Finansudvalget 2017-18
SB 20 24
Offentligt
1983698_0001.png
December 2018
Rigsrevisionens notat om
beretning om
revisionen af
statsregnskabet
for 2017
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
1983698_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 20/2017 om revisionen af
statsregnskabet for 2017
29. november 2018
RN 102/18
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene har iværksat
som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen vurderer, at sagen om revisionen af statsregnskabet for 2017 kan afslut-
tes.
Ministerierne har taget initiativer til at rette op på fejl i statsregnskabet for 2017 og til at
forbedre forvaltningen af kommende regnskaber. Rigsrevisionen vil gennemgå og vur-
dere initiativerne i den årlige revision. Rigsrevisionen vil rapportere om udviklingen i
udvalgte sager i kommende beretninger om revisionen af statsregnskabet.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2018 en beretning om revisionen af statsregnskabet
for 2017. Beretningen handlede om 19 ministeriers oplysninger i statsregnskabet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at stats-
regnskabet for 2017 – bortset fra virkningerne af Rigsrevisionens forbehold på § 38.
Skatter og afgifter – i alle væsentlige henseender var rigtigt, dvs. udarbejdet i overens-
stemmelse med bevillingslovene og de statslige regnskabsregler. Statsrevisorerne
fandt det endvidere tilfredsstillende, at staten i alle væsentlige henseender havde
overholdt bevillingerne og disponeringsreglerne.
Statsrevisorerne påtalte, at Skatteministeriets mangelfulde forvaltning af inddrivel-
sesområdet havde medført betydelige tab for det offentlige, som betød, at skyldnere
ikke havde oplevet nogen konsekvens af ikke at have betalt deres gæld til det offent-
lige.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
2
Statsrevisorerne bemærkede, at flere virksomheder kunne styrke regnskabsforvalt-
ningen, bl.a. ved styrket fokus på overholdelse af bevillingslovene, sikker og korrekt
regnskabsforvaltning, lønadministration og styring af byggerier. Statsrevisorerne
fremhævede en utilfredsstillende forvaltning hos Udenrigsministeriet, Skatteministe-
riet, Statens Administration, politiet og Bygningsstyrelsen.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at der var flere sager, hvor Danmark har
betalt eller har risiko for at skulle betale en del af tilskuddet tilbage til EU.
Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at staten indgik resultatløns-
kontrakter efter kontraktperiodens start, og at virksomhederne ikke begrundede en
skønsmæssig forhøjelse af resultatlønnen skriftligt og dækkende. Endelig fandt Stats-
revisorerne det utilfredsstillende, at Digitaliseringsstyrelsen, SKAT, Sundhedsdata-
styrelsen, Banedanmark og Bygningsstyrelsen havde udbetalt resultatløn til trods for
manglende målopfyldelse.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som ministrene
har iværksat som følge af beretningen. Notatet er strukturereret efter de ministerom-
råder, der fremgår af statsregnskabet for 2017.
For hver sag fremgår det, om Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes eller skal
følges i regi af en kommende beretning om revisionen af statsregnskabet. Rigsrevisio-
nen vil have fokus på nogle af sagerne i den årlige revision, selv om sagen afsluttes i
regi af beretningen. Hvis revisionen af disse sager giver anledning til væsentlig kritik
eller afdækker andre forhold af interesse for Statsrevisorerne, vil Rigsrevisionen tage
sagen op i en kommende beretning om revisionen af statsregnskabet.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
§ 1. Dronningen og § 2. Medlemmer af det kongelige hus m.fl., jf. beret-
ningens pkt. 21
Statsministerens redegørelse af 24. oktober 2018
6. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til statsministerens redegørelse.
§ 5. Statsministeriet, jf. beretningens pkt. 22
Statsministerens redegørelse af 24. oktober 2018
7. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til statsministerens redegørelse.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
3
§ 6. Udenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 23-25
Udenrigsministerens redegørelse af 19. oktober 2018
Ministeren for udviklingssamarbejdes redegørelse af 22. oktober 2018
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejdes redegø-
relse af 23. oktober 2018
Udenrigsministeriet har omgået lønsumsloftet
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Udenrigsministeriet havde øget rå-
derummet på lønområdet med 47,1 mio. kr. i strid med forudsætningerne for bevillin-
gen.
Ministeren for udviklingssamarbejde bemærker, at det fremgår af anmærkningstek-
sten til finansloven, at der afholdes lønudgifter over kontoen. Der er således ikke tale
om, at den kritiserede praksis har været hemmeligholdt på finansloven. Ministeren
medgiver imidlertid, at der har manglet en særlig bevillingsbestemmelse, der gav
hjemmel til den gældende praksis. I forslag til finansloven for 2019 er der indarbejdet
følgende særlige bevillingsbestemmelser på § 6.32.04. Personelbistand:
”Der er ad-
gang til at anvende op til 20 % af bevillingen til lønudgifter i forbindelse med admini-
strationen af udviklingsbistanden, dog maksimalt svarende til den faktiske udgift. Der
er i forbindelse hermed adgang til overførsel til § 06.11.01.20. Administration af udvik-
lingsbistand”.
Ministeren for udviklingssamarbejde oplyser, at det er aftalt med Finansministeriet, at
overførslerne teknisk vil kunne konteres i overensstemmelse med retningslinjerne i
budgetvejledningen. Ministeren vurderer, at disse initiativer vil sikre, at midlerne frem-
adrettet vil blive administreret i overensstemmelse med regelsættet og med gyldig
hjemmel.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet nu har sikret sig be-
villingsmæssig hjemmel til at afholde lønudgifter fra udviklingsbistanden. Rigsrevisio-
nen vurderer, at sagen kan afsluttes.
§ 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 26-27
Finansministerens redegørelse af 5. oktober 2018
Statens Administrations kontrol på lønområdet er mangelfuld
9. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Rigsrevisionen kunne konstatere
fejl i 8 ud af 40 gennemgåede lønsager i Statens Administration. Det fremgik desuden
af beretningen, at Statens Administration ikke kunne opgøre fejlniveauet for lønudbe-
talingerne validt, og at fejlopsamlingen ikke var systemunderstøttet.
Finansministeren oplyser, at Statens Administration har iværksat et arbejde med
kompetenceudvikling af medarbejderne samt styrkelse af kontroller og fejlopsamlin-
ger i lønadministrationen. Formålet er at højne kvaliteten.
Rigsrevisionen finder Statens Administrations initiativer nødvendige. Rigsrevisionen
vil følge Statens Administrations arbejde med at styrke kontrollen og fejlopsamlingen.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
4
§ 8. Erhvervsministeriet, jf. beretningens pkt. 28-30
Erhvervsministerens redegørelse af 24. september 2018
Patent- og Varemærkestyrelsen indregner fortsat for få omkostninger i regnska-
bet for indtægtsdækket virksomhed
10. Det fremgik af beretningen, at Patent- og Varemærkestyrelsen havde forbedret
beregningsmodellen for fordeling af omkostninger i regnskabet for indtægtsdækket
virksomhed, men at styrelsen stadig indregnede for få omkostninger. Endvidere frem-
gik det, at styrelsen fortsat ikke havde sikret overskud på den indtægtsdækkede virk-
somhed.
Erhvervsministeren oplyser, at Patent- og Varemærkestyrelsen er blevet bedt om at
gennemgå den indtægtsdækkede virksomhed og omkostningskalkulationerne for at
gøre beregningsmodellen mere retvisende. Styrelsen skal endvidere udarbejde en
plan for udligning af den akkumulerede underdækning for den indtægtsdækkede virk-
somhed. Ministeren vil orientere Rigsrevisionen, når der foreligger en ny beregnings-
model og udligningsplan.
Rigsrevisionen vil følge sagen om Patent- og Varemærkestyrelsens indtægtsdække-
de virksomhed.
§ 9. Skatteministeriet, jf. beretningens pkt. 31-34
Skatteministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Skatteministeriet har ikke overholdt bevillingernes forudsætninger vedrørende
udmøntning af reserver til inddrivelsen
11. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Skatteministeriet havde udmøntet
242,3 mio. kr. til at styrke inddrivelsen af gælden til det offentlige, men kun havde af-
sat 145,9 mio. kr. til opgaven. Resten af midlerne blev afsat til andre formål i SKAT og
departementet.
Det fremgik også af beretningen, at reserven var udmøntet, under forudsætning af at
Skatteministeriet havde et forventet forbrug på inddrivelsesopgaven på 609,3 mio. kr.
Ministeriet havde reelt kun planlagt et forbrug på 367,8 mio. kr., men oplyste ikke her-
om ved udmøntningen af reserven.
Skatteministeren oplyser, at anmærkningsteksten på finansloven for 2017 var for
upræcis. Skatteministeriet har ændret anmærkningsteksten på finansloven for 2018
fra ”inddrivelsen” til ”inddrivelsen mv.”. Rigsrevisionen vurderer, at teksten ikke er
blevet mere præcis, og finder, at det medfører risiko for, at bevillingen bruges på an-
dre formål end til det, Folketinget har bevilget.
Rigsrevisionen forventer, at Skatteministeriet fremadrettet vil sikre, at bevillingen
overholdes, dvs. at ministeriets forbrug stemmer overens med de forudsætninger,
bevillingerne er givet under. Det indebærer, at ministeriet kun udmønter ekstra mid-
ler til en opgave, hvis ministeriet reelt forventer et merforbrug på opgaven.
Rigsrevisionen vil følge dette i årsrevisionen. Rigsrevisionen vurderer på den bag-
grund, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
5
SKAT har ikke sikret funktionsadskillelse for fakturagodkendelse
12. Det fremgik af beretningen, at der var en systematisk fejl i det workflow, som skal
sikre funktionsadskillelse i SAP Intern og understøtte forretningsgange for faktura-
godkendelse på Skatteministeriets område. Det fremgik også, at SKAT forventede at
implementere funktionsadskillelse i workflowet ultimo 2018.
Skatteministeren tager kritikken til efterretning og oplyser, at Skatteministeriet vil
igangsætte en række tiltag med henblik på at håndtere kritikpunkterne.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 35-36
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22. oktober 2018
13. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til økonomi- og indenrigsministerens rede-
gørelse.
§ 11. Justitsministeriet, jf. beretningens pkt. 37-39
Justitsministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Politiet har ikke dokumenteret væsentlige tilgodehavender
14. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at politiet ikke kunne specificere til-
godehavender på ca. 922 mio. kr. og derfor ikke kunne dokumentere størrelsen og
aldersfordelingen af tilgodehavenderne.
Justitsministeren oplyser, at Rigspolitiet senest den 1. februar 2019 vil have etableret
en afrapporteringsfacilitet, som kan specificere de enkelte tilgodehavender i politiets
bødesystem. Rigspolitiet har desuden igangsat et arbejdet med at udarbejde en krav-
specifikation til et nyt bøde- og sagsomkostningssystem. Det nye system forventes
implementeret i løbet af 2021.
Rigsrevisionen vil følge Rigspolitiets arbejde med at specificere tilgodehavender og
udvikle det nye bøde- og sagsomkostningssystem.
Kriminalforsorgen har ikke indbetalt korrekt skat
15. Det fremgik af beretningen, at Kriminalforsorgen havde udbetalt ca. 21,8 mio. kr. i
B-indkomst til sundhedspersonale, personundersøgere, tilsynsførende og mentorer,
uden at Kriminalforsorgen havde vurderet, om de var skattepligtige som lønmodta-
gere. Dette medførte forkerte skatteindbetalinger.
Justitsministeren oplyser, at Kriminalforsorgen er ved at vurdere alle B-indkomst-
modtagere i Kriminalforsorgen. Gennemgangen er afsluttet for sundhedspersonale,
personundersøgere og tilsynsførende og har medført, at Kriminalforsorgen skal æn-
dre skatteindbetalingen for 291 ud af 661 B-indkomstmodtagere. For 337 mentorer
udestår den endelige vurdering, da Kriminalforsorgen har taget initiativ til at indhente
en udtalelse fra Kammeradvokaten om, hvorvidt mentorer skal betragtes som løn-
modtagere i skatteretlig henseende. Kriminalforsorgen har oplyst, at ændringen for
relevante B-indkomstmodtagere forventes afsluttet i 1. kvartal 2019. Derudover vil
Kriminalforsorgen have et øget ledelsesmæssigt fokus på at sikre, at der sker korrekt
skattemæssig vurdering af den løn, som udbetales.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
6
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen har taget initiativer, der
skal sikre, at der fremadrettet indbetales korrekt skat. Rigsrevisionen vil i den årlige
revision have fokus på, om Kriminalforsorgen på baggrund af en vurdering af skatte-
pligten, sikrer korrekt skatteindbetaling for gruppen. Rigsrevisionen vurderer, at sagen
kan afsluttes.
§ 12. Forsvarsministeriet, jf. beretningens pkt. 40-46
Forsvarsministerens redegørelse af 28. september 2018
Utilfredsstillende styring af byggeprojekter i Forsvarsministeriets Ejendoms-
styrelse
16. Det fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriet ikke har haft tilstrækkelig sty-
ring af 3 byggeprojekter på i alt 543 mio. kr. Det drejer sig om projekterne Flådesta-
tion Frederikshavn, Grønne Etablissementer ved Aalborg og Almegårds kaserner,
som ikke er håndteret i overensstemmelse med god offentlig økonomistyring og for-
valtning.
Forsvarsministeren oplyser, at Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse skal implemen-
tere en ny projektmodel med et opdateret projektstyringsgrundlag, der skal styrke do-
kumentation og styring af fremtidige byggeprojekter. Ministeren oplyser, at implemen-
teringen vil være afsluttet ved udgangen af 2019, og at ministeriet løbende vil følge op
på implementeringen af projektmodellen.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
Forsvaret er udfordret af mangel på personale til de nye skibsbaserede helikop-
tere
17. Det fremgik af beretningen, at Forsvaret har udfordringer med at bemande både
de nye SEAHAWK-helikoptere og de gamle LYNX-helikoptere. Derfor har Forsvaret
ikke løst alle sine opgaver i Grønland i dele af 2016 og 2017, og Forsvaret har nedju-
steret sit opgavekompleks.
Forsvarsministeren oplyser, at Værnsfælles Forsvarskommando arbejder med for-
skellige tiltag for at afhjælpe udfordringerne med bemandingssituationen på både
kort og langt sigt. Ministeren oplyser også, at SEAHAWK-helikopterne har opnået
”Fuld Operativ Kapacitet” til tiden og har overtaget LYNX’ opgaver i Nordatlanten.
SEAHAWK-kapaciteten er således indsat nationalt og har også været indsat sam-
men med det danske maritime bidrag til NATO’s stående flådestyrke.
Rigsrevisionen bemærker, at Forsvarets milepæl ”Fuld Operativ Kapacitet” ikke er
ensbetydende med, at SEAHAWK-helikopterne kan løse det oprindelige opgave-
kompleks for de skibsbaserede helikoptere. Det fremgår af Forsvarets interne tids-
plan, at SEAHAWK-helikopterne kun kan varetage et nedjusteret opgavekompleks i
perioden frem til udgangen af 2019, hvorefter Forsvaret forventer at kunne løse alle
de pålagte opgaver. Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
7
Mangler i Forsvarsministeriets it-sikkerhed
18. Det fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
ikke løbende ryddede op i brugerkonti, herunder konti med administratorrettigheder.
Det fremgik endvidere af beretningen, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse ikke havde forhindret, at personer, fx konsulenter, kunne koble eget udstyr
på det sikrede netværk, når de havde fysisk adgang til Forsvaret, og at styrelsen ikke
gennemgik loggen regelmæssigt. Det fremgik også, at styrelsen fortsat ikke havde ri-
sikovurderet et eksternt placeret serverrum og 2 it-faciliteter.
Forsvarsministeren tager kritikpunkterne til efterretning og anerkender, at Forsvars-
ministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse fortsat har udviklingspotentialer. Ministeren
oplyser, at styrelsen har ryddet op i brugerkonti og har etableret en fortløbende kon-
trol for at styrke opfølgningen på området.
Forsvarsministeren understreger, at tilkobling til Forsvarets systemer kræver fysisk
adgang til ét af etablissementerne i Forsvarsministeriets koncern. Det forudsætter
derudover, at man har kendskab til brugerkonti og passwords. Ministeren gør op-
mærksom på, at de forskellige netværk har forskellige sikringsniveauer. Højere klas-
sificerede netværk er således yderligere fysisk sikret i forhold til lavere klassificerede
netværk. Ministeren oplyser, at der arbejdes på at etablere en løsning, der sikrer, at
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse regelmæssigt gennemgår loggen
for at kontrollere, om fremmed udstyr er eller har været koblet på netværket.
Forsvarsministeren oplyser, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse nu
har gennemført den manglende risikovurdering af et eksternt placeret serverum og
2 it-faciliteter. Ministeren medgiver, at den alternative infrastrukturs kapacitet ikke er
tilsvarende den primære, men oplyser, at styrelsen vurderer, at kapaciteten kan dæk-
ke de kritiske operative behov i tilfælde af udfald. Styrelsen arbejder dog på at udvide
kapaciteten.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. beretningens pkt. 47
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 16. oktober 2018
19. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til udlændinge- og integrationsministerens
redegørelse.
§ 15. Børne- og Socialministeriet, jf. beretningens pkt. 48
Børne- og socialministerens redegørelse af 30. oktober 2018
20. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til børne- og socialministerens redegørelse.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
8
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet, jf. beretningens pkt. 49-53
Sundhedsministerens redegørelse af 31. oktober 2018
Ældreministerens redegørelse af 2. november 2018
Rigshospitalet udbetaler merarbejdstimer til overlæger i strid med overenskomst
21. Det fremgik af beretningen, at merarbejde til overlæger på Rigshospitalet udbeta-
les automatisk i strid med overenskomsten og honoreres til en forkert takst.
Sundhedsministeren oplyser, at Rigshospitalet er enig i Rigsrevisionens konklusioner
og fremadrettet vil rette op på forholdene.
Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet, jf. beretningens pkt. 54-57
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Det er usikkert, om Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har indregnet
udgifter korrekt i statsregnskabet
22. Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering hav-
de anvendt et forkert regnskabsprincip for ordninger, der administreres af Udbetaling
Danmark. Fejlen har medført, at der mangler tilgodehavender i statsregnskabet for
mindst 1,6 mia. kr. Fejlen har desuden medført, at Rigsrevisionen ikke kan fastslå, om
udgifterne i statsregnskabet er korrekte.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil
ændre praksis, så der aflægges regnskab efter et korrekt regnskabsprincip.
Rigsrevisionen finder det væsentligt, at udgifter til ordninger administreret af Udbeta-
ling Danmark indregnes i statsregnskabet efter et korrekt regnskabsprincip. Rigsrevi-
sionen vil følge sagen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ikke fulgt statens regnskabs-
regler på 2 indtægtsordninger
23. Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering hav-
de anvendt et forkert regnskabsprincip for 2 indtægtsordninger. Fejlene medførte, at
Rigsrevisionen ikke kunne fastslå, om statens indtægter på ordningerne var opgjort
korrekt. Rigsrevisionen fandt det utilfredsstillende, at styrelsen ikke kontrollerede, om
bidragsyderne betalte det, de havde pligt til.
I forbindelse med revisionen oplyste Beskæftigelsesministeriet, at Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering ville ændre regnskabsprincip for den ene ordning. Be-
skæftigelsesministeren oplyser om den anden ordning, at styrelsen vil vurdere, om der
kan foretages et mere præcist skøn for statens tilgodehavender inden regnskabsårets
afslutning, men at han ikke mener, at betingelserne for at anvende det korrekte regn-
skabsprincip er til stede.
Rigsrevisionen påpeger, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal følge
statens regnskabsregler, medmindre styrelsen har en dispensation. Rigsrevisionen vil
følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
9
Arbejdstilsynet har udgiftsført tilsagn om tilskud uden hjemmel
24. Det fremgik af beretningen, at Arbejdstilsynet havde udgiftsført tilsagn om tilskud
for 28,8 mio. kr. uden hjemmel. Fejlen medførte, at udgifterne for tilskudsordningen var
for høje, og at Arbejdstilsynet havde givet sig selv mulighed for at afgive tilsagn i 2018
for det samme beløb, uden at det påvirker årets udgifter.
Beskæftigelsesministeren oplyser, at fejlen skyldes, at tilsagnene blev afgivet i 2018 i
stedet for i 2017, og at Arbejdstilsynet fremover vil sikre, at tilskud fra Arbejdsmiljø-
forskningsfonden gives i det rigtige år.
Rigsrevisionen vil i den årlige revision have fokus på, om Beskæftigelsesministeriet af-
giver tilsagn om tilskud i overensstemmelse med bevillingsreglerne. Rigsrevisionen
vurderer, at sagen kan afsluttes.
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet, jf. beretningens pkt. 58-59
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Manglende revisionspåtegnede attester fra trafikselskaber i forbindelse med ud-
betaling af refusion til befordringsrabatordningen for studerende
25. Det fremgik af beretningen, at Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
fortsat manglede revisorpåtegnede attester for 2015 og 2016 fra det største trafiksel-
skab, der modtog statslig refusion til befordringsrabatordningen for studerende.
Uddannelses- og forskningsministeren oplyser, at attesterne er modtaget, og at det
er sikret, at attesterne indhentes fremadrettet. Styrelsen for Institutioner og Uddan-
nelsesstøtte har desuden været i dialog med revisorerne for en række trafikselskaber,
hvor der har været usikkerhed om den gennemførte revision, og præciseret, hvad de
revisorpåtegnede attester skal indeholde.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Uddannelses- og Forskningsministeriet
nu har indhentet de revisorpåtegnede attester, og at de ikke har givet anledning til
bemærkninger fra ministeriet. Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at mini-
steriet har sikret, at attesterne indhentes fremadrettet, og at der er skabt klarhed
over, hvilke krav der stilles til den udførte revision. Rigsrevisionen vurderer på den
baggrund, at sagen kan afsluttes.
§ 20. Undervisningsministeriet, jf. beretningens pkt. 60-61
Undervisningsministerens redegørelse af 26. oktober 2018
26. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til undervisningsministerens redegørelse.
§ 21. Kulturministeriet, jf. beretningens pkt. 62-66
Kulturministerens redegørelse af 5. oktober 2018
27. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til kulturministerens redegørelse.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
10
§ 22. Kirkeministeriet, jf. beretningens pkt. 67
Kirkeministeriets redegørelse af 25. september 2018
28. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til kirkeministerens redegørelse.
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet, jf. beretningens pkt. 68-69
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. oktober 2018
Mangler i Landbrugsstyrelsens regnskabsforvaltning
29. Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsen ikke havde foretaget basale
afstemninger ved årsafslutningen og dermed ikke havde opdaget fejl og differencer
tids nok til at rette dem i regnskabet. De manglende afstemninger omfattede tilskuds-
regnskabet, anlæg for jordejendomme og interne mellemregningskonti.
Miljø- og fødevareministeren oplyser, at Landbrugsstyrelsen har udarbejdet en hand-
lingsplan for udbedring af manglerne. Ministeren oplyser, at styrelsen er ved at analy-
sere de sidste uafklarede differencer på tilskudsområdet, og vurderer, at fejlene vil
beløbe sig til ca. 15-17 mio. kr., inkl. de 12,1 mio. kr., der er hensat for lidt. Ministeren op-
lyser, at styrelsen fremover vil foretage ultimoafstemninger på tilskudsområdet.
Miljø- og fødevareministeren oplyser, at den potentielle fejl i regnskabet vedrørende
registreret jordejendom nu er reduceret til 0,5 mio. kr. Beløbet vedrører arealer, som
Landbrugsstyrelsen har købt, før fagsystemet blev taget i brug, og forventes at blive
afskrevet i det kommende regnskab. Ministeren oplyser desuden, at styrelsen frem-
over løbende vil afstemme fagsystemet til regnskabet for at afdække og rette diffe-
rencer.
Rigsrevisionen finder det væsentligt, at Landbrugsstyrelsen foretager de basale af-
stemninger og får udredt og rettet differencer. Rigsrevisionen vil følge sagen.
§ 28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, jf. beretningens pkt.
70-73
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 26. oktober 2018
Kritik af Bygningsstyrelsens styring af byggeprojekter
30. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at udgifterne til byggeriet af Niels
Bohr-bygningen var vokset med 1.296 mio. kr., svarende til en udgiftsforøgelse på
79 % i oktober 2017.
Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsen havde en utilstrækkelig rapporte-
ring og styring af byggeprojekters tid og økonomi, en utilstrækkelig risikovurderings-
proces og et utilstrækkeligt beslutningsgrundlag for bygherreorganisationen. Styrel-
sen havde på den baggrund udarbejdet en handlingsplan, der skal være implemente-
ret med udgangen af 2018.
Transport-, bygnings- og boligministeren tager kritikken af udgiftsforøgelsen til efter-
retning.
Rigsrevisionen vil følge Bygningsstyrelsens arbejde med at implementere de initiati-
ver, der fremgår af handlingsplanen.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
11
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, jf. beretningens pkt. 74-75
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 11. oktober 2018
Energistyrelsen har ikke administreret tilskud til elintensive virksomheder i over-
ensstemmelse med bevillingsreglerne
31. Det fremgik af beretningen, at Energistyrelsen administrerede en tilskudsordning,
der på finansloven var opført som en lovbunden bevilling. Styrelsen havde i 2016 og
2017 ikke administreret tilskudsordningen som en lovbunden bevilling, hvilket bl.a.
havde medført risiko for, at virksomhederne ikke havde modtaget de tilskud, de var
berettiget til. Styrelsen mente, at der var uoverensstemmelser i ordningens retsgrund-
lag. Styrelsen ville derfor afklare det juridiske grundlag for ordningen, inden det beslut-
tes, om tilskuddene skal efterreguleres. Styrelsen har opgjort en eventuel efterregule-
ring til ca. 73 mio. kr.
Energi-, forsynings- og klimaministeren tager kritikken af uoverensstemmelserne i
lovgrundlaget til efterretning og forventer, at Energistyrelsen afslutter arbejdet med
at afklare ordningens retsgrundlag, så eventuelle ændringer kan indarbejdes i æn-
dringsforslaget til finansloven for 2019.
Rigsrevisionen finder Energistyrelsens arbejde med af afklare administrationen af
ordningen nødvendig. Rigsrevisionen vil følge sagen.
§ 35. Generelle reserver, § 36. Pensionsvæsenet og § 37. Renter, jf.
beretningens pkt. 76
Finansministerens redegørelse af 5. oktober 2018
32. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til finansministerens redegørelse.
§ 38. Skatter og afgifter, jf. beretningens pkt. 77-102
Finansministerens redegørelse af 5. oktober 2018
Skatteministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Forbehold for regnskabets rigtighed på § 38. Skatter og afgifter
33. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen for første gang tog forbehold for,
om statsregnskabets § 38. Skatter og afgifter er rigtig, da Rigsrevisionen ikke har kun-
net skaffe det nødvendige revisionsbevis for, om regnskabet i alle væsentlige hense-
ender er rigtigt. Rigsrevisionen vurderede, at regnskabsaflæggelsen på § 38. Skatter
og afgifter var præget af betydelig usikkerhed, og har ikke kunnet opgøre det konkre-
te fejlniveau. Statsrevisorerne henledte Folketingets opmærksomhed på, at når Stats-
revisorerne i februar 2019 afgiver Endelig betænkning over statsregnskabet, vil der
være risiko for, at Statsrevisorerne må forelægge statsregnskabet for Folketinget
med bemærkning om, at samtlige statens indtægter ikke er korrekt opgjort.
Skatteministeren ser med stor alvor på den kritik og det forbehold, som Rigsrevisio-
nen og Statsrevisorerne har taget for regnskabet på § 38. Skatter og afgifter. Opret-
ningen af de nævnte forhold indebærer et omfattende oprydningsarbejde, som tager
tid.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
12
Skatteministeren oplyser, at der allerede er gjort meget for at rette op på de regn-
skabsmæssige afstemninger mv. For at styrke området yderligere er der allerede
igangsat 3 nye konkrete initiativer. For det første er der oprettet en ny enhed – Kon-
cernregnskab – i Skatteministeriets departement, der har overtaget opgaven med at
få skabt et overblik over koncernens regnskabsaflæggelse. For det andet oppriorite-
res regnskabsarbejdet, så der hurtigst muligt kan fremlægges et dækkende regnskab,
og for det tredje styrkes samarbejdet med bl.a. Rigsrevisionen.
Finansministeren har bedt Moderniseringsstyrelsen om at følge tæt med i oprydnin-
gen i Skatteministeriet, så Finansministeriet har et billede af den usikkerhed, som
regnskabsaflæggelsen for § 38. Skatter og afgifter har for det samlede statsregnskab.
Det vil ske gennem faste møder mellem Moderniseringsstyrelsen og Skatteministe-
riet.
Rigsrevisionen vil følge sagen. Rigsrevisionen vil endvidere orientere Statsrevisorer-
ne om sagen inden Statsrevisorernes behandling af Endelig betænkning over stats-
regnskabet for finansåret 2017.
Fortsat problemer med SKATs forvaltning af inddrivelsesopgaven
34. Statsrevisorerne påtalte, at Rigsrevisionen – ligesom i tidligere år – har konstate-
ret kritiske fejl og mangler i SKATs forvaltning, herunder at SKAT ikke har forvaltet de
offentlige restancer på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Den mangelfulde forvalt-
ning betyder, at restancerne løbende bliver mindre værd. Statsrevisorerne påtalte og-
så, at Skatteministeriets mangelfulde forvaltning af inddrivelsesområdet havde med-
ført betydelige tab for det offentlige, som betød, at skyldnere ikke har oplevet nogen
konsekvens af ikke at have betalt deres gæld til det offentlige.
Skatteministeren tilkendegiver, at der har været og fortsat er udfordringer med at få
genoprettet inddrivelsen. Ministeren vurderer, at en mangelfuld forvaltning over læn-
gere tid alt andet lige vil kunne medføre økonomiske tab, og at inddrivelsesprovenuet
påvirkes af forhold, som skatteforvaltningen ikke eller kun i begrænset omfang kan
påvirke.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at der allerede har været en mangelfuld forvaltning
over længere tid, og at det allerede har medført væsentlige økonomiske tab.
Rigsrevisionen bemærker i den forbindelse, at de samlede offentlige restancer er ste-
get fra 78,1 mia. kr. til 108,6 mia. kr. i perioden, fra EFI blev lukket ned i 2015 og frem til
udgangen af 2017. Inddrivelsesprocenten var 29,7 % i 2017, hvilket skal ses i forhold
til et måltal på finansloven på 110 %. Det fremgår desuden af finansloven for 2018, at
suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at lukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI i september 2015 samlet set har haft den konsekvens, at inddri-
velsesprovenuet er faldet, og at restanceudviklingen er stigende.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
13
Skatteministeren bemærker, at der fortsat inddrives på gælden, og at inddrivelsespro-
venuet i 2017 var på 6,7 mia. kr., hvilket ligger væsentligt over niveauet fra EFI’s/DMI’s
driftsperiode. Rigsrevisionen gør opmærksom på, at 70 % af fordringerne er låst for
inddrivelse på grund af dataproblemer eller tvivl om retskraft, og at Gældsstyrelsen
kun i begrænset omfang inddriver aktivt på de sidste 30 % af fordringerne. Inddrivel-
sesprovenuet stammer således hovedsageligt fra modregning i overskydende skat
og skyldneres frivillige indbetalinger.
Rigsrevisionen forventer, at Skatteministeriet vil følge op på og måle effekten af sin
indsats på inddrivelsesområdet, når situationen i inddrivelsen normaliseres.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
Utilstrækkelig forvaltning af registreringsafgift på leasingområdet
35. Det fremgik af beretningen, at SKATs kontrol på leasingområdet var utilstrække-
lig, og at der på trods af stramninger i lovgivningen stadig er risiko for uregelmæssig-
heder og svig på området.
Skatteministeren oplyser, at der er afsat 5 mio. kr. årligt fra 2018 til styrket kontrol
med bilafgifterne, og at der vil ske en evaluering af stramningerne i 4. kvartal 2018 for
at vurdere, om de gennemførte stramninger er tilstrækkelige.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
Øvrige kritikpunkter
36. Beretningen fremhæver derudover følgende kritikpunkter:
udtalelse om manglende overholdelse af reglerne om rentetilskrivning (jf. pkt. 83)
væsentlige risici forbundet med det nye inddrivelsessystem (jf. pkt. 91)
usikker forvaltning af SKATs egne tilgodehavender (jf. pkt. 92-93)
SKATs forvaltning af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er mangelfuld (jf. pkt. 95)
usikker forvaltning af refusion af udbytteskat (jf. pkt. 97-98)
utilstrækkelig it-sikkerhed i SKAT (jf. pkt. 99-101).
Skatteministeren tager kritikken til efterretning og oplyser, at Skatteministeriet vil
igangsætte en række tiltag med henblik på at håndtere kritikpunkterne.
Rigsrevisionen vil følge sagerne.
§ 40. Genudlån mv. § 41. Beholdningsbevægelser mv. og § 42. Afdrag
på statsgælden (netto), jf. beretningens pkt. 103
Finansministerens redegørelse af 5. oktober 2018
37. Rigsrevisionen har ikke bemærkninger til finansministerens redegørelse.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
14
Resultatløn i staten, jf. beretningens pkt. 104-110
Finansministerens redegørelse af 5. oktober 2018
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 26. oktober 2018
Skatteministerens redegørelse af 29. oktober 2018
Sundhedsministerens redegørelse af 31. oktober
38. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at virksomhederne kun havde indgået
8 ud af 44 gennemgåede resultatlønskontrakter forud for kontraktperioden, og at 18
af de 44 kontrakter først var indgået i april eller senere i det år, de var gældende. Lige-
ledes fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at virksomhederne kun begrunde-
de en skønsmæssig forhøjelse af resultatlønnen skriftligt og dækkende i 15 ud af 52
gennemgåede resultatlønsudbetalinger. Digitaliseringsstyrelsen, SKAT, Sundhedsda-
tastyrelsen, Banedanmark og Bygningsstyrelsen havde udbetalt resultatløn til trods
for manglende målopfyldelse, og uden at det var tydeliggjort, om der blev belønnet for
andre forhold. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Finansministeriet nøje føl-
ger området og overvejer behovet for i højere grad at understøtte virksomhedernes
anvendelse af resultatløn.
Finansministeren finder det positivt, at Rigsrevisionen sætter fokus på brugen af re-
sultatløn. Ministeren for offentlig innovation har i foråret 2018 bedt Moderniserings-
styrelsen klarlægge anvendelsen af resultatløn i staten. Som led i undersøgelsen vil
det blive vurderet, i hvilket omfang der er behov for yderligere at understøtte de stats-
lige institutioner på området, herunder om retningslinjerne er tilstrækkeligt klare. De
opmærksomhedspunkter, som er belyst i Rigsrevisionens undersøgelse af resultat-
løn, vil indgå i grundlaget for denne vurdering. Undersøgelsen forventes afsluttet i lø-
bet af efteråret 2018.
Finansministeren oplyser videre, at i forhold til den manglende dokumentation og ty-
deliggørelse af udbetalt resultatløn i Digitaliseringsstyrelsen rejser Rigsrevisionen
nogle væsentlige opmærksomhedspunkter i forbindelse med brugen af resultatløns-
kontrakter. Opmærksomhedspunkterne vil indgå i det videre arbejde med mål- og
resultatstyring i Finansministeriets koncern.
Transport-, bygnings- og boligministeren tager Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
bemærkninger til Banedanmarks og Bygningsstyrelsens anvendelse og udbetaling af
resultatløn til efterretning.
Transport-, bygnings- og boligministeren oplyser, at Banedanmark er enig i, at mål
som styringsværktøj bør være fastlagt forud for det år, som målene gælder, og at må-
lene så vidt muligt bør være objektive, vægtede og formuleret så specifikke, at det så
nemt som muligt kan afgøres, om der er målopfyldelse. Endvidere oplyser ministeren,
at der skal være mulighed for eventuelle skønsmæssige nedsættelser eller forhøjelser,
og at sådanne bør være skriftlige og dækkende begrundet, ligesom eventuel målopfyl-
delse skal opgøres, så udbetalingsgrundlaget er gennemsigtigt. Om det fremadrettede
arbejde har ministeren oplyst, at Banedanmark i forbindelse med sin nye strategi har
besluttet at udarbejde et nyt ledelsesgrundlag. I den sammenhæng vil der også blive
udarbejdet en ny model for målstyring og performanceløn med virkning fra 2019 og
frem, som vil tage hensyn til Rigsrevisionens og Statsrevisorernes bemærkninger.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
15
Endelig oplyser transport-, bygnings- og boligministeren, at Bygningsstyrelsen frem-
over vil journalisere resultatlønskontrakter med det samme. Bygningsstyrelsen vil og-
så fremrykke arbejdet med at indgå den interne styringskontrakt, så tilhørende resul-
tatlønskontrakter fremover kan blive indgået tidligere. Bygningsstyrelsen har endvide-
re oplyst, at der i forbindelse med den skønsmæssige vurdering af resultatløn for 2017
er sørget for, at der foreligger skriftlige begrundelser, og at dette også vil være imple-
menteret fremover. I forhold til udbetalinger trods manglende målopfyldelse har Byg-
ningsstyrelsen oplyst, at styrelsen fremover ikke vil ændre den objektive målopgørel-
se i styrelsens interne styringskontrakter.
Skatteministeren noterer sig Statsrevisorernes kritik vedrørende udbetalt resultatløn
i det tidligere SKAT og tager kritikken til efterretning. Der vil blive fastlagt koncernfæl-
les retningslinjer på området. Skatteministeriet afventer desuden Moderniseringssty-
relsens analyse af resultatafhængig løn i staten, før der træffes endelig beslutning om
resultataflønning i Skatteministeriet.
Sundhedsministeren har taget Rigsrevisionens konklusion til efterretning og anerken-
der den kritik, Rigsrevisionen har fremført. Ministeren oplyser, at Sundhedsdatastyrel-
sen fremadrettet vil sikre, at alle skønsmæssige vurderinger begrundes skriftligt, lige-
som styrelsen nu hvert år opstiller en række resultatkrav, som afspejles i strategibre-
ve for den enkelte leder, ligesom der udarbejdes arbejdsplaner for de enkelte afdelin-
ger i styrelsen. Når året er gået, foretager Sundhedsdatastyrelsen en samlet skriftlig
vurdering af den pågældende chefs resultatopfyldelse på baggrund af både opfyldel-
sen af de konkrete mål i strategibreve og de opgaver, der er løst i øvrigt. Med denne
styringsmodel er det styrelsens opfattelse, at det er sikret, at styrelsen imødekommer
Rigsrevisionens anbefalinger i relation til udbetaling af resultatløn.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet, Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet, Skatteministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet har taget ini-
tiativer, der skal sikre, at ministerierne anvender resultatløn som et styringsværktøj
og kan understøtte, at der udbetales resultatløn tilfredsstillende. Rigsrevisionen vil i
årsrevisionen følge Finansministeriets undersøgelse af anvendelsen af resultatløn i
staten. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Revisionen af EU-midler, jf. beretningens pkt. 111-117
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. oktober 2018
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejdes redegø-
relse af 23. oktober 2018
Skatteministerens redegørelse af 29. oktober 2018
39. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at der var flere sager, hvor Danmark
har betalt eller har risiko for at skulle betale en del af tilskuddet tilbage til EU.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
16
Europa-Kommissionen har ikke godkendt Landdistriktsfondens regnskab på
grund af fejl
40. Det fremgik af beretningen, at Europa-Kommissionen ikke havde godkendt regn-
skabet for Landdistriktsfonden for 2017, idet Europa-Kommissionen vurderede, at en
række fejl i regnskabet kunne have finansiel betydning. På den baggrund risikerede
Danmark at skulle tilbagebetale EU-midler svarende til ca. 19. mio. kr. Europa-Kommis-
sionen havde oplyst, at samme problemstilling muligvis også var gældende for Land-
distriktsfondens regnskab for 2016, hvorfor der kunne komme yderligere tilbagebe-
talingskrav. Det fremgik desuden af beretningen, at der var tale om en foreløbig kon-
klusion, da Danmark havde mulighed for at indgå i forhandlinger med Europa-Kom-
missionen om konsekvensen af de identificerede fejl og mangler, herunder beløbets
størrelse.
Miljø- og fødevareministeren oplyser, at Landbrugsstyrelsen i september 2018 har
sendt et brev til Europa-Kommissionen med nærmere dokumentation og analyser
vedrørende de identificerede fejl. Ministeren oplyser, at styrelsen forventer en ende-
lig afgørelse om regnskabernes godkendelse og tilbagebetalingskravets størrelse in-
den sommeren 2019.
Rigsrevisionen konstaterer, at den endelige konklusion om Europa-Kommissionens
godkendelse af regnskabet for Landdistriktsfonden fortsat udestår. Rigsrevisionen
vil derfor følge sagen.
Landbrugsstyrelsen har udbetalt EU-midler uden at foretage den krævede kontrol
41. Det fremgik af beretningen, at Landbrugsstyrelsen ikke havde gennemført kontrol
på stedet i 8 ud af 10 kontrolsager for tilskudsordningen Vandløbsrestaurering i 2017.
Rigsrevisionen vurderede, at det øgede risikoen for underkendelser.
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at
sagsbehandlingssystemet nu gør sagsbehandlerne opmærksom på, når en specifik
sag er udtaget til fysisk kontrol.
Rigsrevisionen gør opmærksom på, at fejlen stadig kan resultere i underkendelser for
tidligere år. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at sagsbehandlerne nu bliver
gjort opmærksom på sager, der er udtaget til fysisk kontrol. Rigsrevisionen vurderer
derfor, at sagen kan afsluttes.
Europa-Kommissionens besøg har resulteret i en række underkendelser
42. Det fremgik af beretningen, at Europa-Kommissionen vurderede at Landbrugssty-
relsen ikke forvaltede krydsoverensstemmelseskontrollen i overensstemmelse med
forordningen på området for beskyttelse af vilde fugle og identifikation af kvæg, får og
geder. Styrelsen forventede derfor at få en underkendelse på mellem 22,5 mio. kr. og
56,3 mio. kr.
Miljø- og fødevareministeren oplyser, at de konstaterede mangler er rettet op ved at
ændre i bekendtgørelsen og vejledningen om krydsoverensstemmelse.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet har ændret
bekendtgørelser og vejledninger, så Europa-Kommissionens konstaterede mangler
er rettet. Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2017 - Bilag 24: Rigsrevisionens notat af 29. november 2018
17
Væsentlige svagheder i SKATs system for afregning af moms med andre EU-lande
43. Det fremgik af beretningen, at momsindtægterne fra One Stop Moms var behæf-
tet med usikkerhed som følge af en række fejl.
Skatteministeren tager kritikken til efterretning og oplyser, at Skatteministeriet vil
igangsætte en række tiltag med henblik på at håndtere kritikpunkterne.
Rigsrevisionen vil følge sagen.
III. Næste skridt i sagen
44. Rigsrevisionen vil i kommende beretninger om revisionen af statsregnskabet ori-
entere Statsrevisorerne om opfølgningen på sagerne, som er omtalt i notatets pkt. 9,
10, 12, 14, 16, 18, 22, 23, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 36, 40 og 43.
Rigsrevisionen vurderer, at de øvrige sager kan afsluttes.
Lone Strøm