Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
SB 1 3
Offentligt
2014778_0001.png
Februar 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
tilskud på
fiskeriområdet
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
2014778_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 1/2018 om tilskud på
fiskeriområdet
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejdes redegø-
relse af 15. januar 2019
11. februar 2019
RN 701/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministeren for fiskeri og li-
gestilling og ministeren for nordisk samarbejde har iværksat og vil iværksætte som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at
ministeren finder det nødvendigt med en gennemgribende opfølgning på den kritik,
der har været af administrationen af fiskeriområdet. Genopretningen af fiskeområdet
er en højt prioriteret opgave for regeringen. De 2 beretninger og Kammeradvokatens
forvaltningseftersyn afspejler behovet for en fundamental gennemgang af forvaltnin-
gen på fiskeriområdet og fortsat opbygning af et solidt og gennemsigtigt grundlag for
fiskeriadministrationen. Et grundlag, som bygger på dokumentation, gennemsigtighed
og klare retningslinjer og processer i overensstemmelse med retsgrundlag, forvalt-
ningsretlige principper og procedurer.
Ministeren oplyser videre, at der, ud over konkret opfølgning på de rejste kritikpunk-
ter, også er behov for en opbygning af en understøttende forvaltningskultur. Der er
samlet set tale om en omfattende og væsentlig opgave, og derfor har regeringen prio-
riteret et bevillingsmæssigt løft af fiskeriområdet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Udenrigsministeriets forvaltning af grundbetingelsen
Udenrigsministeriets arbejde med at udarbejde nye regler, der implementerer
EU’s strafpointsystem
Udenrigsministeriets initiativer med at udarbejde et operationelt administrations-
grundlag for strafpointsager
Udenrigsministeriets arbejde med at sikre, at grundbetingelsen for at modtage til-
skud administreres i overensstemmelse med regelgrundlaget
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
2
Udenrigsministeriets arbejde med at opdatere Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregi-
ster.
Udenrigsministeriets forvaltning af de øvrige væsentlige krav
Udenrigsministeriets arbejde med at anvende de rette støttesatser
Udenrigsministeriets arbejde med at administrere tilskudsberettiget udstyr på fi-
skefartøjer i overensstemmelse med regelgrundlaget
Udenrigsministeriets arbejde med at opdatere administrationsgrundlaget, så det
tager højde for kontrol af væsentlige krav for at opretholde tilskud
Udenrigsministeriets arbejde med at udbygge administrationsgrundlaget, herun-
der etablere den nødvendige kontrol, og resultatet af ministeriets screening af alle
sager med henblik på at undersøge for svig og vurdering af tilbagebetalingskrav.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2018 en beretning om tilskud på fiskeriområdet. Be-
retningen handlede om, hvorvidt Udenrigsministeriet havde en korrekt forvaltning af
tilskudsordninger under EHFF-programmet på fiskeriområdet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de, at forvaltningen af tilskud
på fiskeriområdet under EHFF-programmet har været meget kritisabel. Det havde
indebåret, at der var udbetalt tilskud i strid med lovgrundlaget, og at der var sket for-
skelsbehandling af ansøgere. Statsrevisorerne påpegede, at der var risiko for tilbage-
betalingskrav fra Europa-Kommissionen. Statsrevisorerne vurderede, at omfanget af
mangler, fejl og uregelmæssigheder i tilskudsforvaltningen havde været så stort, at
det var udtryk for en bekymrende og usædvanlig administrationskultur. Statsreviso-
rerne så med stor alvor på, at beretningen – ligesom beretningen om kvotekoncen-
trationen i dansk fiskeri – ikke alene dokumenterede en meget kritisabel forvaltning
af fiskeriområdet, men også dokumenterede forhold, der indikerede ulovligheder,
som hverken var blevet forebygget eller opdaget.
Det fremgik yderligere af beretningen, at danske fiskefartøjers overtrædelser, der var
konstateret og sanktioneret af udenlandske myndigheder, i strid med EU-reglerne
ikke var registreret i Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregister.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
3
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Generelle tiltag og forhold
5. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at
genopretningen af fiskeriområdet er en højt prioriteret opgave for regeringen. De 2
beretninger og Kammeradvokatens forvaltningseftersyn afspejler behovet for en
fundamental gennemgang af forvaltningen på fiskeriområdet og fortsat opbygning af
et solidt og gennemsigtigt grundlag for fiskeriadministrationen. Et grundlag, som byg-
ger på dokumentation, gennemsigtighed og klare retningslinjer og processer i over-
ensstemmelse med retsgrundlag, forvaltningsretlige principper og procedurer. Der er
derfor, ud over konkret opfølgning på de rejste kritiskpunkter, også behov for en op-
bygning af en understøttende forvaltningskultur. Der er samlet set tale om en omfat-
tende og væsentlig opgave, og derfor har regeringen prioriteret et bevillingsmæssigt
løft af fiskeriområdet.
Ministeren oplyser desuden, at ud over opfølgningen på de konkrete kritikpunkter,
som Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet gav anledning til, er der
behov for en opbygning af en understøttende og professionel forvaltning på fiskeri-
området. De konkrete initiativer vil omfatte styrkelse af de interne systemer og kom-
petencer for at underbygge korrekt forvaltning, bl.a. via vejledninger og gennemfø-
relse af undervisningsaktiviteter.
I forlængelse heraf oplyser ministeren, at Fiskeristyrelsen skal blive bedre til at an-
vende tilgængelige data og udvikle nye digitale løsninger for sagsbehandlingen. Fi-
skeristyrelsen vil fx forberede og gennemføre et udbud med henblik på at etablere et
nyt sagsbehandlersystem på tilskudsområdet i 2019. Det skal bl.a. bidrage til at lette
sagsgange og undgå fejl i sagsbehandlingen.
Ministeren oplyser også, at ministeren har taget initiativ til en bredere ekstern under-
søgelse, som skal analysere de bagvedliggende årsager til, at fiskeriforvaltningen
igennem en årrække har været fejlbehæftet og mangelfuld. Undersøgelsen skal bl.a.
inddrage elementer som organisatoriske og strukturelle svagheder, ledelsesstruktur,
kontrol og tilsyn med kvaliteten af opgaveløsningen samt match mellem opgaver og
kompetencer. Undersøgelsen skal i sammenhæng med den øvrige opfølgning sikre,
at Udenrigsministeriet kommer hele vejen rundt og får afdækket de fejl og mangler,
der har været ved den tidligere administration af fiskeriområdet.
6. Endelig oplyser ministeren, at Europa-Kommissionen er blevet orienteret om de
konstaterede forhold. Desuden vil det også fremadrettet skulle afklares, om og i hvil-
ket omfang der skal tilbagebetales midler til EU, der måtte være udbetalt på et uret-
mæssigt grundlag (svig og uregelmæssigheder).
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
4
Europa-Kommissionen har i forlængelse af Rigsrevisionens beretning om tilskud på
fiskeriområdet den 6. december 2018, i overensstemmelse med EU’s støtteregler,
meddelt, at Europa-Kommissionen p.t. afbryder refusionsudbetalinger svarende til
ca. 150 mio. kr. til Danmark i en periode på op til 6 måneder. Formålet med suspensi-
onen er at begrænse EU-fondens risiko for uretmæssige udbetalinger, mens en iden-
tificeret problemstilling bliver afdækket og håndteret. Udenrigsministeriet vil på den
baggrund i 2019 parallelt med gennemførelsen af de iværksatte opfølgningstiltag
fortsætte drøftelser med Europa-Kommissionen med henblik på, at suspensionen
ophæves.
7. Ministerens konkrete opfølgningspunkter bliver gennemgået nedenfor.
Udenrigsministeriets forvaltning af grundbetingelsen for at kunne
modtage og beholde et tilskud
Regler til implementering af EU’s strafpointsystem
8. Statsrevisorerne bemærkede, at EU’s strafpointsystem har været forvaltet i strid
med lovgrundlaget. Ca. 24 % af de undersøgte tilskud burde således ikke have været
tildelt.
9. Det fremgik yderligere af beretningen, at ministeriet i forbindelse med beretningen
havde rettet henvendelse til Europa-Kommissionen for at få afklaret den juridiske
rækkevidde af strafpointsystemet.
Herudover fremgik det af beretningen, at det af hensyn til fiskernes retssikkerhed og
strafpointsystemets gennemskuelighed ville have været hensigtsmæssigt, at mini-
steriet havde udarbejdet konkrete kriterier for vurderingen af overtrædelsernes
grovhed i den påtænkte bekendtgørelse.
10. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at der vil blive foretaget en gennemgribende gennemgang af administrationsgrundla-
get på pointområdet med henblik på at sikre, at det lever op til reglerne.
Udenrigsministeriet vil bl.a. ændre bekendtgørelsen om strafpoint, så bekendtgørel-
sen uddyber, hvordan de 12 overtrædelsestyper, der ifølge EU-reglerne er klassifice-
ret som alvorlige overtrædelser, skal vurderes, og angiver de 4 overtrædelser, der i
udgangspunktet skal medføre tildeling af strafpoint, samt gengiver lovbemærknin-
gerne i forhold til gentagne overtrædelser.
Udenrigsministeriet vil desuden også udarbejde en offentligt tilgængelig vejledning til
interessenter om strafpointsystemet og tildeling af strafpoint.
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser des-
uden, at der vil blive iværksat en juridisk analyse af fortolkningen af strafpointsyste-
met på baggrund af Udenrigsministeriets henvendelse til Europa-Kommissionen.
Desuden vil de områder, som vurderes ikke at være omfattet af pointsystemet, blive
kortlagt. Analysen vil indgå i behandlingen af gamle sager for fejl og forkert admini-
stration.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
5
11. Rigsrevisionen finder ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk
samarbejdes redegørelse tilfredsstillende og vil følge Udenrigsministeriets arbejde
med at udarbejde nye regler, der implementerer EU’s strafpointsystem, herunder
ændringen af bekendtgørelsen og udarbejdelsen af vejledningen.
Administration af strafpointsager
12. Det fremgik af beretningen, at Udenrigsministeriet ikke havde fastsat et operatio-
nelt dansk administrationsgrundlag for strafpointtildeling. Det fremgik også, at Uden-
rigsministeriets instruks ikke indeholdt tilstrækkeligt klare kriterier for, hvornår den
forvoldte skade, overtrædelsens omfang, dens værdi eller eventuelle gentagelser i
udgangspunktet burde medføre tildeling af strafpoint.
13. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at der er igangsat et arbejde med at udarbejde en ny fyldestgørende instruks om
strafpointtildeling, der bl.a. fastsætter operationelle kriterier for grovhedsvurderingen
af de 12 forskellige overtrædelsestyper, som fremgår af EU-forordningerne, samt en
operationalisering af lovbemærkningerne. Instruksen indeholder ydermere en proces
for og en skabelon til dokumentation af grovhedsvurderingen i strafpointsager. Her-
udover vil der blive rettet op på fejlagtige forhold i instruksen. Ministeren oplyser des-
uden, at det vil indgå i instruksen, at overtræderen skal orienteres om, at overtrædel-
sen kan medføre tildeling af strafpoint.
Udenrigsministeriet oplyser desuden, at der er iværksat en ekstern juridisk analyse
af, i hvilket omfang overtrædelsessager skal genoptages med henblik på vurdering i
forhold til strafpoint. På baggrund af den juridiske analyse vil Fiskeristyrelsen gen-
nemgå gamle sager for fejl og forkert administration i de tilfælde, hvor der vil være
anledning til at overveje genoptagelse med henblik på strafpointtildeling.
14. Rigsrevisionen finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og vil fortsat følge
Udenrigsministeriets initiativer med at udarbejde et operationelt administrations-
grundlag for strafpointsager, herunder en ny fyldestgørende instruks om strafpointtil-
deling.
Administration af grundbetingelsen for at modtage tilskud
15. Statsrevisorerne bemærkede, at forvaltningen ikke havde været tilrettelagt, så
der var sikkerhed for, at tilskudsansøger levede op til grundbetingelserne for at mod-
tage tilskud, samt at kravene til at modtage tilskud havde været fortolket forkert med
risiko for, at det havde afholdt fiskere fra at søge, selv om de var berettigede til det.
16. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at Fiskeristyrelsen har rettet op på administrationen, så vurderingen af antagelighed i
overensstemmelse med retsgrundlaget fremover omfatter point tildelt både ejere,
førere og de enkelte fartøjer. Fremadrettet vil et fyldestgørende antagelighedstjek
desuden omfatte hele den periode og alle de ordninger, hvor kravet gælder.
17. Rigsrevisionen finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge Uden-
rigsministeriets arbejde med at sikre, at grundbetingelsen for at modtage tilskud ad-
ministreres i overensstemmelse med regelgrundlaget.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
6
Opdatering af Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregister
18. Det fremgik af beretningen, at danske fiskefartøjers overtrædelser, der var kon-
stateret og sanktioneret af udenlandske myndigheder, i strid med EU-reglerne ikke
var registreret i Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregister.
19. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at der er nedskrevet en procedure for registreringen, så danske fartøjers overtrædel-
ser fremadrettet konsekvent bliver registreret i Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregi-
ster.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at der er etableret en procedure for re-
gistrering af danske fartøjers overtrædelser i Fiskeristyrelsens Overtrædelsesregi-
ster, og vil følge ministeriets arbejde med at opdatere Overtrædelsesregistret.
Udenrigsministeriets forvaltning af de øvrige væsentlige krav
Administration af støttesatser
21. Statsrevisorerne bemærkede, at tilskuddet i en lang række tilfælde havde været
for højt, fordi der var anvendt forkerte støttesatser.
22. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at Udenrigsministeriet er enig i, at der i en række sager er givet tilskud med for høj
støttesats, og at der fremover generelt vil blive sikret anvendelse af de korrekte støt-
tesatser.
23. Rigsrevisionen vil følge Udenrigsministeriets arbejde med at anvende de rette
støttesatser.
Administration af tilskudsberettiget udstyr på fiskefartøjer
24. Det fremgik af beretningen, at Udenrigsministeriet havde givet støtte til udstyr,
der ifølge EHFF-forordningens ordlyd ikke burde støttes.
25. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at Fiskeristyrelsen vil afklare med Europa-Kommissionen, om investeringer, der er en
nødvendig forudsætning for at anvende selektive redskaber, er støtteberettigede.
Ministeren oplyser videre, at der er rettet op på administrationen af kravet om, at til-
skud til investeringer på fiskefartøjer med henblik på at forbedre kvaliteten af fiske-
fangster skal være betinget af anvendelsen af selektive redskaber, og at sagerne
fremadrettet bliver behandlet på det korrekte grundlag.
26. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at Udenrigsministeriet har rettet hen-
vendelse til Europa-Kommissionen for at afklare, hvilket udstyr der kan gives støtte
til, og at Udenrigsministeriet har rettet op på administrationen af kravet om, at tilskud
til investeringer på fiskefartøjer med henblik på at forbedre kvaliteten af fiskefang-
ster skal være betinget af anvendelsen af selektive redskaber. Rigsrevisionen vil føl-
ge Udenrigsministeriets arbejde med at administrere tilskudsberettiget udstyr på fi-
skefartøjer i overensstemmelse med regelgrundlaget.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
7
Kontrol af væsentlige krav for at opretholde tilskud
27. Det fremgik af beretningen, at ministeriet ikke havde sikret en tilstrækkelig kon-
trol af udgifternes berettigelse, betalingsdokumentation og kravene til investeringer-
nes fysiske placering. Herudover fremgik det af beretningen, at indregistrering af fi-
skefartøjer ikke var klart beskrevet i administrationsgrundlaget, og at der ikke blev
foretaget den nødvendige kontrol af, om ansøgeren var støtteberettiget.
28. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at Fiskeristyrelsen vil ændre administrationsgrundlaget med henblik på at sikre kor-
rekt kontrol af fartøjernes indregistrering, herunder for ansøgninger, der vedrører ny-
ligt importerede fartøjer
Ministeren oplyser desuden, at administrationsgrundlaget vil blive udbygget og sags-
behandlere efteruddannet med henblik på at sikre, at Udenrigsministeriet sikrer en
tilstrækkelig grad af kontrol af udgifternes berettigelse, betalingsdokumentation og
krav til opretholdelse af tilskud. Dette indebærer bl.a. opdatering af sagsbehandlerin-
struks og tjeklister.
Ministeren oplyser endvidere, at Fiskeristyrelsen vil ændre administrationsgrundla-
get med henblik på at sikre en fyldestgørende kontrol af, at investeringerne på fiske-
fartøjer opretholdes i overensstemmelse med reglerne. Dette omfatter bl.a. et nyt
grundlag for udtagning af kontrolsager.
29. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet vil kontrollere
væsentlige krav for at opretholde tilskud, herunder kontrol med fartøjernes indregi-
strering, udgifternes berettigelse og af betalingsdokumentation. Rigsrevisionen vil
følge Udenrigsministeriets arbejde med at opdatere administrationsgrundlaget, så
det tager højde for kontrol af væsentlige krav for at opretholde tilskud.
Administration af svigsager
30. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionens gennemgang af tilbud, fakturaer
og betalingsdokumentation gav anledning til mistanke om interessekonflikter, strå-
mandsvirksomhed og svig. Udenrigsministeriet forventede således at politianmelde
mindst 10 % af sagerne i Rigsrevisionens stikprøve, og ministeriet ville indberette sa-
gerne med mistanke om svig til Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
(OLAF). Yderligere bemærkede Statsrevisorerne, at de støttede Rigsrevisionens an-
befaling om, at alle tilskudssager bør gennemgås for svig.
31. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser,
at administrationsgrundlaget vil blive udbygget, således at Fiskeristyrelsen fremad-
rettet i højere grad selv bliver i stand til at opdage forhold, der bør gennemgås for
mistanke om svig.
Udenrigsministeriet har med ekstern bistand gennemført en undersøgelse af et antal
konkrete sager med henblik på at udrede, om der er grundlag for mistanke om svig.
Som en direkte opfølgning er sager med mistanke om svig anmeldt til politiet og ind-
berettet til Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF). Fiskeristyrelsen
har således i oktober 2018 samlet foretaget 5 politianmeldelser, der omfatter 12 for-
hold, 15 forskellige selskaber, 11 forskellige personer og vedrører et samlet beløb på
ca. 6,1 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB1/2018 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 11. februar 2019
8
Ministeren oplyser desuden, at Udenrigsministeriet vil undersøge, om der er flere sa-
ger med mistanke om svig. Udenrigsministeriet vil gennemføre en analyse, der omfat-
ter en screening af alle sager, og som en integreret del omfatter undersøgelse for svig
og vurdering af tilbagebetalingskrav. Det samlede arbejde vil omfatte en juridisk ana-
lyse med henblik på at vurdere, hvilke konkrete tilskudssager der skal genoptages, en
gennemgang af konkrete tilskudssager med henblik på at vurdere konkrete tilbage-
betalingskrav, og afdække, om der kan identificeres mønstre i sager, hvor der er sket
en fejl eller svig.
Ministeren oplyser videre, at der for at sikre en korrekt forvaltning og solidt admini-
strationsgrundlag på tværs af de samlede tilskudsordninger under EHFF vil blive gen-
nemført en undersøgelse, der omfatter de 9 tilskudsordninger på fiskeriområdet,
som ikke allerede er undersøgt i Rigsrevisionens beretning. Undersøgelsen bliver fo-
retaget med ekstern bistand og indebærer en gennemgang af administrationsgrund-
lag og konkrete sager. I den forbindelse vil de forhold, som Rigsrevisionen har konsta-
teret i afrapporteringen af Rigsrevisionens rapporter om henholdsvis forvaltningsre-
vision og juridisk-kritisk revision af tilskudsordninger under § 24.26.30.11 fra oktober
2018, blive inddraget.
32. Rigsrevisionen finder ministerens redegørelse tilfredsstillende. Rigsrevisionen vil
følge Udenrigsministeriets arbejde med at udbygge administrationsgrundlaget, her-
under etablere den nødvendige kontrol. Rigsrevisionen vil orientere Statsrevisorerne
om resultatet af ministeriets screening af alle sager med henblik på at undersøge for
svig og vurdering af tilbagebetalingskrav.
Lone Strøm