Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 22 6
Offentligt
2454185_0001.png
Oktober 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
kvotekoncentrationen
i dansk fiskeri
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
2454185_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
1
Opfølgning i sagen om kvotekoncentrationen i dansk
fiskeri (beretning nr. 22/2016)
1. oktober 2021
RN 708/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om kvotekoncentrationen i dansk fis-
keri, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sagen i nota-
ter til Statsrevisorerne af 31. januar 2018 og 20. marts 2020. Som følge af kongelig re-
solution af 19. november 2020 blev ressortansvaret for sager vedrørende fiskeri over-
ført fra Miljø- og Fødevareministeriet til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Derfor vil der i det følgende blive henvist til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fis-
keris initiativer.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har udarbejdet regler for opgørelse af
kvotekoncentration med det formål, at koncentrationen af kvoteejerskab kan opgøres
korrekt. Ministeriet har desuden etableret et tilfredsstillende grundlag for administra-
tion af kvoteejerskab og en tilfredsstillende administrativ kontrol af, om kvotekoncen-
trationsreglerne overholdes. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vur-
derer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris regler for opgørelse af kvotekon-
centration fastlægger, at makrel i vestlige farvande og B-kvoter skal indgå ved op-
gørelse af kvotekoncentrationen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har med et nyt it-system implemen-
teret et administrativt grundlag for, at kvotekoncentrationen kan opgøres korrekt.
It-systemet inkluderer også beregninger af kvotekoncentrationen på baggrund af
B-kvoter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har etableret et revisionsteam, der
kontroller og overvåger erhvervsfiskeriselskaber med hjemmel i en ny bekendtgø-
relse, hvor der er fastsat regler for erhvervsfiskeriselskabernes ejerskab af kvoter
gennem bestemmende indflydelse.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris arbejde med at fastsætte kriterier
for, hvornår der kan gives dispensation fra kvotekoncentrationsreglerne, med hen-
blik på at begrænse kvotekoncentrationen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
2454185_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2017 en beretning om kvotekoncentrationen i dansk
fiskeri. Beretningen handlede om, hvorvidt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fis-
keri havde understøttet Folketingets intention om, at kvoter ikke måtte koncentreres
på for få hænder. Vi følger på grund af flytningen af ressortansvaret op på Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiativer som nævnt ovenfor.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de skarpt, at Miljø- og Føde-
vareministeriets forvaltning af fiskerikvoterne havde været uprofessionel og helt util-
strækkelig. Forvaltningen havde ikke understøttet Folketingets intention om, at kvo-
terne ikke måtte koncentreres på for få fiskere. Derudover henledte Statsrevisorerne
Folketingets opmærksomhed på, at miljø- og fødevareministeren og Miljø- og Føde-
vareministeriet i flere tilfælde ikke havde givet Folketinget fyldestgørende og korrek-
te oplysninger om udviklingen i bl.a. kvotekoncentrationen og kvoteejernes overhol-
delse af regler. Statsrevisorerne så med stor alvor på, at beretningen ikke alene doku-
menterede Miljø- og Fødevareministeriets kritisable forvaltning, men også forhold, der
indikerede ulovligheder, som hverken var blevet forebygget eller opdaget.
Det fremgik yderligere af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde
fastsat regler, der understøttede, at kvoterne ikke blev koncentreret på for få hænder,
og at ministeriet ikke havde etableret et system, der sikrede en forvaltning, hvor mini-
steriet kunne opgøre de enkelte fiskeres ejerskab af kvoteandele korrekt. Ministeriet
havde ikke de mest grundlæggende administrative forudsætninger for at kunne regi-
strere kvotehandler og dermed kvoteejerskab korrekt.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
arbejde med at udarbejde nye regler til begræns-
ning af kvotekoncentration.
2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
arbejde med at udarbejde regler for opgørelse af
kvotekoncentration med det formål, at koncentra-
tionen af kvoteejerskab kan opgøres korrekt.
3. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
arbejde med at etablere et tilfredsstillende grund-
lag for administration af kvoteejerskab.
4. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere et tilfredsstillende grundlag for admini-
stration af fartøjshandler og kvotehandler.
5. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
arbejde med at etablere en tilfredsstillende admini-
strativ kontrol af, om kvotekoncentrationsreglerne
overholdes.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 20. marts 2020.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
3
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris
initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris initiati-
ver i forhold til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på do-
kumentgennemgang, møder og brevudveksling med ministeriet.
Regler til begrænsning af kvotekoncentration
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der i perioder reelt ikke havde været regler, der i
praksis satte grænser for, hvor mange kvoter den enkelte fisker måtte eje.
8. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at Miljø- og Fødevareministeriet hav-
de udarbejdet nye regler for kvotekoncentration i bekendtgørelse af 12. december
2019 om regulering af fiskeriet (herefter reguleringsbekendtgørelsen). Det fremgår af
reguleringsbekendtgørelsen, at Fiskeristyrelsen kan give dispensation fra kvotekon-
centrationsreglerne, jf. § 52. Det fremgår videre af reguleringsbekendtgørelsen, at bl.a.
kvoteselskaber kan få dispensation fra kvotekoncentrationsreglerne. Opfølgningen
viste imidlertid, at der endnu ikke var fastsat klare kriterier for, hvornår der kan gives
dispensation, men at ministeriet havde igangsat et arbejde med henblik på at afklare
dette.
9. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at der fortsat er drøftelser
med ordførerkredsen, og at ministeriet forventer, at kriterier for meddelelse af dispen-
sationer vil være klar den 1. januar 2022.
10. Rigsrevisionen kan konstatere, at reguleringsbekendtgørelsen indeholder mulighed
for en mere generel dispensation fra reglerne, og at der ikke er fastsat kriterier for at
meddele dispensationer. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri forventer, at
der vil være fastsat kriterier for dispensation i januar 2022. Rigsrevisionen vil fortsat
følge, om Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fastsætter kriterier for, hvor-
når der kan gives dispensation fra kvotekoncentrationsreglerne, med henblik på at be-
grænse kvotekoncentrationen.
Bekendtgørelse om
regulering af fiskeriet
Reguleringsbekendtgørelsen
omfatter aktiviteter i forbin-
delse med erhvervsmæssigt
fiskeri samt danske fiskeres
og dansk indregistrerede fis-
kerfartøjers erhvervsmæssige
udnyttelse af fisk i alle farvan-
de. Bekendtgørelsen omfatter
desuden landinger, omsæt-
ning mv. i Danmark, der stam-
mer fra udenlandske indregi-
strerede fiskerfartøjer.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
4
Regler for opgørelse af kvotekoncentration
11. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke kunne opgøre kvo-
teejerskabet korrekt og derfor ikke systematisk kunne følge udviklingen af den samle-
de kvotekoncentration over tid.
12. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at Miljø- og Fødevareministeriet hav-
de indarbejdet i reguleringsbekendtgørelsen, at beregninger af personers og selska-
bers samlede ejerandele skulle ske på grundlag af et gennemsnit af de foregående 3
års danske slutkvoter. Opfølgningen viste dog, at ministeriet ikke havde indarbejdet,
at kvoten for makrel i vestlige farvande skulle indgå i opgørelsen af kvotekoncentratio-
nen. Ministeriet arbejdede desuden på at få udarbejdet en bekendtgørelse om kvote-
koncentration, hvor der vil fremgå bestemmelser, der implementerer et B-kvotesy-
stem.
13. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at ministeriet har udarbej-
det en ny bekendtgørelse om kvotekoncentration, der inkluderer makrel og B-kvoter.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. juli 2021.
Vi har gennemgået bekendtgørelsen for at afdække, hvordan makrel i vestlige farvan-
de bliver inkluderet i beregningen af kvotekoncentrationen. Vores gennemgang viser,
at de mængder af makrel i vestlige farvande, som Danmark modtager i bytte, lægges
oven i kvoten for nordsømakrel, hvormed de kommer til at tælle med i beregningen af
kvotekoncentrationen. Gennemgangen viser også, at B-kvoter medregnes ved opgø-
relse af kvotekoncentrationen.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har udarbejdet regler for opgørelse af kvotekoncentration med det formål,
at koncentrationen af kvoteejerskab kan opgøres korrekt. Reglerne sikrer, at kvoten
for makrel i vestlige farvande og B-kvoterne indgår ved opgørelsen af kvotekoncen-
trationen. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Administration af kvoteejerskab
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde etable-
ret de mest grundlæggende administrative forudsætninger for korrekt registrering af
kvotehandler og kvoteejerskab, og ministeriets opfølgning og kontrol havde været
særdeles mangelfuld eller fraværende. Statsrevisorerne fandt det derudover særde-
les relevant, at ministeriet ville gennemføre en ekstern analyse af området.
16. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at Miljø- og Fødevareministeriet hav-
de udarbejdet instrukser vedrørende kvoteforvaltning. Opfølgningen viste desuden, at
ministeriet delvist havde idriftsat et nyt it-system til håndtering af beregning af kvote-
koncentration for A-kvoterne, men at håndteringen af beregning af B-kvoter fortsat
udestod.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
5
17. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at der er udviklet og idrift-
sat et it-system, som understøtter kontrollen med kvotekoncentration for både A- og
B-kvoter. Systemet genererer dagligt en oversigt over alle overtrædelser af kvotekon-
centrationsreglerne, herunder overtrædelse af et samlet loft på IOK- og FKA-kvoter,
lofter på enkeltlicenser og krydsregler. Rapporten indeholder overtrædelser på både
person-, selskabs- og fartøjsniveau.
18. Rigsrevisionens gennemgang af it-systemet viser, at det nye system kan håndtere
beregninger af både A- og B-kvoter. Dermed understøtter systemet kontrollen med
kvotekoncentrationen.
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har etableret et tilfredsstillende grundlag for administration af kvoteejerskab.
Ministeriet har således idriftsat et nyt it-system til håndtering af beregning af kvote-
koncentrationen, som inkluderer beregninger af kvotekoncentration på baggrund af
B-kvoter. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Administrativ kontrol af kvotekoncentrationsreglerne
IOK-kvoter
IOK-kvoter (Individuelt Over-
dragelige Kvoteandele) blev
indført i 2003 og omfatter sild,
makrel og industrifisk.
FKA-kvoter
FKA-kvoter (FartøjsKvoteAn-
dele) omfatter konsumarter,
fx torsk, jomfruhummer og
rødspætte. FKA-kvoterne blev
indført som følge af lovændrin-
gen i 2006, hvorefter kvoterne
kunne købes, sælges, belånes
eller lejes ud.
20. Det fremgik af beretningen, at der var en mangelfuld administrativ kontrol af, om
kvotekoncentrationsreglerne blev overholdt, og at det i flere tilfælde var muligt for fis-
kere at overskride kvotekoncentrationslofterne, uden at det blev opdaget i den admi-
nistrative kontrol.
21. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at Miljø- og Fødevareministeriet hav-
de etableret et revisionsteam med revisionsmæssige og juridiske kompetencer. Revi-
sionsteamet var påbegyndt kontrol- og overvågningsopgaver i forhold til kvotekon-
centration og ejerskabsforhold i erhvervsfiskeriselskaber. Revisionsteamet afventede
dog en ny bekendtgørelse om kvotekoncentration, hvor reglerne for erhvervsfiskeri-
selskabers ejerskab af kvoter gennem bestemmende indflydelse ville fremgå.
22. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at den nye bekendtgørel-
se om kvotekoncentrationsreglerne er trådt i kraft den 1. juli 2021. Heraf fremgår det,
at erhvervsfiskeriselskabers ejerskab af kvoter gennem bestemmende indflydelse vil
blive kontrolleret, så selskaber gennem ydelse af lån eller sikkerhedsstillelse ikke kan
omgå reglerne.
23. Vi har gennemgået revisionsteamets arbejde med at kontrollere og overvåge er-
hvervsfiskeriselskaber. Vores gennemgang viser, at revisionsteamet har udført flere
kontrol- og overvågningsopgaver i forhold til kvotekoncentration og ejerskabsforhold
i erhvervsfiskeriselskaber. Gennemgangen viser desuden, at revisionsteamet udfører
kontrol af, om kvotekoncentrationsreglerne overholdes af de personer og selskaber,
der har engagementer i fiskerivirksomheder, bl.a. gennem kontrollen af registreringer
af ejerskabet i disse virksomheder.
Bekendtgørelse om far-
tøjer, der anvendes til
erhvervsmæssigt fiskeri
Et fartøj må ikke uden Fiskeri-
styrelsens tilladelse anvendes
til erhvervsmæssigt fiskeri. Be-
kendtgørelsen indeholder be-
stemmelser om, hvornår Fiske-
ristyrelsen kan udstede licens
til, at et fartøj kan anvendes til
erhvervsmæssigt fiskeri.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. oktober 2021
6
24. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri har etableret en tilfredsstillende administrativ kontrol af, om kvotekoncen-
trationsreglerne overholdes. Ministeriet har således etableret et revisionsteam, der
kontroller og overvåger erhvervsfiskeriselskaber med hjemmel i den nye bekendtgø-
relse, hvor reglerne om erhvervsfiskeriselskabernes ejerskab af kvoter gennem be-
stemmende indflydelse er nærmere fastsat. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Status for politianmeldelser indgivet i forbindelse med undersøgelsen
af kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
25. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste
i redegørelsen til beretningen, at der ville blive fulgt op på de indikationer på mulige
ulovligheder, som Rigsrevisionen påpegede i beretningen. De forhold, som Rigsrevisio-
nen nævnte som mulige ulovlige forhold, er siden blevet politianmeldt.
26. Rigsrevisionens opfølgning i marts 2020 viste, at Miljø- og Fødevareministeriet
valgte at politianmelde 2 af sagerne. Den ene sag blev henlagt af Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), mens den anden fortsat var i
proces. Ministeriet oplyste, at ministeriet i 2018 var blevet opmærksom på endnu en
overtrædelse af kvotekoncentrationsreglerne, som var blevet sendt til Nordjyllands
Politi. Rigsrevisionen ville orientere Statsrevisorerne om status på politianmeldelser-
ne i et notat.
27. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst, at den ene sag er ved at
blive behandlet ved domstolene. Der er i den anden sag rejst tiltale, og sagen er over-
sendt til retten for berammelse.
Lone Strøm