber
I EU-forordning 508/2014
defineres selektive redskaber
som redskaber eller udstyr,
der har en påviseligt bedre
størrelsesselektivitet eller på-
viseligt mindre indvirkning på
økosystemet og ikke-målret-
tede arter, end standardred-
skaberne har. I praksis kan se-
lektive redskaber fx være et
trawl med netmasker, der er
mere egnede til at frasortere
uønskede fangster end stan-
dardmaskestørrelserne.
13. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at FVM havde indarbejdet kravet
om brug af selektive redskaber på fiskerfartøjer i udkastet til bekendtgørelsen
Inve-
steringer i fiskefartøjer,
men kravene var ikke indarbejdet i udkastet til udbetalings-
tjeklisten. Dermed ville sagsbehandleren som udgangspunkt ikke tjekke, om tilskuds-
ansøger levede op til denne betingelse.
14. FVM oplyste i oktober 2021, at det ikke var sikkert, at ordningen
Investeringer i fi-
skefartøjer
ville blive iværksat, og at administrationsgrundlaget derfor ikke var fær-
digt.
15. Rigsrevisionen kan konstatere, at ordningen
Investeringer i fiskefartøjer
ikke bliver
iværksat. Dermed er der ikke længere grundlag for, at FVM udarbejder det administra-
tionsgrundlag, der skulle sikre, at ministeriets arbejde med at administrere tilskudsbe-
rettiget udstyr på fiskefartøjer var i overensstemmelse med regelgrundlaget. Rigsre-
visionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Administration af svigsager
16. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionens gennemgang af tilbud, fakturaer
og betalingsdokumentation gav anledning til mistanke om interessekonflikter, strå-
mandsvirksomhed og svig. Udenrigsministeriet forventede således at politianmelde
forhold i mindst 10 % af sagerne i Rigsrevisionens stikprøve, og ministeriet ville indbe-
rette sagerne med mistanke om svig til Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
(OLAF). Yderligere bemærkede Statsrevisorerne, at de støttede Rigsrevisionens an-
befaling om, at alle tilskudssager burde gennemgås for svig.
17. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at FVM i forlængelse af Rigsrevisio-
nens beretning i oktober 2018 havde foretaget flere politianmeldelser på EHFF-støtte-
ordningen og samtidig havde bedt Kammeradvokaten gennemgå en række øvrige sa-
ger for mistanke om svig. Herudover viste opfølgningen, at ministeriet var i gang med
at udbygge administrationsgrundlaget for at kunne udføre den nødvendige kontrol
for bl.a. svig.
18. Rigsrevisionens opfølgning i oktober 2021 viste, at FVM var i gang med at udbygge
administrationsgrundlaget, herunder etablere den nødvendige kontrol. Ministeriet
manglede at gennemgå 87 tilskudssager for eventuelle tilbagebetalingskrav.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. august 2022
5
19. Rigsrevisionens opfølgning viser, at ministeriet har gennemgået 76 ud af de 87 sa-
ger. Ministeriet har i 17 sager rejst et tilbagebetalingskrav, ligesom der i 13 sager er
sendt en agterskrivelse med krav om tilbagebetaling. Herudover vil ministeriet i 18 sa-
ger tilbagebetale støttemidler til EU. I 2 sager afventes en juridisk afklaring af, om sa-
gerne er forældede. I de resterende 26 sager vil der ikke blive rejst tilbagebetalings-
krav. Ministeriet mangler på nuværende tidspunkt at gennemgå 11 sager for eventuelle
tilbagebetalingskrav.
FVM har oplyst, at gennemgangen af de 11 sager forventes afsluttet ultimo september
2022.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at FVM har vurderet, om en række til-
skudssager lever op til en række øvrige væsentlige krav med henblik på at undersøge
for svig og vurdere krav af tilbagebetaling.
Ministeriet er ikke færdig med at gennemgå tilskudssager for eventuelle tilbagebeta-
lingskrav. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge og orientere Statsrevisorerne om re-
sultatet af ministeriets arbejde med at gennemgå de resterende tilskudssager med
henblik på at undersøge, om der skal rejses tilbagebetalingskrav.
Birgitte Hansen