Finansudvalget 2015-16
SB 25 3
Offentligt
1684608_0001.png
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Den 7. november 2016
Redegørelse til statsrevisorerne vedrørende beretning nr. 25/2015
I brev af 22. september 2016 har statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning til statsrevisorerne om revisionen
af statsregnskabet for 2015 giver anledning til inden for Miljø- og
Fødevareministeriet.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen vurderer, at Miljøministeriets og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeris regnskaber for 2015 i alle væsentlige henseender
er rigtige.
Jeg har ingen bemærkninger til beretningens indhold for det tidligere §23,
Miljøministerium.
Nedenfor redegøres for de overvejelser og foranstaltninger, som beretning nr.
25/2015 har givet anledning til for det tidligere §24, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Udvalgte revisionsresultater
Mangelfuld kontrol af tilskud til Miljøteknologi. (Beretningens punkt 12, 173 og
195):
I de konkrete sager, som Rigsrevisionen fremhæver, har jeg noteret mig, at
NaturErhvervstyrelsen har fremført, at den burde have været mere opmærksom og
stillet flere kritiske spørgsmål til ansøgerne.
Jeg har også noteret mig, at der nu bliver fulgt op i de konkrete sager, også i de to
fremhævede sager med mistanke om svig, ligesom styrelsen også har oplyst, at der
i de senere år er blevet tilført flere ressourcer til området, og at der løbende
arbejdes på bedre IT-understøttelse og mere automatisering i sagsbehandlingen.
NaturErhvervstyrelsen har oplyst, at de forventer, at disse tiltag, kombineret med
deres arbejde for at forbedre sagsbehandlingen og afdække mistanker om svig vil
minimere risikoen for lignende fejl.
Uregelmæssigheder i Videncenter for Svineproduktion (Beretningens punkt 174):
Hvad angår sagsbehandlingstiden, har jeg noteret mig, at NaturErhvervstyrelsen
tager Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning. Her er det dog væsentligt at
bemærke, at sagerne går langt tilbage, og at en stor del af sagerne er faldet for en
treårig forældelsesfrist. Jeg har noteret mig, at NaturErhvervstyrelsen vil
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 3: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 7. november 2016
undersøge de sager, som endnu ikke er forældede, og som ud fra et tidsmæssigt
perspektiv er realistiske at undersøge.
NaturErhvervstyrelsen har oplyst, at uregelmæssighederne hovedsageligt opstod,
fordi de 18 sager, som fik udbetalt nationalt tilskud i årene 2011-2013, ikke var
omfattet af fuld bilagskontrol på udbetalingstidspunktet. For at undgå lignende
uregelmæssigheder har NaturErhvervstyrelsen derfor på langt de fleste ordninger
siden 2013 haft fuld bilagskontrol. På ordninger, hvor der ikke er fuld
bilagskontrol, har NaturErhvervstyrelsen fokus på at undgå uregelmæssigheder.
Medarbejdere i NaturErhvervstyrelsen har godkendt lønudbetalinger til sig selv
(Beretningens punkt 13 og 175):
Der er tale om et forhold, hvor en række skibsførere i overensstemmelse med deres
ansættelseskontrakt
kunne
godkende
en
række
særlige
tillæg
i
tidsregistreringssystemet, som de var berettiget til. NaturErhvervstyrelsen har
oplyst, at der efter Rigsrevisionens lønrevision er blevet lukket for de pågældende
medarbejderes adgang til selv at godkende deres registreringer. Deres
registreringer bliver nu godkendt af deres nærmeste overordnede leder.
NaturErhvervstyrelsen har efterfølgende kontrolleret dokumentation for
medarbejdernes tidsregistreringer og den udbetalte løn. Gennemgangen har vist,
at de ni medarbejdere ikke har modtaget uberettigede lønudbetalinger. Jeg
vurderer, at NaturErhvervstyrelsen har håndteret sagen korrekt.
Uregelmæssigheder i Videncenter for Svineproduktion (Beretningens punkt 196):
Der er tale om et forhold, hvor Rigsrevisionen bemærker, at de danske
myndigheder tidligere, end det var tilfældet, burde have indberettet
uregelmæssighederne til EU-Kommissionen.
Jeg har noteret mig, at NaturErhvervstyrelsen har tilkendegivet, at den tager
Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning. Derudover vil styrelsen
fremadrettet indberette uregelmæssigheder i kvartalet efter, at revisionsresultatet
foreligger, uanset at styrelsen ikke har truffet en afgørelse i en konkret
undersøgelse. En fremgangsmåde jeg bifalder.
Jeg anser det i øvrigt for glædeligt, at Rigsrevisionen vurderer, at dette punkt kan
afsluttes. EU-Kommissionens enhed til at bekæmpe svig, OLAF, nåede til samme
konklusion, efter de havde modtaget en redegørelse om styrelsens undersøgelse af
dels uregelmæssigheder og dels eventuelle tegn på svig.
Utilstrækkelig it-sikkerhed i Fødevarestyrelsen (Beretningens punkt 176)
Jeg noterer mig med tilfredshed, at Fødevarestyrelsen som opfølgning på
Rigsrevisionens kritik har udarbejdet en samlet handlingsplan, som er forankret
på direktionsniveau, og som systematisk i løbet af 2016 skal udbedre de anviste
mangler.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at de på nuværende tidspunkt konkret har begrænset
antallet af lokale administrator rettigheder, og at der løbende foregår oprydning og
kontrol af rettigheder. Der er desuden implementeret en procedure for tildeling af
lokale administratorrettigheder.
Fødevarestyrelsen oplyser endvidere, at dele af it-driften er overdraget til Statens
It i 2016. Dette vil have indvirkning på Fødevarestyrelsens opfølgning på
Rigsrevisionens kritik. Det gælder bl.a. Active Directory, hvori udvidede
rettigheder tildeles og tekniske password politikker etableres, og anbefalingen
vedrørende internetadgang for konti med udvidede rettigheder. Fødevarestyrelsen
oplyser, at de er i dialog med Statens It omkring dette og forventer, at Statens It vil
bidrage til en effektiv løsning af anbefalingerne og kritikken fra Rigsrevisionen
inden udgangen af 2016.
2
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 3: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 7. november 2016
1684608_0003.png
Jeg noterer mig samlet, at såvel Fødevarestyrelsen som NaturErhvervstyrelsen er
opmærksom på Rigsrevisionens kritik og har iværksat initiativer til afhjælpning
heraf.
Nærværende redegørelse er ligeledes sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
3