Statsrevisorerne 2016
10
Offentligt
1724452_0001.png
STATSREVISORANMODNING
Anmodning om undersøgelse af Danmarks anvendelse og opgørelse af
udviklingsbistanden
13. oktober 2016
Godkendt på statsrevisormøde 12.
oktober 2016
Ref.: 16-000714-1
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge, hvordan Dan-
mark opgør og anvender udviklingsbistanden. Rigsrevisionen anmodes om
At opgøre, hvilke formål dansk udviklingsbistand er anvendt på i peri-
oden 2005-2016, fx udviklingsprojekter, asyl,- og integrationsområdet,
forsvarsområdet mv. For asyl- og integrationsområdet vil det være re-
levant med en specifik underopdeling jf. OECDs kriterier
At redegøre for, hvilke myndigheder der har ansvaret for at fastsætte,
hvilke midler der skal henregnes som udviklingsbistand, og vurdere,
om der er tilstrækkelig transparens og stringens i myndighedernes
metoder
At vurdere, om regler og praksis for, hvad der kan opgøres som ud-
viklingsbistand, er klare og i overensstemmelse med internationale
opgørelsesmetoder, bl.a. OECDs metoder
At redegøre for, om metoder, regler og praksis har ændret sig i perio-
den 2005-2016, og om evt. ændringer i praksis er i overensstemmel-
se med OECDs retningslinjer
At redegøre for, om den nuværende beregningsmodel for finansiering
af flygtningeudgifter skaber problemer for en effektiv udmøntning i
dansk udviklingsbistand (jf. den svenske Riksrevisions undersøgelse
af samme problemstilling)
Baggrund
Ifølge OECD udgjorde Danmarks udviklingsbistand 0,85 % af bruttonational-
indkomsten (BNI) i 2015. Danmark er således blandt de 6 OECD-lande, der i
2015 fulgte FNs mål om at holde udviklingsbistanden på eller over 0,7 % af
bruttonationalindkomsten (BNI). Samtidig var Danmark på fjerdepladsen, når
det handler om, hvilke lande, der bruger flest penge på udviklingsbistand -
overgået af Sverige, Norge og Luxembourg.
OECDs tal er baseret på de faktiske udbetalinger til verdens fattigste i mod-
sætning til finanslovens tal, der er baseret på tilsagn om bevillinger, der afhol-
1/2
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2016 nr. 10: Statsrevisoranmodning om en undersøgelse af Danmarks anvendelse og opgørelse af udviklingsbistanden (20. september 2016)
des i det år, hvor tilsagnet gives, men hvor udbetalingerne typisk falder over
flere år.
Det er ikke al udviklingsbistand, som går til projekter i udviklingslandene.
Danmark bevilgede i 2015 omkring 15,5 % af midlerne til sig selv til at håndte-
re tilstrømningen af asylansøgere. OECDs udviklingskomité DAC, der er et
forum, hvor OECD-medlemslandene koordinerer udviklingsbistanden, tillader,
at medlemslandene kan tilbageholde og anvende en del af deres udviklings-
bistand til at dække flygtningerelaterede udgifter.
Ifølge OECD’s Udviklingskomité
kan udgifter
til ”opretholdelse” af flygtninge
tælles som ulandsbistand i de første 12 måneder af flygtningenes ophold. Ud-
gifter til at fremme integrationen af flygtninge i donorlandets økonomi eller
genbosættelse andre steder end i et udviklingsland bør ifølge OECD ikke sø-
ges dækket af udviklingsbistanden.
I 2015 dækkede den danske udviklingsbistand 220 millioner kroner til dansk-
undervisning og jobtræning til flygtninge med midlertidig opholdstilladel-
se. Midlerne blev allokeret til de danske kommuner.
Der kan henvises til
“OECD
Development Co-operation Peer Reviews: Den-
mark 2016”, som udkom 22. juli 2016 i serien: OECD Development Co-
operation Peer Reviewsview more titles.
Den svenske rigsrevisionen
har i rapporten ”Ett
förutsägbart bistånd
trots en
osäker finansiering (RiR 2016:17)” vurderet, at den svenske regerings bereg-
ningsmodel for, hvor stor en andel af bistandsbudgettet, der skal anvendes til
asylmodtagere, risikerer at give et uklart billede af de faktiske omkostninger.
Det medfører vanskeligheder med at forudse, hvor mange midler der er til
rådighed for bistandsvirksomheden.
2/2