Finansudvalget 2016-17
SB 24 2
Offentligt
1815757_0001.png
Ministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsministeriets ministerredegørelse til beretning nr.
24/2016 om undervisning og aktivering af asylansøgere
Statsrevisorerne har ved brev af 14. september 2017 anmodet om en redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 24/2016 om undervis-
ning og aktivering af asylansøgere har givet anledning til.
Statsrevisorerne bemærker, at Udlændingestyrelsens styring og opfølgning på
operatørernes levering af undervisning og aktivering har været utilstrækkelig.
Udlændingestyrelsen har ikke stillet tilstrækkelige krav til, hvordan indkvarte-
ringsoperatørerne skulle registrere leveringen af ydelser på undervisnings- og
aktiveringsområdet. Operatørernes registreringspraksis har på den baggrund ikke
muliggjort en fyldestgørende kontrol på området.
Jeg har noteret mig, at Udlændingestyrelsen er enig i, at der ikke har været til-
strækkelig dokumentation for de tilbud om undervisning og aktivering, der er
blevet leveret til asylansøgerne i beretningsperioden.
Jeg kan supplerende oplyse, at Udlændingestyrelsen fremover vil tydeliggøre leve-
ringskravene i operatørkontrakterne og stille krav til en mere systematisk doku-
mentation for operatørernes levering af undervisning og aktivering.
Jeg hæfter mig desuden ved, at Udlændingestyrelsen har tilkendegivet, at styrel-
sens tidligere tilsynsmodel ikke har været god nok. Udlændingestyrelsen påbe-
gyndte derfor i 4. kvartal 2016 udarbejdelsen af et nyt koncept for tilsynet med
indkvarteringsoperatørerne.
Udlændingestyrelsen har oplyst mig om, at der med det nye tilsynskoncept gen-
nemføres hyppigere tilsyn med samtlige indkvarteringsoperatører, ligesom styrel-
sen gør brug af tilsynsmetoder, som har til formål at sikre et større indblik i opera-
tørernes opgavevaretagelse.
Styrelsen har i forlængelse heraf etableret en ny tilsynsenhed, som har ansvaret
for at koordinere alle styrelsens tilsynsopgaver på indkvarteringsområdet.
30. oktober 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2016 - 14346
288269
Side
1/2
Statsrevisorerne beretning SB24/2016 - Bilag 2: Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 30. oktober 2017
1815757_0002.png
Generelt skal det bemærkes, at den utilstrækkelige dokumentation ikke er ensbe-
tydende med, at der generelt er grundlag for at konkludere, at operatørerne ikke
har overholdt deres forpligtelser i forhold til indhold og omfang af undervisnings-
og aktiveringstilbuddene.
Samtidig vil jeg gerne minde om, at situationen på indkvarteringsområdet var helt
ekstraordinær i store dele af beretningsperioden. Udlændingestyrelsens og opera-
tørernes primære fokus var
som følge af det meget store antal asylansøgere
på at skaffe asylansøgerne tag over hovedet og mad på bordet, snarere end at
sikre dokumentation af driften.
I forhold til undervisning og aktivering til kvinder med børn under 3 år vil jeg på-
pege, at der ikke er afsat midler på finansloven til etablering af pasningstilbud til
børn under 3 år. Det betyder, at det i praksis vil være en del situationer, hvor det
ikke er muligt for indkvarteringsoperatørerne at tilbyde alle forældre til børn un-
der 3 år et relevant undervisningstilbud, bl.a. som følge af at tilbuddet skal være
rentabelt og kunne etableres inden for den afsatte takst.
Det skal i forlængelse heraf endvidere bemærkes, at Udlændingestyrelsen ikke har
mulighed for at stille krav om, hvordan de enkelte familier indretter deres daglig-
dag, herunder hvorvidt fædre skal varetage omsorgen for fælles børn i samme
omfang som mødre.
For så vidt angår asylansøgere over 60 år, skal det bemærkes, at der i bekendtgø-
relsen om undervisning og aktivering af asylansøgere, ikke er fastsat en øvre
grænse for deltagelse i undervisning og aktivering. Udlændingestyrelsen har dog
oplyst, at der er en mangeårig praksis for, at aldersgrænsen for deltagelse i un-
dervisning og aktivering følger aldersgrænsen for deltagelse i udførelsen af nød-
vendige opgaver, som i bekendtgørelsen er fastsat til 60 år.
Jeg kan i relation til den gældende bekendtgørelse nr. 497 af 3. maj 2010 om un-
dervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl., som ændret ved bekendtgørel-
se nr. 438 af 1. maj 2013 oplyse, at Rigsrevisionens bemærkninger indgår i det
allerede igangsatte arbejde med at revidere bekendtgørelsens bestemmelser.
Der er ved fremsendelse af dette brev sendt en elektronisk kopi til Rigsrevisionen
[email protected].
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
2/2