Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SB 9 6
Offentligt
2229145_0001.png
August 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
ministeriernes tilsyn
med refusionen til
kommunerne
Statsrevisorerne beretning SB9/2017 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. august 2020
2229145_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om ministeriernes tilsyn med
refusionen til kommunerne (beretning nr. 9/2017)
3. august 2020
RN 306/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om ministeriernes tilsyn med refusio-
nen til kommunerne, som blev indledt med en beretning i 2018. Vi har tidligere behand-
let sagen i et notat til Statsrevisorerne af 29. juni 2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Ministerierne har igangsat et arbejde med at modernisere tilsynet med de kommunale
udgiftsområder med statsrefusion, herunder en række elementer, som skal give mini-
sterierne et bedre grundlag for at aflægge et korrekt statsregnskab. Ministerierne har
udviklet en digital løsning, der giver såvel kommuner som ministerier et bedre overblik
over den kommunale revision på hovedkontoniveau og dermed bedre muligheder for
løbende at arbejde med at nedbringe det høje fejlniveau på refusionsområdet, som
Rigsrevisionen fandt i sin undersøgelse. Ministerierne har desuden udviklet et nyt ge-
nerisk koncept for kategorisering af fejl og for, hvornår fejl har refusionsmæssig betyd-
ning. Dette har til hensigt at give ministerierne et mere ensartet og korrekt billede af
fejlniveauet i kommunerne og således muliggøre en bedre opfølgning på eventuelle
uhensigtsmæssigheder. Ministerierne vil med udgangspunkt i elementerne iværksætte
et pilotprojekt i 3. kvartal 2020. Moderniseringen forventes fuldt implementeret i janu-
ar 2022.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
moderniseringen af tilsynet med de kommunale udgiftsområder med statsrefusion,
herunder primært om det nye tilsyn giver ministerierne et bedre grundlag for at af-
lægge et korrekt statsregnskab.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB9/2017 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. august 2020
2229145_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2018 en beretning om ministeriernes tilsyn med refu-
sionen til kommunerne. Beretningen handlede om Beskæftigelsesministeriets, Børne-
og Socialministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets tilsyn med kommu-
nernes administration af de områder, hvor kommunerne anmoder staten om refusion
for deres udgifter. Rigsrevisionen undersøgte, om ministerierne havde tilstrækkelig vi-
den om kommunernes administration af områder med statsrefusion til at kunne føre
et effektivt tilsyn, og om de kommunale sager opfyldte ministeriernes betingelser for,
at kommunerne kan opnå statsrefusion.
Beretningen viste, at ministeriernes tilsyn med områder, hvor kommunerne anmoder
staten om refusion for deres udgifter, bør forbedres. Det daværende tilsyn gav ikke til-
strækkelig sikkerhed for, at ministeriernes del af statsregnskabet på refusionsområ-
det var korrekt. Rigsrevisionens stikprøve viste ligeledes et højt fejlniveau i kommu-
nernes behandling af sager, hvor de får refusion fra staten.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at det var utilfreds-
stillende, at ministerierne ikke førte et tilsyn, der sikrede, at ministeriernes del af stats-
regnskabet på refusionsområdet var korrekt. Samtidig fandt Statsrevisorerne det util-
fredsstillende, at der var så højt et fejlniveau i den kommunale sagsbehandling, at kom-
munerne i flere tilfælde hjemtog refusion uden at være berettigede til det.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkt:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Moderniseringen af tilsynet med de kommunale
udgiftsområder med statsrefusion, herunder pri-
mært om det nye tilsyn giver ministerierne et bedre
grundlag for at aflægge et korrekt statsregnskab.
Status
Behandles i dette notat.
5. Børne- og Socialministeriets ressort hører nu under Social- og Indenrigsministeriet,
og derfor henviser vi til Social- og Indenrigsministeriet, når vi i det følgende gennem-
går de fremadrettede initiativer.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB9/2017 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. august 2020
3
II. Beskæftigelsesministeriets, Social- og Indenrigsmini-
steriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Beskæftigelsesministeriets, Social- og Indenrigsmini-
steriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets initiativer i forhold til det udestå-
ende opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på materiale fra ministerierne
indhentet i maj 2020 og på den løbende dialog, som Rigsrevisionen har haft med Be-
skæftigelsesministeriet om moderniseringsprojektet.
Moderniseringen af tilsynet med de kommunale udgiftsområder med
statsrefusion
7. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet, Børne- og
Socialministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke førte et tilsyn, der
sikrede, at ministeriernes del af statsregnskabet på refusionsområdet var korrekt.
Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionens stikprøve viste, at der var fejl i 28 %
af sagerne på Beskæftigelsesministeriets, Børne- og Socialministeriets og Udlændin-
ge- og Integrationsministeriets områder, idet sagerne ikke levede op til én eller flere
af betingelserne for, at kommunerne kunne modtage refusion for udgiften.
8. Ministerierne anerkendte i deres redegørelser i juni 2018 behovet for at modernise-
re tilsynet. Ministerierne oplyste, at de på den baggrund havde igangsat et tværmini-
sterielt udviklingsarbejde, der havde til formål at sikre, at afrapporteringen fra kom-
munerne og de kommunale revisorer blev mere tidstro, dækkende, gennemsigtig og
præcis. Samtidig ønskede beskæftigelsesministeren at arbejde hen imod en øget di-
gitalisering af de kommunale revisionsberetninger.
Udviklingsarbejdet har siden været drevet af en udviklingsgruppe under Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) under Beskæftigelsesministeriet med delta-
gelse af Beskæftigelsesministeriet, Social- og Indenrigsministeriet og Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Ud over ressortministerierne har KL og de kommunale re-
visorer løbende været inddraget.
Det igangværende arbejde med at modernisere tilsynet har adresseret en række af
de problemstillinger, der blev afdækket i beretningen i forhold til at sikre en mere tids-
tro, dækkende, gennemsigtig og præcis afrapportering.
Tidstro
9. Det fremgik af beretningen, at ministerierne først fik beretninger fra de kommunale
revisorer op mod 1 år efter, at personsagerne var revideret, og så sent, at ministerierne
godkendte deres regnskaber på et ikke-revideret grundlag.
10. Beskæftigelsesministeren fremhævede i sin redegørelse i juni 2018, at den tvær-
ministerielle udviklingsgruppe ville arbejde for en model for løbende kvartalsvis afrap-
portering, der skulle muliggøre hurtig indgriben i forhold til uhensigtsmæssige eller
fejlagtige praksisser. Desuden oplyste ministeren, at han fandt, at det var tid til at se
nærmere på det klassiske refusionssystem med forskudstilskud til kommunerne og
efterfølgende restafregning.
Statsrevisorerne beretning SB9/2017 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. august 2020
4
11. Den tværministerielle udviklingsgruppe har indstillet, at der implementeres en ny
digital løsning, der muliggør løbende afrapportering. Kommunerne vil således kunne
se revisors indberetninger løbende i et lukket præsentationsmodul og på den bag-
grund gå i dialog med revisor om eventuelle risici, fejl mv.
Ministerierne vil løbende kunne følge de foreløbige resultater på landstotaler og såle-
des løbende identificere risikoområder på hovedkontoniveau. Når den endelige revi-
sionsberetning foreligger, kan relevante tilsynsmyndigheder se resultater på kommu-
neniveau, ligesom resultaterne vil være tilgængelige for offentligheden.
12. Ministerierne oplyser, at den løbende digitale indberetning på hovedkontoniveau
vil give kommunerne bedre mulighed for at følge revisors arbejde i realtid og rette op
på eventuelle fejl løbende, hvormed den høje fejlandel, som Rigsrevisionen fandt i sin
undersøgelse, kan nedbringes. Ministerierne oplyser ligeledes, at de vil få bedre mu-
lighed for at afdække systematiske risici og fejl på hovedkontoniveau rettidigt.
13. Den nye model har som målsætning, at de endelige revisionsberetninger for et år
skal foreligge digitalt det følgende år i februar, dvs. inden statsregnskabet lukkes. I
dag foreligger beretningerne først i august. En forudsætning for, at dette kan lykkes,
er dog, at det klassiske refusionssystem med forskudstilskud og restafregning æn-
dres, så den endelige restafregning ikke først foreligger i juli. Beskæftigelsesministe-
riet har oplyst, at målsætningen er at omlægge det klassiske refusionssystem til må-
nedsvis afregning. Som forudsætning herfor samarbejder ministeriet med Økonomi-
styrelsen om en implementering af refusionsområdet i det nye fællesstatslige tilskuds-
system.
Dækkende og gennemsigtigt
14. Det fremgik af beretningen, at de kommunale revisionsberetninger ikke gav mini-
sterierne vished for, at revisionen i tilstrækkelig grad dækkede alle bevillinger på fi-
nansloven.
15. Beskæftigelsesministeren oplyste i sin redegørelse i juni 2018, at udviklingsgruppen
ville få til opgave at definere nærmere regler og rammer, der fx sikrede særskilte revi-
sorerklæringer på de enkelte finanslovskonti, afrapportering på udførte revisionshand-
linger mv.
16. Den tværministerielle udviklingsgruppe har udmøntet dette i en ny revisionstilgang,
der skal sikre et bedre overblik over bevillinger på finanslovskonti. Således vil ministe-
rierne fremadrettet opstille en række kontrolpunkter (spørgsmål, som revisor skal be-
svare) på hovedkontoniveau. Punkterne opstilles på baggrund af risiko og væsentlig-
hed og derfor ikke nødvendigvis for alle ordninger hvert år.
For hvert kontrolpunkt definerer ministerierne, hvad der kvalificerer som en fejl, og
om en sådan fejl har refusionsmæssig betydning. Kategoriseringen sker på baggrund
af et sæt generiske retningslinjer. Revisor skal kunne erklære sig med høj grad af sik-
kerhed på hovedkontoniveau på baggrund af de opstillede kontrolpunkter. Revisor
kan selv tilføje relevante kontrolpunkter.
Statsrevisorerne beretning SB9/2017 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. august 2020
5
De enkelte kontrolpunkter samt den endelige erklæring vil blive tilgængelige for alle
parter i det digitale afrapporteringsmodul. På den måde kan såvel kommuner som re-
visorer og ministerier relativt nemt danne sig et overblik over, hvilke hovedkonti der
har flest fejl.
Herudover har Beskæftigelsesministeriet iværksat en række konkrete initiativer i for-
hold til at sammenligne kommunerne på udvalgte refusionsbelagte områder og un-
derlægge kommuner, der præsterer dårligt på udvalgte parametre, skærpet tilsyn.
Præcis definition og klassificering af fejl
17. Det fremgik af beretningen, at ministerierne ikke havde afstemt med revisorerne,
hvordan de vurderede, om en fejl havde refusionsmæssig betydning, og at ministeri-
erne på de områder, hvor de havde et bevillingsmæssigt ansvar, burde fastlægge,
hvornår der var tale om en fejl, og hvornår en fejl havde refusionsmæssig betydning.
18. Beskæftigelsesministeren fremhævede i sin redegørelse i juni 2018, at den tvær-
ministerielle udviklingsgruppe ville arbejde med at fastlægge fejldefinitioner og væ-
sentlighedsniveauer.
19. Den tværministerielle udviklingsgruppe har på den baggrund udviklet et generisk
koncept for kategorisering af fejl, der vil blive formidlet til kommuner og revisorer. Li-
geledes vil ministerierne for hvert af de valgte kontrolpunkter specificere, hvad der
kvalificerer som en fejl og en fejl med refusionsmæssig betydning.
Ifølge de generiske retningslinjer bør det have refusionsmæssig betydning, hvis kom-
munen ikke kan fremskaffe dokumentation for, at der fx er tale om en korrekt målgrup-
pevurdering, sats eller indsats. Ligeledes har det refusionsmæssig betydning, hvis kom-
munen ikke kan dokumentere, at udgiften er personhenførbar, eller hvis der er fejl i
konto, beløb, indplacering på refusionstrappen mv. Modsat har det ikke refusionsmæs-
sig betydning, hvis tidsfrister ikke er overholdt, eller der mangler dokumentation for
sagsbehandling af de forvaltningsretlige regler om begrundelse, partshøring, klage-
vejledning mv.
20. Ministerierne oplyser, at moderniseringsarbejdet nu er så langt, at der i 3. kvartal
2020 igangsættes et pilotprojekt, der vil omfatte i alt 4 kommuner. Pilotprojektet for-
ventes afsluttet ved årsskiftet 2020/21. Herefter udrulles den egentlige implemente-
ring af den moderniserede revisionsmodel i 2 tempi. 1. januar 2021 udrulles modellen i
8-12 kommuner. Anden del af implementeringen sker ved, at modellen idriftsættes i
alle landes kommuner den 1. januar 2022.
Rigsrevisionen finder, at ministerierne er godt på vej med at modernisere tilsynet
med de kommunale udgiftsområder med statsrefusion. Rigsrevisionen vil fortsat
følge arbejdet, herunder pilotprojektet og implementeringen af moderniseringen af
tilsynet.
Lone Strøm