Finansudvalget 2015-16
SB 25 16
Offentligt
1691955_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Ministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning
nr. 25/2015 om revisionen af statsregnskabet for 2015
Statsrevisorerne har anmodet om min redegørelse for de foranstaltninger
og overvejelser som beretning nr. 25/2015 om revisionen af statsregnska-
bet for 2015, har givet anledning til.
Indledningsvist skal jeg bemærke, at det af kongelig resolution af 28. juni
2015 fremgår, at det hidtidige Ministerium for By, Bolig og Landdistrik-
ter nedlægges, og at de til dette ministerium hørende forretninger overfø-
res til Erhvervs- og Vækstministeriet, dog således at ressortansvaret for en
række konkrete sagsområder overgår til en række øvrige ministerier.
Erhvervs- og Vækstministeriet har således haft budget- og regnskabsan-
svar for Ministerium for By, Bolig og Landdistrikters bevillinger fra me-
dio 2015 til udgangen af 2015. Fra 2016 er budget- og regnskabsansvaret
fordelt på Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet, Energi-, For-
synings- og Klimaministeriet samt Udlændinge-, Integrations- og Bolig-
ministeriet i overensstemmelse med bestemmelserne om ressortfordeling i
den kongelige resolution.
Som følge af ovenstående vil min redegørelse adressere både Erhvervs-
og Vækstministeriet og det tidligere Ministerium for By, Bolig og Land-
distrikter.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at både Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Ministerium for By, Bolig og Landdi-
strikters regnskab for 2015 samlet set er rigtigt.
Jeg tager i det hele alle de fremsatte bemærkninger i beretningen til efter-
retning.
Nedenfor redegøres for en række af de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningen i øvrigt har givet anledning til.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 16: Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. november 2016
2/6
Vedrørende § 8. Erhvervs- og Vækstministeriet
Kapitalindskud og tabsdækning i Vækstfonden
Erhvervs- og Vækstministeriet har sammen med Vækstfonden afdækket
det af Rigsrevisionen rejste forhold, herunder opnået en fælles forståelse
af, hvordan kapitalindskud og tilskud til tabsdækning skal håndteres. Det
er særligt tilskud til tabsdækning, der har været håndteret forskelligt i Er-
hvervs- og Vækstministeriet som tilskudsyder og i Vækstfonden som til-
skudsmodtager. Der er enighed om, at tilskud til tabsdækning ikke har ka-
rakter af kapitalindskud, men er et tilskud til dækning af tab på en given
låne- eller garantiordning. Under de pågældende ordninger føres således
en kreditpolitik, der gør, at efterfølgende tab som minimum svarer til det
modtagne tilskud til tabsdækning.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil nu tilrette 2016-regnskabet, så tabs-
dækning ikke optages som kapitalindskud eller anden form for fordring i
statsregnskabet. Hermed vil det af Rigsrevisionen rejste forhold være
bragt på plads.
Hensættelser til udflytning af arbejdspladser
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen fremhæver, at det statslige regelsæt for
hensættelser ikke er fuldstændig klart. Rigsrevisionen understreger såle-
des, at der er argumenter både for og imod de hensættelser vedrørende ud-
flytning af statslige arbejdspladser, som Erhvervs- og Vækstministeriet
foretog i 2015-regnskabet.
Erhvervs- og Vækstministeriet har foretaget de pågældende hensættelser
ud fra følgende tre forhold:
1. Forpligtelsen er et resultat af en tidligere begivenhed forud for balan-
cedagen, som vil medføre en retlig eller faktisk forpligtelse.
Regeringen besluttede i oktober 2015 at udflytte en række statslige ar-
bejdspladser (Bedre
Balance).
Der var tale om en administrativ beslut-
ning, som ikke krævede folketingsbeslutning. Det er derfor Erhvervs-
og Vækstministeriets vurdering, at denne administrative beslutning
skabte en faktisk forpligtelse for ministeriet forud for balancedagen
den 31. december 2015.
2. Det er sandsynligt, men ikke sikkert, at forpligtelsen medfører et træk
på institutionens økonomiske ressourcer (medfører udgifter).
Ovenstående forpligtelse medfører med sikkerhed udgifter for Er-
hvervs- og Vækstministeriet.
3. Forpligtelsens størrelse kan skønnes pålideligt.
Erhvervs- og Vækstministeriet har skønnet en del af udgifterne for-
bundet med udflytningen på pålidelig vis ud fra en række opstillede
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 16: Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. november 2016
3/6
forudsætninger, fx medflytningsprocent for medarbejdere og satser for
flyttegodtgørelse. Ministeriet skulle tillige i implementeringsplanen til
Finansministeriet angive omkostninger forbundet med udflytning.
Det har derfor været ministeriets vurdering, at de pågældende hensættel-
ser ville kunne gennemføres inden for det gældende regelsæt vedrørende
hensættelser.
Efter drøftelse med Moderniseringsstyrelsen, som også har tillagt den
statslige udgiftsstyring vægt i denne sag, har Erhvervs- og Vækstministe-
riet besluttet at tilbageføre hensættelserne i 2016, hvorefter forholdet vil
være bragt på plads.
Gebyrer og indtægtsdækket virksomhed i Patent- og Varemærkesty-
relsen
Lovgivningen vedrørende Patent- og Varemærkestyrelsens gebyrområder
fremstår ikke fuldstændig klart, hvad angår anvendelsen af indtægterne
fra de enkelte gebyrområder.
Jeg har derfor fremsat lovforslag i oktober 2016 med det formål at tyde-
liggøre, at indtægterne fra de lovbestemte gebyrer kan dække alle de om-
kostninger, som Patent- og Varemærkestyrelsen har på gebyrområderne.
Hermed betragter jeg sagen som afsluttet i forhold til gebyrproblematik-
ken.
For så vidt angår Rigsrevisionens kritik af Patent- og Varemærkestyrel-
sens indtægtsdækkede virksomhed, så har Erhvervs- og Vækstministeriet
bedt Patent- og Varemærkestyrelsen om at gennemgå sin indtægtsdække-
de virksomhed og de bagvedliggende omkostningskalkulationer med hen-
blik på at gøre beregningen mere retvisende.
DanPilots økonomi ved fremtidige strukturelle ændringer
Jeg noterer mig, at det er Rigsrevisionens opfattelse, at DanPilots ledelse
har redegjort tilfredsstillende i årsrapporten for den potentielle risiko, der
er ved den iværksatte konkurrenceudsættelse.
I tilknytning hertil kan jeg oplyse, at Erhvervs- og Vækstministeriet, som
led i sin ejerskabsudøvelse, har adresseret en række økonomiske forhold i
de strategiske styringsdokumenter, som er udarbejdet mellem ministeriet
og virksomhederne. Styringsdokumenterne indeholder bl.a.
et ”ingen-
overraskelser-princip”, hvorefter virksomhederne skal meddele Erhvervs-
og Vækstministeriet, hvis virksomheden identificerer f.eks. væsentlige ri-
sici for virksomhedernes forhold i bred forstand.
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 16: Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. november 2016
4/6
Vedrørende § 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Som nævnt i indledningen har Erhvervs- og Vækstministeriet haft budget-
og regnskabsansvar for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters bevil-
linger fra medio 2015 til udgangen af 2015.
Idet Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter er nedlagt, giver de be-
skrevne forhold ikke anledning til fremtidige foranstaltninger.
Rigsrevisionen fremhæver en række forhold i beretning om statsregnska-
bet, som jeg har følgende bemærkninger til.
Forbehold for forretningsgange og interne kontroller
Erhvervs- og Vækstministeriet anerkender Rigsrevisionens forbehold for
udvalgte forretningsgange og kontroller i det tidligere Ministeriet for By,
Bolig og Landsdistrikter, da det i sagens natur afspejler det forbehold,
som Erhvervs- og Vækstministeriet har taget i forhold til Ministeriet for
By, Bolig og Landdistrikters årsrapport.
Jeg hæfter mig dog også ved, at Rigsrevisionen vurderer, at områdernes
væsentlighed og de identificerede fejl ikke er af et omfang, som medfører,
at Rigsrevisionen må tage et generelt forbehold for regnskabets rigtighed
eller for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters overholdelse af be-
villingslovene og de statslige regnskabs- og disponeringsregler.
Usikkerhed om årsresultatet på gebyrordninger mv.
Jeg er enig i, at udgifter vedrørende gebyrordninger skal beregnes ud fra
det faktiske ressourceforbrug, og ikke det budgetterede forbrug. Som også
oplyst over for Rigsrevisionen, så havde Erhvervs- og Vækstministeriet
ved regnskabsaflæggelsen ikke andet valg end at lægge budgettal til
grund, da der manglede tidsregistreringsdata. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikters medarbejdere var på det tidspunkt fordelt på 13 institutio-
ner.
Erhvervs- og Vækstministeriet har overtaget en række af Ministeriet for
By, Bolig og Landdistrikters gebyrordninger. Den fremadrettede admini-
stration af disse vil, som for ministeriets øvrige ordninger, ske i overens-
stemmelse med gældende regler og anerkendt praksis. Det betyder bl.a.,
at tidsregistreringsdata lægges til grund for opgørelsen af de administrati-
ve omkostninger på gebyrordningerne.
Administration af Topledernetværket
Indledningsvist skal jeg bemærke, at udskillelsen af Topledernetværkets
økonomi fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter skete i juni 2015,
dvs. samtidig med, at Erhvervs- og Vækstministeriet overtog budget- og
regnskabsansvaret med den kongelige resolution.
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 16: Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. november 2016
1691955_0005.png
5/6
Erhvervs- og Vækstministeriet er enig med Rigsrevisionen i, at Ministeri-
et for By, Bolig og Landdistrikter ikke burde have inkluderet Topleder-
netværkets økonomi i ministeriets egen driftsøkonomi. Foreningens øko-
nomi burde have været fuldstændig adskilt fra ministeriets økonomi.
Da jeg i juni måned blev orienteret om, at hverken Rigsrevisionen eller
mit departement havde fundet behørig dokumentation for udbetaling af
t.kr. 315 til Topledernetværket samt betaling af momsbeløb på t.kr. 137,
bad jeg om at få iværksat en ekstern gennemgang af disse forhold. Et eks-
ternt revisionsfirma foretog således en detaljeret gennemgang af forholdet
med henblik på at dokumentere rigtigheden af de to udbetalte beløb. Det
er på den baggrund Erhvervs- og Vækstministeriets opfattelse, at der er
fundet behørig dokumentation for de afholdte beløb. Erhvervs- og
Vækstministeriet har løbende drøftet gennemgangen og dokumentationen
med Rigsrevisionen med henblik på at få sagen afsluttet.
Det kan afslutningsvist oplyses, at såvel Statsministeriet som Finansmini-
steriet er af den opfattelse, at et ministerium godt kan anvende begrænse-
de ressourcer på administration af et netværk eller en forening, når formå-
let vurderes at være foreneligt med institutionens almindelige virksom-
hed, som bl.a. også omfatter administrations-, kompetence- og ledelses-
udvikling.
Hensættelser
Efter ønske fra alle fire modtagende ministerier af Ministeriet for By, Bo-
lig og Landdistrikters ansvarsområder hensatte Erhvervs- og Vækstmini-
steriet til tab på forfaldne debitorer samt til uforudsete udgifter efter Mini-
steriet for By, Bolig og Landdistrikters nedlukning. Erhvervs- og Vækst-
ministeriet og de øvrige ministerier kunne således ikke opnå tilstrækkelig
sikkerhed for, at den pågældende debitormasse blev indfriet.
Jeg bemærker i den henseende, at de statslige regler og vejledninger ikke
adresserer situationer, hvor et ministeriums overdragelse af andet ministe-
rium med overført underskud skal dækkes af modtagende ministeriums
reserver. På anmodning fra Erhvervs- og Vækstministeriet bekræftede Fi-
nansministeriet således, at der ikke afsat centrale puljer eller anden form
for finansiering til dette og lignende tilfælde.
Jeg skal bemærke, at ministeriet har sendt eksemplar af ovenstående til
rigsrevisor på
[email protected].
Med venlig hilsen
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 16: Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. november 2016
1691955_0006.png
6/6
Troels Lund Poulsen