Finansudvalget 2016-17
SB 21 17
Offentligt
1807721_0001.png
Statsrevisoratet
Christiansborg
1218 København K
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Redegørelse til statsrevisorerne vedrørende Rigsrevisionens beret-
ning om statsregnskabet for 2016
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser som beretning nr. 21/2016 om revisionen af statsregn-
skabet for 2016, har givet anledning til.
Jeg har med tilfredshed noteret, at Rigsrevisionen vurderer, at Under-
visningsministeriets regnskab for 2016 er rigtigt, og at Rigsrevisionen
herudover har vurderet, at revisionen ikke har givet anledning til væsent-
lige bemærkninger
Nedenfor redegør jeg for de foranstaltninger og overvejelser, som beret-
ningen i øvrigt har givet anledning til.
Rigsrevisionens tværgående undersøgelse af
Engangsudbetalinger i
staten
har vist, at 20 pct. af de timelærere, der ifølge Rigsrevisionens
overordnede analyse af datasættet har fået
udbetalt løn for flere end 780 timer,
er ansat på institutioner under Undervisningsministeriet. De 780 timer er
loftet i Finansministeriets timelønscirkulære. Rigsrevisionen anfører, at
en underviser, hvis timetal er højere, skal ansættes på overenskomstvil-
kår, der typisk giver bedre rettigheder i forhold til opsigelse, pension,
sygdom mv.
Statsrevisorerne har udtalt kritik af, at flere institutioner på bl.a. Under-
visningsministeriets område ikke overholder væsentlige regelsæt i time-
lønscirkulæret.
Af Rigsrevisionens undersøgelse fremgår desuden, at der ligesom i Rigs-
revisionens undersøgelse fra 2013 udbetales store beløb i
over-/merarbejde,
og over-/merarbejdstimerne er høje på Undervisningsministeriets om-
råde.
Rigsrevisionen har desuden henledt opmærksomheden på, at niveauet
for
resultatløn og engangsvederlag
er højt på Undervisningsministeriets om-
råde. Niveauet er fastsat ca. 50 % over niveauet for den øvrige stat. Den
24. oktober 2017
Sags nr.:17/13238
Statsrevisorerne beretning SB21/2016 - Bilag 17: Undervisningsministerens redegørelse af 24. oktober 2017
gennemsnitlige udbetaling af resultatløn og engangsvederlag til styrelses-
direktører var på 85.200 kr. i 2016, men de undersøgte chefer på uddan-
nelsesinstitutionerne har hver modtaget mellem ca. 155.000 kr. og ca.
175.000 kr. i resultatløn og engangsvederlag.
Vedrørende overtrædelse af timelærercirkulærets loft på 780 timer
På Undervisningsministeriets område finder
Finansministeriets timelønscirku-
lære
og dermed begrænsningen på de 780 timer ikke anvendelse på alle in-
stitutionstyper. På erhvervsskoler, forstået som handelsskoler og tekniske
skoler, finder
Undervisningsministeriets kvotatimelærercirkulære
anvendelse; ef-
ter dette cirkulære gælder der en begrænsning på 839 timer årligt for læ-
rere på tekniske skoler, mens der ikke gælder nogen timetalsbegrænsning
for lærere på handelsskoler.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har undersøgt omfanget af pro-
blemet på institutioner under Undervisningsministeriet og har fundet en
enkelt institution, der har overtrådt begrænsningen på de 780 timer. Sty-
relsen har desuden konstateret, at ca. 20 erhvervsskoler synes at have an-
sat i alt ca. 90 tekniske timelærere, hvis timetal overskrider begrænsnin-
gen på 839 timer.
Rigsrevisionens tværgående undersøgelse har givet anledning til, at Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet under hensyn til risiko og væsentlig-
hed vil følge op over for de institutioner, som synes at have ansat timelæ-
rere på for høje timetal i forhold til reglerne.
Vedrørende høje timetal og udbetaling af store beløb i over-/mer-
arbejde
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at skolerne har overholdt væsentlige,
gældende regelsæt, og at engangsudbetalingerne er korrekte. Rigsrevisio-
nen finder dog, at der fortsat er høje timetal og fortsat udbetales store
beløb i over-/merarbejde.
Generelt bemærkes, at det fremgår styrelsens mål- og resultatplan for
2017, at der vil blive udviklet et koncept for et fast løntilsyn. Dette løntil-
syn er under afprøvning i efteråret 2017, og baseres på bl.a. screeninger
af institutionernes lønindberetninger i ISOLA. I forbindelse med løntil-
synet vil forskellige emner og temaer kunne tages op - eksempelvis høje
engangsudbetalinger.
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at det store antal over-/merar-
bejdstimer bl.a. skyldes overførsel af over-/merarbejdstimer fra tidligere
år. Det er ikke nødvendigvis i strid med reglerne at overføre over-
/merarbejdstimer ud over den straks følgende normperiode (det næste
skoleår), men Undervisningsministeriet er enigt i, at det ikke altid er hen-
sigtsmæssigt at overføre mange timer fra tidligere år.
2
Statsrevisorerne beretning SB21/2016 - Bilag 17: Undervisningsministerens redegørelse af 24. oktober 2017
Foranlediget af Rigsrevisionens undersøgelse har Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet gennemført en undersøgelse af baggrunden for de høje
timetal på en handelsskole, da optjeningen af timetal siden 2009 ikke
umiddelbart syntes at være fuldt ud tilfredsstillende forklaret. Styrelsen
har som afslutning på dette tilsyn indskærpet over for skolen, at der ikke
(længere) bør ske videreførelse /akkumulering af merarbejde over flere
år.
Vedrørende højt niveau for resultatløn og engangsvederlag
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at skolerne har overholdt væsentlige
regelsæt, og at engangsudbetalingerne er korrekte.
Rigsrevisionen har dog konstateret, at cheferne i tre sager på Under-
visningsministeriets område har modtaget engangsvederlag som honore-
ring for særlig indsats og merarbejde ud over resultatlønnen, og at ni-
veauet er ca. 50 % over den øvrige stat.
Det bemærkes, at de økonomiske rammer for udbetaling af resultatløn i
ministeriets bemyndigelse er fastsat ud fra en generel hensyntagen til så-
vel lønniveauerne i staten som Finansministeriets regler på området og et
overordnet hensyn til, at en stadig større del af lønnen skal være resultat-
afhængigt med indførelsen af Ny Løn. Endvidere er den samlede løn til
chefer på ministeriets regulerede institutioner (erhvervsskoler, SOSU-
skoler, gymnasier og VUC’er) ifølge udtræk fra ISOLA på niveau med
staten, og de faste tillæg er lavere end det statslige gennemsnit i løn-
ramme 37/38.
Jeg kan endvidere oplyse, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i
2015 og 2016 har gennemført tematiske tilsynsundersøgelser, der blandt
andet omfatter de almene gymnasiers aflønning af øverste ledere. Styrel-
sen indskærpede i april 2017 kravet om at undgå for høje udbetalingspro-
center af resultatkontrakternes mål, og kravet om at engangsvederlag ud-
betales undtagelsesvist.
Styrelsen fører nu løbende tilsyn med institutionernes brug af resultat-
lønskontrakter, og senest er tilsynets genstandsfelt og stikprøve udvidet
til også at omfatte øvrige ledere. Prioriteringen af tilsynsindsatsen har i
høj grad også været fokuseret på kritikpunkter rejst af RR i forbindelse
med deres undersøgelser om bl.a. større engangsudbetalinger.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3