Finansudvalget 2015-16
SB 25 11
Offentligt
1691949_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
21. november 2016
Statsrevisorerne afgav den 14. september 2016 Rigsrevisionens beretning nr. 25/2015
om revisionen af statsregnskabet for 2015. Revisionen af § 21. Kulturministeriets
regnskab har ikke givet anledning til forbehold.
Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at en række virksomheder ikke har
overholdt EU’s udbudsregler,
dvs. afsøgt EU-markedet inden valg af større leverancer.
På Kulturministeriets område vedrører tre sager (hos Det Danske Filminstitut, Nota og
Ordrupgaard)
manglende overholdelse af EU’s udbudsregler.
Rigsrevisionen omtaler i
beretningen yderligere to sager fra revisionen på Kulturministeriets område.
For Nationalmuseets vedkommende er der konstateret fejl i forbindelse med beregning
og hensættelse af midler til skyldige feriepenge. Museet har ikke kunnet opgøre et
pålideligt antal skyldige feriedage pr. 31. december 2015. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at forpligtelsen skulle have været på samme niveau som i 2014. Museets
overskud på 0,2 mio. kr. i 2015 ville dermed være et underskud på 4,6 mio. kr.
For Kunstakademiets Billedkunstskolers vedkommende er der konstateret fejl i
hensættelse af 3,5 mio. kr. til forventede følgeomkostninger efter et
ombygnings/klimarenoveringsprojekt. Rigsrevisionen vurderer, at Kunstakademiets
Billedkunstskoler ikke har grundlag for hensættelsen, da der er tale om udskudte
omkostninger og ikke en reetableringsforpligtigelse. Årets overskud på 30.000 kr. ville
ved korrekt regnskabsmæssig håndtering være forøget med 3,5 mio. kr.
Jeg har følgende bemærkninger til de enkelte sager:
Manglende overholdelse af EU’s udbudsregler
Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at en række virksomheder ikke har
overholdt EU’s udbudsregler, dvs. afsøgt EU-markedet
inden valg af større leverancer.
På ministerområdet er omtalt
tre sager om manglende overholdelse af EU’s
udbudsregler omtalt. For Det Danske Filminstitut om manglende EU-udbud vedr. ny
forpagtningsaftale af Filminstituttets restaurant og kantine. For Nota om manglende
EU-udbud i forbindelse med køb af it-udstyr og it-tjenesteydelser og for Ordrupgaard
manglende EU-udbud af marketingstjenesteydelser i forbindelse med udstillinger.
Dok nr. 16/02943-23
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 11: Kulturministerens redegørelse af 21. november 2016
1691949_0002.png
Side 2
Det Danske Filminstitut har oplyst, at Filminstituttet lægger stor vægt på at følge
gældende indkøbsregler og vurderer nøje, om køb skal i udbud. Instituttet vil
tydeliggøre henvisningen til Kulturministeriets fælles retningslinjer for indkøb og
udbud i instituttets regnskabsinstruks.
Rigsrevisionen har i revisionssagen kritiseret, at Filminstituttet i 2015 indgik en ny
forpagtningsaftale med den hidtidige forpagter af instituttets restaurant og kantine
uden forudgående EU-udbud. Den tidligere forpagtningsaftale havde senest været i
udbud i 2010 og ophørte med udgangen af 2015.
Filminstituttet har oplyst, at tjenesteydelsen er kategoriseret som hotel- og
restaurationsvirksomhed og dermed en B-tjenesteydelse, der er undtaget fra
udbudspligten, hvis ydelsen samtidig ikke har en grænseoverskridende interesse. På
baggrund af det geografiske leveringssted, krav til sprog, kontraktens værdi mv.
vurderede Filminstituttet efter ekstern juridisk rådgivning, at der ikke var tale om en
grænseoverskridende interesse. Rigsrevisionen har hertil bemærket, at Filminstituttet
ikke i tilstrækkelig grad har dokumenteret de overvejelser, der ligger til grund for
vurderingen af, at kontrakten ikke har en grænseoverskridende interesse.
Filminstituttet oplyser endvidere, at der forud for kontraktindgåelsen blev udarbejdet
en benchmark-analyse af restaurant- og kantinedriften og betragter analysen som en
”anden form for konkurrenceudsættelse”.
Nota har oplyst, at Nota efter Rigsrevisionens revision i foråret 2016 bl.a. har ændret
procedurer for godkendelse af varekøb, samt at Nota i forbindelse med alle større
indkøb, der ikke allerede findes statsaftaler på, eller EU-udbud er gennemført,
overvejer, om der skal ske et udbud på Udbudsportalen. Nota har endvidere taget
initiativ til at udarbejde en indkøbspolitik, hvor gældende regler vedr. indkøb, EU-
udbud mv. er omtalt. Endelig er Nota forbereder Nota et EU-udbud af it-
tjenesteydelser. Indtil udbudskontrakter er indgået, vil Nota ved genforhandling af it-
konsulentkontrakter sikre, at der sker en markedsafdækning.
Ordrupgaard har oplyst, at museet ikke har set marketingsydelserne som en samlet
ydelse, og museet har derfor ikke været opmærksom på, at ydelsen samlet over året
oversteg statens såvel som EU’s tærskelværdi for EU-udbud.
Museet indhenter altid
uformelt priser fra to mediebureauer, og opgaven gives til det bureau, der kan give den
laveste pris. Videre har Ordrupgaard oplyst, at museet vil tage initiativ til at udarbejde
retningslinjer for de typiske indkøb, der skal i EU-udbud, herunder indkøb hos
mediebureauer, grafikværksteder og transportvirksomheder i forbindelse med transport
af kunstværker. Museet har ligeledes oplyst ledere og indkøbere om gældende regler.
Jeg har noteret mig institutionernes svar og er tilfreds med de oplyste fremadrettede
tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB25/2015 - Bilag 11: Kulturministerens redegørelse af 21. november 2016
1691949_0003.png
Side 3
Jeg kan tilføje, at ministeriet løbende gennemfører kurser og vejleder institutionerne
om EU-udbudsregler m.v.
Hensættelse til skyldige feriepenge
Rigsrevisionen finder, at Nationalmuseet ikke har beregnet og hensat et tilstrækkeligt
beløb til skyldige feriepenge for 2015. Museet har ikke kunnet opgøre et pålideligt antal
skyldige feriedage pr. 31. december 2015. Rigsrevisionen vurderer, at forpligtelsen
skulle have været på samme niveau som i 2014.
Nationalmuseet har oplyst, at museet tager Rigsrevisionens vurdering til efterretning.
Museet vil ved udgangen af året udarbejde en opgørelse over medarbejdernes faktiske
tilgodehavende. Muset vil dog fortsat anvende en gennemsnitsberegning af
feriepengeforpligtigelsen, som er én af to modeller, der i henhold til Finansministeriets
vejledning kan anvendes til opgørelse af forpligtigelsen.
Jeg tager Nationalmuseets svar til efterretning og forventer, at museet fremadrettet på
en korrekt måde opgør og dokumenter skyldige feriepengeforpligtelser.
Hensættelse til følgeomkostninger efter ombygning
Sagen drejer sig om en hensættelse på 3,5 mio. kr. til forventede følgearbejder efter et
ombygnings/klimarenoveringsprojekt på Kunstakademiets Billedkunstskoler.
Rigsrevisionen vurderer, at der ikke var grundlag for hensættelsen, da der ikke er tale
om en hensættelse til en reetableringsforpligtigelse men om udskudte omkostninger,
som først vil blive afholdt i 2016.
Departementet har været i dialog med Kunstakademiets Billedkunstskoler om sagen.
Ministeriet er enig i, at der efter regnskabsreglerne ikke er grundlag for hensættelsen.
Skolens regnskabsresultat i 2015 var på den baggrund ikke retvisende.
Billedkunstskolerne kunne i stedet have anmodet om departementets tilslutning til at
anvende opsparing i 2016 til dækning af følgeomkostninger efter ombygningen.
Jeg tager redegørelsen herom til efterretning.
Kopi af ministerredegørelsen er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder