Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
SB 22 3
Offentligt
1852178_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
kvotekoncentrationen
i dansk fiskeri
Februar 2018
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
1852178_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 22/2016 om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejdes
redegørelse af 2. januar 2018
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministeren for fiskeri og ligestilling
og ministeren for nordisk samarbejde har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og beretningens konklusioner.
31. januar 2018
RN 701/18
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at mi-
nisteren tager arbejdet med genoprettelsen af fiskeriområdet meget alvorligt, og at der
følges ordentligt og grundigt op på Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes be-
mærkninger.
Ministeren oplyser desuden, at der efter overtagelsen af ressortområdet er igangsat
en række initiativer som opfølgning på beretningen. Der er bl.a. gennemført forhand-
linger om en ny fiskeripolitisk aftale om indsatser mod kvotekoncentration, en analyse
af kvotekoncentrationsforvaltningen, herunder anbefalinger til forbedringer foretaget
af et eksternt konsulentfirma, og en undersøgelse ved Kammeradvokaten af flere for-
hold i forvaltningen under den forhenværende Landbrugs- og Fiskeristyrelse. Derud-
over følges der op på de indikationer på mulige ulovligheder begået af fiskere, som
Rigsrevisionen påpegede i beretningen.
Ministeren oplyser videre, at der som følge af den fiskeripolitiske aftale vil blive ud-
arbejdet regler, der har til hensigt at begrænse kvotekoncentrationen i dansk fiskeri.
Endelig oplyser ministeren, at det har høj prioritet, at der i såvel den nyetablerede Fi-
skeristyrelse som i den nyoprettede afdeling i Udenrigsministeriets departement sik-
res en organisation, der kan underbygge en styrket administration på området. Mini-
steren vil sammen med Fiskeristyrelsen og den nye afdeling i Udenrigsministeriets
departement, der bl.a. er ansvarlig for departementets tilsyn med styrelsen, arbejde
målrettet for at skabe en korrekt og tilfredsstillende forvaltning af fiskeriområdet, som
i tillæg hertil kan skabe grundlaget for, at der gives fyldestgørende og korrekte oplys-
ninger til Folketinget.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
1852178_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Udenrigsministeriets arbejde med at udarbejde nye regler til begrænsning af kvo-
tekoncentration
Udenrigsministeriets arbejde med at udarbejde regler for opgørelse af kvotekon-
centration med det formål, at koncentrationen af kvoteejerskab kan opgøres kor-
rekt
Udenrigsministeriets arbejde med at etablere et tilfredsstillende grundlag for ad-
ministration af kvoteejerskab
Udenrigsministeriets arbejde med at etablere et tilfredsstillende grundlag for ad-
ministration af fartøjshandler og kvotehandler
Udenrigsministeriets arbejde med at etablere en tilfredsstillende administrativ kon-
trol af, om kvotekoncentrationsreglerne overholdes.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2017 en beretning om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri.
Beretningen handlede om, hvorvidt Miljø- og Fødevareministeriet havde understøttet Folke-
tingets intention om, at kvoter ikke måtte koncentreres på for få hænder.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de skarpt, at Miljø- og Fødevare-
ministeriets forvaltning af fiskerikvoterne havde været uprofessionel og helt utilstrækkelig.
Forvaltningen havde ikke understøttet Folketingets intention om, at kvoterne ikke måtte kon-
centreres på for få fiskere. Derudover henledte Statsrevisorerne Folketingets opmærksom-
hed på, at miljø- og fødevareministeren og Miljø- og Fødevareministeriet i flere tilfælde ikke
havde givet Folketinget fyldestgørende og korrekte oplysninger om udviklingen i bl.a. kvo-
tekoncentrationen og kvoteejernes overholdelse af regler. Statsrevisorerne så med stor al-
vor på, at beretningen ikke alene dokumenterede Miljø- og Fødevareministeriets kritisable
forvaltning, men også forhold, der indikerede ulovligheder, som hverken var blevet forebyg-
get eller opdaget.
4. Det fremgik yderligere af beretningen, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde fast-
sat regler, der understøttede, at kvoterne ikke blev koncentreret på for få hænder, og at mi-
nisteriet ikke havde etableret et system, der sikrede en forvaltning, hvor ministeriet kunne
opgøre de enkelte fiskeres ejerskab af kvoteandele korrekt. Ministeriet havde ikke de mest
grundlæggende administrative forudsætninger for at kunne registrere kvotehandler og der-
med kvoteejerskab korrekt.
5. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
1852178_0004.png
3
II. Gennemgang af ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk
samarbejdes redegørelse
6. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at mini-
steren tager arbejdet med genoprettelsen af fiskeriområdet meget alvorligt, og at der følges
ordentligt og grundigt op på Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger.
Ministeren oplyser, at der efter overtagelsen af ressortområdet er igangsat en række initia-
tiver som opfølgning på beretningen. Der er bl.a. gennemført forhandlinger om en ny fiskeri-
politisk aftale om indsatser mod kvotekoncentration, en analyse af kvotekoncentrationsfor-
valtningen, herunder anbefalinger til forbedringer fra en ekstern analyse, og en undersøgel-
se ved Kammeradvokaten af flere forhold i forvaltningen under den forhenværende Land-
brugs- og Fiskeristyrelse. Derudover er der etableret en afdeling i Udenrigsministeriets de-
partement, der har ansvaret for departementets tilsyn med den nyetablerede Fiskeristyrelse.
Ministeren oplyser desuden, at der følges op på de indikationer på mulige ulovligheder be-
gået af fiskere, som Rigsrevisionen påpegede i beretningen. De forhold, som Rigsrevisionen
i beretningen har nævnt som mulige ulovlige forhold, er nu politianmeldt.
Regler til begrænsning af kvotekoncentration
7. Statsrevisorerne bemærkede, at der i perioder reelt ikke havde været regler, der i prak-
sis satte grænser for, hvor mange kvoter den enkelte fisker måtte eje.
8. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at der
som følge af den politiske aftale om indsatsen mod kvotekoncentration i dansk fiskeri, som
blev indgået af alle Folketingets partier den 16. november 2017, indføres en række tiltag,
der skal regulere kvotekoncentrationen.
Udenrigsministeriet vil bl.a. indføre et loft for ejerskab af alle IOK-arter. Derudover indføres
et 4 %-loft over, hvor store andele fiskere må eje af de samlede FKA-arter. Derudover sæn-
kes lofterne for en række af de enkelte FKA-kvoter.
Ministeren oplyser desuden, at der også vil blive sat lofter for selskabers ejerskab af kvoter
på samme måde, som der i dag er lofter for personer og fartøjer. I de tidligere fastsatte reg-
ler var der ikke noget samlet loft over, hvor mange FKA-kvoter en fisker samlet måtte eje.
Endelig oplyser ministeren, at det ikke længere vil være muligt at eje FKA-andele, når man
ejer mere end 1 % af IOK-kvoterne. Før ændringen måtte fiskere, der ejede 2 % af IOK-kvo-
terne, eje op til 25 % af det maksimale ejerskab for de enkelte FKA-kvoter.
9. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at Udenrigsministeriet har iværksat en ræk-
ke tiltag til at understøtte Folketingets intention om, at kvoterne ikke koncentreres på for få
hænder. Rigsrevisionen vil fortsat følge Udenrigsministeriets arbejde med at udarbejde nye
regler.
Regler for opgørelse af kvotekoncentration
10. Det fremgik af beretningen, at Miljø- og Fødeministeriet ikke kunne opgøre kvoteejer-
skabet korrekt og derfor ikke systematisk kunne følge udviklingen af den samlede kvotekon-
centration over tid.
11. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at der
indføres en konsistent beregningsmetode for opgørelse af kvotekoncentration. Udenrigsmi-
nisteriet vil fremadrettet anvende slutkvoter som grundlag for opgørelse af kvotekoncentra-
tionen frem for initialkvoter, da det vurderes at være mere hensigtsmæssigt.
IOK-kvoter
IOK-kvoter (Individuelt Over-
dragelige Kvoteandele) omfat-
ter sild, makrel og industrifisk.
Oprindeligt blev kvoteandelene
tildelt fartøjer, der fiskede sild,
baseret på deres fiskeri i forud-
gående år. Efter tildelingen kun-
ne kvoterne sælges, købes el-
ler belånes.
FKA-kvoter
FKA-kvoter (FartøjsKvoteAn-
dele) omfatter konsumarter, fx
torsk, jomfruhummer og rød-
spætte. FKA-kvoterne blev ind-
ført som følge af lovændringen
i 2006, hvorefter kvoterne kun-
ne købes, sælges, belånes el-
ler lejes ud.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
1852178_0005.png
4
Ministeren oplyser også, at ministeren – med henblik på at sikre et konsistent og fuldstæn-
digt beregningsgrundlag for kvotekoncentrationen – vil sikre, at internationale kvotebytter,
der på nuværende tidspunkt ikke indgår i grundlaget for kvotekoncentrationsopgørelserne,
vil indgå fremadrettet.
Ministeren oplyser videre, at der vil blive gennemført en ny og mere omfattende udbyttemo-
del for opgørelsen af kvoteejerskab. Kvoteloftet vil fremover ikke kun gælde de kvoter, en
fisker selv ejer, men også de kvoter, som fiskeren kan formodes at have bestemmende ind-
flydelse over, fx økonomiske engagementer eller fordringer i forhold til selskaber. I de tidli-
gere fastsatte regler talte sådanne kvoter ikke med ved beregningen af kvotekoncentratio-
nen.
Ministeren oplyser desuden, at der er gennemført en ændring af fiskeriloven, der giver hjem-
mel til at indføre oplysningspligt i relation til den sidste tredjedel i erhvervsfiskeriselskaber,
så der kan opnås indsigt i, hvem der ejer kvoterne. Der er dermed etableret det lovgivnings-
mæssige grundlag for, at der kan opnås fuldt kendskab til ejerkredsen i erhvervsfiskerisel-
skaber.
Endelig oplyser ministeren, at en ændring af reguleringsbekendtgørelsen er under udarbej-
delse. Ændringen medfører, at overskydende kvoter fremover skal afhændes uden ugrun-
det ophold, herunder skærpede sanktioner, der øges i takt med grovheden af overtrædel-
sen.
12. Rigsrevisionen finder det fornuftigt, at Udenrigsministeriet har iværksat en række tiltag
med det formål at sikre en korrekt opgørelse af kvotekoncentration. Rigsrevisionen vil fort-
sat følge Udenrigsministeriets arbejde med at udarbejde regler for opgørelse af kvotekon-
centration med det formål, at koncentrationen af kvoteejerskab kan opgøres korrekt.
Administration af kvoteejerskab
13. Statsrevisorerne bemærkede, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke havde etableret de
mest grundlæggende administrative forudsætninger for korrekt registrering af kvotehandler
og kvoteejerskab, og ministeriets opfølgning og kontrol havde været særdeles mangelfuld
eller fraværende. Statsrevisorerne fandt det derudover særdeles relevant, at ministeriet vil-
le gennemføre en ekstern analyse af området.
14. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at der
er blevet gennemført en ekstern analyse af administrationsgrundlaget. Der er i den forbin-
delse udarbejdet en række anbefalinger til et mere veludbygget administrationsgrundlag
samt digitalisering og systematisering af en række administrative og kontrolmæssige pro-
cesser. Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet vil følge op på anbefalingerne med hen-
blik på at etablere en hensigtsmæssig og tilfredsstillende administration af området.
15. Rigsrevisionen finder Udenrigsministeriets initiativer fornuftige og vil fortsat følge mini-
steriets arbejde med at etablere et tilfredsstillende grundlag for administration af kvoteejer-
skab.
Administration af fartøjshandler og kvotehandler
16. Det fremgik af beretningen, at der ikke var grundlæggende administrative procedurer
for anmeldelser af handler med fartøjer og kvoter.
17. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at der
den 30. juni 2017 er udarbejdet en revideret instruks om registrering af ejerskab af fiskefar-
tøjer og registrering af kvoteoverdragelser. Instruksen fastsætter bl.a., hvilke forhold sags-
behandlerne skal være opmærksomme på, og indeholder en tjekliste med oversigt over de
forskellige forhold, som sagsbehandlerne skal kontrollere, herunder om Fiskeristyrelsen
har modtaget den nødvendige dokumentation for overdragelsen, om der er den nødven-
dige datoangivelse, og om ansøgningen er korrekt underskrevet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
1852178_0006.png
5
Ministeren oplyser, at der herudover vil blive udarbejdet en bekendtgørelse, som bl.a. inde-
holder krav vedrørende indsendelsesfrist og dokumentation, der skal indsendes i forbindel-
se med fartøjshandler og kvotehandler. Den nævnte instruks vil desuden blive opdateret ved
udstedelse af den kommende bekendtgørelse.
18. Rigsrevisionen finder Udenrigsministeriets initiativer fornuftige og vil fortsat følge ministe-
riets arbejde med at etablere et tilfredsstillende grundlag for administration af fartøjshandler
og kvotehandler.
Administrativ kontrol af kvotekoncentrationsreglerne
19. Det fremgik af beretningen, at der var en mangelfuld administrativ kontrol af, om kvote-
koncentrationsreglerne blev overholdt, og at det i flere tilfælde var muligt for fiskere at over-
skride kvotekoncentrationslofterne, uden at det blev opdaget i den administrative kontrol.
20. Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde oplyser, at der
skal etableres et revisionsteam i Fiskeristyrelsen med specialkompetencer til at føre kontrol
med personer og selskaber, som har engagementer i fiskerivirksomheder (lån, kaution, pant
mv.). Teamets opgave består i systematisk ud fra en risikobaseret tilgang at kontrollere, at
kvotekoncentrationsreglerne overholdes, herunder reglerne i udbyttemodellen mv.
Ministeren oplyser desuden, at Fiskeristyrelsen har udarbejdet retningslinjer, hvoraf det frem-
går, at det i forbindelse med behandling af ansøgninger om godkendelse af selskaber og
ved ændring af ejerforhold i selskaberne bl.a. kontrolleres, om det fremgår af ejerbogen, at
der er håndpant i selskabet, ligesom det kontrolleres, om stemmeretten ifølge CVR stemmer
overens med vedtægternes bestemmelse om stemmeret.
21. Rigsrevisionen finder Udenrigsministeriets initiativer fornuftige og vil fortsat følge mini-
steriets arbejde med at etablere en tilfredsstillende administrativ kontrol af, om kvotekoncen-
trationsreglerne overholdes.
Lone Strøm