Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2024-25
SB 9 8
Offentligt
2915050_0001.png
Oktober 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
ministeriernes tilsyn
med refusionen til
kommunerne
Beretning Nr. 9 Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne
2915050_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om ministeriernes tilsyn med
refusionen til kommunerne (beretning nr. 9/2017)
1. oktober 2024
RN 308/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om ministeriernes tilsyn med refusio-
nen til kommunerne, som blev indledt med en beretning i 2018. Opfølgningen sker med
henblik på at vurdere, om Beskæftigelsesministeriets initiativer adresserer den kritik,
der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har
tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 29. juni 2018, 3. august 2020
og 16. november 2022.
2. Beretningen handlede om Beskæftigelsesministeriets, Børne- og Socialministeriets
(nu Social- og Boligministeriet) og Udlændinge- og Integrationsministeriets tilsyn med
kommunernes administration af de områder, hvor kommunerne anmoder staten om
refusion for deres udgifter. Rigsrevisionen undersøgte, om ministerierne havde til-
strækkelig viden om kommunernes administration af områder med statsrefusion til
at kunne føre et effektivt tilsyn, og om de kommunale sager opfyldte ministeriernes
betingelser for, at kommunerne kunne opnå statsrefusion.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at Be-
skæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet og Udlændinge- og Integrations-
ministeriet ikke førte et tilsyn, der sikrede, at ministeriernes del af statsregnskabet på
refusionsområdet var korrekt. Samtidig fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende,
at der var et højt fejlniveau i kommunernes behandling af de sager, hvor kommunerne
modtager refusion fra staten. Kommunerne havde således i flere tilfælde hjemtaget
refusion uden at være berettigede til det. Disse dele af sagen er afsluttet, jf. pkt. 5.
4. Det fremgik af beretningen, at ministerierne først fik beretninger fra de kommunale
revisorer op mod 1 år efter, at personsagerne var revideret, og så sent, at ministerierne
godkendte kommunernes regnskaber på et ikke-revideret grundlag. Dermed var af-
rapporteringen ikke helt tidstro.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Beretning Nr. 9 Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne
2915050_0003.png
2
Konklusion
Det klassiske refusions-
system
I det klassiske refusionssy-
stem anmoder kommunerne
direkte om refusion på bag-
grund af deres forventede ud-
gifter til ydelser og indsatser
til borgere og virksomheder i
det kommende kvartal. I janu-
ar 2016 blev der indført et nyt
refusionssystem, hvor refu-
sionsbeløbet for størstedelen
af ydelserne på beskæftigel-
sesområdet og ydelser på ud-
lændinge- og integrationsom-
rådet udregnes på baggrund
af allerede eksisterende data.
Kommunerne skal dermed ik-
ke anmode om refusion for
udgifter til ydelser overført til
dette system.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Rigsrevisionen kan konstatere, at Beskæftigelsesministeriet har gjort flere forsøg på at
sikre tidstro afrapportering ved at tage initiativ til at omlægge det klassiske refusions-
system. Ministeriet er dog ikke lykkedes med omlægningen. Det skyldes bl.a., at arbej-
det med et fællesstatsligt tilskudssystem blev skrinlagt af Økonomistyrelsen, og at mi-
nisteriets eget forsøg på at udvikle et system efterfølgende resulterede i, at ministeriet
var nødsaget til at ophæve en kontrakt med en systemleverandør, da projektet ikke
udviklede sig som forudsat. Ministeriet oplyser, at ministeriet inden for de givne ram-
mer er nået så langt med opgaven, som det p.t. er muligt.
Rigsrevisionen afslutter sagen, da Rigsrevisionen vurderer, at den ikke kan bringes vi-
dere inden for en overskuelig tidshorisont.
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkt:
Opfølgningspunkt
1. Moderniseringen af tilsynet med de kommunale
udgiftsområder med statsrefusion, herunder pri-
mært om det nye tilsyn giver ministerierne et bedre
grundlag for at aflægge et korrekt statsregnskab.
Status
Rigsrevisionen forholdt sig senest til mo-
derniseringen af tilsynet i notat til Statsre-
visorerne af 16. november 2022. I den
forbindelse konkluderede Rigsrevisionen,
at ministerierne havde implementeret en
ny kommunal revisionsordning, der skal
sikre et mere dækkende og gennemsig-
tigt overblik over den kommunale revi-
sion samt sikre en mere præcis definition
og klassificering af fejl. Dermed lukkede
vi disse 2 underpunkter.
Endelig konkluderede Rigsrevisionen, at
det alene var sikring af en tidstro afrap-
portering, der udestod for Beskæftigel-
sesministeriet. Spørgsmålet om tidstro
afrapportering behandles og afsluttes i
dette notat.
III. Beskæftigelsesministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Beskæftigelsesministeriets initiativer i forhold til op-
følgningspunktet om at sikre tidstro afrapportering.
7. Opfølgningen er baseret på løbende møder og brevveksling med Beskæftigelses-
ministeriet.
Beretning Nr. 9 Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne
3
Tidstro afrapportering
8. Rigsrevisionens opfølgning i 2022 viste, at Beskæftigelsesministeriet, Social- og
Ældreministeriet (nu Social- og Boligministeriet) og Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet har implementeret en ny kommunal revisionsordning, der skal sikre et mere
dækkende og gennemsigtigt overblik over den kommunale revision på hovedkonto-
niveau. Ministerierne har ligeledes udviklet en digital løsning, der giver såvel kommu-
ner som ministerier et bedre overblik over den kommunale revision og dermed bedre
muligheder for løbende at arbejde med at nedbringe det høje fejlniveau. Derudover
skal den nye kommunale revisionsordning sikre en præcis definition og klassificering
af fejl.
9. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at tiden var mo-
den til at se nærmere på, om det klassiske refusionssystem med forskudstilskud til
kommunerne og efterfølgende restafregning skulle omlægges. En omlægning ville
kunne sikre, at ressortministeriernes del af statsregnskabet på refusionsområdet af-
spejler kommunernes afholdte udgifter i det samme kalenderår. Opfyldelsen af dette
punkt udestod ved opfølgningen i 2022.
10. Beskæftigelsesministeriet oplyser, at en fuldstændig tidstro afrapportering og der-
med et bedre grundlag for at aflægge et korrekt statsregnskab i det enkelte år vil
kræve en fremrykning af kommunernes procedurer for årsregnskaber, så refusion ud-
betales på baggrund af en bagudrettet månedlig afregning af kommunens faktiske ud-
gifter frem for forskud og løbende restafregning. På den måde vil ministeriet kunne
sikre, at stort set hele tilskudsafregningen har fundet sted, inden statsregnskabet luk-
kes. I dag udbetaler ministeriet refusion på forskud. Derfor korrigerer ministeriet even-
tuelle fejl i et efterfølgende statsregnskab, så statsregnskabets oplysninger er rigtige
set over en årrække.
11. Vores opfølgning viser, at Beskæftigelsesministeriet ad flere veje har søgt at skabe
en mere tidstro afrapportering, men at dette ikke er lykkedes.
Beskæftigelsesministeriet planlagde en omlægning af det kommunale refusionssy-
stem umiddelbart efter Rigsrevisionens afgivelse af beretningen i 2018. Omlægnin-
gen skulle ske i forbindelse med overgangen til et fællesstatsligt tilskudssystem, som
Økonomistyrelsen havde under udvikling. Dette projekt blev imidlertid skrinlagt af
Økonomistyrelsen.
Beskæftigelsesministeriet oplyste herefter i september 2022, at det klassiske refu-
sionssystem var i udbud, og at ministeriet forventede at implementere et nyt system
for refusions- og tilskudsadministration på refusionsområdet i 2024. Beskæftigelses-
ministeriet indgik aftale med en systemleverandør og igangsatte udviklingsprojektet.
Ministeriet oplyste i et brev til Rigsrevisionen i 2023, at samarbejdet med den valgte
leverandør var afbrudt, da projektet ikke udviklede sig som forudsat.
Beretning Nr. 9 Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2024 om beretning nr. 9/2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen til kommunerne
2915050_0005.png
4
Beskæftigelsesministeriet igangsatte efterfølgende et arbejde med at analysere og
afsøge nye relevante systemer. Arbejdet har indtil videre vist, at der ikke umiddelbart
findes systemer, der vil kunne implementeres på refusionsområdet. Ministeriet oply-
ser, at ministeriet fortsat overvejer, hvordan det kan omlægge refusionsordningen. En
omlægning af refusionsordningen vil uanset den fremtidige systemunderstøttelse skul-
le aftales med de øvrige relevante ressortministerier, Finansministeriet og KL. Mini-
steriet oplyser videre, at ministeriet inden for de givne rammer er nået så langt med
opgaven, som det p.t. er muligt.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet fortsat vil over-
veje, hvordan refusionsordningen kan omlægges, men at det har lange udsigter og kræ-
ver involvering af andre myndigheder. Rigsrevisionen afslutter sagen, da Rigsrevisio-
nen vurderer, at den ikke kan bringes videre inden for en overskuelig tidshorisont.
12. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen