Finansudvalget 2016-17
SB 24 3
Offentligt
1823697_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
undervisning og aktivering
af asylansøgere
December 2017
Statsrevisorerne beretning SB24/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. november 2017
1823697_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 24/2016 om undervisning og aktivering af asyl-
ansøgere
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 30. oktober 2017
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som udlændinge- og integrationsmini-
steren har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og be-
retningens konklusioner.
27. november 2017
RN 309/17
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Udlændinge- og integrationsministeren oplyser, at Udlændingestyrelsen er enig i, at
der ikke har været tilstrækkelig dokumentation for undervisnings- og aktiveringstilbud,
og at styrelsens tilsynsmodel ikke har været god nok. Udlændinge- og Integrations-
ministeriet vil fremadrettet tydeliggøre kravene til dokumentation over for operatører-
ne, som driver asylcentrene, og har udarbejdet et forbedret tilsynskoncept. Ministe-
riet har desuden etableret en ny tilsynsenhed.
Ministeren bemærker samtidig, at den utilstrækkelige dokumentation ikke er ensbety-
dende med, at der generelt er grundlag for at konkludere, at operatørerne ikke har
overholdt deres forpligtelser i forhold til indhold og omfang af undervisnings- og akti-
veringstilbuddene. Rigsrevisionen skal bemærke, at det er ministeriets ansvar, at ope-
ratørerne lever op til gældende regelsæt, og at ministeriet derfor bør være i stand til
at dokumentere dette.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Udlændinge- og Integrationsministeriets arbejde med at tydeliggøre krav til ope-
ratørerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriets tilsyn med operatørernes levering af til-
bud om undervisning og aktivering til asylansøgerne, herunder om ministeriet får
skabt et bedre overblik over og har dokumentation for, om operatørerne leverer
den undervisning og aktivering, som de er forpligtede til gennem kontrakten med
Udlændingestyrelsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriets indsats for at sikre, at udlændingelovens
krav til kontrakter med asylansøgere bliver fulgt, dvs. krav om, at kontrakterne bli-
ver udarbejdet, løbende opdateret og har et fyldestgørende indhold.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB24/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. november 2017
1823697_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2017 en beretning om undervisning og aktivering af
asylansøgere. Beretningen handlede om Udlændinge- og Integrationsministeriets levering
af tilbud om undervisning og aktivering til asylansøgere gennem operatørerne, som driver
asylcentrene. Undervisningen og aktiveringen skal bl.a. bidrage til at skabe forudsætnin-
gerne for en vellykket integration og lette en tilbagevenden til hjemlandet for de asylansø-
gere, som får afslag på ophold.
Vi undersøgte, om Udlændingestyrelsen havde sikret en tilfredsstillende styring af og op-
følgning på operatørernes levering af undervisning og aktivering til asylansøgere, og om
asylansøgerne fik de tilbud om undervisning og aktivering, som de skulle ifølge Udlændin-
gestyrelsens kontrakt med operatørerne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende at Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde sikret, at voksne asylansøgere
fik tilbudt den undervisning og aktivering, som de skulle ifølge udlændingeloven. Statsreviso-
rerne bemærkede, at dette er et problem både for den enkelte asylansøger og for den inte-
grationsindsats, kommunerne efterfølgende skal yde til de asylansøgere, der får opholdstilla-
delse.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af udlændinge- og integrationsministerens redegørelse
Udlændingestyrelsens styring af og opfølgning på operatørernes ydelser
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Udlændingestyrelsens styring af og opfølgning på ope-
ratørernes levering af undervisning og aktivering har været utilstrækkelig. I perioden 2013-
2016 har Udlændingestyrelsen stort set ikke kontrolleret overholdelse af kontrakten med sty-
relsen, dvs. om operatørerne har leveret den undervisning og aktivering, der var aftalt og
betalt for.
6. Udlændinge- og integrationsministeren oplyser, at Udlændingestyrelsen er enig i, at der
ikke har været tilstrækkelig dokumentation for de tilbud om undervisning og aktivering, der
er blevet leveret til asylansøgerne i undersøgelsesperioden. Styrelsen har ikke stillet til-
strækkelige krav til, hvordan operatørerne skulle registrere leveringen af ydelser på under-
visnings- og aktiveringsområdet. Operatørernes registreringspraksis har på den baggrund
ikke muliggjort en fyldestgørende kontrol på området. Styrelsen vil fremover tydeliggøre le-
veringskravene i operatørkontrakterne og stille krav til en mere systematisk dokumentation
for operatørernes levering af undervisning og aktivering til asylansøgerne.
Ministeren oplyser, at Udlændingestyrelsens tidligere tilsynsmodel ikke har været god nok.
Styrelsen påbegyndte derfor i 4. kvartal 2016 udarbejdelsen af et nyt koncept for tilsynet
med indkvarteringsoperatørerne. Med det nye tilsynskoncept gennemføres hyppigere tilsyn
med alle indkvarteringsoperatører, ligesom styrelsen gør brug af tilsynsmetoder, der har til
formål at sikre et større indblik i operatørernes opgavevaretagelse. Styrelsen har i forlæn-
gelse heraf etableret en ny tilsynsenhed, som har ansvaret for at koordinere alle styrelsens
tilsynsopgaver på indkvarteringsområdet.
7. Rigsrevisionen finder det positivt, at Udlændinge- og Integrationsministeriet vil tydelig-
gøre kravene til operatørerne, herunder kravene til dokumentation. Det er ligeledes posi-
tivt, at ministeriet har styrket tilsynsindsatsen og dermed får et større indblik i operatører-
nes opgavevaretagelse. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministeriets arbejde med at tydelig-
gøre kravene til operatørerne og ministeriets tilsyn med operatørernes levering af tilbud om
undervisning og aktivering til asylansøgerne.
Statsrevisorerne beretning SB24/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. november 2017
1823697_0004.png
3
Tilbud om undervisning og aktivering til asylansøgere
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke
i tilstrækkelig grad havde sikret, at voksne asylansøgere fik tilbudt den undervisning og ak-
tivering, som de skulle ifølge udlændingeloven. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at
der i Rigsrevisionens undersøgelse er indikationer på, at ca. halvdelen af asylansøgerne har
fået tilbudt for få timers undervisning. Særligt deltager kvinder med mindre børn og asylan-
søgere over 60 år ikke i undervisningen.
9. Udlændinge- og integrationsministeren oplyser, at situationen på indkvarteringsområdet
var helt ekstraordinær i store dele af undersøgelsesperioden. Udlændingestyrelsens og ope-
ratørernes primære fokus var – som følge af det meget store antal asylansøgere – på at
skaffe asylansøgerne tag over hovedet og mad på bordet snarere end at sikre dokumenta-
tion af driften.
Ministeren bemærker desuden, at den utilstrækkelige dokumentation ikke er ensbetydende
med, at der generelt er grundlag for at konkludere, at operatørerne ikke har overholdt deres
forpligtelser i forhold til indhold og omfang af undervisnings- og aktiveringstilbuddene.
I forhold til undervisning og aktivering til kvinder med børn under 3 år påpeger ministeren, at
der ikke er afsat midler på finansloven til etablering af pasningstilbud til børn under 3 år. Det
betyder, at der i praksis vil være en del situationer, hvor det ikke er muligt for indkvarterings-
operatørerne at tilbyde alle forældre til børn under 3 år et relevant undervisningstilbud, bl.a.
som følge af, at tilbuddet skal være rentabelt og kunne etableres inden for den afsatte takst.
For så vidt angår asylansøgere over 60 år bemærker ministeren, at der i bekendtgørelsen
om undervisning og aktivering af asylansøgere ikke er fastsat en øvre grænse for deltagel-
se i undervisning og aktivering. Udlændingestyrelsen har dog oplyst, at der er en mange-
årig praksis for, at aldersgrænsen for deltagelse i undervisning og aktivering følger alders-
grænsen for deltagelse i udførelsen af nødvendige opgaver, som i bekendtgørelsen er fast-
sat til 60 år.
Ministeren oplyser, at Rigsrevisionens bemærkninger indgår i det allerede igangsatte arbej-
de med at revidere den gældende bekendtgørelse nr. 497 af 3. maj 2010 om undervisning
og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl., som ændret ved bekendtgørelse nr. 438 af 1. maj
2013.
10. Rigsrevisionen anerkender, at driften af asylcentre er en vanskelig opgave i år med sto-
re udsving i antallet af asylansøgere, som det var tilfældet i dele af undersøgelsesperioden.
Rigsrevisionen skal bemærke, at det er Udlændinge- og Integrationsministeriets ansvar, at
operatørerne lever op til gældende regelsæt, og at ministeriet derfor bør være i stand til at
dokumentere dette. Rigsrevisionen forventer, jf. udlændingeloven, at ministeriet sikrer, at
alle asylansøgere, herunder også mødre med børn i alderen 1-2 år og asylansøgere over
60 år, får tilbudt undervisning, medmindre der er særlige grunde til, at dette ikke er muligt.
Rigsrevisionen vil fortsat følge, om ministeriet får skabt et bedre overblik over og har doku-
mentation for, om operatørerne leverer den undervisning og aktivering til asylansøgerne,
som de er forpligtede til gennem kontrakten med Udlændingestyrelsen.
Kontrakter mellem asylansøger og operatør
11. Statsrevisorerne bemærkede, at operatørerne kun i ét tilfælde ud af en stikprøve på 95
asylansøgere kunne fremvise en kontrakt med en asylansøger, som levede op til reglerne.
Udlændinge- og integrationsministeren har ikke særskilt forholdt sig til Statsrevisorernes be-
mærkning om mangelfulde kontrakter med asylansøgere.
12. Operatørerne skal ifølge udlændingeloven udarbejde en kontrakt med alle asylansøge-
re over 18 år, hvor bl.a. tilbud om undervisning og aktivering skal fremgå. Flere operatører
påpegede, at kravene til disse kontrakter, herunder den løbende opdatering af dem, var me-
get administrativt krævende.
Statsrevisorerne beretning SB24/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 27. november 2017
1823697_0005.png
4
13. Rigsrevisionen vil fortsat følge Udlændinge- og Integrationsministeriets indsats for at
sikre, at udlændingelovens krav til kontrakter med asylansøgere bliver fulgt, dvs. krav om,
at kontrakterne bliver udarbejdet, løbende opdateret og har et fyldestgørende indhold.
Lone Strøm