Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 22 4
Offentligt
2166863_0001.png
April 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
kvotekoncentrationen
i dansk fiskeri
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
2166863_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om kvotekoncentrationen i dansk
fiskeri (beretning nr. 22/2016)
20. marts 2020
RN 703/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om kvotekoncentrationen i dansk fis-
keri, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sagen i notat
til Statsrevisorerne af 31. januar 2018. Som følge af kongelig resolution af 27. juni 2019
blev ressortansvaret for sager vedrørende fiskeri overført fra Udenrigsministeriet til
Miljø- og Fødevareministeriet. Derfor vil der i det følgende blive henvist til Miljø- og Fø-
devareministeriets opfølgning.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
Miljø- og Fødevareministeriet har etableret et grundlag for administration af fartøjshand-
ler og kvotehandler, der bl.a. kan medvirke til at styrke forvaltningen af kvoteejerska-
bet i dansk fiskeri. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Miljø- og Fødevareministeriet har i bekendtgørelsen om fartøjer, der anvendes til
erhvervsmæssigt fiskeri, indført krav til fiskere om at udfylde og indsende et fartøjs-
registreringsskema og tilhørende dokumentation for ejerskifte af fiskefartøjer.
Miljø- og Fødevareministeriet har i bekendtgørelse for regulering af fiskeriet ind-
ført krav til fiskere om at indsende dokumentation for handler med kvoter.
Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet en intern instruks til behandling af
kvotehandler og en instruks til behandling af sager om registrering af ejerskifte af
fartøjer.
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at udarbejde nye regler til begrænsning
af kvotekoncentration
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at udarbejde regler for opgørelse af kvo-
tekoncentration med det formål, at koncentrationen af kvoteejerskab kan opgøres
korrekt
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at etablere et tilfredsstillende grundlag
for administration af kvoteejerskab
Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at etablere en tilfredsstillende admini-
strativ kontrol af, om kvotekoncentrationsreglerne overholdes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
2166863_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2017 en beretning om kvotekoncentrationen i dansk
fiskeri. Beretningen handlede om, hvorvidt Udenrigsministeriet havde understøttet
Folketingets intention om, at kvoter ikke måtte koncentreres på for få hænder. Vi føl-
ger på grund af flytningen af ressortansvaret som nævnt ovenfor i dette notat op på
Miljø- og Fødevareministeriets initiativer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de skarpt, at Miljø- og Føde-
vareministeriets forvaltning af fiskerikvoterne havde været uprofessionel og helt util-
strækkelig. Forvaltningen havde ikke understøttet Folketingets intention om, at kvo-
terne ikke måtte koncentreres på for få fiskere. Derudover henledte Statsrevisorerne
Folketingets opmærksomhed på, at miljø- og fødevareministeren og Miljø- og Føde-
vareministeriet i flere tilfælde ikke havde givet Folketinget fyldestgørende og korrek-
te oplysninger om udviklingen i bl.a. kvotekoncentrationen og kvoteejernes overhol-
delse af regler. Statsrevisorerne så med stor alvor på, at beretningen ikke alene do-
kumenterede Miljø- og Fødevareministeriets kritisable forvaltning, men også forhold,
der indikerede ulovligheder, som hverken var blevet forebygget eller opdaget.
Det fremgik yderligere af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde fast-
sat regler, der understøttede, at kvoterne ikke blev koncentreret på for få hænder, og
at ministeriet ikke havde etableret et system, der sikrede en forvaltning, hvor ministe-
riet kunne opgøre de enkelte fiskeres ejerskab af kvoter korrekt. Ministeriet havde ik-
ke de mest grundlæggende administrative forudsætninger for at kunne registrere kvo-
tehandler og dermed kvoteejerskab korrekt.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
udarbejde nye regler til begrænsning af kvotekon-
centration.
2. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
udarbejde regler for opgørelse af kvotekoncentra-
tion med det formål, at koncentrationen af kvote-
ejerskab kan opgøres korrekt.
3. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere et tilfredsstillende grundlag for admini-
stration af kvoteejerskab.
4. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere et tilfredsstillende grundlag for admini-
stration af fartøjshandler og kvotehandler.
5. Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med at
etablere en tilfredsstillende administrativ kontrol
af, om kvotekoncentrationsreglerne overholdes.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
3
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på punkterne.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Miljø- og Fødevareministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Miljø- og Fødevareministeriets initiativer i forhold til op-
følgningspunkterne. Gennemgangen er baseret på dokumentgennemgang, møder og
brevudveksling med ministeriet.
Regler til begrænsning af kvotekoncentration
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der i perioder reelt ikke havde været regler, der i
praksis satte grænser for, hvor mange kvoter den enkelte fisker måtte eje.
8. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
sin redegørelse, at der som følge af den politiske aftale om indsatsen mod kvotekon-
centration i dansk fiskeri, som blev indgået af alle Folketingets partier den 16. novem-
ber 2017, ville blive indført en række tiltag, der skulle regulere kvotekoncentrationen.
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste, at
der ville blive indført et loft for ejerskab af alle IOK-arter. Derudover ville der blive ind-
ført et 4 %-loft for, hvor store andele fiskere må eje af de samlede FKA-kvoter. Der-
udover ville lofterne for ejerskab af en række af de enkelte FKA-kvoter blive sænket.
Ministeren oplyste, at der også ville blive sat lofter for selskabers ejerskab af kvoter
på samme måde, som der allerede var lofter for personer og fartøjer. I de tidligere
fastsatte regler var der ikke noget samlet loft for, hvor mange FKA-kvoter en fisker
samlet måtte eje. Endelig oplyste ministeren, at det ikke længere ville være muligt at
eje FKA-kvoter, når man ejer mere end 1 % af IOK-kvoterne. Før ændringen måtte fi-
skere, der ejede 2 % af IOK-kvoterne, eje op til 25 % af det maksimale ejerskab for de
enkelte FKA-kvoter.
9. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet nye reg-
ler for kvotekoncentrationen i bekendtgørelse om regulering af fiskeriet (herefter re-
guleringsbekendtgørelsen) af 12. december 2019. Det fremgår af bekendtgørelsen, at:
IOK-kvoter
IOK-kvoter (Individuelt Over-
dragelige Kvoteandele) blev
indført i 2003 og omfatter sild,
makrel og industrifisk.
FKA-kvoter
FKA-kvoter (FartøjsKvote-
Andele) omfatter konsum-
arter, fx torsk, jomfruhummer
og rødspætte. FKA-kvoterne
blev indført som følge af lov-
ændringen i 2006, hvorefter
kvoterne kunne købes, sæl-
ges, belånes eller lejes ud.
Bekendtgørelse om
regulering af fiskeriet
personers og selskabers ejerandele af IOK-kvoter ikke må overstige 10 % af de
samlede danske IOK-kvoter
personers eller selskabers samlede ejerandele af FKA-kvoter ikke må overstige
4 % af de samlede danske FKA-kvoter
personer eller selskaber, hvis samlede ejerandel udgør 1 % eller derover af de sam-
lede danske IOK-kvoter, ikke samtidig må være ejer af FKA-kvoter
kvotereglerne gælder for selskabers ejerskab af kvoter på samme måde, som de
gælder for personer og fartøjer.
Reguleringsbekendtgørelsen
omfatter aktiviteter i forbin-
delse med erhvervsmæssigt
fiskeri samt danske fiskeres
og dansk indregistrerede fis-
kerfartøjers erhvervsmæssige
udnyttelse af fisk i alle farvan-
de. Bekendtgørelsen omfatter
desuden landinger, omsæt-
ning mv. i Danmark, der stam-
mer fra udenlandske indregi-
strerede fiskerfartøjer.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
4
Gennemgangen viser samtidig, at Fiskeristyrelsen kan give dispensation for oven-
nævnte regler, jf. § 52 i reguleringsbekendtgørelsen. Det fremgår af reguleringsbe-
kendtgørelsen, at bl.a. kvoteselskaber kan få dispensation fra kvotekoncentrations-
reglerne.
10. Miljø- og Fødevareministeriet oplyser, at der endnu ikke er fastsat kriterier for,
hvornår der kan gives dispensation, men at ministeriet har igangsat et arbejde med
henblik på en løsning af problemet.
11. Rigsrevisionen finder det positivt, at Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet
nye regler for kvotekoncentration. Rigsrevisionen kan samtidig konstatere, at regule-
ringsbekendtgørelsen indeholder mulighed for en mere generel dispensation fra reg-
lerne. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om der er fastsat klare kriterier internt i ministe-
riet for, hvornår der kan gives dispensation.
Regler for opgørelse af kvotekoncentration
12. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke kunne opgøre kvo-
teejerskabet korrekt og derfor ikke systematisk kunne følge udviklingen af den sam-
lede kvotekoncentration over tid.
13. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
sin redegørelse, at der ville blive indført en konsistent beregningsmetode for opgørel-
se af kvotekoncentration. Miljø- og Fødevareministeriet ville anvende slutkvoter som
grundlag for opgørelsen af kvotekoncentrationen frem for initialkvoter, da det blev
vurderet mest hensigtsmæssigt. Ministeren oplyste også, at ministeren – med henblik
på at sikre et konsistent og fuldstændigt beregningsgrundlag for kvotekoncentratio-
nen – ville sikre, at internationalt kvotebytte, der på daværende tidspunkt ikke indgik
i grundlaget for kvotekoncentrationsopgørelserne, ville indgå fremadrettet.
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste vi-
dere, at der ville blive gennemført en ny og mere omfattende udbyttemodel for opgø-
relsen af kvoteejerskab. Udbyttemodellen betyder, at kvoteloftet fremover ikke kun
gælder de kvoter, en fisker selv ejer, men også de kvoter, som fiskeren kan formodes
at have bestemmende indflydelse over, fx økonomiske engagementer eller fordringer
i forhold til selskaber – eller såkaldte B-kvoter. I de tidligere fastsatte regler talte så-
danne kvoter ikke med ved beregningen af kvotekoncentrationen.
14. Vores gennemgang viser, at det fremgår af reguleringsbekendtgørelsen, at bereg-
ninger af personers og selskabers samlede ejerandele sker på grundlag af et gennem-
snit af de foregående 3 års danske slutkvoter.
Gennemgangen viser endvidere, at reguleringsbekendtgørelsens opgørelse af kvote-
koncentrationen medregner de internationale kvotebytter mellem arter, som er om-
fattet af koncentrationslofter, i løbet af kalenderåret. Ministeriet arbejder med, at de
mængder af makrel i vestlige farvande, som Danmark modtager i bytter, lægges oven
i kvoten for nordsømakrel, hvormed de kommer til at tælle med i kvotekoncentrations-
beregningen. Ministeriet har oplyst, at dette skrives ind i den nye bekendtgørelse om
kvotekoncentration, som forventes udstedt i juli 2020.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
5
Miljø- og Fødevareministeriet er ligeledes i gang med at gennemføre den mere omfat-
tende udbyttemodel til beregning af kvotekoncentration. Ministeriet har oplyst, at den-
ne model omfatter, at både A-kvoter og B-kvoter skal indgå i beregningen af kvote-
koncentrationen. Mens A-kvoter er de kvoter, som fiskeren ejer, er B-kvoter de kvo-
ter, som fiskeren kan formodes at have bestemmende indflydelse over, fx økonomi-
ske engagementer eller fordringer i forhold til selskaber. Ministeriet har oplyst, at
medregningen af B-kvoter ved opgørelsen af kvotekoncentrationen vil indgå i en
kommende bekendtgørelse om kvotekoncentration, der forventes at træde i kraft
den 1. juli 2020.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at det fremgår af reglerne, at beregnin-
ger af personers og selskabers samlede ejerandele sker på grundlag af et gennem-
snit af de foregående 3 års danske slutkvoter. Rigsrevisionen vil fortsat følge ministe-
riets arbejde med at få kvoten for makrel i vestlige farvande til at indgå i opgørelsen
af kvotekoncentrationen. Rigsrevisionen vil herudover fortsat følge Miljø- og Fødeva-
reministeriets arbejde med at udarbejde en bekendtgørelse om kvotekoncentration,
hvor der vil fremgå bestemmelser, der implementerer et B-kvotesystem.
Administration af kvoteejerskab
16. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde etable-
ret de mest grundlæggende administrative forudsætninger for korrekt registrering af
kvotehandler og kvoteejerskab, og ministeriets opfølgning og kontrol havde været
særdeles mangelfuld eller fraværende. Statsrevisorerne fandt det derudover særde-
les relevant, at ministeriet ville gennemføre en ekstern analyse af området.
17. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
sin redegørelse, at der var gennemført en ekstern analyse af administrationsgrundla-
get. Der var i den forbindelse udarbejdet en række anbefalinger til et mere veludbyg-
get administrationsgrundlag samt gennemført digitalisering og systematisering af en
række administrative og kontrolmæssige processer. Miljø- og Fødevareministeriet
oplyste, at ministeriet ville følge op på anbefalingerne med henblik på at etablere en
hensigtsmæssig og tilfredsstillende administration af området.
18. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet instruk-
ser vedrørende kvoteforvaltning. Ministeriet har oplyst, at ministeriet har udviklet og
delvist idriftsat et nyt it-system, der kan håndtere beregninger af kvotekoncentration.
It-systemet, der skal understøtte kontrollen af kvotekoncentrationsreglerne, er sat i
drift for så vidt angår A-kvoter, men udestår for så vidt angår beregningen af B-kvo-
ter. It-systemet, der vedrører B-kvoter, forventes idriftsat, når bekendtgørelsen om
kvotekoncentration foreligger i juli 2020. It-projektet forventes således endeligt af-
sluttet ultimo 2. kvartal 2020.
19. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet har ud-
arbejdet instrukser vedrørende kvoteforvaltning og kontroller og delvist idriftsat et
nyt it-system til håndtering af beregning af kvotekoncentrationen. Rigsrevisionen vil
fortsat følge ministeriets idriftsættelse af it-systemet for indregning af B-kvoter ved
opgørelse af kvotekoncentrationen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
6
Administration af fartøjshandler og kvotehandler
20. Det fremgik af beretningen, at der ikke var grundlæggende administrative proce-
durer for anmeldelser af handler med fartøjer og kvoter.
21. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
redegørelsen, at der ville blive udarbejdet en bekendtgørelse og en revideret instruks,
som bl.a. ville indeholde krav vedrørende indsendelsesfrist og dokumentation, der skul-
le indsendes i forbindelse med fartøjshandler og kvotehandler.
22. Vores gennemgang viser, at Miljø- og Fødevareministeriet har indført krav til fis-
kernes registreringer af fartøjshandler og kvotehandler i de relevante bekendtgørel-
ser og samtidig har opdateret kravene til sagsbehandlernes kontrol af kravene i inter-
ne instrukser.
Bekendtgørelsen om
fartøjer, der anvendes til
erhvervsmæssigt fiskeri
Et fartøj må ikke uden Fiskeri-
styrelsens tilladelse anvendes
til erhvervsmæssigt fiskeri.
Bekendtgørelsen indeholder
bestemmelser for, hvornår
Fiskeristyrelsen kan udstede
licens til, at et fartøj kan an-
vendes til erhvervsmæssigt
fiskeri.
Miljø- og Fødevareministeriet har i bekendtgørelsen om fartøjer, der anvendes til er-
hvervsmæssigt fiskeri, indført krav om, at fiskerne skal udfylde og indsende et fartøjs-
registreringsskema samt tilhørende dokumentation for ejerskiftet af fiskefartøjet.
Vores gennemgang viser endvidere, at ministeriet i reguleringsbekendtgørelsen har
indført krav om, at fiskerne skal indsende dokumentation for kvotehandler. Derud-
over viser gennemgangen, at ministeriet har udarbejdet en instruks til behandling af
kvotehandler og en instruks til behandling af sager om registrering af ejerskifte af far-
tøjer. Det fremgår af instruksen for kvotehandler og overdragelser, at:
sagsbehandleren skal kontrollere, om overdragelsen af kvoter er mulig inden for
de gældende regler for ejerskab af kvoter.
Det fremgår af instruksen for registrering af ejerskifte af fartøjer, at:
sagsbehandleren skal kontrollere, om ejerskiftet er dokumenteret i Søfartsstyrel-
sens Skibsregister
sagsbehandleren skal kontrollere, at ejerskiftet er modtaget i Fiskeristyrelsen se-
nest 30 dage efter overdragelsestidspunktet
sagsbehandleren skal kontrollere øvrige betingelser for ejerskifte, herunder fartø-
jets kapacitetsbetingelser.
23. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriet har etab-
leret et grundlag for administration af fartøjshandler og kvotehandler. Rigsrevisionen
vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Administrativ kontrol af kvotekoncentrationsreglerne
24. Det fremgik af beretningen, at der var en mangelfuld administrativ kontrol med,
om kvotekoncentrationsreglerne blev overholdt, og at det i flere tilfælde var muligt for
fiskere at overskride kvotekoncentrationslofterne, uden at det blev opdaget i den ad-
ministrative kontrol.
25. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
sin redegørelse, at der skulle etableres et revisionsteam i Fiskeristyrelsen med speci-
alkompetencer til at føre kontrol med personer og selskaber, som har engagementer
i fiskerivirksomheder (lån, kaution, pant mv.). Teamets opgave ville bestå i systema-
tisk ud fra en risikobaseret tilgang at kontrollere, at kvotekoncentrationsreglerne
overholdes, herunder reglerne i udbyttemodellen mv.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. marts 2020
7
26. Vores gennemgang viser, at der er blevet etableret et revisionsteam i Fiskeristy-
relsen med revisionsmæssige og juridiske kompetencer, der har påbegyndt kontrol-
og overvågningsopgaver i forhold til kvotekoncentration og ejerskabsforhold i er-
hvervsfiskeriselskaber. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at revisionsteamet i
Fiskeristyrelsen vil kontrollere alle erhvervsfiskeriselskaber inden for de næste 3-5 år
og løbende foretage kontrol af kvotekoncentrationen og økonomiske mellemværen-
der mv. med henblik på at undgå stråmandsvirksomhed. Vores gennemgang viser her-
udover, at ministeriet har udarbejdet instrukser for registrering og kontrol af erhvervs-
fiskerselskaber, der skal understøtte revisionsteamets arbejde. Instrukserne indehol-
der udførlige beskrivelser af de sagsbehandlingstrin, der skal gennemføres for at kon-
trollere, om ejerkredsen og selskabsformen er angivet korrekt i de relevante registre.
Herunder skal kontrollen undersøge, om der er indikation på stråmandsvirksomhed.
27. Rigsrevisionen konstaterer, at Miljø- og Fødevareministeriet har iværksat en ræk-
ke initiativer for at kunne udføre en tilstrækkelig administrativ kontrol med, om kvo-
tekoncentrationsreglerne overholdes af de personer og selskaber, der har engage-
menter i fiskerivirksomheder, bl.a. gennem kontrollen af registreringer af ejerskabet i
disse virksomheder. Ministeriet har dog oplyst, at revisionsteamet på nuværende tids-
punkt afventer den nye bekendtgørelse om kvotekoncentration, hvor reglerne for er-
hvervsfiskeriselskabers ejerskab af kvoter gennem bestemmende indflydelse vil frem-
gå. Da bekendtgørelse om kvotekoncentration ikke er på plads, vil Rigsrevisionen
fortsat følge Miljø- og Fødevareministeriets arbejde med administrativt at følge over-
holdelse af kvotekoncentrationsreglerne.
Status for politianmeldelser indgivet i forbindelse med undersøgelsen
af kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
28. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyste i
sin redegørelse, at der ville blive fulgt op på de indikationer på mulige ulovligheder,
som Rigsrevisionen påpegede i beretningen. De forhold, som Rigsrevisionen i beret-
ningen nævnte som mulige ulovlige forhold, er siden blevet politianmeldt.
29. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at ministeriet efter nøjere overvejelser
har valgt at henlægge flere sager på grund af forældelse. Ministeriet har dog valgt at
politianmelde 2 af sagerne. Den ene sag er henlagt af SØIK, mens den anden fortsat
er i proces. Herudover har ministeriet ved gennemgangen af sagen konstateret yder-
ligere overtrædelser af fiskerireglerne, som i øjeblikket er under behandling. Endelig
er ministeriet i 2018 blevet opmærksom på endnu en overtrædelse af kvotekoncen-
trationsreglerne, som er blevet sendt til Nordjyllands Politi.
30. Rigsrevisionen vil i næste notat om sagen orientere Statsrevisorerne om status
på politianmeldelserne.
Lone Strøm