Finansudvalget 2016-17
SB 21 22
Offentligt
1814989_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. oktober 2017
Ministerieredegørelse vedr. statsrevisorernes beretning nr. 21/2016 om revisi-
onen af statsregnskabet for 2016
Statsrevisorerne har fremsendt beretning nr. 21/2016 om revision af statsregnskabet
for 2016. I henhold til lov om revision af statens regnskaber § 18, stk. 2, skal jeg
bemærke følgende om de overvejelser og bemærkninger, som beretningen giver
anledning til.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen har vurderet Beskæftigelsesministeriets
regnskab som værende rigtigt i alle væsentlige henseender.
Beretning om revisionen af statsregnskabet for 2016 giver anledning til følgende
bemærkninger vedr. Beskæftigelsesministeriets område.
Usikkerhed om størrelsen af statens tilgodehavende fra udlån til boligudgifter i
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Ad punkt 73
Ministeriet noterer, at Rigsrevisionen har bemærket, at der er tale om en usikker
opgørelse af statens aktuelle tilgodehavender på udestående boligstøttelån og lån til
beboerindskud. Ministeriet er enigt i, at der er usikkerhed om opgørelsen. Udlånene
er opgjort til en værdi på ca. 2,4 mia. kr. på statsregnskabet. Men ved årsafslutnin-
gen blev det vurderet, at skønnet var ca. 340 mio. kr. for lavt.
STAR har indhentet dokumentation og foretaget en revideret opgørelse af tilgode-
havenderne, som viser, at statens samlede dokumenterede tilgodehavender ved ud-
gangen af 2016 er knap 2,6 mia. kr. eller 246 mio. kr. mere, end det fremgår af
statsregnskabet. Den reviderede opgørelse er baseret på en fornyet gennemgang af
henholdsvis Udbetaling Danmarks og kommunernes refusionsafregninger i marts
2017 for andet halvår 2016.
Der er aftalt med Moderniseringsstyrelsen, at der foretages tekniske korrektioner
på regnskabet, således at tilgodehavenderne er ens ultimo 2017 på statsregnskabet,
Udbetaling Danmarks regnskab og i kommunernes oplysninger.
J.nr. 2017-3803
Statsrevisorerne beretning SB21/2016 - Bilag 22: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 30. oktober 2017
Uhensigtsmæssig regnskabsmæssig håndtering af nedlæggelsen af Arbejdsskade-
styrelsen (ASK)
Ad punkt 74
Ministeriet har overdraget Arbejdsskadesstyrelsens opgaver til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring efter anvisning fra Moderniseringsstyrelsen og i overensstemmelse
med retningslinjerne for flytning af opgaver inden for staten. Ministeriet tager til
efterretning, at Rigsrevisionen finder, at der mangler statslige retningslinjer på om-
rådet, og at Rigsrevisionen finder, at der er forskel på at flytte opgaver inden for
staten og at nedlægge statslige virksomheder, hvor opgaven overdrages til en virk-
somhed uden for staten.
Ad punkt 75
Ministeriet noterer sig, at Rigsrevisionen finder, at Arbejdsskadestyrelsen burde
have fastsat, hvilke regnskabsprincipper der skulle gælde ved styrelsens regnskabs-
aflæggelse ved nedlæggelsen, og at Rigsrevisionen ikke fuldt ud har kunnet vur-
dere rigtigheden af alle regnskabsposter på grund af manglende dokumentation.
Ministeriet vurderer som nævnt, at lukningen er sket i overensstemmelse med Mo-
derniseringsstyrelsens retningslinjer for flytning af opgaver inden for staten. Mini-
steriet tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder at Arbejdsskadesstyrelsens
regnskab pr. 30. juni 2006 ikke fuldt ud kunne dokumentere en korrekt opgørelse
af alle regnskabsposter. Ved nedlukningen af Arbejdsskadestyrelsen var udgangs-
punktet, at den regnskabsmæssige afslutning skulle ske pr. 30. juni 2016. I praksis
lod det sig ikke gøre, og derfor fungerede 2. halvår 2016 i realiteten som en regn-
skabsmæssig supplementsperiode. Beklageligvis er de ændrede regnskabsprincip-
per ikke dokumenteret. Resultatet er dog ikke påvirket heraf.
Ad punkt 76
Ministeriet noterer, at Rigsrevisionen finder, at Arbejdsskadestyrelsen frem til ned-
lukningen har afholdt udgifter, der vedrører opgavevaretagelsen efter Arbejdsska-
destyrelsen var nedlagt.
Ministeriet er enigt i, at der forud for lukningen blev foretaget enkelte forudbetalin-
ger i 1. halvår vedrørende 2. halvår. Disse blev efter sædvanlig praksis afregnet
over en såkaldt refusionsopgørelse, således at forudbetalingerne blev udlignet.
Ministeriet vurderer i tilknytning hertil, at Arbejdsskadesstyrelsen havde hjemmel
til at afholde udgifter til at forberede nyt sagsbehandlingssystem frem til overflyt-
ningen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, da overdragelse af ansvar og beslut-
ningskompetence til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fremgår eksplicit af lovgiv-
ningen, og da taksterne for styrelsens sagsbehandling på finansloven for 2016 er
forhøjet med 23,9 mio. kr. med henblik på at dække omkostninger til at forberede
anskaffelsen af nyt IT-system som følge af beslutning om nedlukning af PROASK.
Ad punkt 77
Ministeriet tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder at Arbejdsskadesstyrel-
sens regnskabsmæssige håndtering af lukningen har været utilstrækkelig, og at der
er behov for, at Moderniseringsstyrelsen fastlægger regnskabsprincipper for ned-
læggelse af statslige virksomheder.
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2016 - Bilag 22: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 30. oktober 2017
1814989_0003.png
Det bemærkes, at Beskæftigelsesministeriet samtidig fremsender et eksemplar af
redegørelsen til Rigsrevisionen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3